PDA

View Full Version : Samples gebruiken hoe en wat?



Wiellem
16 februari 2009, 11:04
Om in het kort te vertellen wat ik heel graag zou willen weten, hoe kun je met samples werken? En hoe doen bandsw als Lacuna Coil en In Flames dit?

Zelf dacht ik eraan om gewoon aan het begin dmv een mp3speler op de PA mee te spelen maar dan moeten we wel heel strak spelen. Of doen ze dit per couplet verschillend?

Sinner
16 februari 2009, 11:37
Ik gebruik zelf een Boss RC-2. Dit is vaak voor korte samples, intros of een continue geluid (string noot bijv). Als het iets ritmisch is (iets dat in de maat moet blijven) dan is het wel van belang dat je drummer het goed kan horen (over de monitor).

Ik sluit'm aan voor mijn versterker, aan het eind van mijn pedalenketen, zodat ik 'm ook als looper kan gebruiken.

Met 'echte' samplers en/of sequencers heb ik geen ervaring. Ik ben benieuwd naar de reacties van mensen die dat wel hebben.

Chroxy
16 februari 2009, 13:42
nou; wat je ook zegt, ik geloof niet dat je in een live-situatie (zonder hulpmiddelen) zó strak kan spelen dat je met een MP3 mee kan spelen.

Oplossing (die dus vele bands gebruiken) is clicktrack op sowieso de drummer (en eventueel de rest van de band) zetten.. :)