PDA

View Full Version : Ibanez Iceman ict 700 intoneren ?!?



Bullseye
15 februari 2009, 20:24
Sinds afgelopen maandag ben ik een trotse eigenaar van de Ibanez Ict 700
Ik heb hem via Musik produktiv besteld.
http://www.janmorien-gitaren.nl/images/ICT700_BK_1P_01.gif

Na een tijdje spelen kwam ik erachter dat de gitaar voorbij de 12e fret niet toonzuiver is.
Ik heb in het verleden vaker gitaren geintoneerd en zuiver gemaakt vooral strats en lespauls, maar op de één of andere manier lukt het bij deze gitaar niet.
Als ik de 12e, 15e en 17e fret check (flageolet)is ie op gehoor en op de tuner octaaf zuiver echter waneer ik op de hoge e de twaalfde fret en tegelijkertijd op de b de 13e fret aansla komt er een kabaal uit de versterker je kan er geen toon meer uithalen.
Ik heb het idee dat de snaren resoneren op de andere frets, nu heb ik geprobeerd om de actie te verhogen maar dit tevergeefs. ook heb ik geprobeerd om de hals te compenseren maar wat ik ook doe niks helpt.

ik vind dit uitermate lastig heb deze gitaar gekocht voor het wat snellere arpeggio werk, maaer dan mot ie wel zuiver zijn :lp:

Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie of iets soortgelijks meegemaakt

Orpheo
15 februari 2009, 20:58
e 12 fret=e
b 13 fret=c

dus; terts. ik weet niet precies je probleem, maar als je tuner aangeeft 'zuiver', en tis niet zo op de frets, denk ik aan verkeerde brugpositie...maar dat lijkt me stug.

batsiaan
15 februari 2009, 21:24
Ik weet de oplossing, je geeft hem aan mij en dan praten we er niet meer over!

:ok:

Bullseye
16 februari 2009, 00:20
Ja dat lijkt me een goed idee als ik dan van jouw een RG1527 krijg dan laten we het zo :ok:



Orpheo >> heb ik al naar gekeken heb de brug zelfs een stuk hoger gezet maar blijf hetzelfde probleem houden.

Was op een gegeven moment dat ik hem welk goed had maar wou een iets lagere aktie en boem weer van voor af aan.
Had ik hem maar zo gelaten :supercool:
Dit is mijn eerste ibanez wist niet dat die zo moeilijk af te stellen zijn

Orpheo
16 februari 2009, 00:57
uhm... hoogte heeft een marginaaaal effect op intonatie. ik heb 't echt over de locatie van de brug, niet de hoogte. de plek van de studs...

Bullseye
16 februari 2009, 01:14
Had hem wat hoger gezet en opnieuw geintoneerd, de plek is waar hij origineel zit.

Wat wel een nieuw concept voor mij is, is de Gibraltar custum bridge..... een soort van uitgebreidere tune-0-matic bridge.
Deze is in verschillende hoeken/hoogtes te plaatsen. Misschien vereeist deze een wat nauwkeurige benadering....zal nog eens wat proberen

Orpheo
16 februari 2009, 01:58
Had hem wat hoger gezet en opnieuw geintoneerd, de plek is waar hij origineel zit.

Wat wel een nieuw concept voor mij is, is de Gibraltar custum bridge..... een soort van uitgebreidere tune-0-matic bridge.
Deze is in verschillende hoeken/hoogtes te plaatsen. Misschien vereeist deze een wat nauwkeurige benadering....zal nog eens wat proberen

ik weet dat de locatie 'origineel' is, maar of de locatie ook KLOPT, is een tweede.

barno
16 februari 2009, 02:20
Ga er maar vanuit dat bij een merk als Ibanez de brug op de juiste plaats staat. Tenzij de CNC operator een slecht moment had...
Een mogelijk probleem kan ook zijn: rotte snaar (snaren)

Orpheo
16 februari 2009, 02:25
Ga er maar vanuit dat bij een merk als Ibanez de brug op de juiste plaats staat. Tenzij de CNC operator een slecht moment had...
Een mogelijk probleem kan ook zijn: rotte snaar (snaren)

ik heb belachelijke dingen gezien met bruggen. ook ibanez maakt fouten. tis allemaal nog steeds 'human controlled'. maar goed, het is EEN optie, niet de optie.

Renin
16 februari 2009, 10:45
/offtopic: het blijft jammer van die lelijke head erop, als de oude er nog op zat kocht ik hem ook direct/

Waarom breng je hem niet even weg voor pakhembeet 25 euro? Dan weet je in ieder geval direct of het aan jou of de gitaar ligt. Kan je gelijk ook vragen wat de 'way-to-go' is als je het de volgende keer zelf doet.

rocker_71
16 februari 2009, 11:13
Sowieso nieuwe snaren erop. Als het probleem blijft, de mensuur aanpassen.

olaftheholy
16 februari 2009, 11:49
en nooit meer gitaren via de post kopen oen!!!
daarmee voorkom je dit soort geouwehoer!

Bullseye
16 februari 2009, 18:20
Tja nooit meer gitaren via de post, kweetnie..... hij ziet er netjes uit de hals is recht geen beschadigingen, alleen de intonatie sucks !!!!

Kijk in een winkel weet je nooit hoeveel vette klauwen de gitaar al hebben betast. En of je uberhaubt wel een nieuwe gitaar krijgt voor het geld wat je betaald.
Een winkel zoals produktiv staat toch wel goed aangeschreven op dat gebied.

Maar enfin intontatie.... ik ga vanvond nog eens wat stoeien met de iceman.