PDA

View Full Version : In een orkest spelen.



Alberto
15 februari 2009, 19:45
Ik heb zo mijn twijfels... Ik heb de kans om in een klein orkest te spelen.
De bezetting is doorgaans drum, gitaar, basgitaar, saxofoon, keyboard en klarinet. Hoe het concreet allemaal zit weet ik niet, ik ga aanstaande donderdag eens een kijkje nemen om met mijn eigen ogen te zien hoe zij repeteren, hoe de sfeer is... Gewoon eens kijken hoe het er aan toe gaat eigenlijk. Ik ben een jaar geleden nog al eens gevraagd, de klarinettist is een kennis van mij, en heb toen geweigerd omdat ik het niet echt zag zitten.
Nu ben ik bereid het wel een kans te geven maar ik ben en blijf akoestisch (klassiek) gitarist en zal waarschijnlijk veel op de elektrische gitaar moeten spelen. Naast het feit dat ik er niet echt veel ervaring op heb doe ik dat ook gewoon niet graag. Het vraagt toch een aparte manier van spelen (plectrum).
Hun muziekstijl ligt nogal breed dus dat is niet echt een probleem.
Nu weet ik niet echt wat ik moet doen, ik heb nog helemaal niets beloofd maar ik wil de man nu ook niet aan het lijntje houden :confused:
Het toch een kans geven? Maar ik weet niet wat het gaat geven op een elektrische gitaar want de enige ervaring die ik heb is wat gepingel. Of toch maar passen en misschien zelf op termijn een kleinschaliger groepje bijeen krijgen waar ik gewoon lekker akoestisch kan blijven spelen?
Ik geef toe dat ik ook simpelweg zenuwen heb om met zo een grote groep samen te spelen (pakweg 15 personen). Ik kom er tenslotte als outsider even bij en dan word je nogal beoordeeld :)
Wat een verhaal, maar ik wilde het even kwijt bij andere gitaristen.
Wat denken jullie?

lollol
15 februari 2009, 20:16
Het verschil tussen electrisch en akoestisch is toch niet zo groot?
Met vingers kan ook gewoon op electrisch.
Ann de muziekstijl ligt het ook niet,
Waarom niet?

Als electrisch toch irritant is kan je toch ook semi-akoestisch:dontgeti:

Alberto
15 februari 2009, 20:29
Ja dat is juist één van mijn grootste twijfelpunten, dat verschil tussen elektrisch en akoestisch spelen.
Ik denk dat het groter is dan je denkt. De smallere hals is even een kwestie van aanpassen maar als het gaat om effecten en dergelijke. Daar ben ik totaal niet in thuis en misschien verwachten ze dat wel. Ik weet het niet...
Ik denk dat ik ook gewoon nogal schrik heb om af te gaan :sssh: hoe belachelijk dat ook klinkt. Soms ben ik vrij zelfzeker over mijn kunnen maar als ze dan vragen 'speel eens iets'... Ik speel niet echt goed uit mijn hoofd, behalve wat akkoordenwerk dan, maar als het wat complexer wordt heb ik toch mijn partituur nodig :)
Dus dat elektrisch zou geen probleem mogen zijn dan?

Mr.Bluesbreaker
15 februari 2009, 21:06
Het zal je wereld heel erg kunnen verrijken, en je kan alleen maar van anderen leren.
Wanneer jij aangeeft wat je akoestische ervaring is en gewoon open over het feit bent dat elektrisch nieuw is, zullen ze als het goed is ook wel "relaxed" met je werken.

Mits je zelf veel input toont en dingen gaandeweg ontdekt is het in ieder geval bij mij zo dat het jezelf willen verbeteren en kritisch naar jezelf kunnen kijken soms nog belangrijker is voor je bandleden en "sfeer" in muzikale zin dan het bij aankomst al redelijk kunnen van bepaalde zaken, en daarin misschien nooit verder ontwikkelen.

beruk
15 februari 2009, 21:08
Het is altijd de moeite waard om te informeren wat ze nu precies van je verwachten, en een partituur bij de hand zou toch geen probleem moeten zijn.
Heb je aanstaande donderdag niet het idee dat je bij die club wil horen qua klik of muzieksmaak is het toch helder?

Alberto
15 februari 2009, 21:50
Nee een partituur is eigenlijk geen probleem want zij spelen ook van het blad met natuurlijk hier en daar wat improvisatie. Ze zullen de stukken ook wat aanpassen aan de groep natuurlijk...
Ik heb altijd het idee dat andere muzikanten (te) hoge verwachtingen hebben van gitaristen en dat schrikt me wat af. Je hebt gelijk Bluesbreaker, ik ga gewoon eerlijk zijn in het feit dat ik alleen akoestische gitaar speel maar uiteraard bereid ben om ook elektrisch te spelen en dat ik daar mijn draai nog in moet vinden.
Maar als het niet klikt dan ga ik er sowieso niet aan beginnen. Dat is dan wel helder ja...
Bedankt mannen ;)

B0UDEWIJN
16 februari 2009, 08:27
Een bandje met een klarinet erbij is toch niet direct een orkest?

lollol
16 februari 2009, 11:28
Een bandje met een klarinet erbij is toch niet direct een orkest?

ze zijn met zijn 15en, dat is best wel veel voor een band toch?:cheerup:

Alberto
16 februari 2009, 17:31
Ja 'orkest' is misschien een groot woord maar een bandje kan je het ook niet echt noemen :seriousf:
Zij zien zichzelf als een zanggroep, hier trouwens even de website: http://www.ulyssesleopoldsburg.be/
Ik ben eens benieuwd donderdag... :soinnocent:

Alberto
20 februari 2009, 16:27
Ik ben dus gisterenavond gaan kijken... Het is toch kleinschaliger dan ik in eerste instantie dacht. Het is toch meer een grote band eigenlijk maar dat doet er niet toe. Ik heb even geluisterd en heb zelfs wat meegespeeld maar het is niet echt mijn ding, ze zijn toch meer bezig met meezingers en 'foute' muziek. Goed voor ambiance en dergelijke maar ik wil toch meer 'kwalitatieve' muziek maken zeg maar :)
De gitaar word bij hun voor 90% ingezet als begeleidingsinstrument wat dus neerkomt op wat akkoordenwerk.
Toch maar zelf eens iets beginnen denk ik zo... :listen: