PDA

View Full Version : Vraag mbt ontworpen booster



JER00N
16 februari 2009, 00:36
Voor de zanger/gitarist uit mn band heb ik een booster ontworpen rond een opamp. De werking is vrij simpel, gewoon een standaard versterkercircuitje eigenlijk:

http://pics.jer00n.nl/opampbooster.png

De maximale boost zou nu ongeveer 10 dB zijn. ( 20log(1+(220/100)) )

Echter zat ik nog met de vraag wat de waarde van de Boost-potmeter moet zijn. In bestaande effectpedalen kom ik volumepots tegen met waardes tussen de 10k en 1M. Wat is nou het beste om te gebruiken?

Een nadeel van deze opzet is natuurlijk dat de uitgangsimpedantie afhankelijk is van de stand van de pot. Ik dacht er aan om de potmeter aan het einde weg te laten, en de weerstanden R1 en R2 door een potmeter te vervangen (evt. met een weerstandje in serie ergens, om de max. gain te bepalen). Hierdoor zou je een constante uitgangsimpedantie moeten hebben (klopt dit?). Moet deze net als een 'normale' volumepot, logaritmisch zijn? Punt is wel dat nu de gain niet lager kan dan 1, maar dat lijkt me niet echt een probleem voor een booster...

Rude Perception
16 februari 2009, 01:53
Ten eerste zou ik de max gain iets hoger maken.
Ik zou me geen zorgen maken om de veranderende uitgangsweerstand. Verder denk ik niet dat het heel erg veel uit zou maken hoeveel ohm je erin zet.

R1 en R2 als potmeter doen zou kunnen, alleen kom je dan wel op gigantische versterkingsfactoren uit bij de extreme waardes. Verder weet ik niet wat het precies voor invloed zal hebben.

Dirk_Hendrik
16 februari 2009, 09:32
Waarde is niet verschrikkelijk belangrijk. Met 100k log zit je prima.

Tussen R1 en massa moet je wel een DC ontkoppeling (condensator dus) zetten. Met 10uF zit je prima. Op dit moment versterk je je half-vcc bias instelling ook mee en staat je uitgang dus op 3*4.5 volt. En da's al hoger dan je batterijspanning.

JER00N
16 februari 2009, 12:31
OK, ik denk dat ik het dan maar gewoon zo laat, dus met R1 en R2 'fixed'. Die ontkoppel-C had ik nog niet aan gedacht! Die zal ik er nog ff in tekenen.

Rude Perception
16 februari 2009, 12:48
Waarde is niet verschrikkelijk belangrijk. Met 100k log zit je prima.

Tussen R1 en massa moet je wel een DC ontkoppeling (condensator dus) zetten. Met 10uF zit je prima. Op dit moment versterk je je half-vcc bias instelling ook mee en staat je uitgang dus op 3*4.5 volt. En da's al hoger dan je batterijspanning.

Huh?

Die ken ik niet?

Oja, logisch, heel raar dat ik dat nog nooit gehoord heb. Zal wel komen doordat wij altijd heel erg ideaal -15 V op de min van de voeding pleuren, ipv de aarde en dan het signaal rond +4.5 V laten lopen. Handig om te weten.

Rude Perception
16 februari 2009, 12:52
Sorry dat ik het topic zo kaap, maar ik heb nog één vraagje mbt die condensator.
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=115
Dit is het schema van een distortion+. Is C1 hierin de DC ontkoppeling?

Dirk_Hendrik
16 februari 2009, 13:36
Help effe. Tonepad links linken nooit door naar het schema.

Dirk_Hendrik
16 februari 2009, 13:37
Maar als we naar hetzelfde schema kijken heb ik het over C4

JER00N
16 februari 2009, 16:48
Nou ik heb hem net eens opgebouwd op breadboard en hij doet het :cheerup: De huidige feedback-weerstanden (100k/220k) is wel goed denk ik, qua maximale boost. Het is ook bedoelt om alleen maar wat harder te gaan tijdens een solo, dus niet om een amp te oversturen of zo. Het schema in de TS is nu ook vervangen door de nieuwe.

Rude Perception
16 februari 2009, 17:51
Hoe is de klankkleur? Is de boost helemaal clean en transparant (zoals de bedoeling was, vermoed ik) of niet?

Het is misschien juist door z'n gigantische simpelheid wel een aardig projectje.

Dirk_Hendrik
16 februari 2009, 17:54
Vermoeden;
Hij haalt het hoog wat op. Gevolg van de bufferende werking van het ding is dat je kabeldemping wat lager wordt.

Chris Winsemius
16 februari 2009, 18:32
Even 'n suggestie: huidige potmeter aan uitgang vervangen door 'n weerstand (ivm. schakelplop uitgangs-elko bij switchen) en 1 v/d weerstande die naar "-" gaat v/d opamp vervangen door 'n potmeter (als regelbare weerstand, van nul tot max-waarde, dubbele waarde bij - naar uitgang bijvoorbeeld) in serie met 'n weerstand (zelfde waarde als andere R).

JER00N
16 februari 2009, 18:59
Klankkleur heb ik nog niet heel goed kunnen vergelijken, hij zit nog niet in een kastje met voetschakelaar dus ik kan nog niet echt goed "A/B'en".


Vermoeden;
Hij haalt het hoog wat op. Gevolg van de bufferende werking van het ding is dat je kabeldemping wat lager wordt.

Dat is me niet echt opgevallen... de boost zit ook in de effectloop als eerste pedaal, dus op die plek is de demping nog niet zo hoog.

Als opamp zit er nu nog een 4558 in, die ga ik nog vervangen door een TL071, OPA134 of iets anders van die gading.

@ Chris W: waarom? Toch vanwege die uitgangsimpedantie? Want ik heb niet echt het idee dat het geluid (behalve het volume dan :p ) veel verandert bij het draaien aan de pot.

Rude Perception
16 februari 2009, 20:47
Klankkleur heb ik nog niet heel goed kunnen vergelijken, hij zit nog niet in een kastje met voetschakelaar dus ik kan nog niet echt goed "A/B'en".



Dat is me niet echt opgevallen... de boost zit ook in de effectloop als eerste pedaal, dus op die plek is de demping nog niet zo hoog.

Als opamp zit er nu nog een 4558 in, die ga ik nog vervangen door een TL071, OPA134 of iets anders van die gading.

@ Chris W: waarom? Toch vanwege die uitgangsimpedantie? Want ik heb niet echt het idee dat het geluid (behalve het volume dan :p ) veel verandert bij het draaien aan de pot.

Lagere uitgangsimpedantie inderdaad. Die van een gitaar is 500K meestal. Daarom werkt 250K nog wel eens verhelderend in een gitaar;).

Jij werkt met 100K als uitgangsimpedantie.
Is dit een goede redenering? Dit zou namelijk betekenen dat de waarde voor je uitgangspot wel invloed heeft op het geluid.

JER00N
17 februari 2009, 01:08
100 k is niet per sé je uitgangsimpedantie, het ligt er namelijk aan hoe je de pot ingesteld hebt. Staat die op 100% (dus helemaal open), dan is je uitgangs-Z nagenoeg 0. Staat ie maar op 10%, dan is je uitgangsimpedantie 90k.

Of dat ook invloed heeft op het geluid hoeft niet per se, je hebt wel een of ander filter maar het is de vraag waar de kantelfrequentie van dat filter zit. Als dat ergens ver buiten het audio-gebied ligt (of iig buiten dat van de gitaar) zul je het niet zo gauw merken natuurlijk.

Bovendien is het ook afhankelijk van de ingangsimpedantie van het volgende pedaal. Als die zeer hoog is zal er bijna geen stroom lopen door de weerstand (de potmeter) en heb je dus ook geen spanningsval daarover.