PDA

View Full Version : Little Giant



Yek1
16 februari 2009, 15:27
Yek, Ik zou graag meer info over de Gordius willen, lijkt mij wel een nieuw topic waardig ook. De mogelijkheden spreken mij wel aan, maar waarom kom je'm niet vaak tegen?

De Little Giant (LG) is pas vorig jaar uitontwikkeld. De maker kiest voor een geleidelijke introductie.

Sorry als het onderstaande overkomt als verkooppraat. Is het eigenlijk ook, maar ik heb er geen financieel belang bij, en het ding verdient het gewoon.

Module
Het hart van de Little Giant is de controllermodule. Die werkt probleemloos samen met de Behringer FCB of de Roland FC200 of FC300, zodat je geen andere controller hoeft te kopen als je die al hebt. Ik heb gekozen voor de footcontroller van Gordius zelf, waarin de module zit.

Aansluitingen
Afhankelijk van de versie heb je aansluitingen voor expressiepedalen en/of externe (extra) switches. Ik heb de Big Little Giant (13 switches voor presets/effecten) met aansluitingen voor nog eens 2 extra switches (bv. voor tuner mute, tap tempo).

Editor
Prima Windows editor waarmee alles valt in te stellen. De methodiek wijkt af van de gebruikelijke editors. Je programmeert bv. de MIDI-message voor een bepaald fx, zoals chorus. Vervolgens kan je de chorus simpel via een aankruishokje wel/niet toevoegen aan presets. Het werkt dus door alle effecten (presets en losse effecten) te definiëren en vervolgens kan je je geluid daaruit samenstellen en opslaan. Ik heb bv. een stuk of 25 presets voor mijn Intelliverb, plus presets om effecten aan/uit te zetten in die Intelliverb-presets, presets voor mijn pedalen (worden via audio loop en MIDI geschakeld) enm voor amp-functies. En dat alles combineer ik dus tot sounds. In het begin wel ff arbeid om het op te zetten, later handig en snel.
Instellingen worden in enkele sec. geupload via USB. Ook banks, songs, setlists etc.
Afgezien van een paar geavanc. dingen kun je ook alles instellen via het ingebouwde menu van de controller, minder handig.
De editor valt te downloaden en te bekijken van de Gordius-site.

Expr.pedaal
Calibratie is niet nodig, de LG regelt dat. Je kan verschillende pedaalsweeps of andere dingen instellen en elke preset voorzien van een speciale pedaal-configuratie.
Je kan "tip" en "heel" presets toekennen. Dus als je het pedaal helemaal 'open' of 'dicht' doet, dan kun je daarmee een bepaalde preset activeren en ook weer uitzetten. Superhandig hierbij is de "goto previously active preset" functie: is een soort Undo (of: Return). Stel je hebt "tip down" in alle presets gekoppeld aan een solopreset. Door "heel down" te koppelen aan "goto previously active preset" kun je ná dat sologeluid altijd weer terug naar je vorige geluid met alle instellingen die daarbij horen (niet alleen een preset op bv. je G-Major maar ook pedalen in je MIDI-switcher etc etc). Dit vergemakkelijkt het programmeren en schakelen enorm.

Banks en switches
De normale Little Giant heeft 10 keuzeswitches plus Up/Down switches. 2 van de 10 switches kunnen ook worden gebruikt voor Direct1 en Direct2. Dat zijn banks die dan altijd via één klik bereikbaar zijn. Handig voor amp-functies en veelgebruikte "instant access" effecten, zoals delay of een booster. De Big Little Giant heeft 13 keuzeswitches, plus Up/Down, plus Direct1/Direct2.
Er kunnen max. 250 banks worden gedefinieerd. Banks kunnen namen krijgen. Daarnaast is er ook een Global Bank: als je daarin switches definieert, dan komen die in elke bank op die positie terug. En banks hebben desgewenst een default, die autom,. activeert na een halve sec. als je die bank selecteert.
Aan de switches kan meer dan een functie worden toebedeeld. Bv. 1e klik is Leslie, de 2e is Leslie plus delay, de 3e is ... etc.
Ook zijn dynamische wijzingen mogelijk: als ik van switch 2 naar switch 3 ga, dan wijzigt de functie van switch 7. Klinkt complex maar is juist erg handig.

Presets en IA's / PC's en CC's
Anders dan andere controllers is de LG niet gebonden aan een bepaalde layout. Het is dus niet alleen maar presets, alleen maar CC's of een vaststaande verdeling daartussen. De LG is volledig flexibel, elke switch kan naar keuze worden toegekend aan PC's of CC's of een combinatie ervan (de MIDI message streams zijn naar eigen keuze in te richten)). Bovendien is er geen vastgelegd maximum van PC's of CC's (dynamisch geheugen). MIDI-kanalen kunnen een eigen naam krijgen, bv. "G-Major", "Amp".

LED's
De functie van de LEDjes kan bepaald worden. Aan of uit, maar ook dimmed (handig voor in het donker).
Ik gebruik de LEDs als metronoom. Voor elk nummer heb ik de BPM geprogrammeerd, zodat de LEDs in tempo blinken en we erg tempo-zeker zijn.

Display
De display van de controllermodule is super helder en kan veel info bevatten. Er zijn veel display-opties. Waaronder ook een MIDI monitor.

En verder
Er zijn nog meer geavanceerde opties. Waaronder speciale MIDI-messages (random generator, delays om MIDI-chaos te voorkomen etc.).

Wat zijn de nadelen?
Nou, je moet je kunnen vinden in de afwijkende vorm/indeling. Hij doet (nog) niet aan phantom power (stroom via de MIDI kabel), al is daarvoor wel een alternatieve oplossing beschikbaar.

hole
17 februari 2009, 10:13
Yek, bedankt voor de uitleg! Veel informatie, maar ik zie wel veel dingen die me aanspreken.

Ik zou vooral geïnteresseerd zijn in de module (met als controller de FCB1010). Ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd ben van de vormgeving van de Big trouwens..

Zit net de handleiding even snel te browsen, en de Gordius heeft echt veel (zo niet alle) features waarvan ik bij de Liquidfoot dacht: briljant. Prijstechnisch is de module wel véél interessanter.

De editor lijkt mij ook heel doordacht. Makkelijk dat je je patches/effects etc namen kunt geven en ze later gewoon kunt "aanvinken" in een preset.

Ook het automatisch kunnen sweepen van CC's is echt geniaal.

Wat ik even niet kon vinden, misschien weet jij dat: Zijn de expressiepedalen van de FCB ook te gebruiken, of alleen externe expressiepedalen via de module) (aangezien de FCB wordt ondersteund, ga ik ervan uit dat ze te gebruiken zijn, maar kon het niet meteen vinden)

Yek1
17 februari 2009, 13:34
Kon het ook eerst niet vinden maar toch: p.63 onderaan. Je kan de FCB-pedalen gebruiken.

hole
17 februari 2009, 13:58
Ik voel een GAS aanval aankomen hoor.

Vanavond nog eens de handleiding goed doorlezen..

Yek1
17 februari 2009, 22:22
Check ook eens: http://launch.groups.yahoo.com/group/GORDIUS/