PDA

View Full Version : Uitdaging: USB mixer of nieuwe soundcard+mixer



Liquid_Metal
15 februari 2009, 15:09
Dag beste gitaristen e.a.,

kHeb me vandaag al flink wat ingelezen en ben al wat langer aan het twijfelen tussen de mogelijkheden. Ik heb een Creative Xtreme Gamer geluidskaart waar met software een recording-mode op zit. Klinkt met mijn Phonic MM1202 mixer lang niet slecht. Thuis neem ik enkele gitaar en enkele vocals op. Het hoeft dus niet groot.
Nu ga ik waarschijnlijk de mixer naar de studio verplaatsen omdat we daar een PC neerzetten. Dan kan het blijven staan en kunnen we elke keer zonder moeite opnemen. Wel zo makkelijk.
Alleen ben ik dan thuis mijn opnamemogelijkheid kwijt. Ik neem nu op door een Sennheiser E835 voor m'n cabinet te plaatsen en dat klinkt niet verkeerd. Mogelijk wil ik een Shure SM57 aanschaffen. Maar ik heb dus geen input meer.
Naar mijn idee heb ik 3 opties:
1. USB Interface. Ik heb al verscheidene mooie interfaces gezien, en degene met 2 XLR inputs zijn al geschikt.
2. Mixer. Hoeft ook niet groot te zijn en kan doorgelust worden naar m'n geluidskaart. Dan heb ik zo'n beetje iets vergelijkbaars met wat ik nu heb.
3. Mixer+soundcard. Er bestaan dedicated PCI Audio Interfaces die íets goedkoper zijn dan de USB versies. Moet dan nog wel een mixer bij, maar die hoeft maar heel klein te zijn en 50 euro zal wellicht al genoeg zijn.

Welke optie raadt men aan? Is de soundcard die ik heb geschikt of zal USB beter klinken? USB kan nog wel ns moeilijk gaan doen met vertraging e.d. Een nieuwe PCI soundcard zou mooi zijn, maar dat gaat meer kosten. Ik wil wellicht ook nog een SM57 halen, maar wil vooral geld aan m'n gitaarrack besteden.
Tips zijn meer dan welkom :).

Roman
16 februari 2009, 07:54
In het kader van mobiel zijn zou ik voor een externe interface kiezen. Mobiel betekend ook op je desk flexibel kunnen zijn. Eenvoudig in/uit prikken van kabels bijvoorbeeld. Tevens hebben deze externe interfaces (USB of FIREWIRE) vaak handige aansluitingen en schakelaars/draaiknoppen voor de bediening van o.a. in- en output van signaal, koptelefoon aansluiting met bijbehorende volume knop etc.

Een mixer is naar mijn idee overbodig, tenzij je meer devices aan elkaar knoopt, doorlust etc. Een audio interface is tevens een goede geluidskaart (dat vergeet men nog al eens), en een stuk sneller dan je gamers kaart waarschijnlijk. Tevens bevat het veeeeel betere pre-amps (doeleinde). Wel afhankelijk van de interface uiteraard.

Heb je al eens de m-audio producten bekeken? Daarmee kun je gewoon niet op je bek gaan. Uiteraard is er ook goedkoper spul (m-audio is overigens niet duur, hoor) maar je zult ook een beetje kwaliteit willen denk ik. Dat is aan jou.

Kortom; koop een goede audio interface met minimaal 1x XLR en Instrument aansluiting. Oh, en die e635 vervangen voor een sm57 is een slim idee. Niet dat de sen. slecht is maar het is wel een vocal mic uit hun budget range. Ook hier geldt; smaken verschillen.

Hopelijk kun je hier wat mee.

Liquid_Metal
16 februari 2009, 10:44
Precies het antwoord dat ik nodig had en eigenlijk ook wel verwachtte :). Thanks man!
De Sennheiser E835 heb ik aangeschaft als zangmicrofoon. Een aantal jaar geleden en toen was ik nog niet bezig met welke microfoon goed past bij mijn stem. Hij klinkt goed, maar wellicht kan het nog beter. In ieder geval gebruik ik 'm nu voor gitaar bij gebrek aan beter. Ik hoor zoveel positieve verhalen over de SM57 dat ik die zeker wil proberen. Ik verwacht ook dat 'ie beter klinkt, want de Senn' heeft presence boost e.d. (niet veel maar toch).
Ik zou willen gaan voor een Interface met twee XLR-inputs zodat ik evt. ook gitaar en zang tegelijk op kan nemen (klinkt niet te gek, maar is wel handig). Ik zat zelf te denken aan de M-Audio Fast Track Pro (http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track_pro.htm), voor 180 euri bij Thomann. Ook wss wel zo'n beetje mijn maximumbudget, als er ook nog een mic bij moet (want ik wil bv nog een line mixer voor in mn rack hebben en zo).

Evt. opnemen op m'n laptop zou met een USB interface ook wel érg handig zijn.

Liquid_Metal
16 februari 2009, 15:04
Kun je overigens met een USB interface multi-track opnemen? Dat principe ken ik niet helemaal, maar dat wil toch zeggen dat je als je 2 poorten hebt (1e=zang, 2e=gitaar) die op 2 dedicated sporen opneemt, dus je 1 spoor met zang krijgt en 1 spoor met gitaar, terwijl je het wel tegelijk opneemt?

Rongear
16 februari 2009, 15:31
gebruik zelf de yamaha audigram 6 en kan daar 2 sporen mono tegelijkertijd mee opnemen. Voor opnames met de band neem ik vaak in een keer de hele band op en daarna stereospoor voor stereospoor alles apart...... Dit kon ik echter ook al gewoon met mn geluidskaart in de PC. Geluidskwaliteit is echter 100% beter met de yamaha interface .:strat:

Highway49
16 februari 2009, 16:06
Volgens mij kun je met praktisch elke USB/Firewire interface sporen los van elkaar opnemen.

Maar als je dan toch geld gaat uitgeven, kun je dan niet iets verder in de buidel tasten en meteen voor meer sporen gaan? Kun je bijv. ook drums etc opnemen.

Ik heb een tijdje terug de Tascam US-1641 gekocht en die bevalt heel prima voor ca. 380 euro. 16 sporen waarvan 8 XLR (voorzien van Fantoom voeding)

Uiteraard zijn er veel meer (en veel betere) interfaces van dit kaliber. Er zijn vast ook goedkopere (wat dat in kwaliteit doet durf ik niet te zeggen) dus ik zou nog eens overwegen om daar naar te kijken. Als ik zie dat je 180 kwijt bent voor een 2sporen apparaat, kun je met iets meer geld, heel veel meer doen...

Liquid_Metal
16 februari 2009, 23:17
In de studio hebben we driemaal zang, twee gitaren, een bas en een drumkit. zang zijn xlr, mijn gitaar hopelijk binnenkort ook, en de bas en 2e gitaar gaan vooralsnog via de line in. Voor de drum zitten er binnenkort ook geen mics aan te komen, ik ben dus benieuwd of dat mee komt via de zangmics en gitaarmic (we hebben er vier dus een generic geluid moet er wel zijn).
Nogmaals: het opnemen dat we op die manier willen doen is puur voor de fun en om het zelf terug te kunnen luisteren. Hoeft niet superpro te klinken, dus ons mengpaneel is tot nu toe geschikt.
Ik wil alleen thuis ook wel af en toe wat opnemen en dan is het vervelend als je geen mixer hebt staan. Daarom wil ik dus een kleine interface voor thuis, zodat ik m'n gitaar op kan nemen. Moet wel kwaliteit zijn, want enkelspoors opnames doe ik geregeld thuis.