PDA

View Full Version : de kramp blijft...



JasperSteenbergen
15 februari 2009, 13:59
Ik speel al heel wat jaartjes gitaar en op een of andere manier blijft mijn duim in de kramp schieten als ik veel in barree moet spelen. Na zo'n 3 minuten begint het boeltje toch wel een beetje te verzuren.
"Meer ontspannen spelen" zeggen ze dan, maar dan gaan mijn akkoorden niet meer vol maar een beetje slordig aanhoren. Dat is ook niet de bedoeling.

Heeft iemand tips mbt. dit probleem?

Joene1988
15 februari 2009, 15:21
Meer oefenen;) Op een gegeven moment krijg je meer spieren in je hand, en heb je er minder last van...

Ik heb dr zelf ook nog wel eens last van als ik een hele tijd achter elkaar door speel, maar ik heb dan zoiets: het hoort erbij, lekker afzien;)

freekick
15 februari 2009, 16:19
Iets heel simpels dat nog wel eens helpt tegen verzuren is drinken.
Tijdens en voorafgaand aan het spelen.
Gewoon water of thee of sap.

hoofd
15 februari 2009, 18:14
Ik heb hetzelfde en dat heb ik vrij simpel opgelost, nooit te lang barré's spelen. Waarschijnlijk gaat het wel voorbij als je dagelijks je barré's kan oefenen, maar daar heb ik geen tijd en motivatie voor. Het is wel kut, maar er zijn veel creatievere akkoorden dan een barré akkoord.

Misschien kan je zo'n handtrainding kopen bij een sportzaak, zo'n knijpding, maar ik weet niet of dat wat gaat helpen.

Pais
15 februari 2009, 18:46
Ik heb hetzelfde wanneer ik lang barré's speel. Ik los dat op door tijdens het spelen steeds meer vanuit de arm te doen, waardoor je infeite je duim zou kunnen loslaten.
Ik weet niet of het staand spelend ook werkt, want ik zit erbij en moet de gitaar dus een beetje bij me houden met mijn rechter elleboog.

Het lijkt me technisch niet ideaal maar ik kan best een tijdje volhouden zo.

Jeroensnake
15 februari 2009, 20:09
Ik "vergeet" de e- en b-snaar vaak bij barre-grepen. Misschien iets minder netjes en vol van geluid, maar ik vind het prima zo. En afwisselen met niet-barre-grepen is wel zo fijn; ze klinken vol en open en spelen makkelijk. Dat is dus voor zowel de gitarist als het publiek een fijne afwisseling.

Als ik mijn duim achter de hals weglaat, klinkt het trouwens nergens meer naar. Ik heb dus wel die duim nodig om de snaren genoeg op de fretten te drukken.

Reel Big Fish
15 februari 2009, 20:20
Ik "vergeet" de e- en b-snaar vaak bij barre-grepen. Misschien iets minder netjes en vol van geluid, maar ik vind het prima zo.

Dan speel je geen barré akkoord maar een power akkoord + 1 noot, of begrijp ik je verkeerd? Bij de G barré bijvoorbeeld:


e]-x--3-
B]-x--3-
G]-4--4-
D]-5--5-
A]-5--5-
E]-3--3-

Die eerste versie is dus wat jij bedoeld? Dat betekend dus dat je je wijsvinger niet eens plat hoeft te leggen (= barré), dus dan is heel het principe van het barré akkoord weg! :p

Jeroensnake
15 februari 2009, 20:39
Powerchord + 1 (andere) noot = normaal akkoord ...

3-5-5-x-x-x zou een powerchord zijn ( g-d-g )
3-5-5-4-x-x is een normaal akkoord ( g-d-g-b )

Ik gebruik de barrevorm om die laatste 2 open snaren te dempen. En mocht dit officieel geen barre-akkoord heten ... so what? Het klinkt anders prima. Op mijn squier of een nylonsnarige gitaar wil ik soms nog weleens een "echt" 5 a 6 snarig barre-akkoord spelen. Misschien ben ik lui, of speelt mijn akoestische gitaar wat zwaar.

Een Bm pak ik trouwens wel weer met de dunne e-snaar erbij ; x-2-4-4-3-2
Een B pak ik met wijsvinger en platte ringvinger. Dus dan weer zonder e-snaar.

Kristof
15 februari 2009, 20:42
Dan speel je geen barré akkoord maar een power akkoord + 1 noot, of begrijp ik je verkeerd? Bij de G barré bijvoorbeeld:


e]-x--3-
B]-x--3-
G]-4--4-
D]-5--5-
A]-5--5-
E]-3--3-

Die eerste versie is dus wat jij bedoeld? Dat betekend dus dat je je wijsvinger niet eens plat hoeft te leggen (= barré), dus dan is heel het principe van het barré akkoord weg! :pWat is dat nu voor een term, "power akkoord + 1 noot"? :)

Bij dat eerste G-akkoord, waarbij de e- en B-snaar niet gespeeld worden, speel je drie verschillende noten: g, d en b. Bij de "volle" versie speel je ook drie noten: g, d en b. Het enige verschil is dus dat je bij de tweede versie een aantal noten "dubbel" speelt (de d en g). Je moet het dus helemaal niet als een minderwaardige upgrade van een power chord bekijken.

Als je trouwens een volledige barré neemt, dan sla je ook niet altijd alle snaren aan hé. Soms speel je enkel de drie bovenste snaren (ohnee, een power chord ;)), soms de drie onderste en soms iets daar tussen in.

Om even verder on topic te gaan: ik krijg ook makkelijk kramp in mijn duim wanneer ik lang barrés moet spelen en ik heb gemerkt dat het beter gaat wanneer ik mijn duim meer aan de "onderkant" (dichter bij de dunne snaren) op de hals zet.

Reel Big Fish
15 februari 2009, 21:21
Sorry hoor maar ik zie die versie als een luie en inderdaad minderwaardige versie van het barré akkoord. Volgens mij is het hele principe van een barré akkoord dat je één vinger plat legt en Jeroensnake geeft aan dit niet te doen. Dan is het toch geen barré akkoord meer? :???:

"Als je trouwens een volledige barré neemt, dan sla je ook niet altijd alle snaren aan hé. "

Dat ligt aan het nummer, oké. Maar het gaat hier om de zuivere barré akkoorden en ik kan die zowel op mn spaanse gitaar als op mn elektrische gitaar. Dat is in het begin erg zwaar maar als je even doorzet, kan iedereen dat. Als je alleen de eerste 4 noten mooi kan laten klinken, beperkt dit op den duur toch echt je spel. Vandaar dat ik het wel een luie versie vind. Tegen mn leerlingen zeg ik altijd dat ze niet moeten smokkelen. Daar kom je bij Californication nog wel mee weg maar bijvoorbeeld bij Under the Bridge móet je volledige barré kunnen pakken (beide RHCP en eerste is makkelijker dan de tweede).

Alberto
15 februari 2009, 22:15
Bij het aanslaan van barré akkoorden maakt het niet zoveel uit dat je een snaar overslaat of niet goed indrukt met je wijsvinger maar als je tokkelt en je hebt de barré greep niet volledig onder de knie gaan sommige noten toch echt niet mooi doorkomen.

Jeroensnake
16 februari 2009, 00:11
Sorry hoor maar ik zie die versie als een luie en inderdaad minderwaardige versie van het barré akkoord. Volgens mij is het hele principe van een barré akkoord dat je één vinger plat legt en Jeroensnake geeft aan dit niet te doen. Dan is het toch geen barré akkoord meer? :???:
Mijn vinger ligt ook plat, maar duwt alleen niet (altijd) alle snaren op de fret. Daar is namelijk helemaal geen noodzaak voor.


Maar het gaat hier om de zuivere barré akkoorden en ik kan die zowel op mn spaanse gitaar als op mn elektrische gitaar.

Zoals ik al schreef, lukt het mij op electr. en nylon ook wel.
Probeer anders eens mijn staalsnarige western gitaar ...

EuroCinema
16 februari 2009, 12:50
Ik speel al heel wat jaartjes gitaar en op een of andere manier blijft mijn duim in de kramp schieten als ik veel in barree moet spelen. Na zo'n 3 minuten begint het boeltje toch wel een beetje te verzuren.
"Meer ontspannen spelen" zeggen ze dan, maar dan gaan mijn akkoorden niet meer vol maar een beetje slordig aanhoren. Dat is ook niet de bedoeling.

Heeft iemand tips mbt. dit probleem?

Don't forget the obvious: misschien staat je actie erg hoog en/of gebruik je erg dikke snaren? En zet je je vinger wel op de juiste plek op de hals neer? Kijk uit dat je gebrek aan acuratesse niet gaat compenseren met een overdaad aan kracht.
Overigens ben ik het met o.a. jeroensnake eens dat er zelden een goeie reden is om drie keer de grondtoon en twee keer de kwint van een akkoord te spelen. Hou die akkoordjes als het kan liever wat kleiner, dat klinkt subtieler en je laat dan ook nog ruimte voor andere instrumenten.

jonesd
16 februari 2009, 15:02
Daar kom je bij Californication nog wel mee weg maar bijvoorbeeld bij Under the Bridge móet je volledige barré kunnen pakken (beide RHCP en eerste is makkelijker dan de tweede).

Lijkt mij een slecht voorbeeld, als er iemand is die nauwelijks barré's speelt is het wel frusciante...

aaronstonebeat
16 februari 2009, 15:59
Lijkt mij een slecht voorbeeld, als er iemand is die nauwelijks barré's speelt is het wel frusciante...

Gebruikt die niet veel z'n linkerduim om de E-snaar te fretten?

terrasbeest
16 februari 2009, 16:29
Behalve voor occasionele kampvuursituaties e.d. zie het nut niet ( meer) in om de (klassieke) barré akkoorden te gebruiken.
Waarmee ik niet zeg dat je het niet moet kunnen, het is een techniek als een andere, maar het legt je wel beperkingen op, en het zet je in elk geval niet aan na te denken over de akkoorden die je speelt.
Ik geef dus weer eens gelijk aan Eurocinema.

gitaarvrouwtje
16 februari 2009, 16:42
ik vraag me eigenlijk meteen af, hoe staat t met je hals, je actie ...etc
want als je maar kramp houdt zou ik toch daar eens naar kijken
had hiervoor een gitaar waar ik niet de helft op kon als op de gitaar die ik nu heb
gewoon meer geschikt voor mn handen
een heel smalle hals kan ook lastig zijn en kramp veroorzaken trouwens door de houding van je hand

zou ik echt eerst eens naar kijken

Thmz
16 februari 2009, 17:52
Ik had vorige week een concert met een band waar ik ook heel de tijd barré akkoorden moest spelen. Om geen krampen te krijgen gebruikte ik dit:

zo speel je het normaal:
e]-3-
B]-3-
G]-4-
D]-5-
A]-5-
E]-3-

en zo speelde ik het:
e]-3-
B]-3-
G]-4-
D]-5-
A]-5-
E]-x-

wat ik dus deed was: alleen een barré leggen over de hoge E en B snaar en de greep van het akkoord. Dan hoef je niet zoveel kracht te zetten een je akkoord blijft helder klinken. Alleen heb je dan geen grondtoon maar dat hoor je toch nauwelijks als er nog een bassist meespeelt. Werkte heel goed.

Joene1988
16 februari 2009, 18:06
In het geval van bovenstaand bericht hoef je ook de noot G op de e snaar niet te spelen, Dan kan je het gewoon zonder barree spelen, en klinkt ook wel warm;)

JasperSteenbergen
17 februari 2009, 13:03
ik vraag me eigenlijk meteen af, hoe staat t met je hals, je actie ...etc
want als je maar kramp houdt zou ik toch daar eens naar kijken
had hiervoor een gitaar waar ik niet de helft op kon als op de gitaar die ik nu heb
gewoon meer geschikt voor mn handen
een heel smalle hals kan ook lastig zijn en kramp veroorzaken trouwens door de houding van je hand

zou ik echt eerst eens naar kijken

Ik heb bij Kees Dee afgelopen juli een telecaster 52 reissue (dikke dikke hals :)) gekocht en ook door hen laten afstellen. Ik zal vanavond even een foto maken van de actie. Dit is volgens mij prima.

Reel Big Fish
17 februari 2009, 13:50
Behalve voor occasionele kampvuursituaties e.d. zie het nut niet ( meer) in om de (klassieke) barré akkoorden te gebruiken.
Waarmee ik niet zeg dat je het niet moet kunnen, het is een techniek als een andere, maar het legt je wel beperkingen op, en het zet je in elk geval niet aan na te denken over de akkoorden die je speelt.Ik geef dus weer eens gelijk aan Eurocinema.

Volgens mij legt het je beperkingen op als je ze NIET kan spelen? En hoezo zou je niet nadenken als je volledige barré akkoorden speelt? Hoe bedoel je dat? Zo van, omdat je ze kunt en ze vlekkeloos pakt, denk je niet na? Lijkt mij namelijk alleen maar goed dan! :ok: Nee, ik ben gewoon begonnen ze compleet te kunnen spelen, weg laten kan altijd nog. ;)

Hoop barré haters hier... hoezo die afkeer? Bij ska kan ik bijvoorbeeld al niet zonder. :)

pimmetje
17 februari 2009, 14:08
Ligt eraan wat voor beperking je 't over hebt. De barre's niet netjes als geheel kunnen pakken is een beperking, maar niet snappen dat (en hoe) je in veel situaties juist een boel van dat barre-akkoord weg kan laten is ook een beperking.
De een meer in de vingers en de ander meer in het hoofd, maar toch...

Ik zit bij kramp bij barre's ook vooral te denken aan zaken als gruwelijk verkeerd afgestelde gitaar of misschien verkeerde houding van de arm en daarmee hand. Er hoort toch niet overdreven veel kracht en uithoudingsvermogen bij te komen kijken als je ze eenmaal een half jaartje of zo regelmatig speelt?
Als je de afstelling van de gitaar vertrouwd zou ik 'ns denken aan de gitaar wat omhoog (op z'n minst de hals). Ook zie ik veel mensen spelen met de elleboog ongeveer op hun bekkenbeen... beetje naar buiten die elleboog dan.

jaspie
17 februari 2009, 17:10
ik heb het alleen als ik een tijdje op een staalsnarige akoustische gitaar barres speel wat hoger op de hals

terrasbeest
17 februari 2009, 18:16
Volgens mij legt het je beperkingen op als je ze NIET kan spelen? En hoezo zou je niet nadenken als je volledige barré akkoorden speelt? Hoe bedoel je dat? Zo van, omdat je ze kunt en ze vlekkeloos pakt, denk je niet na? Lijkt mij namelijk alleen maar goed dan! :ok: Nee, ik ben gewoon begonnen ze compleet te kunnen spelen, weg laten kan altijd nog. ;)

Hoop barré haters hier... hoezo die afkeer? Bij ska kan ik bijvoorbeeld al niet zonder. :)

In mijn post stond dat het een techniek is die je onder de knie moet hebben.
Wat betreft die ' beperkingen' : iemand die begint met gitaar te leren, leert 1 of een paar standaardgrepen van de meest voorkomende akkoorden, en dat is een beperking, omdat je je niet bewust bent dat andere voicings betere mogelijkheden bieden. Die standaardgrepen noem ik kampvuurakkoorden.
Ik moet toegeven dat dit in sommige gevallen volstaat, en als je echt ritmisch moet spelen, denk ik dat je niet zonder die standaardgrepen kan.

Ik heb dus niks tegen barrés, wel tegen het idee dat het aanleren van akkoorden zich beperkt tot het leren van een beperkt aantal voicings.
Ik heb ooit meegemaakt dat ik met een andere gitarist speelde die meer techniek had dan ik, maar die als ie het even niet meer wist, het oorspronkelijk akkoord 'verving' door een power chord, dat ' is immers altijd juist'.......;

JasperSteenbergen
17 februari 2009, 22:16
Jullie hadden het over een mogelijke verkeerde afstelling:

http://www.jaspersteenbergen.com/tele/tele3.jpg
http://www.jaspersteenbergen.com/tele/tele4.jpg
http://www.jaspersteenbergen.com/tele/tele5.jpg

pimmetje
18 februari 2009, 08:24
Kan je ook een klein filmpje of een paar foto's posten van je houding als je speelt? Niet alleen van de hals+hand, maar van iets verder af.

JasperSteenbergen
18 februari 2009, 11:06
Kan je ook een klein filmpje of een paar foto's posten van je houding als je speelt? Niet alleen van de hals+hand, maar van iets verder af.

Even een kort filmpje gemaakt. Let niet op geluidskwaliteit en het is onversterkt.
http://www.youtube.com/watch?v=M7868xRnuAA

pimmetje
18 februari 2009, 11:17
Het ziet er volgens mij niet overdreven ongezond of geforceerd uit.
Je hebt je gitaar ook niet op slash-hoogte hangen :D.

Je zou wel kunnen proberen je elleboog iets meer van je lichaam weg te houden, waardoor je arm nog iets rechter achter je hand komt te staan; iets minder bocht in je pols.
Natuurlijk ook niet overdrijven, gewoon de elleboog ietsje ruimer "duwen". Dat voelt in het begin altijd geforceerd, maar probeer bij het zoeken naar een balanspunt te focussen op wat er gebeurt met de stand van de hand en effect op je grip. Daar gaat 't hier uiteindelijk om.

En dan dus niet om veel meer kracht te kunnen zetten, maar om de vingers natuurlijker op hun plek te krijgen, zodat juist minder kracht nodig is om ze daar netjes te houden.

Yoshida
18 februari 2009, 13:06
Het scheelt bij mij om de gitaar iets hoger te hangen, zodat je elleboog ook echt over de bocht onderin de body hangt. Je moet de hals vrijwel horizontaal kunnen houden, de eerste paar frets zijn misschien iets moeilijker bereikbaar.
Dit werkt bij mij goed voor de Rhythm partijen van 'Are you gonna be my girl' van Jet, en 'Girl' van Anouk. Solos tussen de 5e en laatste fret zijn voor mij dan ook geen probleem, maar ik zal nog ff moeten kijken naar de leadpartij van Apache.

Barre akkoorden gaan me redelijk goed af, alleen ook hier weer die duim. Hang je gitaar dusdanig dat je de grepen goed kan pakken. Het is even zoeken naar de juiste hoek en het strummen moet ook niet te krampachtig worden. Wat ik interessant vind aan barre akkoorden is dat je makkelijker van de ene greep de andere kan pakken. Goed ze klinken minder vol of helder, maar om eerlijk te zijn vind ik ze toch beter klinken. Ik doe niet 'barre om barre' maar gewoon wat makkelijker is en in de meeste gevallen vind ik barre makkelijker.

Git Aar
1 augustus 2009, 16:29
De Bb blijft lastig op de steelsting. Sla de bessen gewoon beetje half over.
Bovendien speel je bessen vaak icm andere barre's.
Dan valt het al niet mee, zeker met herhaling en refreinen.

Dit soort liedjes altijd voor het laatst houden. Ben je al ingespeeld, en kan je direct daarna rust nemen.

Guitarmania
3 augustus 2009, 19:38
Ik speel al heel wat jaartjes gitaar en op een of andere manier blijft mijn duim in de kramp schieten als ik veel in barree moet spelen. Na zo'n 3 minuten begint het boeltje toch wel een beetje te verzuren.
"Meer ontspannen spelen" zeggen ze dan, maar dan gaan mijn akkoorden niet meer vol maar een beetje slordig aanhoren. Dat is ook niet de bedoeling.

Heeft iemand tips mbt. dit probleem?

Ik heb een rsi opgelopen en heb me er behoorlijk in verdiept. Het gaat echt om souplesse. Maar daar heb je niks aan, als ik dat zeg.

Wat ik denk dat er gebeurt bij barres, is dat je ergens in jouw hersenen denkt dat je die heel erg moet aanspannen. Misschien heb je voorheen ooit klassiek gespeeld. Weet ik niet. Maar vaak is het zo dat gitaristen veel meer siper- en spanningskracht gebruiken dan nodig is.

Op een goede gitaar hoeft je niet veel kracht te zetten om een snaar in te drukken. Je hoeft er maar naar te kijken en de snaar is ingedrukt. Je moeten zoeken naar de minste tension.

Het is net als pianisten: je ziet dat die lui, voordat ze aan hun spel beinnen, even de handen volslagen in rust boven de keybord laten zweven. Even die volslagen hypnotische rust pakken. En vervolgens dalen die vingers langzaam neer op het toetsenbord. Die rust en souplesse moet je ook bij de gitaar hebben.

Pak een F-barre, en kijk even wat de minst mogelijke inspanning is om die goed te laten klinken. Vervolgens moet je je hele spel daarop concentreren. De beste gitaristen hebben nooit zweet op hun voorhoofd.

Probeer het eens; heel zacht spelen. De toetsen heel zacht aanraken. Je zal erachter komen dat er heel weinig kracht nodig is.