PDA

View Full Version : Stalen gitaar



UNIMOG
15 februari 2009, 16:28
Ik heb er al vaak wat over gehoord, een stalen gitaar. In dit forum heb ik gezocht hierna, en kwam ik uit bij een Tele project. Maar daar is al heel lang niks bij gepost. Daarom maak ik maar een nieuw topic.

Nou ben ik aan het overwegen of ik er 1 zal bouwen, nou heb ik het over alleen de body. De hals haal ik gewoon van marktplaats of iets dergelijks.
Gereedschap en dergelijke zijn geen probleem, want mijn vader heeft een eigen bedrijf. Waar veel gelast wordt enzo.

Nou is mijn vraag, of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee, en of het wel verstandig is. het handigste lijkt mij een een Telecaster omdat deze een vlakke body heeft. heb je andere suggestie's, of tips dan hoor ik ze graag.

Pepe
15 februari 2009, 17:04
Staal is te zwaar voor een solid body, plaatstaal zal je bedoelen?
Metaal wordt vaak gecombineerd met hout, misschien is alluminium beter te bewerken.

pueblo
15 februari 2009, 17:10
ik zou ook eerder voor aluminium gaan, of ijzer en dan een tijdje laten roesten:)

Jailbird
15 februari 2009, 17:22
Ja alluminium hollow body zou ik doen anders word hij te zwaar

akkebaas
15 februari 2009, 17:25
zoiets dan? http://www.jamestrussart.com/Steelcaster.htm

barno
15 februari 2009, 17:25
ken wel iemand die het es gedaan heeft. heeft veel moeilijkheden gehad met het laswerk omdat de hitte een te dunne plaat vervormt... en een dikkere plaat is belachelijk zwaar.
de trussarts zijn idd het bekende voorbeeld

aaronstonebeat
15 februari 2009, 17:32
Ik heb wel eens een body gemaakt van 2 stalen u-profielen; dat werkte prima. Massief zou idd erg zwaar worden.
Ik denk dat aluminium nogal wat output van je pickups op zou gaan vreten.

UNIMOG
15 februari 2009, 18:25
ik heb het ook niet over een solid body gehad, :???: ik was sowieso al van plan om een hollowbody te maken. Maar ik snap waarom jullie dachten dat ik solid bedoel.;)
Alluminium is heel moeilijk te bewerken, je moet de las op het materiaal "leggen" dat zie je altijd weer.
RVS kan ook, trouwens ook nog niet aan gedacht.

UNIMOG
15 februari 2009, 19:13
Heeft iemand een tekening van een telecaster, met maten erbij. Of is er iemand die die van mij wil verschalen naar 1:1. Ik ben namelijk niet echt handig met autocad. ik heb een tekening van guitarbuild.com gehaald, maar die moet ik nog op schaal hebben.

stijnkenens
15 februari 2009, 19:14
Misschien moet je dan eens zoeken hoe ze die resonator gitaren maken, bij sommige modellen is de klankkast ook volledig in een metaal, maar vraag me niet welk metaal.

s

UNIMOG
15 februari 2009, 20:43
er is toch vast wel iemand die de breedte weet van de control plate, dan kan ik op school wel vragen of iemand mijn foto wil verschalen.

Enra
15 februari 2009, 20:53
Ik heb er al vaak wat over gehoord, een stalen gitaar. In dit forum heb ik gezocht hierna, en kwam ik uit bij een Tele project. Maar daar is al heel lang niks bij gepost. Daarom maak ik maar een nieuw topic.

Nou ben ik aan het overwegen of ik er 1 zal bouwen, nou heb ik het over alleen de body. De hals haal ik gewoon van marktplaats of iets dergelijks.
Gereedschap en dergelijke zijn geen probleem, want mijn vader heeft een eigen bedrijf. Waar veel gelast wordt enzo.

Nou is mijn vraag, of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee, en of het wel verstandig is. het handigste lijkt mij een een Telecaster omdat deze een vlakke body heeft. heb je andere suggestie's, of tips dan hoor ik ze graag.


Als je resonator gitaren bedoeld - National, Continental, enz. - die worden gemaakt van verchroomd messing. Mooi spul; echte zijn helaas schreeuwend duur. Ik heb wel eens een hals gemaakt voor mensen die zelf een dergelijke klankast hadden gemaakt, maar niet voldoende vertrouwen hadden in hun 'skill's' met hout.

olaftheholy
16 februari 2009, 11:22
ik heb het ook niet over een solid body gehad, :???: ik was sowieso al van plan om een hollowbody te maken. Maar ik snap waarom jullie dachten dat ik solid bedoel.;)
Alluminium is heel moeilijk te bewerken, je moet de las op het materiaal "leggen" dat zie je altijd weer.
RVS kan ook, trouwens ook nog niet aan gedacht.

Joh ik ben al 20 jaar co2 lasser (en ik bewerk en werk met alle metalen) maar dáár heb ik nog nooit van gehoord hoor!

n.b. weet zeker dat met een vaste hand,slijptol en b.v. een esab aristo-mig het prima lukt.

wil je zelfs nog wel helpen als het moet,
je zou evetnueel metaal van 3 millimeter dikte kunnen nemen..als je dat koud last gebeurd er nix met het
oppervlakte (als draad neem je dan copperfilled INCONEL 800). blijft mooi strak dan hoor en de lassen kun je met een afbraamschijf vlakken endaarna schuren en polijsten.

Squier4ever
16 februari 2009, 12:17
krijg je trouwens geen gigantisch aardingsprobleem, of juist een giga-antenne als je dat hele ding van staal maakt?

aaronstonebeat
16 februari 2009, 12:52
krijg je trouwens geen gigantisch aardingsprobleem, of juist een giga-antenne als je dat hele ding van staal maakt?

Nee, je hebt juist een hele goede afscherming. Ik spreek uit ervaring.

UNIMOG
16 februari 2009, 23:17
Joh ik ben al 20 jaar co2 lasser (en ik bewerk en werk met alle metalen) maar dáár heb ik nog nooit van gehoord hoor!

n.b. weet zeker dat met een vaste hand,slijptol en b.v. een esab aristo-mig het prima lukt.

wil je zelfs nog wel helpen als het moet,
je zou evetnueel metaal van 3 millimeter dikte kunnen nemen..als je dat koud last gebeurd er nix met het
oppervlakte (als draad neem je dan copperfilled INCONEL 800). blijft mooi strak dan hoor en de lassen kun je met een afbraamschijf vlakken endaarna schuren en polijsten.

Heb je daar echt niet van gehoord? Wat raar ja.:???:
Maar jij hebt vel meer ervaring als mij, dus ik ga jouw advies opvolgen. ;)

Is er nog iemand die enig idee heeft hoe ik het moet doen met de bevestiging van de nek, en de brug. (snaren door de body)

olaftheholy
17 februari 2009, 16:15
Ik zou de neckpocket maken met de maten van de hals die ik voor de gitaar maakte/aanschaf... er zit onderling nogal wat verschil in halzen namelijk...dus pas beginnen als je een hals hebt.
Verder zou ik de bevestiging net zo maken als op een normale gitaar.
Voor snaren bevestiging... string through body; je zou 6 busje er in kunnen lassen (soort van pijpjes die van de onderblad door de body naar het bovenblad lopen (meest politiek correct)
Of je zou er een tele brug op kunnen bevestigen en de snaren aan de achterkant van de brug kunnen maken

spirit
17 februari 2009, 19:46
Dat projectje hier op het forum was van mij, en ik kan je zeggen dat het bijna niet te doen is.

Ik heb nu 2 on-afgewerkte bodies liggen, de eeste (zeg maar het prototype) was helemaal een mislukking, de 2e is redelijk gelukt, maar het valt idd niet mee de (1mm)plaat recht te houden. Doordat je de omtrek van de gitaar last, krimpt deze, het midden van de plaat krimpt niet, en gaat dus bol/hol staan.
Ook het vlak houden van de body valt niet mee, hij tordeerd als het ware. Dit is weer te voorkomen door de body op te spannen op een zware plaat, maar dan nog.

Om de body weer vlak te krijgen, zal je na het lassen de lasnaden weer op moeten rekken, of de binnenzijde laten krimpen. Dit laatse wil ik nog een keer proberen, als het niet lukt gaan beide bodies de schrootbak in.

Mocht je het toch willen proberen, wens ik je veel succes, en ben ik benieuwd naar het resultaat.


Ik zal proberen binnenkort wat foto's te posten.

btw, ik las al 20 jaar en heb de nodige ervaring, diploma's en certificaten op las gebied, daar zal het dus niet aan liggen.

aaronstonebeat
17 februari 2009, 19:54
Zou het met klinknagels niet beter te doen zijn? 't Is maar een noobvraag, ik ben volledig ongeletterd op het gebied van metaalbewerking :noob:

spirit
17 februari 2009, 19:56
Joh ik ben al 20 jaar co2 lasser (en ik bewerk en werk met alle metalen) maar dáár heb ik nog nooit van gehoord hoor!

n.b. weet zeker dat met een vaste hand,slijptol en b.v. een esab aristo-mig het prima lukt.

wil je zelfs nog wel helpen als het moet,
je zou evetnueel metaal van 3 millimeter dikte kunnen nemen..als je dat koud last gebeurd er nix met het
oppervlakte (als draad neem je dan copperfilled INCONEL 800). blijft mooi strak dan hoor en de lassen kun je met een afbraamschijf vlakken endaarna schuren en polijsten.

3mm word veel te zwaar, de eerste body had ik van 2mm plaat gemaakt, en was "way to heavy" , de 2e is van 1mm. plaat, en is qua gewicht vergelijkbaar met een houten body, maar nog altijd zwaarder dan.

JacquesLeDick
17 februari 2009, 21:17
Hey hier kan je ook wat info vinden over Alu gitaren.
en hier de link dan:

http://www.alumisonic.com/

spirit
18 februari 2009, 19:22
Hier het resultaat wat ik tot nu toe bereikt heb.

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC04205-1.jpg

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC04206.jpg

pueblo
18 februari 2009, 21:50
wauw, dit zit er echt niet mis uit, is het nu ijzer? of RVS? wat voor neck komt er op, zelf gemaakte ook? en heb je ook nog wat stappen van tijdens het bouwen?
doe zo voort!

UNIMOG
18 februari 2009, 22:29
Ja dat ziet er goed uit, waarom maak je hem niet af? Dat sommige stukken gebogen zijn kan ook bijdragen aan de relic look natuurlijk. ;)

Ik had ook nog een vraag over de brug van een tele, kan ik ook een tele brug kopen waar de snaren niet door de body hoeven? Dat ze achter de brug vastgemaakt kunnen worden? Of moet ik dan afwijken van een orginele tele brug?

aaronstonebeat
18 februari 2009, 22:34
Die bestaan. Ik ben op het moment een tele aan het bouwen met zo'n brug; geen idee of het een merk is, ik heb 'm gekregen en er staat niets op.
Fender heeft ergens in de jaren '50 zelf toploader tele's gemaakt, naar verluidt vooral uit kostenoverwegingen en gemak van produktie; daardoor hebben ze een cheapo image gekregen. Maar menige kenner (neus eens rond op tdpri) zal het tegendeel beweren.

spirit
18 februari 2009, 22:45
Ja dat ziet er goed uit, waarom maak je hem niet af? Dat sommige stukken gebogen zijn kan ook bijdragen aan de relic look natuurlijk. ;)

Ik had ook nog een vraag over de brug van een tele, kan ik ook een tele brug kopen waar de snaren niet door de body hoeven? Dat ze achter de brug vastgemaakt kunnen worden? Of moet ik dan afwijken van een orginele tele brug?

Ik heb voor een imitatie brug van Boston gekozen, daar heb je de keuze om de snaren bovenlangs of door de body te doen. Zelf kies ik voor het laatste.

Ik denk er hard over na om nog een laatste poging te wagen, en wéér vanaf 0 te beginnen, mocht ik dat gaan doen, en die kans zit er zeker in, mag je van mij deze body hebben (die ik als 2e gemaakt heb).


@pueblo: de eerste is van blanke staalplaat, de 2e is gegalvaniseerd plaatstaal.
Voor de neck ga ik net als UNIMOG voor een "bestaand" halsje, via MarktPlaats o.i.d..
Mocht ik idd die 3e body gaan maken, zal ik stap voor stap foto's gaan maken, en mijn topic wat ik destijds gestart ben weer nieuw leven in blazen.

UNIMOG
18 februari 2009, 23:30
Oke, dus ik ben niet verplicht om "string-trough" dinges te doen. Moet ik dan elke keer de brug ervan af halen, bij het vervangen van de snaren? Of kun je dat op een of andere manier erachter haken.

Als ik voor zo'n topload kies ga ik sowieso een versteving in het midden aanbrengen. Die string-trough is voor mij nog te uitdagend, want ik wil het graag zelf doen, zonder hulp van anderen. ;)

aaronstonebeat
18 februari 2009, 23:35
Aldus:

http://www.tdpri.com/telephoto/data/549/SqStd-toploader-vintage-bridge1.jpg

UNIMOG
18 februari 2009, 23:37
Ik snap em. :)

niekb
19 februari 2009, 00:05
Dat projectje hier op het forum was van mij, en ik kan je zeggen dat het bijna niet te doen is.

Ik heb nu 2 on-afgewerkte bodies liggen, de eeste (zeg maar het prototype) was helemaal een mislukking, de 2e is redelijk gelukt, maar het valt idd niet mee de (1mm)plaat recht te houden. Doordat je de omtrek van de gitaar last, krimpt deze, het midden van de plaat krimpt niet, en gaat dus bol/hol staan.
Ook het vlak houden van de body valt niet mee, hij tordeerd als het ware. Dit is weer te voorkomen door de body op te spannen op een zware plaat, maar dan nog.

Om de body weer vlak te krijgen, zal je na het lassen de lasnaden weer op moeten rekken, of de binnenzijde laten krimpen. Dit laatse wil ik nog een keer proberen, als het niet lukt gaan beide bodies de schrootbak in.

Mocht je het toch willen proberen, wens ik je veel succes, en ben ik benieuwd naar het resultaat.


Ik zal proberen binnenkort wat foto's te posten.

btw, ik las al 20 jaar en heb de nodige ervaring, diploma's en certificaten op las gebied, daar zal het dus niet aan liggen.


Is het niet wat om de rest eerst te verhitten zodat het verschil niet zo groot is? Ik heb geen verstand van lassen enzo dus misschien kan het ook niet.
Intressant onderwerp dit.

spirit
19 februari 2009, 06:51
Is het niet wat om de rest eerst te verhitten zodat het verschil niet zo groot is? Ik heb geen verstand van lassen enzo dus misschien kan het ook niet.
Intressant onderwerp dit.

Dat is precies wat ik nu wil gaan doen. Als eerste ga ik de omtrek van de voor en achterkant "strekken", dan plet je als het ware de plaat, die daardoor aan de buitenzijde groterword. Daarna hecht ik de body in elkaar, en gaat ie in de oven, om hem tot 240 graden voor te verwarmen, zodat alles nog wat exta uitzet. Als het goed is komt dan na het lassen en afkoelen de omtrek terug in zijn orginele positie.

Vandaag ga ik eerst een neckpocket maken , en aan de hand daarvan beslis ik of die 3e body er gaat komen.

olaftheholy
19 februari 2009, 14:06
kleine stukjes lassen op laagstroom,af laten koelen ne dan weer een klein stukje. zo verder tot hij af is. in één keer lassen gaatalle materiaal van trekken.
Lijkt erop dat je voorbereiding of kennis niet je dat is trouwens,ik durf te zeggen dat het wél kan zonder voornoemde ellende.

spirit
19 februari 2009, 17:23
kleine stukjes lassen op laagstroom,af laten koelen ne dan weer een klein stukje. zo verder tot hij af is. in één keer lassen gaatalle materiaal van trekken.
Lijkt erop dat je voorbereiding of kennis niet je dat is trouwens,ik durf te zeggen dat het wél kan zonder voornoemde ellende.

Ik zou zeggen, laat maar zien.

Velen hebben mond genoeg andermans werk te kraken, weinig hebben handen om zelf beter werk te maken.

G.G.
19 februari 2009, 17:30
Ff een gek idee:

Twee platen MDF van 22 mm op elkaar lijmen, de telecastervorm uitzagen, dan in de lengterichting vanaf de neckpocket een stroken zagen. Bij de onderste horn, de laaste strook in twee delen zagen, vauit het midden gezien naar voren. Dan zou je de boel mischien kunnen klemmen, lassen en dan de stroken eruit trekken. Vanuit het midden haal je de stroken eruit. Je schuift de stroken vanaf de zijkant naar het midden toe en trekt ze eruit.

Beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik hoop dat je het idee snapt.

spirit
19 februari 2009, 18:00
Ff een gek idee:

Twee platen MDF van 22 mm op elkaar lijmen, de telecastervorm uitzagen, dan in de lengterichting vanaf de neckpocket een stroken zagen. Bij de onderste horn, de laaste strook in twee delen zagen, vauit het midden gezien naar voren. Dan zou je de boel mischien kunnen klemmen, lassen en dan de stroken eruit trekken. Vanuit het midden haal je de stroken eruit. Je schuift de stroken vanaf de zijkant naar het midden toe en trekt ze eruit.

Beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik hoop dat je het idee snapt.


Ik snap je idee, de stroken iets smaller dan de neckpocket houden, en de neckpocket als laatse lassen, nadat de stroken verwijderd zijn. Nadeel is dat het erg brandbaar is :crazyhappy:

Waar ik zelf aan gedacht heb, om de body na het hechten te vullen met zand via het gat waar de jackplug komt. Even een stop erin en na het afkoelen weer verwijderen en het zand eruit laten lopen.

@olaftheholy: mocht je twijfelen aan mijn voorbereiding/kunnen, ik ben met mijn 17 jaar van school gekomen als machine bankwerker, en heb de afgelopen 20 jaar onafgebroken in de metaal gewerkt als lasser, ik ben in die 20 jaar ook altijd doorgegaan met leren, en heb zo'n beetje voor alle lastechnieken papieren bij gehaald.

G.G.
19 februari 2009, 18:09
Lijkt erop dat je voorbereiding of kennis niet je dat is trouwens,ik durf te zeggen dat het wél kan zonder voornoemde ellende.


@olaftheholy: mocht je twijfelen aan mijn voorbereiding/kunnen, ik ben met mijn 17 jaar van school gekomen als machine bankwerker, en heb de afgelopen 20 jaar onafgebroken in de metaal gewerkt als lasser, ik ben in die 20 jaar ook altijd doorgegaan met leren, en heb zo'n beetje voor alle lastechnieken papieren bij gehaald.

Ff als mod:

Olaf: laten we dit deel van het forum in ieder geval zo respectvol houden als dat het altijd geweest is. Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt er wel verdomd rot uit.

Spirit: Nette reactie.

rinaldo
19 februari 2009, 19:26
kijk, dat vind ik leuk, ik ben ook al zo,n 25 jaar werkzaam in de metaal als lasser en heb ook de nodige certificaten en diploma's gehaald waarvan afgelopen jaar het diploma IWP. dit zegt de gitaarbouwers onder ons natuurlijk niks, maar degenen die zich uitgeven als lasser weten vast wat ik bedoel ;)

en ik moet zeggen dat ik er ook wel eens aan gedacht heb om een stalen gitaar te maken. wij hebben een prachtige laser snij machine op het werk staan die het contour op een tiende nauwkeurig uit kan snijden, misschien moet je er aan denken om het midden stuk gewoon van hout te maken, en door middel van stalen stroken van 2mm dik of zo op je onder en boven plaat te hechten, waar het stuk hout precies tussen past breng je ook wat stevigheid in je constructie.

ik zou er denk ik ook nog wat meer ribben in hechten voor de stevigheid. dan heb je ook niet dat het midden van de plaat zo naar binnen trekt. daarna de gebogen zijkanten hechten en met een zo laag mogelijke spanning met een 0,8 draadje zodanig lassen dat je niet alles in een keer aflast, maar bv aan de achterkant beginnen met lassen, en daarna een stukje aan de voorkant, en dan weer een stuk aan de zijkant, enz, enz zodat je de warmte zo gelijk mogelijk verdeelt. want als je het ding in een keer aflast dan krijg je idd problemen.

nog mooier zou zijn om hem van aluminium te maken, met het zelfde idee van stevigheids ribben, dan word hij ook niet zo zwaar.

en btw aluminium is heel goed te lassen met tig, en ligt er echt niet bovenop hoor, wij lassen dagelijks aluminium en het is ook heel goed te slijpen en na te bewerken zonder problemen.

UNIMOG
19 februari 2009, 22:26
Aluminium is natuurlijk ook wat prijziger... en voor mijn 1e keer is het niet verstandig.

RB-1
23 februari 2009, 21:42
Misschien moet je dan eens zoeken hoe ze die resonator gitaren maken, bij sommige modellen is de klankkast ook volledig in een metaal, maar vraag me niet welk metaal.
Messing (brass) plaat. daarna verchroomd.

De resonator(en) is (zijn) heel dun aluminium.


Maar een stalen gitaar? :???:

Je bedoelt toch niet een steel guitar, hoop ik, want dat is iets heel anders.....

pueblo
21 juli 2009, 17:45
oke ik haal even een oud topic naar boven...
is niet echt van mijn gewoonte
maar ik zag vandaag dit, oke het kon in een nieuw topic, maar ja.:)

http://cgi.benl.ebay.be/Hollow-Steel-Metal-LP-Guitar-Body-Neck-Kit-Hand-Made_W0QQitemZ270410763974QQcmdZViewItemQQptZGuita r_Accessories?hash=item3ef5bccec6&_trksid=p4634.c0.m14.l1262&_trkparms=%7C293%3A2%7C294%3A30
stalen les paul kitje

http://www.edenguitarparts.com/pictures/body/steelkit-1.jpg

Saf
21 juli 2009, 18:19
ziet er gaaf uit dat kitje

spirit
20 augustus 2009, 18:31
Zou het dan toch gaan lukken....

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC04560.jpg
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC04559.jpg
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC04561.jpg

Nog in een ruwe fase, en wat aan de zware kant maar de gaten voor de pickups en controls moeten er nog in, er gaat dus nog wat gewicht af.

Ook kan ik altijd nog de achterzijde "perforeren".

barno
20 augustus 2009, 18:35
waw, te gek! hele grote hoed af man

budje
20 augustus 2009, 18:37
Stelt de onvermijdelijke vraag: Wat weegt dat nou?

oigun
20 augustus 2009, 19:18
Mooi hoor echt heel knap gemaakt! Ik heb een oude auto gerestaureerd maar dit is andere koek!
chapeau!:ok:

Ike57
20 augustus 2009, 21:36
Leuk idee. Die body ziet er goed uit.

Zit daar nou nog een houten centerblock in (of iets dergelijks) of is de body gewoon helemaal hol?

spirit
20 augustus 2009, 21:48
Thank's.

De body weegt nu (schrik niet) 3,2 Kg. Top en back zijn van 1,5mm plaatstaal, en de zijkant is 1mm dik.
Wanneer je 3mm plaat zou gebruiken, zoals in het begin van dit topic voorgesteld werd, zou de body op een kilo of 7 uitgekomen zijn.

Ik denk dat ik wel van de stalen slagplaat afstap, en voor leer ga, hoewel ik op Ebay deze tegen kwam:
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/BSmvQwgB2kKGrHgoOKkUEjlLmVpKoBKEE1s.jpg

Misschien bewerk ik de achterzijde wel op een soortgelijke manier om gewicht te besparen.

spirit
20 augustus 2009, 21:51
Leuk idee. Die body ziet er goed uit.

Zit daar nou nog een houten centerblock in (of iets dergelijks) of is de body gewoon helemaal hol?

Body is volledig hol, alleen tpv de neckpocket, neck PU en de brug komt nog wat hout.

aaronstonebeat
20 augustus 2009, 21:56
Ik hou wel van gitaren met een beetje gewicht. Moet nog best te doen zijn met die 3,2 kg voor de body, lijkt me.
'n Mannengitaar :D

Zou je niet ook een slagplaat van dun aluminium kunnen maken? Dan weegt ie bijna niets?
Of misschien alleen iets erin graveren, hier en daar ook iets eruit snijden?

Erg mooi. Succes!

barno
20 augustus 2009, 22:05
f-gaten? (hij is tenslotte hol)

nog es: prachtig, die body

Cocobolo
20 augustus 2009, 23:08
Thank's.

Ik denk dat ik wel van de stalen slagplaat afstap, en voor leer ga, hoewel ik op Ebay deze tegen kwam:
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/BSmvQwgB2kKGrHgoOKkUEjlLmVpKoBKEE1s.jpg



Mooi slagplaatje vind ik dat! Inspirerend :)

flitslicht
20 augustus 2009, 23:37
Fantastisch project.

Het enige nadeel aan een stalen gitaar dat ik kan bedenken is ontstemmen. Tenminste, ik heb ooit een Travis Bean gitaar gehad met een stalen hals. Speelde geweldig, maar door de warmte van je handen en wisseling van de temperatuur ontstemde dat ding als een gek. Vooral als je hem stemde en dan het podium opging (deed ik niet zo vaak hoor) kon je weer opnieuw beginnen en na het eerste nummer weer enzovoort. Werd er gek van en heb hem weer verkocht.

aaronstonebeat
21 augustus 2009, 00:05
Ik heb hetzelfde gehoord, met aluminium halzen ook. Maar deze krijgt toch een houten hals? Ik denk dat daarmee het probleem veel kleiner wordt.

spirit
21 augustus 2009, 20:01
'n Mannengitaar :D

Vroegûh, waren de gitaren van hout, en de mannen van staal. Nu zijn de gitaren van staal en de mannen...., of was het nou iets met schepen :cooler:

@Barno; f-gaten had ik nog niet aan gedacht, goede tip.
@flitslicht; Klopt idd dat een aluminium hals héél snel ontstemd doordat deze erg temperatuur gevoelig is. Maar deze krijgt een houten hals.

budje
21 augustus 2009, 20:27
Ik vind 3,nogwat kilo ook nogal meevallen! En die opengewerkte slagplaat, is best een mooi idee!

Marcomeistro
18 september 2009, 12:21
Dankzij deze topic ga ik zelf ook maar is beginnen met het maken van een guitar. Ik ga hem denk maken van alu ook met een tele look.
Te gaaf
Bedankt voor de inspiratie

tvanlinge
22 september 2010, 17:56
Ik ben bezig met een soort gelijk project. Een vraagje.

Een van staal gelaste body met een element.. Gaat dat magnetische veld dan niet helemaal rondzingen of misschien zelfs helemaal niets doen. Wellicht met koper of aluminium niet maar staal? Hoop op tips, staal is en blijft natuurlijk het meest goedkoop.

Gr, T.

aaronstonebeat
22 september 2010, 18:46
Deze (http://www.youtube.com/watch?v=Ep1mrPGQxlY) doet 't prima.

Het staal zal wel een invloed op het magnetisch veld van een pickup hebben, maar ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken.