PDA

View Full Version : Gitaar schoonmaken



iron maarten
15 februari 2009, 13:25
Hey hallo allemaal

Even een algemene vraag.......
Hoe kan je een elek. gitaar/ak. gitaar/basgitaar het beste schoonmaken, zodat de body er weer mooi uitziet? (keukenpapiertje, vaatdoekje?)
Hoe maken jullie je gitaar weer mooi?

Bedankt voor jullie reacties
Vriendelijke groet van Maarten

knutselsmurf
15 februari 2009, 17:45
Je kan gewoon van die setjes kopen voor onderhoud.
zo heb je een flesje voor de gelakte body, voor de hals en de snaren etc..

Even met een zachte doek eroverheen en weer als nieuw.
Ik heb het toevallig gisteren weer eens gedaan.

En jawel heb vandaag mijn zonnebril weer op vanwege het glimmen.

euroboy
15 februari 2009, 18:29
Ik heb de goldtop 2 weken en ik mag hem nu al schoonmaken... Ze hangt vol met bloedt van gisteren te spelen :) achja


O ik zit ook al door de lak heen (het eerste laagje) is dat normaal als je hem 2 weken hebt??

Mr.Fingers
15 februari 2009, 18:52
bloedtdddtttdt?

En neen, het is niet normaal dat je al door de laklaag heenzit na 2 weken ;)

knutselsmurf
15 februari 2009, 19:46
Ik heb de goldtop 2 weken en ik mag hem nu al schoonmaken... Ze hangt vol met bloedt van gisteren te spelen :) achja


O ik zit ook al door de lak heen (het eerste laagje) is dat normaal als je hem 2 weken hebt??


Waar maak je hem mee schoon dan schuurpapier korrel 40?

Nee dat is niet normaal.

Alberto
15 februari 2009, 19:53
Zit je door de laklaag heen door het schoonmaken of door te spelen?
Als je geen slagplaat hebt dan is dat natuurlijk mogelijk.
Wat dat schoonmaken betreft gebruik ik gewoon af en toe een vochtige doek met allesreiniger. De gitaar is weer schoon en het is veel goedkoper dan die speciale middeltjes.

Boyvs
15 februari 2009, 20:09
Op onze 'computerkamer' hebben we zon blik met 100 alcohol doekjes liggen, Buiten dat, ik gebruikte die alcohol doekjes om mijn Squier schoon temaken. Nu ik ook een Fender heb, durf ik dat niet aan. Of is het te doen?

Alberto
15 februari 2009, 20:13
Alcohol maakt doffe plekken als ik me niet vergis. Ik denk niet dat het de lak echt aantast maar de glans gaat wel weg. Zo smerig kan een gitaar toch niet worden dat je er zo een sterke middelen bij moet halen? Een vochtige doek met wat Dreft of iets dergelijks moet toch volstaan ;)

Boyvs
15 februari 2009, 20:15
Ja, een vochtige doek gebruik ik nu ook gewoon.

Hij heeft geen doffe plekken, helaas..

euroboy
15 februari 2009, 21:41
Waar maak je hem mee schoon dan schuurpapier korrel 40?

Nee dat is niet normaal.

Nee gewoon van te spelen... Ok ik speel wel heel erg hevig door enz maar toch... Het is wel moeilijk op foto te krijgen met het licht enz maarja het is niet zo heel erg maar ik heb em nog maar 2 weekjes... Achj als het me lukt om het op foto te krijgen post ik het wel even!

En bloed ja ik speel heel erg hevig en dan schuurt de onderarm tegen de bining en als je dan 2 dagen achter een moet optreden en de wonde nog niet genezen is krijg je bloed...

Alberto
15 februari 2009, 22:04
Als je met een plectrum speelt is het normaal dat de lak wat beschadigd is. Misschien toch een slagplaat overwegen? Maar dat je je onderarm open schuurt vind ik toch wel eigenaardig :confused:

Danieldg
15 februari 2009, 23:21
Vele gitaristen dragen een soort van polsband op de plek waar hun arm de body raakt, omdat het inderdaad enorm fel gaat schuren na een tijdje. Ik had hier zelf ook last van, gewoon een polsbandje en het probleem was opgelost :blast:

knutselsmurf
16 februari 2009, 16:27
Wel jammer van zo'n Goldtop:(

euroboy
16 februari 2009, 19:05
Wel jammer van zo'n Goldtop:(

Al eens een afgerande goldtop gezien? Hij moet niet kapot enz maar ik ga er ook niet zuinig mee zijn gewoon spelen! Gaan en vette rock n roll maken... we zien wel hoe de goldtop het ervanaf brengt! komt wel goed hoor!

Dude
16 februari 2009, 19:19
schoonmaken is voor huisvrouwen.... spelen moet je !

Alberto
16 februari 2009, 19:30
Al eens een afgerande goldtop gezien? Hij moet niet kapot enz maar ik ga er ook niet zuinig mee zijn gewoon spelen! Gaan en vette rock n roll maken... we zien wel hoe de goldtop het ervanaf brengt! komt wel goed hoor!

Wat krassen kunnen een gitaar inderdaad wat karakter geven maar het ligt er toch aan wat voor gitaar het is. Als het glanzende lak is moet die onbeschadigd blijven vind ik, matte lak mag wel wat 'vintage' ogen ;)

knutselsmurf
16 februari 2009, 21:09
Al eens een afgerande goldtop gezien? Hij moet niet kapot enz maar ik ga er ook niet zuinig mee zijn gewoon spelen! Gaan en vette rock n roll maken... we zien wel hoe de goldtop het ervanaf brengt! komt wel goed hoor!

Hoe bevalt ie eigenlijk?
Kick ass gitaar of niet?