PDA

View Full Version : Hoe beginnen "metal" te leren?



Bluze
16 februari 2009, 14:50
Ik heb nu een half jaar gitaarles en het bevalt me heel goed. Wat muziek betreft ben ik momenteel helemaal weg van Marco Sfogli en Vinnie Moore. Ik zou ook graag dergelijke muziek leren, maar de muziek die zij maken is vaak erg snel van tempo en technisch vrij moeilijk (arpeggio's, fret tapping). Is het verstandig om hier al mee te beginnen? Wat is nou een goed nummer om te beginnen deze muziek te leren, dus wat makkelijker qua tempo en techniek? Om een idee te geven van wat ik tot nu toe geleerd heb: nummers van Gary Moore en SRV.

NoobjeNrZoveel
17 februari 2009, 14:46
Ik kan je helaas niet direct helpen, maar metal met veel technische moeilijkheden zoals tapping en sweeppicking wordt ook meestal shredden genoemd. Misschien wist je dit al, maar als je op 'shredden' zoekt in het Speeltechnieken & Theorie gedeelte dan vind je redelijk wat informatie waarmee je hopelijk wat verder kan komen. :hippie:

HaroldA
17 februari 2009, 14:50
"Rock discipline" van Petrucci kopen!

Yoshida
17 februari 2009, 14:58
"Rock discipline" van Petrucci kopen!

Foutje, bedankt? (http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/rock-discipline/1001004002018461/index.html)

Beschrijving bij Rock Discipline:
[quote]
This work examines the early years of the post-medieval European states and the growth of a recognizably "modern" state system for handling international relations. The work focuses mainly on France, Spain and England, but also on the Northern and Eastern European states.
[/url]

Bram+
17 februari 2009, 15:02
Foutje, bedankt? (http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/rock-discipline/1001004002018461/index.html)

Beschrijving bij Rock Discipline:
This work examines the early years of the post-medieval European states and the growth of a recognizably "modern" state system for handling international relations. The work focuses mainly on France, Spain and England, but also on the Northern and Eastern European states.

Hehe foutje van Bol.com ja.

WICKED
17 februari 2009, 15:28
troy stetina series!!!

HaroldA
17 februari 2009, 15:33
Hehe foutje van Bol.com ja.


The two hour video opens with Petrucci outlining numerous warm-up exercises he uses prior to gigs or practice sessions. These exercises are designed to strengthen your fretting hand, your picking hand, or both. These warm-ups alone are worth the price of the video; all of them start at a reasonably simple level, yet develop into virtually impossible exercises as variations are applied. That Petrucci plays each at quick tempos without flinching is testamount to his incredible technique.

These warm up exercises could provide hundreds of hours of practice for the motivated guitarist, but these exercises truly are the tip of the iceberg in the video. Next comes some of Petrucci's favorite speed building exercises. Many of these are simply scale fragments that the guitarist plays repeatedly, or builds into an exercise. These speed builders are good, but not as focused as the warm up exercises. Some of the patterns are extremely long, and often don't follow any sort of coherent musical structure, so they may be difficult to memorize. Petrucci's extensive use of effects while playing some of these exercises is also somewhat puzzling and distracting.
While there is some documentation on chord construction and soloing ideas on "Rock Discipline", it is technique that is clearly the focus here.

...

http://guitar.about.com/library/weekly/aa042900a.htm

Bram+
17 februari 2009, 15:35
http://guitar.about.com/library/weekly/aa042900a.htm
Ik ken Rock Discipline wel, alleen staat er een verkeerde beschrijving bij het artikel op bol.com

Bluze
17 februari 2009, 17:29
Bedankt jongens!

Ik ga eens kijken naar Rock Discipline en wat er van Troy Stetina verkrijgbaar is.
De gitaardocent heeft mij een blad met arpeggio's meegegeven, ik denk dat die ook goede leerstof zijn.

Heb jullie misschien nog leuke suggesties van nummers om mee te beginnen in dit genre?

Bram+
17 februari 2009, 17:40
Het 'genre' metal?
Iets van Iron Maiden misschien? Altijd een goed begin :D

budje
17 februari 2009, 18:06
Black Sabbath!!!

lollol
17 februari 2009, 18:08
We hebben een M...
We he...

Laat maar: MetallicA:blast:

Bloodline
17 februari 2009, 20:16
Ik heb nu een half jaar gitaarles en het bevalt me heel goed. Wat muziek betreft ben ik momenteel helemaal weg van Marco Sfogli en Vinnie Moore. Ik zou ook graag dergelijke muziek leren, maar de muziek die zij maken is vaak erg snel van tempo en technisch vrij moeilijk (arpeggio's, fret tapping). Is het verstandig om hier al mee te beginnen? Wat is nou een goed nummer om te beginnen deze muziek te leren, dus wat makkelijker qua tempo en techniek? Om een idee te geven van wat ik tot nu toe geleerd heb: nummers van Gary Moore en SRV.

Hallo Bluze,

Alweer een topic waar ik me goed bij voel!...Metal!
Ik ben een metal gitarist die al jaren op dit forum zit en zal proberen zoveel mogelijk te beantwoorden.

Metal is een heel uitgebreid genre, omdat er bijna alles in terecht kan.
Blues (Metallica)
Fusion (Meshuggah, Cynic)
Klassiek (Malmsteen, Symphony X)
Om er maar een paar op te noemen.

Je kunt in de metal praktisch alle technieken kwijt die er beschikbaar zijn, het is namelijk ook een echt gitaar genre.

Waar moet je beginnen ?

Welke bands vindt je vet, je noemt al gitaristen als Sfogli en Moore en daar spelen zich diverse praktijken af.

Zo heb je de Lead guitar, wat niet zomaar te meesteren is.
En je hebt de rythm guitar, die je wat makkelijker af zal gaan dan de lead.

Probeer eens met de rythm te beginnen. van een van die 2 gitaristen, of Metallica ? Your choice. Oefen langzaam, rustig en gefocused. Wil het even niet ? Zet je gitaar dan aan de kant en probeer het later opnieuw.

Een belanrijke techniek bij de rythm guitar in de metal is het palm mute. Het moet goed en strak zijn!

Als er vragen zijn hoor ik het graag!

Bluze
19 februari 2009, 21:22
Bedankt voor de vriendelijke woorden.
Ik ga eens wat boeken van Troy Stetina bestellen, ik lees er op andere fora en op Amazon ook hele goede dingen over.

Soulflyhigh
21 februari 2009, 00:00
Bedankt voor de vriendelijke woorden.
Ik ga eens wat boeken van Troy Stetina bestellen, ik lees er op andere fora en op Amazon ook hele goede dingen over.
Ik denk dat Speed Mechanics je nieuwe bijbel wordt. Wat mij helpt is een combinatie van dit boek en Guitar Pro 5. Desnoods neem je een oefening over uit het boek en dan kun je hem meespelen en met de metronoom het tempo variëren. Van langzaam naar snel natuurlijk :)

Yoshida
21 februari 2009, 09:42
Ik denk dat Speed Mechanics je nieuwe bijbel wordt. Wat mij helpt is een combinatie van dit boek en Guitar Pro 5. Desnoods neem je een oefening over uit het boek en dan kun je hem meespelen en met de metronoom het tempo variëren. Van langzaam naar snel natuurlijk :)

Klinkt goed, 'Guitar players finger better' dus dat boek ga ik ook maar een kijkje in nemen.

Probeer eens een Limp Bizkit style improv te maken van een bekende Metallica intro, zoals Sanitarium of One. Breakbeat drumlijntje erachter denken en raggen. Niet dat ik hier nou zo goed in ben maar dit is mijn bron van inspiratie.

Bluze
23 februari 2009, 20:12
Ik heb Speed Mechanics en Fretboard Mastery besteld. Bedankt voor alle hulp en tips!

Hyra
24 februari 2009, 12:07
Wat mij denk ik het allermeest heeft geholpen is een goeie (digitale) metronoom aanschaffen.

Lickjes en solo's op tab kan je over vinden .. en die dan be-lach-e-lijk langzaam precies met de metronoom meespelen. Zo langzaam dat het eigenlijk te langzaam is.

Je lick, rhytm, solo klinkt dan natuurlijk helemaal niet meer zoals het origineel, en het is vrij saai om te doen. Maar als je het eenmaal precies op de tik mee kan doen met de metronoom dan is het opeens HEEL makkelijk om het tempo steeds te verhogen.

Wilde er vroeger nooit aan omdat het saai is en niet klinkt zoals je helden op de cd, maar het werkt! In ieder geval voor mij.

Hyra
24 februari 2009, 12:09
Wat betreft die Troy Stentina boeken. Heb er 5 weken geleden 4 van besteld. Tot nu toe pas 1 binnen :/

Amazon.co.uk moet het uit amerika per postslak over laten komen o.i.d.

Duurt in ieder geval belachelijk lang.

Kon ze op Bol.com niet vinden, waar hebben jullie ze besteld?

Tony L
24 februari 2009, 12:33
Ik heb ze van bol.com en heb er hier 1 in de lokale muziekwinkel gekocht.

Speed mechanics for lead gitaar is echt een goed boek! Met dat boek kan je wel een aantal jaar zoet zijn. Ik vind zijn pull-off oefeningen erg lekker. Momenteel verzin ik mijn eigen oefeningen omdat je zelf toch het beste weet waar je zwakke punten liggen. Nadeel vind ik wel dat in veel van zijn boeken de solo's echt absoluut geen beginner materiaal zijn. Ik weet dat ik daar een jaar geleden tegen aan liep te hikken en heb de boeken toen maar dicht geslagen. Misschien dat ik ze weer eens moet doorlopen om te kijken of ik onderhand verder ben gekomen.

HaroldA
24 februari 2009, 13:24
Wat mij denk ik het allermeest heeft geholpen is een goeie (digitale) metronoom aanschaffen.

Ik gebruik nu deze: GTick (http://www.antcom.de/gtick/)

Aangezien ik toch altijd bij mijn PC gitaar aan het spelen ben ;)

http://www.antcom.de/gtick/gtick-full.png

Bluze
24 februari 2009, 20:44
Wat betreft die Troy Stentina boeken. Heb er 5 weken geleden 4 van besteld. Tot nu toe pas 1 binnen :/

Amazon.co.uk moet het uit amerika per postslak over laten komen o.i.d.

Duurt in ieder geval belachelijk lang.

Kon ze op Bol.com niet vinden, waar hebben jullie ze besteld?

Ik heb ze afgelopen vrijdag besteld op eBay, bij deze winkel: http://stores.ebay.nl/buy-it-now-books

Soulflyhigh
3 maart 2009, 00:18
Ik heb twee jaar geleden bij deze site besteld:
http://www.musicroom.com/se/ID_No/02063/details.html
Er werd toen snel geleverd vanuit UK. Gunstige koers tov de Pond nu trouwens :)

Bluze
3 maart 2009, 19:17
Met de huidige koers ben je dan inderdaad nog goedkoper uit dan in Nederland.
Heb je het boek al uit?

Geoffrey
3 maart 2009, 21:24
Men neme de gitaar..