PDA

View Full Version : Band management... hoe doen grote bands dat nou ?



Dude
16 februari 2009, 14:04
Ik heb in de loze uurtjes some kind of monster (die rock documentaire van mettalica) weer een keertje zitten kijken en daar wordt een klein tipje van de sluier opgelicht rondom percentage verdelingen enzo.

Maar waar ik benieuwd naar ben, en dan bedoel ik bij de grote amerikaanse bands zeg maar een band is niet alleen een bandje.. daar hangt een giga organisatie omheen, management en weet ik wat nog meer. Dat management regelt neem ik aan alles qua financien, spelen, en weet ik wat meer, maar waar zitten de bandleden zelf dan in zo'n organisatie ? En wat voor mensen zijn er nog meer betrokken bij een grote band als bijvoorbeeld metallica ?

Reden dat ik daarop kwam was dat ze dat presidio (begin opnames St Anger) voor onbepaalde tijd hadden afgehuurd, ingericht etc, en dat vervolgens een half jaar ongebruikt heeft gestaan, daar moeten belachelijke bedragen in omgaan allemaal.... wie en hoe regelt al dat soort zaken, bandmembers zelf niet lijkt me, maar is een bandmember dan echt alleen degene die de deuntjes inspeelt, en een paar keer per jaar live zn ding staat te doen ?

berolios
16 februari 2009, 14:23
Voor de situatie live wordt er een tour-manager aangesteld door het management en de band (verschilt nogal per band hoor, de ene is meer 'hands on' dan de andere). Deze tour-manager is on the road gewoon 'de baas'.

Dan zitten er (afhankelijk van de grootte van de band) nog heel wat mensen omheen. Metallica tourt nu toevallig met een Nederlandse productie-manager en stagemanager. De eigen mensen waren er om de een of andere reden twee jaar terug een keer niet bij... toen hebben die Nederlandse gasten het gedaan en opeens liepen veel dingen veel soepeler :D :D... toen hebben zij de vraag gekregen mee op tour te gaan...

Als je echt inzicht wilt krijgen in wie er allemaal wat doet om zo'n band heen.... dan wens ik je veel succes...

Om wat meer orde in de chaos te scheppen: er is over het algemeen wel een duidelijke scheiding tussen touring/ live en het studio/ creatieve deel.

Hopelijk heb je een beetje aan deze input.