PDA

View Full Version : de dave matthews sound



matty
15 februari 2009, 16:31
Gegroet allen op deze luie luie zondag :)

Ik heb (denk ik) de acoustische gitaartoon gevonden die ik zoek: namelijk de sound van dave matthews. Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat hij voornamelijk (sinds 2000) een martin-hd 28 gebruikt. Deze heb ik dan eens opgezocht en die is niet echt mals voor de portemonnee (1880 euries) + dan moet je er nog eens een fishman systeem in plaatsen ... of een taylor 914ce (al zie ik op de meeste youtube filmpjes zoals crush met tim reynolds toch de martin, als ik me niet vergis)

Nu is mijn vraag, zijn er alternatieven om deze soort toon toch zo dicht mogelijk te benaderen of wordt het echt diep in de portemonnee tasten?

Hij heeft, vind ik, echt een hele mooi, sprankelende sound en dat is een sound waar ikzelf ook zeer graag mee aan de slag zou willen gaan, zowel picking als strumming klinkt echt heerlijk :)

Dus, laat de wijze raad maar komen !

blindfaith85
15 februari 2009, 20:17
Hoi,

ff aar vraagjes hoelang speel je al en wat heb je nu? en heb je eventueel youtube filmpje waar te horne is wat je bedoelt, als het gaat om de live sound en als dat vooral de piezo sound is is dat vrij makkelijke. waar je qua taylor naar kan kijken is een 114e of 214e erg leuke gitaren en wat is je budget?

groet ferry

northernlake
15 februari 2009, 21:24
De Martin DM3MD is de Dave matthews sig:
http://m2w.net/wiki/index.php/DM3MD_(Dave_Matthews)

Eigenlijk een HD-28V met wat extra's. Scalloped bracing en Englemann top met rosewood zij- en achterkanten. Ik zou eens kijken naar een Blueridge BR-160:

Hier een filmpje waar je ze head-to-head kan horen:
http://i.b5z.net/i/u/1530927/m/BR160vsHD-28Vnew.wmv

(nog veel meer martin vs blueridge:
http://www.maurysmusic.com/blueridge_vs__martin)

Eko
15 februari 2009, 22:24
Blijft lastig. Toon is een zeer persoonlijke belevenis. Wat de een helder vind klinkt bij een ander als schel in oren. Een Martin HD 28 gold jarenlang als standaard waar anderen aan afgemeten werden. De toegepaste materialen en vakmanschap garandeerde jarenlang topkwaliteit. Inmiddels zijn er tal van topmerken bijgekomen zoals Taylor, maar zo zijn er nog wel een rits op te voeren.
Het probleem is je budget. Als je het geld voor een HD28V zou hebben bestond het topic niet. Een minder groot budget betekent , bijna altijd , inleveren van je eisen.
Blueridge is een bekende Chinese bouwer maar er zijn er inmiddels meer die een zelfde type gitaar bouwen voor relatief weinig geld. Qua klank is het ook minder, maar het bedrag is er ook naar.

matty
16 februari 2009, 09:56
Nja,

Ik speel nu toch al een paar jaar ondertussen :)
Ik heb nu een line6 variax 700 acoustic, wat op zich een heel leuk ding is, maar ik zou toch liever een "echte" gitaar hebben...

een voorbeeld van de sound zijn:

http://nl.youtube.com/watch?v=mviwagzEZgE&feature=related
of nog beter:
http://www.youtube.com/watch?v=cRcm7ULKwOw
of je kan ook kijken of bartender te vinden is, volgens mij is dat allemaal die martin.

mijn budget is rond de 1000 euro liefst, die variax denk ik te verkopen rond de 700 en ik kan nog wel wat opleggen dus ...

De klank moet inderdaad via piezo komen, net zoals dave het doet :)
De mics die hij gebruikt gaan wel naar de desk, maar de zaal krijgt alleen zijn piezo-sound (via een countryman DI) te horen :)

alvast bedankt voor de reacties!

blindfaith85
16 februari 2009, 16:13
als je piezo sound wil koop gitaar met piezo dat laat meeste gitaren zelfde klinken. en taylor 214 zou ik eens naar kijken! of mssn takamine

matty
16 februari 2009, 19:25
dat lijkt me heel heel sterk dat die allemaal identiek klinken als je de piezo gebruikt, als dat zo zou zijn zouden er niet zoveel gitaren zijn denk ik ...

en uiteraard moet ze acoustisch ook gewoon goed klinken, maar als ik zou opnemen of live spelen zou ik het gewoon via de piezo doen ...

die blueridge klinkt inderdaad heel sterk naar de hd28, moet ik zeker eens ergens proberen te testen!

bleep
17 februari 2009, 20:59
Hallo Matty,


Zullen we het heel technisch en praktisch houden.


Dave was vroeger de grote endorser van het duitse lakewood. Als je zijn solo optreden op the tube 'spoon to spoon' mooi vindt zie je hem zijn Lakewood ook daadwerkelijk gebruiken. In de studio komt dit m-model ook erg goed tot zijn recht. En het klopt hij speelt nu op van 'alles'.


Stap 2.

Op marktplaats staat een m-14 Lakewood te koop 'zeldzaamheid' dezelfde corpus als de m-32 die matthews speelt. Verschil de 14 is mahonie en de 32 pallisander.

Stap 3.

Hij is te proberen in een studio in den haag en hij kost 600 euro incl. koffer.
Weinig geld, naar mijn bescheiden mening.


Stap 4.

Line-6 ''''gitaar''''''? Misschien is het verschil wel te groot. LOL.(sorry)


Maar gelukkig kan aan elke nachtmerrie een einde komen.



Stap 5.


Succes, met je avontuur

matty
1 maart 2009, 03:32
ik heb nog wat research gedaan en het ziet ernaar uit dat elke gitaar die hij gebruikt een sitka spruce top heeft en indian rosewood sides & back.

dus misschien is dit een mooi startpunt om naar te zoeken.
ik neem aan dat de sides ook laminated mogen zijn aangezien die volgens de meeste mensen het minste invloed hebben op de klank en hierdoor kan je dus ook mooi in de kosten besparen lijkt me ...

taylor heeft dan wel een aantal interessante modellen zoals de 214 en 114 geloof ik. die blueridge komt ook zeker in aanmerking, maar ik ken geen enkel dealer hier in belgie ...

iemand nog tips of raad?

krikke27
1 maart 2009, 09:49
enkele blueridge dealers in belgie:

plectrum:Bocholterkiezel 26, 3960 Bree
De Monte: Korenmarkt 14 Mechelen
hill's music : kolenmarktstraat 37-39, brussel

ik heb mijn blueridge br-180 in het plectrum te bree gekocht.
echt een aanrader.
greoten,kris.

freddy
1 maart 2009, 11:46
ik heb nog wat research gedaan en het ziet ernaar uit dat elke gitaar die hij gebruikt een sitka spruce top heeft en indian rosewood sides & back.

dus misschien is dit een mooi startpunt om naar te zoeken.
ik neem aan dat de sides ook laminated mogen zijn aangezien die volgens de meeste mensen het minste invloed hebben op de klank en hierdoor kan je dus ook mooi in de kosten besparen lijkt me ...

taylor heeft dan wel een aantal interessante modellen zoals de 214 en 114 geloof ik. die blueridge komt ook zeker in aanmerking, maar ik ken geen enkel dealer hier in belgie ...

iemand nog tips of raad?

Blueridge kan je vinden bij Strings en Things in Antwerpen en bij Hills in Brussel.

matty
1 maart 2009, 13:38
aha, dan ga ik daar zeker eens binnenspringen binnenkort.

Als ik het zou allemaal lees is die blueridge echt wel een goed alternatief voor de martin hd-28 dus dat zou hem misschien wel eens kunnen worden.

Dan alleen nog zien hoeveel het kost om een pickup te laten installeren en waar ik dat best kan doen in het antwerpse

freddy
1 maart 2009, 16:41
aha, dan ga ik daar zeker eens binnenspringen binnenkort.

Als ik het zou allemaal lees is die blueridge echt wel een goed alternatief voor de martin hd-28 dus dat zou hem misschien wel eens kunnen worden.

Dan alleen nog zien hoeveel het kost om een pickup te laten installeren en waar ik dat best kan doen in het antwerpse

Blueridge is erg goed voor het geld dat ervoor gevraagd word.
Als jeen pickup overweegt probeer dan zeker de Fishman Matrix Infinity voordeel geen lelijke gaten in je gitaar, geweldige klank,zeer gemakkelijk in te bouwen en ook te verwijderen,kostprijs tussen de 150 en 200 euro.
Ik heb hem in mijn Taylor 410 en vond hem veel beter klinken dan het ES systeem van Taylor.
Ik weet niet of het filmpje nog te zien is op de site van Fishman,daar kun je zien hoe het eruit ziet en horen het het klinkt.
Ik heb even op de site van Fishman gekeken en daar is de Matrix Infinity nog te zien en te horen.
Op You Tube staat ook een soundtest.