PDA

View Full Version : *** weer een nieuwe amp?



strate
16 februari 2009, 16:10
Hoi allemaal,
misschien weten jullie van driekwart jaar terug dat ik toen een '59 bassman RI had gekocht. hele gave amp, maar ik heb al een tijd dat ik er toch telkens mijn sound niet uit krijg. misschien ligt dat er ook aan dat mijn voorkeur nu echt naar hendrix uit is gegaan en niet meer naar srv. de muziek van srv is zeer gaaf, maar ik hou niet zo meer van zijn, schelle, harde sound.
waar ik nu heel erg van hou is warm. warm in de zin van the wind cries mary, little wing, bold as love, castles made of sand etc.
het scheuren van hendrix is ook gaaf, maar daar ben ik niet echt naar op zoek, wel naar zijn warme sound.
mijn probleem is dus dat ik zit te denken om een nieuwe amp te halen. ik heb nog steeds geen vetpot, maargoed.

ik ga morgen naar feedback rotterdam om alles uit te testen, en misschien weten jullie nog een paar versterkers die ik echt even moet checken. misschien is het een nogal onzinnige vraag, maar het kan zijn dat ik morgen ergens zomaar voorbij loop terwijl ik daar echt even naar moet kijken.
ik zat zelf te denken aan:
- vox ac/15/30/50
- marshall bluesbreaker
- fender deluxe reverb/ twin reverb/ princeton 65 reverb/ (blues deluxe en concert reverb?
- peavey classic's

ik speel wekelijks ook over een mesa boogie caliber .50+ waar ik een zeer gave sound uit kan halen.
verdere eisen aan een versterker zijn eigenlijk wel een reverb en dus een warm geluid. of loop ik alleen maar te zeiken en ligt het gewoon aan mijn gitaar (classic '60)? ik hoop dat jullie me nog een beetje kunnen helpen voor morgenochtend!

Chris Winsemius
16 februari 2009, 16:22
Beetje betaalbaar en niet "vintage" qua prijs en zoektocht en afgaande op je wensen/voorbeelden/budget:

Marshall Bluesbreaker of JTM45, door de lage spanning nog warmer dan de originelen ;)

Bernd Veenema
16 februari 2009, 16:33
Uit een Marshall 2061x kun je denk ik ook wel JH halen.
Mijn Fargen Miniplex kan het iig wel.

strate
16 februari 2009, 16:43
bedankt voor de reacties, had ze nog niet gezien! zijn idd zeer gaaf zo te zien, ook lekker niet teveel watts, maar zijn het niet 1-kanaals versterkers die je clean draait met je volume-pot op je gitaar?
ben ook benieuwd naar de EL buizen, schijnt stukken warmer te klinken dan 6L6/6V6 buizen.

guitarguru
16 februari 2009, 16:46
Uit een Marshall 2061x kun je denk ik ook wel JH halen.
Mijn Fargen Miniplex kan het iig wel.

Weet niet of je perse een combo wilt. Een CMW Plexi Jr., ff beter dan eerder genoemde Marshall 2061x, kan dit ook zeer goed. Moet je er nog wel een cabinet bij kopen natuurlijk... Is meen ik ook iets betaalbaarder dan de Marshall, al zal het verschil niet heel groot zijn.

Mr.Bluesbreaker
16 februari 2009, 16:59
bedankt voor de reacties, had ze nog niet gezien! zijn idd zeer gaaf zo te zien, ook lekker niet teveel watts, maar zijn het niet 1-kanaals versterkers die je clean draait met je volume-pot op je gitaar?
ben ook benieuwd naar de EL buizen, schijnt stukken warmer te klinken dan 6L6/6V6 buizen.

EL as in EL34/84?

Naar mijn idee is je sound niet af te leiden aan het type buis, maar de optelsom van design van de versterker, je luidsprekers, de behuizing, de trafo, je voorversterkerbuizen et cetera. Sommige 6v6 amps kunnen heel stug en schel zijn, maar sommige EL34 amps net zo goed...

Over het algemeen vind ik een 6v6/6L6 soms wel wat "bombastischer" in het laag klinken.
Wat voor speakers zitten in je Bassman trouwens?

strate
16 februari 2009, 16:59
Weet niet of je perse een combo wilt. Een CMW Plexi Jr., ff beter dan eerder genoemde Marshall 2061x, kan dit ook zeer goed. Moet je er nog wel een cabinet bij kopen natuurlijk... Is meen ik ook iets betaalbaarder dan de Marshall, al zal het verschil niet heel groot zijn.

combootje of top maakt niet uit, is allebei goed. die CMW lijkt me ook zeer gaaf. eerst even die marshall uitproberen en misschien neem ik binnenkort wel contact met je op Chris;)

strate
16 februari 2009, 17:02
EL as in EL34/84?

Naar mijn idee is je sound niet af te leiden aan het type buis, maar de optelsom van design van de versterker, je luidsprekers, de behuizing, de trafo, je voorversterkerbuizen et cetera. Sommige 6v6 amps kunnen heel stug en schel zijn, maar sommige EL34 amps net zo goed...

Over het algemeen vind ik een 6v6/6L6 soms wel wat "bombastischer" in het laag klinken.
Wat voor speakers zitten in je Bassman trouwens?

dat ben ik met je eens hoor! maar ik dacht dat over het algemeen el's (EL34/ 84 inderdaad) wat warmer klonken. in mn bassman zitten blue alnico's.
zit er overigens veel verschil tussen 10 inch en 12 inch speakers qua sound?

chocorookie
16 februari 2009, 17:20
ehm, was zo'n reissue ook niet vrij koud gebiased fender fabriek af??? Teminste wat ik van Hotrod deluxe gebruikers hoor..........
Misschien heb je hier al naar gekeken maar;

Mischien een kleine hint............

Gr. Choc

strate
16 februari 2009, 17:25
ehm, was zo'n reissue ook niet vrij koud gebiased fender fabriek af??? Teminste wat ik van Hotrod deluxe gebruikers hoor..........
Misschien heb je hier al naar gekeken maar;

Mischien een kleine hint............

Gr. Choc

hmm daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt! ik zou daar eens naar kijken! het is wel een reissue uit de jaren 90 dus ik denk eigenlijk dat de vorige eigenaar dat al heeft gedaan. er zitten overigens wel eindbuizen in van fender, voorbuizen zijn JJ's die ik er een tijdje geleden in het gestopt, maar dat zijn toch nog niet de originele fabrieksbuizen? zijn fender buizen ook los te koop en dat de vorige eigenaar die heeft gekocht tijdens het vervangen v.d. buizen?
het probleem ligt niet aan de gitaar trouwens?

olaftheholy
16 februari 2009, 17:30
ahum... mrktplts


http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/rooiemarshall-1.gif

E-J
16 februari 2009, 17:37
Maar maar maar... een warm geluid moet toch prima uit zo'n Bassman te halen zijn? Ik ken twee mensen met een Fender Blues Deville (één 4x10 en één 2x12), die vrijwel hetzelfde als zo'n Bassman zijn en die bakken klinken beiden, met zowel Les Pauls, Strats als Tele's, vrij warm hoor! De treble kan zelfs lekker hoog zonder dat het echt te schel wordt... het zijn lekkere versterkers waarmee je zeker Hendrix achtige dingen uit kunt halen, al krijg je natuurlijk niet zó veel oversturing eruit ...

strate
16 februari 2009, 17:42
Maar maar maar... een warm geluid moet toch prima uit zo'n Bassman te halen zijn? Ik ken twee mensen met een Fender Blues Deville (één 4x10 en één 2x12), die vrijwel hetzelfde als zo'n Bassman zijn en die bakken klinken beiden, met zowel Les Pauls, Strats als Tele's, vrij warm hoor! De treble kan zelfs lekker hoog zonder dat het echt te schel wordt... het zijn lekkere versterkers waarmee je zeker Hendrix achtige dingen uit kunt halen, al krijg je natuurlijk niet zó veel oversturing eruit ...

veel oversturing hoef ik ook niet hoor, en het klinkt opzich wel warm, maar toch niet echt lekker. morgen eens alles testen, ook de nieuwe bassman RI die met gelakt tweed, en dan kijken of er iets tussen staat wat me echt aanspreekt en dan kan ik misschien zeggen waarom ik de bassman niet zo goed vind klinken.

strate
16 februari 2009, 17:43
ahum... mrktplts


http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/rooiemarshall-1.gif

waarom kan ik die niet op MP vinden...??

vidar
16 februari 2009, 17:58
Hoe lang is het geleden dat je je bassman van nieuwe buizen hebt laten voorzien? Als ik het zo hoor iig niet sinds ie in je bezit is en misschien zelfs (gezien het feit dat hij fendereindbuizen heeft niet eens helemaal onwaarschijnlijk) nog nooit. Ik zou eens kijken hoe hij klinkt met een setje nieuwe (eind)buizen, ik denk dat je wel eens blij verrast zou kunnen zijn! Het is in ieder geval een goedkopere optie dan een nieuwe versterker!

strate
16 februari 2009, 19:14
Hoe lang is het geleden dat je je bassman van nieuwe buizen hebt laten voorzien? Als ik het zo hoor iig niet sinds ie in je bezit is en misschien zelfs (gezien het feit dat hij fendereindbuizen heeft niet eens helemaal onwaarschijnlijk) nog nooit. Ik zou eens kijken hoe hij klinkt met een setje nieuwe (eind)buizen, ik denk dat je wel eens blij verrast zou kunnen zijn! Het is in ieder geval een goedkopere optie dan een nieuwe versterker!

daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken. ik zal morgen bij feedback ook een bassman testen zodat ik kan kijken of het veel verschil uitmaakt, alhoewel daar de buizen ook versleten van kunnen zijn en die versie schijnt iets anders te zijn, maargoed. bedankt!
een reden om aan te nemen dat die nog nooit vervangen zijn geweest zijn inderdaad die fender buizen, wat ik zelf ook al dacht. maar hij heeft vorig jaar in het voorjaar nog een checkup gehad van AC/DC repair voordat ik hem in mijn bezit had, en toen waren nieuwe buizen nog niet nodig... vreemd...ik zal er over nadenken!

chocorookie
16 februari 2009, 21:39
Nu zullen er wel 6L6 buizen in zitten, de echte bassman bouwers zijn nog niet aan het woord geweest, maar een set 5881 buizen doen ook wonderen. (wel baisen btw)

De echte old-stock tung-sol 5881-ers zul je wel niet vinden onder de 200 euro maar deze NOS TS-ers gaan redelijk in de richting.

Gr choc

olaftheholy
17 februari 2009, 10:02
waarom kan ik die niet op MP vinden...??
Je vind hem niet omdat je niet weet wáár je moet zoeken... je hebt P.M. by the way

Chris Winsemius
17 februari 2009, 12:47
1).....een '59 bassman RI had gekocht. hele gave amp, maar ik heb al een tijd dat ik er toch telkens mijn sound niet uit krijg. misschien ligt dat er ook aan dat mijn voorkeur nu echt naar hendrix uit is gegaan en niet meer naar srv. de muziek van srv is zeer gaaf, maar ik hou niet zo meer van zijn, schelle, harde sound.

2)waar ik nu heel erg van hou is warm. warm in de zin van the wind cries mary, little wing, bold as love, castles made of sand etc.
het scheuren van hendrix is ook gaaf, maar daar ben ik niet echt naar op zoek, wel naar zijn warme sound.

3) verdere eisen aan een versterker zijn eigenlijk wel een reverb en dus een warm geluid. of loop ik alleen maar te zeiken en ligt het gewoon aan mijn gitaar (classic '60)?

1) Dat zijn vaak redelijke harde/wat schelle amps, betere biasing kan wat helpen maar 't is de aard v/h rei. beestje. Als je het schelheidsprobleem met meerdere amps hebt (gehad): check even de elementen-afstelling op je Strat, (iets) te hoog (geringe afstand tussen magneet en snaren) veroorzaakt meestal 'n hard hoog.
Bij SRV moet ik zelf iig. eerder denken aan (oudere) SuperReverbs en 1x15" VibroVerbs...

2) Die sound heb ik gehoord uit wat (onbetaalbare) 100 Watt Marshalls uit 1966, latere modellen zijn weer wat brighter en hebben wat meer gain.

3) Reverb icm. plexi/tweed Bassman/etc. amps: behoorlijke ombouw-klus maar op zich (mits "clever" gedaan) mogelijk.
EDIT: zie opmerking over pu-afstelling bij 1).

Andere optie: oude London City 50 of 100 Watter.

(Ik ga hier nu niet over m'n eigen amps vertellen ;) )

jacky
17 februari 2009, 18:25
RI Bassman ...welke speakers heeft hij, heeft hij al een gelijk richter buis, gebruik je wel eens bridging ?


Je moet zon amp prima kunnen inzetten voor zowel SRV sounds als JH sounds

Toaster
18 februari 2009, 00:43
ouwe Marshall Bassman uit de begin jaren 70 met een quadje greenbacks zou ook goed moeten zijn... Maar zie daar maar eens aan te komen en de investering is denk ik iets te groot....

Verder zou ik inderdaad eens kijken naar de buizen. En anders eens kijken of ze in die of andere gitaarwinkel een echte oude Fender bak (jaren 60 70) hebben staan. Kan je in ieder geval voor jezelf uit maken of Fender echt je Sound is.

Sowieso veel gaan testen.

olaftheholy
18 februari 2009, 10:18
@ strate; Je zou gisteren gaan testen...heb je wat gekocht?:crazyhappy:
en zo ja wat dan??:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

Chris Winsemius
18 februari 2009, 14:48
ouwe Marshall Bassman uit de begin jaren 70 met een quadje greenbacks zou ook goed moeten zijn... Maar zie daar maar eens aan te komen en de investering is denk ik iets te groot....

Verder zou ik inderdaad eens kijken naar de buizen. En anders eens kijken of ze in die of andere gitaarwinkel een echte oude Fender bak (jaren 60 70) hebben staan. Kan je in ieder geval voor jezelf uit maken of Fender echt je Sound is.

Sowieso veel gaan testen.

Marshall Bassman ? ;)
Waarschijnlijk bedoel 'n je 'n Marshall SuperBass en da's idd. ook 'n goeie optie.

olaftheholy
18 februari 2009, 15:42
iemand al gekeken naar de rooie marshall??? is dat wat?

Negative K3 fan
18 februari 2009, 17:59
ouwe Marshall Bassman uit de begin jaren 70 met een quadje greenbacks zou ook goed moeten zijn... Maar zie daar maar eens aan te komen en de investering is denk ik iets te groot....

quadje greenbacks is nog best te doen op marktplaats en met een sloop london city ben je al een eind richting superbass...

en voila mijn setup :D

Toaster
18 februari 2009, 19:55
Marshall Bassman ? ;)
Waarschijnlijk bedoel 'n je 'n Marshall SuperBass en da's idd. ook 'n goeie optie.

Haha ja stom van me. Eigenlijk te moe om te posten.

Ik heb notabene zelf zo'n amp.... pfff

Chris Winsemius
18 februari 2009, 19:57
Haha ja stom van me. Eigenlijk te moe om te posten.

Ik heb notabene zelf zo'n amp.... pfff

;)

'n Fender SuperBass?

:D flauw geintje!!!

strate
18 februari 2009, 21:36
daar ben ik weer! ik was vandaag weg dus vandaar mijn late reactie.

gister dus naar feedback geweest, eerst even overal rondgekeken en was zeer gaaf. helaas stonden niet alle spullen er.
het is eigenlijk heel raar om te zeggen maar ik heb eigenlijk maar tijd gehad om 2 versterkers echt goed uit te proberen: een marshall bluesbreaker en een fender super reverb.
de super reverb! echt een heerlijk ding, precies de sound waar ik naar opzoek ben. ik was er ook nou ook weer niet helemaal kapot van, maar ik heb al een hoop gave spullen gehoord (oude bandmaster's met originele jaren 60 strats) dus daardoor zal het wel komen. maar wat ik wel hoorde, is dat ik met die versterker echt uren kan pingelen.
de bluesbreaker was ook zeer gaaf, alleen was die wat minder warm en wat scheller, telkens met een klein randje. daardoor was de super reverb beter voor mij.
heb ook nog een ts9, ts808 en een fulldrive uitgeprobeerd over de super reverb. die fulldrive vond ik het best klinken + dat hij 2 kanalen heeft wat ook nog een voordeel is. goed af te stellen, en ook als je hem voluit zette (qua overdrive en boost) bleef hij gaaf zonder teveel ruis te geven, waar ik me mateloos aan kan ergeren.
heb de amps trouwens uitgeprobeerd over 2 road worn '60s strats, zeer gave dingen. wat alleen wel weer vervelend was, is dat de fabriekssnaren erop zaten en dat de snaren iets te dicht op de frets stonden.

wat ze niet hadden: jtm45, 2061x, classic '60s.
twin reverb en blackstar 5 watter deden het niet...

heb ook nog een bassman occassion uitgeprobeerd om te vergelijken met mijn bassman en meteen toen ik de eerste noten speelde hoorde ik precies dezelfde sound uit de mijne. precies de sound waar ik niet van hou. ik ben er dus vrijwel van overtuigd dat het 'probleem' aan de versterker ligt.
het ombouwen, vervangen van buizen etc. wat hierboven genoemd staat lijkt me niet slim om te doen omdat je daar nogal de waarde van de versterker mee onderuit haalt, dan kun je beter een andere kopen lijkt me.

wat ik nog uit wou proberen zijn dus die marshalls, een '65 deluxe reverb alhoewel me dat werd afgeraad door de verkoper qua mijn smaak, en vox ac's. dit ga ik dus nog een andere keer doen.

zoals het er nu uitziet moet ik de super reverb hebben + de fulltone, en dat zal waarschijnlijk nog beter klinken via mijn eigen strat omdat die beter staat afgesteld etc. dan de eerder genoemde road worn's.