PDA

View Full Version : Twee verschillende speakers in één amp



bastiaanvanbeek
15 februari 2009, 16:45
ik zit al een tijd met een dilemma omdat ik twee speakers op het oog heb voor mijn VOX AC30 namelijk de "Chinese" Vox Alnico Blue en de "UK" Celestion Alnico Blue, die qua geluid toch wel van elkaar verschillen. Na heel veel research ben ik nog steeds niets opgeschoten, omdat op bijna elk forum dat ik ben tegengekomen wel een discussie is ontstaan over welke beter is, terwijl dat in eerste instantie een kwestie van smaak is en niemand schiet er iets mee op. Uiteindelijk heb ik besloten om ze allebei te nemen, omdat ik dan altijd de keuze heb tussen twee speakers.

Nu is mijn vraag: is het verstandig om twee verschillende speakers in één versterker te gebruiken. wordt het geluid dan mischien niet te rommelig? ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen die hier ervaring mee heeft.

zjanke
15 februari 2009, 16:51
Als de speakers elkaar goed "aanvullen" is het geen probleem. Ik heb zelf ooit een CL80 en een V30 in een amp gebruikt en kwam er later achter dat Bogner deze combi ook gebruikt. Blijkbaar hebben we dezelfde smaak :soinnocent:

Pepe
15 februari 2009, 16:52
Why not, zolang de efficency maar ongeveer hetzelfde is.
Voor de rest, mixed speakers give mixed results. De ene combi werkt met die kast en die amp, de andere juist niet.

pimmetje
15 februari 2009, 16:58
Kan heel goed werken.
Ik heb een tijd lang met een ribbed cone en een straight cone alnico (webers) in een versterker gespeeld. Daarmee kreeg ik juist lekker het vroeg opgebroken, warme geluid van de straight cone, maar wat cleaner en meer hoog uit de ribbed cone.
Twee straight cones van dat type werd me net te modderig.

Ook heb ik wat zitten proberen met een ceramische en een alnico. Niet mijn smaak voor die specifieke amp (iedere ceramische maakte 'm toch net iets te "harsh"). Niet per se verkeerd, maar wel verkeerd voor mij :D.
Onze mondharmonikaspeler gebruikt juist een alnico+ceramisch mix. Die ceramische geeft dan wat meer punch en lijkt wat groter te klinken, terwijl die alnico voor een wat mooier/warmer randje zorgt.

Je hebt ook (oudere) amps die juist combineren. Een 12" of 15" met een 8" of twee 6".
Zelf vond ik een combinatie die ik heb geprobeerd van een 10" en een 8" niet goed werken. De 8" had dezelfde magneet en verdere bouw als de 10" op de straal na. Daardoor was die 8" merkbaar efficienter en overschreeuwde daarmee de 10"-er in het geluid. Dat was niet prettig.
Met een 12" ceramisch vriendje was die 8"-er plots een leuke toevoeging.

Dus uiteraard afhankelijk van smaak, amp en welke twee speakers je precies pakt, maar 't kan zeker goed uitpakken. Alleen weet je 't bij een totaal eigen combinatie pas als je 't doet. De specs zeggen wel iets over bepaalde karakteristieken, maar het precieze effect in de combinatie met een bepaalde amp en andere speaker(s) blijft ook met de specs voor een HEEEEL groot deel een gok.

bastiaanvanbeek
15 februari 2009, 18:10
okeej, alvast bedankt voor de reacties. dit is voor mij denk ik al genoeg om ervoor te gaan, ik had alleen nog even een bevestiging van een paar mensen nodig. En trouwens wat betekend "harsh" is dat net zoiets als schel?

Chris Winsemius
15 februari 2009, 18:15
okeej, alvast bedankt voor de reacties. dit is voor mij denk ik al genoeg om ervoor te gaan, ik had alleen nog even een bevestiging van een paar mensen nodig. En trouwens wat betekend "harsh" is dat net zoiets als schel?

Vetgedrukt: ja, "onplezierig hoog"....

Indien mogelijk: probeer wat speakers uit. Qua rendement/overstemmen v/d ene speaker: je kan ip. kijken naar het rendement/sensitivity (zoveel dB@1 W@1 m) maar dat wordt maar op 1 toonhoogte gemeten... speakers met op papier hetzelfde rendement in de praktijk toch behoorlijk verschillen qua ervaren luidheid.