PDA

View Full Version : Mixer op Poweramp met passieve PA-speakers?



Liquid_Metal
15 februari 2009, 09:53
Een redelijk specifieke vraag dus daar is bij mijn weten nog niets over geschreven. Op dit moment heb ik met de band een simpel PA-setje met een 4-kanaals versterker (elk kanaal heeft een XLR en een line ingang) en twee stereo speakers die met jackkabels worden gedreven.
De PA-versterker slaat af en toe dicht, en dan is het geluid heel zacht. Door dan het volume onwijs open te draaien 'plopt' ie er weer uit en kunnen we weer door. Hoe harder 'ie staat hoe vaker het voor lijkt te komen. Helaas hebben we geen garantie en ik heb geen idee waar het aan ligt...

Nu zat ik te denken om een poweramplifier zoals deze (http://www.thomann.de/nl/the_tamp_e400.htm) te halen. Als ik het me goed herinner hebben de passieve speakers van de PA die we nu hebben een Speakon ingang dus dat moet goed zitten toch?
Ik wil het geluid dan mixer met een Phonic Mixer (Phonic MM1202 (http://www.instrumentymuzyczne.pl/sklep/zdjecia-katalog/mm1202_front%5B1%5D.jpg)). Kan dat? We gebruiken de PA in de studio, met 2 elektrische gitaren, basgitaar en drumstel. Driemaal zang en redelijk hard. 2x190 watt lijkt me wel genoeg.
Kan iemand me vertellen of dit plan gaat werken? Of kan ik beter iemand naar de PA laten kijken? M'n pa heeft dat een poosje terug gedaan en toen leek het probleem opgelost. Hij weet flink wat van audio, maar kende dit probleem niet. Iemand hier er wel mee bekend?

Rongear
15 februari 2009, 13:00
Klinkt alsof er een beveiliging of limiter in werking treedt, dit betekent dat de versterker aardig op zijn tenen loopt. Gebeurt dit bij pieken in het signaal(enorme uithaal in een mic oid) of gewoon ook als er rustig gezongen wordt? :strat:

Han S
15 februari 2009, 14:40
2*190 watt aan 4 ohm, dus als je speakers 8 ohm zijn haal je dat vermogen niet en zou ik gaan voor het grotere type dat zes tientjes meer kost. Maar 2*300 watt voor 159 euro is wel een heel erg goedkoop versterkertje en als die je speakers sloopt dan is het een heel erg dure versterker.

Rongear
15 februari 2009, 15:21
Als je ook even verteld welke speakers jullie gebruiken valt daar wat gemakkelijker een amp bij te zoeken, dat phonic tafeltje lijkt me wat aan de krappe kant kwa mogelijkheden en inputs,,,,,:strat:

Liquid_Metal
15 februari 2009, 15:31
De speakers staan helaas in de studio en ik heb van de week geen tijd om daar langs te gaan. Zal pas zaterdag worden vrees ik.
De mixer heeft wel genoeg inputs. 3maal zang, en voorlopig 3maal line in vanuit de lineout van versterkers (2x gitaar en 1x bas). De drums worden nog niet gemicd. Gaat waarschijnlijk bar slecht klinken, maar dat zien we dan wel weer.
Ik zal volgend weekend naar de speakers kijken!

Liquid_Metal
28 februari 2009, 18:06
Pas vandaag bekeken wat voor PA we hebben. Het is de Gatt GAC-104. Het zijn twee 10" speakers, volgens de website met 75 watt vermogen (op de speakers staat alleen 100 Watt/RMS). Ze zijn 8 Ohm en 60Hz-20KHz.
De vraag was of het de moeite waard is om hier een poweramp voor aan te schaffen. Of moeten er dan ook gelijk nieuwe speakers bij? We spelen met gitaar (100 watt) gitaar (100 watt buizen) bass (100 watt) en drums. Over de PA moeten 3 vocalen en een keyboard.

bert k
28 februari 2009, 18:21
Tja, wat denk je zelf? Je hebt al 300 watt aan instrumenten en daar komt de drums nog bij. Dat gaat je nooit lukken met twee 75 watt speakers. Ik zou beginnen met kijken naar betere (zwaardere) boxen.

Liquid_Metal
1 maart 2009, 10:16
Maar de Powered Mixer is ook maar 80 watt hè! Die gaat zwaardere speakers dus nóóit trekken! Is het niet verstandiger om een compleet nieuwe PA aan te schaffen?

Gisteren hebben we voor het eerst via het mengpaneel (Phonic MM1202A) gespeeld en ik had een headset op waar de vocals doorheen kwamen. Dat speelde érg prettig! :D
Zou het goedkoper zijn om voor elk bandlid (4) een monitor aan te schaffen, of toch voor een PA te gaan? Monitors hoeven uiteraard niet allemaal actief.
We gebruiken de PA voor zang en toetsen en dat is ook waar we de monitors voor zouden gebruiken (eventueel gitaren er doorheen maar ik denk niet dat dat nodig is, die gaan hard genoeg).
Omdat we nu via de mixer ingeprikt zijn is alleen een poweramp+speakers genoeg. Lijkt me goedkoper dan een volledige PA

Hoe zou zoiets zijn: deze poweramp (http://www.thomann.de/nl/tamp_ta600_endstufe.htm) en deze speakers (http://www.thomann.de/nl/the_box_pa202_fullrangesystem.htm)? PA is 200 watt (8 ohm) en speakers 200 watt (8 ohm). Moet het wattage van poweramp en speakers gelijk zijn? en wat is de beperkende factor? (ik bedoel, beter hoog wattage speakers en lage poweramp, of andersom? Lijkt me dat je bij het 2e je speakers op kan blazen)
EDIT: Thomann geeft me deze (http://www.thomann.de/nl/prod_cbundle_28.html?gk=palppf&cbcid=147&art=45423)bundle optie. Zou even duur zijn als de twee los die ik bovenstaand aangaf, maar in de bundle zitten ook 2 speakon cables.

Liquid_Metal
2 maart 2009, 16:51
Kan niemand me iets vertellen over zo'n soort poweramp? Ik heb totaal geen ervaring met dat soort zaken, maar 400 euro is een mooie prijs voor een poweramp plus speakers. Ik denk dat dat ongeveer ons budget zal zijn voor zo'n soort systeem, maar het moet wel een aantal jaar meekunnen en dus drie (of vier) zangstemmen en eenmaal toetsen kunnen draaien. En redelijk hard ;). Het mengpaneel doet die truc helemaal goed. Eventueel willen we daarop uitbreiden als we serieuzer willen opnemen (hele drumstel goed gemicd bijvoorbeeld).

Han S
2 maart 2009, 17:09
De bekendere merken poweramps als Crown, Crest, Peavey, Yamaha en Dynacord zijn iets duurder, maar dat lijkt me wel zo betrouwbaar. Heel belangrijk is de beveiliging welke zo'n versterker heeft en hoe hij de speakers behandelt.

Dan is er nog een ander punt: hoe hard iets gaat hangt af van twee factoren: het vermogen dat de versterker kan leveren en het rendement van het speakersysteem. Nu is het zo dat sommige fabrikanten heel mooie specificaties opgeven zoals XX dB bij 2.83 volt, of NN dB bij 1 watt op 1 meter, maar dat kan gedaan zijn met een toon van 1khz terwijl je met een fullrange speakersysteem het meeste vermogen en rendement nodig hebt met de lage tonen..

Een fabrikant met een goede naam zal dus wel uitkijken wat hij opgeeft, maar er zijn ook allerlei fabrikanten die prachtige cijfers geven maar dat waarschijnlijk niet waar kunnen maken.

En helaas is het nog steeds zo dat echt goede spullen gewoon meer kosten. Het gaat dus om de prijs/kwaliteitverhouding en wat je maximaal uit je budget kunt halen. Dat is niet zo eenvoudig vast te stellen.

Harald
2 maart 2009, 18:29
Mis een beetje waar je het voor gebruikt in het verhaal. Gaat het puur om repetities of wil je het ook bij gigs inzetten? In het eerste geval kan ik me voorstellen dat de eisen toch iets anders zijn dan in het tweede geval.

Liquid_Metal
3 maart 2009, 10:38
Vooralsnog alleen in de studio bij repetities. We willen wel gaan optreden maar de meeste podia hebben wel eigen PA. En de kwaliteit van de meeste podia halen wij toch niet :). Misschien dat we 'm eens een keertje zullen gebruiken bij een eigen gig, maar ik verwacht dat dat er niet zoveel zijn. We hebben al TIJDEN niet opgetreden maar willen dat binnenkort wel weer gaan doen. Ik kan er niet echt een uitspraak over doen, maar ik verwacht dat de locaties die we aan zullen doen wel over eigen PA beschikken.
We moeten 'm zelf goed kunnen horen en hij moet wel ff meekunnen. We jammen wekelijks een paar uur achtereen en ik heb geen zin om over een jaar alweer een nieuwe te moeten aanschaffen.