PDA

View Full Version : Gibson LP vs Gibson Flying V



SloeGin
15 februari 2009, 16:52
Wat ik me al een tijdje afvroeg:
Waarom is een Gibson Flying V een pak goedkoper dan een Gibson Les Paul Custom?

2de hands zie je zo'n Flying V al voor een 800 euro bv. terwijl je voor een LP Custom al gauw 2500-3000 euro mag dokken.

Ik heb zelf nog geen Gibson Flying V vastgehad maar kan iemand me soms zeggen wat de grootste verschillen zijn tussen deze 2 gitaren?

Alvast bedankt!

euroboy
15 februari 2009, 17:16
Ja eerst en vooral de vorm... Een flying V is met faded lak denk ik(correct me if i'm wrong) Pff ja een custom is een custom... Ga zlf vergelijken en bekijk wat jij het beste vind en vooral wat het beste klinkt!

Dude
15 februari 2009, 17:29
heerlijk dit soort topics....

ik denk..... omdat een V vaak door metal gitaristen gebruikt wordt, want om snoeiharde metal vooral 'snel' te kunnen spelen moet je een V hebben.... snoeiharde, maar vooral 'snelle' metal kan je namelijk niet spelen op een les paul custom. En aangezien metal gitaristen allemaal mietjes zijn die veel geld uitgeven aan haar producten heeft gibson besloten daarbij aan te sluiten en V's goedkoper te maken dan les pauls... die zijn namelijk voor echte mannen die gewoon bier drinken en weten wat rocken is.

Speeddemon
15 februari 2009, 17:30
Die Flying V faded serie is de goedkopere lijn. Die zit in Duitsland zelfs rond de 650-700 euro. De Flying V '67 RI is al een dikke 400 euro duurder; zit een case bij, ebony fretboard.

Maar het belangrijkste verschil; een Flying V is een platte plank; dus makkelijker te fabriceren/frezen dan een 'carved top' Les Paul.

Pepe
15 februari 2009, 17:58
Ja, ik zag die prijs bij Thomann
Niettemin, opmerkelijk want de afgelopen 30 jaar zat een V in dezelfde prijsklasse als een firebird en explorer, een fractie onder de LP's.

Blijkbaar 30 jaar teveel betaald?

Speeddemon
15 februari 2009, 18:17
Ja, ik zag die prijs bij Thomann
Niettemin, opmerkelijk want de afgelopen 30 jaar zat een V in dezelfde prijsklasse als een firebird en explorer, een fractie onder de LP's.

Blijkbaar 30 jaar teveel betaald?

Tja, voor 1085 euries vind ik een 67' RI wel interessant worden.

toon-
15 februari 2009, 18:23
heerlijk dit soort topics....

ik denk..... omdat een V vaak door metal gitaristen gebruikt wordt, want om snoeiharde metal vooral 'snel' te kunnen spelen moet je een V hebben.... snoeiharde, maar vooral 'snelle' metal kan je namelijk niet spelen op een les paul custom. En aangezien metal gitaristen allemaal mietjes zijn die veel geld uitgeven aan haar producten heeft gibson besloten daarbij aan te sluiten en V's goedkoper te maken dan les pauls... die zijn namelijk voor echte mannen die gewoon bier drinken en weten wat rocken is.

Zelfs als het om te lachen is, vind ik dit belachelijk...

Speeddemon
15 februari 2009, 18:46
heerlijk dit soort topics....

ik denk..... omdat een V vaak door metal gitaristen gebruikt wordt, want om snoeiharde metal vooral 'snel' te kunnen spelen moet je een V hebben.... snoeiharde, maar vooral 'snelle' metal kan je namelijk niet spelen op een les paul custom. En aangezien metal gitaristen allemaal mietjes zijn die veel geld uitgeven aan haar producten heeft gibson besloten daarbij aan te sluiten en V's goedkoper te maken dan les pauls... die zijn namelijk voor echte mannen die gewoon bier drinken en weten wat rocken is.

Ik weet dat je sarcastisch bent en dat jij - als Les Paul spelert - je eigen gitaar 'verdedigt', maar neem het aan van iemand die rock/metal speelt op ZOWEL een Flying V (Hamer Vector XT/FT met Super Distortions) als (Burny) Les Paul Customs, dat de bereikbaarheid van de hogere frets op een Flying V wezenlijk beter is en hij 'vlotter' in de hand ligt.
Als ik een Les Paul Custom om heb, voel ik een zeker soort 'lompe authoriteit', maar met een Flying V is het iets meer 'gaan met die banaan' en die leent zich idd wat beter voor andere soorten rock/metal.

Orpheo
15 februari 2009, 19:07
een les paul heeft een carved top, een bound fretboard, multiply binding, blockinleg, etc etc etc.alles tikt gewoon aan bij een custom, en, hij is customshop, en dat is ook gewoon prijzig. nieuw in ieder geval.

Dude
15 februari 2009, 20:13
Zelfs als het om te lachen is, vind ik dit belachelijk...

Je hebt gelijk sorry.... ik vergat dat metal gitaristen altijd een geschoren ontbloot bovenlijf moet hebben en die strakke spandex broekjes ook niet gratis zijn..... dat plus mijn eerdere statement maakt dat V's goedkoper zijn dan les pauls. Stom van me... nogmaals sorry.



Ik weet dat je sarcastisch bent en dat jij - als Les Paul spelert - je eigen gitaar 'verdedigt',

hey ppssst.... V's zijn veel cooler om te zien man ! had ik dr maar een

Tupelo
15 februari 2009, 20:16
Sorry, maar jezelf erdoor aangesproken voelen zet nu net de toon... Go on Dude !! :seriousf:

barno
15 februari 2009, 21:25
ik bouw wel es gitaren en ik kan je verzekeren: een carved top constructie is pakweg vierkeer zoveel werk als een platte plank, effect op de prijs lijkt me erg logisch