PDA

View Full Version : Pedalboard samenstellen



Jaccootjuh
15 februari 2009, 13:33
Ik ben een 14 jarige beginnend gitarist op elektrisch en wil wel een pedalboard samen met mijn vader maken.
Maar ik weet niet welke merken en effecten het best zijn en ook nodig.
Ik vind de Blues muziek erg mooi.
Gezien mijn leeftijd heb ik niet honderden euro's te besteden, dus hulp is welkom.

Wie kan mij helpen?

Groetjes Jacco:lp:

thieske
15 februari 2009, 13:37
ligt er een beetje aan wat voor amp je hebt.. en welke richting qua muziek je op gaat.. ik zou niet gelijk 12 effecten gaan kopen.. eerst misch een overdrive dan een fuzz of een modulatie ding... rustig beginnen...

Izegrim
15 februari 2009, 13:51
Blues? Kijk naar een overdrive (goedkoop: Digitech Bad Monkey; kwaliteit: HardWire CM-2 wat eigenlijk een superdeluxe Bad Monkey is) en een reverb om mee te beginnen.

Jaccootjuh
15 februari 2009, 13:54
Ik heb een Hartke GT60 top en Hartke GH410 kast.
De blues wil ik graag spelen, dus dat is de richting die ik op wil.
Dus als je me hiermee kan helpen zou dat fijn zijn.

Jacco:punk::lp:

robert-gitarist
15 februari 2009, 15:44
Als je niet te veel geld uit wilt geven en toch leuke pedalen wilt hebben van goede kwaliteit, zal ik als ik jouw was eens rond neuzen op marktplaats. Ik zou bijv. eens kijken naar een Boss SD-1 of OD-3 Overdrive, een Crybaby. Digitech Bad Monkey is ook erg leuk, komt erg in de buurt van de Tubescreamer van Ibanez (zeer beroemd pedaal).
Misschien is een chorus ook wel interessant?

Einzeln
15 februari 2009, 16:42
Of probeer een danelectro transparant overdrive te vinden

gobius
16 februari 2009, 23:17
Als je voor weinig geld echt een goed geluid wil, moet je eens kijken naar de pedaaltjes van Behringer. Een mooi pedaal voor blues is de kloon van de Ibanez TS-9 (Behringer OD 800).

Als je beetje surft op het net dan vind je de pedaaltjes al gauw voor € 25.

Tip: gebruik niet teveel pedaaltjes. Gaat alleen maar ten koste van je geluid.

robert-gitarist
16 februari 2009, 23:24
Nou, met Behringer moet je toch uitkijken.
Okee, ze zijn relatief goedkoop en het is leuk om voor dat bedrag wat dingen uit te testen maar vergeetn iet, zodra je er vanaf wilt krijg je er amper wat voor terug ;) En daarbij, en zitten ook een hele boel rotte appels tussen waar je echt niets mee kunt. Dan leg ik liever 10/15/20 euro extra neer voor een pedaal dat zijn waarde houd, van degelijke kwaliteit is en een betrouwbaar merk :) just my 2 cents ;)

the sure thing
16 februari 2009, 23:26
TIP: koop alsjeblieft geen Behringer. Die gaan te snel kapot. NOG EEN TIP: koop idd 2e hands pedaaltjes op internet-verkoopsites. De hierboven genoemde (Boss, Digitech enzo) zijn prima. En vergeet vooral niet af te dingen :)

robert-gitarist
16 februari 2009, 23:30
Snel kapot..je bedoeld de behuizing of..?
Opzich valt de behuizing wel mee. Ik dacht ook eerst dat die snel kapot zou gaan omdat het kunststof is maar dat valt reuze mee! Ik kan er behoorlijk hard op schoppen met m'n kisten en maatje 46/47 ;) Daar zou ik niet zo bang voor zijn maar de kwaliteit van het geluid etc is minder, hoewel de tremelo die ik gebruik mij prima bevalt verder.

BasHermus
19 februari 2009, 22:33
Wat voor blues wil je maken, dat je denkt over effect pedalen?

Voor de meeste blues heb je eigenlijk alleen maar een gitaar en een goede versterker nodig, die je lekker kunt oversturen.

De rest zit eigenlijk al gauw in de weg.

Als je toch persé op die Hartke Zo'n Hartke ken ik helemaal niet, dus weet ik ook niet hoe de overdrive ervan klinkt.
Als je die niet fijn vindt zou je een Marshall Bluesbreaker pedaal (of iets vergelijkbaars van Boss of Ibanez) ofzo kunnen proberen.
Dan zit je voorlopig goed.

Als je dan toch iets extra wilt zou ik denken aan een delay ofzo (maar zeker geen chorus, phaser etc. Dan klinkt het al snel te veel naar 80's rock).

Jaccootjuh
22 februari 2009, 21:17
Bedankt voor de tips.

Ik heb nu een bord waar ik de pedalen op wil maken. (100x35)
Plus een koffer om hem in te vervoeren (120x40x15).

Ik ben van plan om twee rijen te maken, met twee adapters.
Zodat ik hem nog altijd uit kan breiden, en niet weer wat anders moet gaan kopen of maken.

Groetjes Jacco

Henri H
22 februari 2009, 22:38
Kijk 's naar een/het board van Joe Bonamassa:

http://farm4.static.flickr.com/3232/2869177279_85ab183ec2_b.jpg

Als je nog maar net begint met gitaarspelen is het lastig om te kunnen bepalen welke pedalen je nodig denkt te hebben.
Misschien is zo'n tubescreamer helemaal wat je zoekt maar misschien ook wel niet.
Dat moet je dus zelf uittesten.
Ik heb het geluk dat er een "freak" bij mij in de buurt woont met een stuk of 40 pedalen die ik mag testen. :D
Maar als je dat niet hebt dan zul je ze toch zelf moeten gaan testen in de winkel.

Wat al gezegd is en ook een goede optie is: waardevaste, 2e hands pedalen kopen. Als ze niet bevallen, hup, verkopen en een andere terugkopen.

Je zou ook een BOSS ME50 o.i.d. kunnen kopen puur om te kijken welke effecten je wel of niet aanspreken.
Ik denk dat bijna iedere gitarist wel 's een dergelijk apparaat heeft gehad en/of nog steeds heeft. Ik heb nog steeds een GT-8 en die blijft ook nog wel even ook al gebruik ik hem niet meer.
Het is altijd een leuk backup multi-effect maar je kunt ze ook wel weer redelijk goed verkopen dacht ik.

Edit: hier een youtube filmpje waarin hij de pedalen demonstreert: http://www.youtube.com/watch?v=I2yHFbT63ug

Farether
22 februari 2009, 23:02
Die behringer pedaaltjes zijn opzich wel leuk als je niet precies weet wat je zoekt. heb er zelf ook een aantal(gehad) maar heb ze tegenwoordig allemaal vervangen.
Voor blues zit je eigenlijk al wel goed met een lekker overdrive pedaaltje.
Een beetje reverb is ook wel vet maar die heb je voorlopig niet nodig aangezien er een reverb op je top zit.
Verder kan ik je misschien ook wel aanraden om eerst een (goedkoop) multie effect pedaal te halen. Zitten bijna alle effecten op die je kan bedenken en hiermee kan je dus goed verschillende sounds verkennen. Later zou je dan goede losse effectpedalen kopen.

robert-gitarist
22 februari 2009, 23:47
Ik heb het geluk dat er een "freak" bij mij in de buurt woont met een stuk of 40 pedalen die ik mag testen. :D

Freak??...IK??!! :crazyhappy::ok: hehe


Wat een vet board trouwens van Joe! Een grote teringbende (mooi georderd en weg gewerkt is anders) maar wel hele toffe pedalen zeg! Die Fuzz Face, die is gaaf! Weet iemand welk type dit is? (het is wel een Dunlop), nooit eerder gezien in deze kleur. Hoewel ik mijn Fuzz Face ook wel mooi er uit zie vinden met die hamerslag kleur :)

Zoals H.Huisjes al aangeeft, bijna iedere gitarist heeft wel z'n multi effect gehad. Ik heb er tal gehad, Boss ME50, Korg G3, Korg A?, Boss GT-3, Zoom GFX8, Zoom 3030 etc een paar daar van zijn wel goed moet ik zeggen. Ik mis af en toe toch nog wel eens de ME-50. Vooral de modulatie en delay van dat ding is erg goed. Dankzij dit soort effecten ben ik toch achter gekomen wat ik nodig heb en wat het effect inhoud etc. Erg leerzaam dus. Ik was er alleen wel vrij snel achter gekomen dat al die settings, pathes en banks etc niks voor mij was. Al dat inprogrammer geleuter, niets voor mij ;)

Farether, Klopt ergens wel maar ik denk dat je met een multi effect goedkoper af bent als tig van die losse pedaaltjes te kopen van Behringer á 20-30 euro p/s. Tegenwoordig koop je op marktplaats voor peanuts een leuk multi effect met alles er op en eraan en daar kun je echt eindeloos mee uit de voeten komen. Ik zou persoonlijk daar eerder voorkiezen. Voor de kwaliteit van het geluid zeker! (hoewel er een paar Behringer pedalen zijn die ook daadwerkelijk echt goed zijn maar dat is echt gering en je moet er mazzel mee hebben. Van 10 dezelfde pedalen is er misschien een echt goed tot matig bijwijze van ;) beetje het zelfde verhaal alsde oude Fuzz face pedalen, tig uitproberen en dan de beste uit nemen :D)

Henri H
23 februari 2009, 08:04
Freak??...IK??!! :crazyhappy::ok: hehe


Wat een vet board trouwens van Joe! Een grote teringbende (mooi georderd en weg gewerkt is anders) maar wel hele toffe pedalen zeg! Die Fuzz Face, die is gaaf! Weet iemand welk type dit is? (het is wel een Dunlop), nooit eerder gezien in deze kleur. Hoewel ik mijn Fuzz Face ook wel mooi er uit zie vinden met die hamerslag kleur :)
......Jij, een freak? Zei ik dat? ;)

Wat die Fuzz faze betreft: In het Youtube filmpje zegt Joe dat dat het enige custom made pedaal is wat hij heeft. Wel gemaakt door iemand van Dunlop als ik het goed heb begrepen.

JvD.
23 februari 2009, 13:28
de coolcat pedaaltjes van danelectro zijn erg goedkoop en volgens mij behoorlijk leuk.
www.coolcattone.com (http://www.coolcattone.com)

JeroenSchaaf
23 februari 2009, 16:09
Jij, een freak? Zei ik dat? ;)

Wat die Fuzz faze betreft: In het Youtube filmpje zegt Joe dat dat het enige custom made pedaal is wat hij heeft. Wel gemaakt door iemand van Dunlop als ik het goed heb begrepen.

Hij volgens mij van Eric Johnson geweest? althans dat heb ik ergens gehoord of gelezen, of heeft die me verteld? weet niet meer!

M Kactus
23 februari 2009, 19:39
de coolcat pedaaltjes van danelectro zijn erg goedkoop en volgens mij behoorlijk leuk.
www.coolcattone.com (http://www.coolcattone.com)

Heel leuk, maar ethisch uiterst twijfelachtig. Drie ervan zijn schaamteloos gestolen van boetiekers. Ik heb er ook over getwijfeld, maar ik zie ervan af. Ik denk niet dat ik zulke praktijken wil steunen/aanmoedigen, ook al lijk ik zo een anal retentive twat.

TimmU
23 februari 2009, 21:16
wát een post.90% van wat er op de gitaarmarkt verkrijgbaar is,is gejat van iets of iemand.Zo erg is dat allemaal niet!

JvD.
23 februari 2009, 21:42
Heel leuk, maar ethisch uiterst twijfelachtig. Drie ervan zijn schaamteloos gestolen van boetiekers. Ik heb er ook over getwijfeld, maar ik zie ervan af. Ik denk niet dat ik zulke praktijken wil steunen/aanmoedigen, ook al lijk ik zo een anal retentive twat.
hmm, vertel eens? wat voor pareltjes gaan er schuil in de coolcats?

M Kactus
24 februari 2009, 10:26
hmm, vertel eens? wat voor pareltjes gaan er schuil in de coolcats?

Dit is precies waarom ik getwijfeld heb om het te posten... Maar het is vrijelijk op het internet te vinden.

@TimmU: Het is toch niet zo dat als bijna iedereen het doet, het plots mag ? En ik vind dat er nog een heel verschil zit tussen iemand van een bestaand idee vertrekt en van daaruit verder werkt, tegenover een groot bedrijf dat geld ruikt en iemands broodwinning afpakt door heel gewilde pedalen érg goedkoop te produceren. Maar zoals ik al zei, ik ben er zelf nog niet goed uit wat ik er precies van vind.

TimmU
24 februari 2009, 10:43
Kuch , Fender bassman, kuch, Marshall Plexi.


Daaruit zijn me toch een rijen versterkers ontstaan!

schizo910
24 februari 2009, 10:50
Kuch , Fender bassman, kuch, Marshall Plexi.


Daaruit zijn me toch een rijen versterkers ontstaan!

Ik denk dat Kactus bedoelt dat het niet erg is als er iets uit ontstaat.
Maar dat regelrechte kopieën een probleem zijn...

M Kactus
24 februari 2009, 10:56
Ik denk dat Kactus bedoelt dat het niet erg is als er iets uit ontstaat.
Maar dat regelrechte kopieën een probleem zijn...

Exact! Da's gewoon makkelijk geldgewin op de hype van een ander.

JvD.
24 februari 2009, 11:00
mja, maar zo is een fuzzfactory toch ook een fuzzface met twee extra regelaars inplaats van componenten, is het dan cratief? ik bedoel die coolcat fuzz is geen copy maar ook een versimpelde uitgeklede versie!

Heibel
24 februari 2009, 11:07
Ik heb inmiddels mijn 2e cool cat pedaaltje aangeschaft. Naast de Drive heb ik nu ook de Fuzz. Wanneer je als beginner (of als 'ervaren') gitarist op zoek bent naar bruikbare pedaaaltjes die goed klinken, degelijk zijn en true- bypass, dan is de coolcat reeks erg interessant. Helaas heb ik de Transparant overdrive nog niet getest, maar die lijkt me bere interessant. Het mooiste is trouwens dat deze pedaaltjes bij de musicstore tussen de €23- €39 kosten!! En dan heb je echt waar voor je geld..Voor blues zou ik zeggen:

Behringer Blues Overdrive/ cool cat drive (of transparant OD), Cool cat Vibe (Hendrix, Stevie Ray Vaughan) en een Dunlop Crybaby en je hebt eigenlijk alle sounds die je nodig hebt om blues te kunnen spelen..Voor dit allemaal samen ben je voor € 125 klaar..

Hopelijk heb je hier iets aan..