PDA

View Full Version : Dual Showman / Fender Concert / Princeton reverb II???



groovieguitarguus
14 februari 2009, 21:35
Ik heb al een post geplaatst bij informatie Fender versterkers.
Nu post ik even onder een nieuw onderwerp.
Zijn de Clean kanalen van deze versterkers vergelijkbaar?
Geld dit ook voor het 2e kanaal, of heeft de Dual Showman geen overdrive kanaal?
En wat zijn de grootste verschillen?

gr. Guus

matto
15 februari 2009, 00:59
Het clean van bovengenoemde versterkers is goed vergelijkbaar scheuren of overdriven doe je bij oudere Fenders met een pedaal.
De princeton reverb II heeft een scheurkanaal.

jacky
15 februari 2009, 22:06
Het clean van bovengenoemde versterkers is goed vergelijkbaar scheuren of overdriven doe je bij oudere Fenders met een pedaal.
De princeton reverb II heeft een scheurkanaal.

kleine toevoeging de princeton II heeft een nagenoeg onbruikbaar scheurkanaal je kan m wel zeg maar pushed clean gebruiken maar een echte mooie scheur heeft hij niet

Pepe
18 februari 2009, 02:29
De prince II vind ik zelf geen lekker fender clean hebben, zonder midboost te knijperig teveel dip, met midboost veels te veel mid. Het is geen classic silverface, meer London reverb (en dat was een tranny). Het drive kanaal is prachtig however, zolang je hem maar clean gebruikt, dumble like.

Ik heb er een andere speaker in gezet maar het karakter blijft. Maar er zijn mods daarvoor, next step.

Ik heb een aantal fender amps, de prince II klinkt misschien het minste van alle maar op de een of andere manier ben ik er toch wel aan gehecht.

the sure thing
27 februari 2009, 20:27
Dual showman is de Twin reverb maar dan in top (head) vorm.

De Concert is een apart soort combo'tje (volgens mij pas vanaf begin jaren '80) en de Prince is volgens mij ook alleen in combovorm.

Vanwaar deze (beperkte) lijst zonder een vorm van logica? Zoek je een Fender die clean echt warm klinkt?

groovieguitarguus
27 februari 2009, 20:34
The Sure Thing... Je hebt al eens op een Post van mij gereageerd.
Grappig dat je de totale logica mist!!! Dat mag zeker!!! Ik ben geen Fender kenner. Maar zoek idd een mooi, warm, allround clean. Maar het liefst in combinatie met een lekker 'drive' kanaal.
Dit in combinatie met wat pedaaltjes (o.a. Fulldrive / FatBoost / OCD).
Een goed speakercabinet heb ik al, dus mijn idee zou zijn, bij een Princeton of Concert om deze door te kunnen lussen naar mijn speakercab.
De andere Fender amps lijken mij wat te groot...
Kan je me nog volgen??? ;-)

Pepe
27 februari 2009, 20:39
Zo te horen stuur je aan op een bassman head. Reageert itt de meeste fenders erg goed op pedalen, wat meer mids en minder tophoog dan een vibro of twin maar toch met beide voeten in Fenderville.

the sure thing
27 februari 2009, 20:45
The Sure Thing... Je hebt al eens op een Post van mij gereageerd.
Grappig dat je de totale logica mist!!! Dat mag zeker!!! Ik ben geen Fender kenner. Maar zoek idd een mooi, warm, allround clean. Maar het liefst in combinatie met een lekker 'drive' kanaal.
Dit in combinatie met wat pedaaltjes (o.a. Fulldrive / FatBoost / OCD).
Een goed speakercabinet heb ik al, dus mijn idee zou zijn, bij een Princeton of Concert om deze door te kunnen lussen naar mijn speakercab.
De andere Fender amps lijken mij wat te groot...
Kan je me nog volgen??? ;-) Ja, ik heb ff in mijn historie gekeken.... De hierboven genoemde Bassman is ook een optie. Ik ben ff naar je site geweest: je zit in exact hetzelfde genre als ik. Funk met af en toe een solo'tje :)

Je basis dient een goede clean te zijn. Met oude Fenders (1972 en ouder) heb je qua clean zeker de jackpot. Je kan dan OF goede scheurpedaaltjes erbij kopen OF het 2e kanaal van een Fender laten modden tot scheurkenaal.

Waarom wil je een combo om deze vervolgens door te lussen naar je cab? Is het dan niet veel handiger (en lichter) om een losse top te kopen? Je wilt immers je cab niet wegdoen? En voor een nog beter advies: wat voor cab met wat voor speakers heb je?

groovieguitarguus
27 februari 2009, 21:46
Mijn cab is een Bogner 2x 12 inch... grote 'closed' versie.

the sure thing
27 februari 2009, 22:46
Mijn cab is een Bogner 2x 12 inch... grote 'closed' versie. Dan is het natuurlijk de vraag wat voor speakers erin zitten.... V30's of G12M-25 speakers?

Anyway, los van de discussie over speakers.... Is een top niet makkelijker in plaats van een combo?

groovieguitarguus
27 februari 2009, 23:22
Een top is zeker handig... maar als een losse versterker voor in de oefenruimte is een goeie combo weer handig... ;-(
Denk wel dat het richting een top zal gaan... Mag ook een andere top zijn, als het maar een super mooie 'fender-clean' heeft....

the sure thing
27 februari 2009, 23:32
Bandmaster, bandmaster reverb, dual showman, showman, bassman, tremolux, dan heb je ze ongeveer allemaal van 1972 en ouder :).

Zoek ze 2e hands op, probeer ze uit en maak je keuze :)

bass blom
1 maart 2009, 14:29
dual showman met 2 x 15 inch JBL, hmmmm, heimwee :p

the sure thing
2 maart 2009, 15:18
dual showman met 2 x 15 inch JBL, hmmmm, heimwee :pHaha! Ik weet zeker dat je rug geen heimwee heeft :)

bass blom
2 maart 2009, 19:53
Haha! Ik weet zeker dat je rug geen heimwee heeft :)

klopt, maar met een strat, hard en knetterclean, dat is zo lekker op zo'n kast :p

keef
14 juni 2009, 12:00
Funk betekent vaak 'met blazers'.

Omdat die erg hard kunnen tetteren - zeker als ze naast je staan - is een Silverface Twin ook een goede optie. Niet de versie met de ultralinear trafo's uiteraard.

Ik huurde een keer zo'n ding met JBLs voor een '60s/70s soulgig in een grotere zaal. Warme volle clean sounds, zelfs met het kanaalvolume op 8 en de master op 9. Ik gebruikte een pedaaltje voor de solos.

De oudere Fender topjes zijn natuurlijk prima, maar vervormen eerder dan n Twin. Hangt dus een beetje van het soort optredens/zalen af.

Toaster
14 juni 2009, 15:59
Funk betekent vaak 'met blazers'.

Ik huurde een keer zo'n ding met JBLs voor een '60s/70s soulgig in een grotere zaal. Warme volle clean sounds, zelfs met het kanaalvolume op 8 en de master op 9. Ik gebruikte een pedaaltje voor de solos.

De oudere Fender topjes zijn natuurlijk prima, maar vervormen eerder dan n Twin. Hangt dus een beetje van het soort optredens/zalen af.


kanaal op 8 en master op 9......
Ik weet niet wat je had gehuurd maar dat was geen Dual Showman. Want bij die volumes zijn je oren binnen de minuut aan gort.

En die laatste zin die je post kan ik al helemaal geen kaas van eten.

Pepe
14 juni 2009, 16:45
Ted Nudgent speelde toch op Dual Showman's? Een paar stuks zelfs en dan met een semi hollow Gibson, de king of Feedback.
Hij is nu behoorlijk doof.
Maar dat kan ook komen door die dubbelloops guns van hem.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

jacky
14 juni 2009, 17:49
Ted Nudgent speelde toch op Dual Showman's? Een paar stuks zelfs en dan met een semi hollow Gibson, de king of Feedback.
Hij is nu behoorlijk doof.
Maar dat kan ook komen door die dubbelloops guns van hem.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

super twins ik heb fotos gezien waar hij op zes van die krengen stond

180W clean HA HA HA

keef
15 juni 2009, 01:23
kanaal op 8 en master op 9......
Ik weet niet wat je had gehuurd maar dat was geen Dual Showman. Want bij die volumes zijn je oren binnen de minuut aan gort.

En die laatste zin die je post kan ik al helemaal geen kaas van eten.

Kaas eten van lezen ook niet? Ik schreef Twin, geen Showman. Niettemin stond dat ding inderdaad harder dan ik ooit speelde (en hoop te spelen).

Heb je veel podiumvolume nodig (door aso drummers, blazerssecties, e.d. etc) maar moet je sound clean blijven dan is een Twin (of Showman) beter dan n Bassman, Bandmaster, Tremolux. Voor de meeste zalen en situaties zal je het denk ik wel met die laatste amps redden...

edje kadetje
15 juni 2009, 10:40
volgens mij schreef je:

'zo'n ding gehuurd'.

Daar staat noch twin noch dual showman.

Ron Houben
22 juni 2009, 17:39
Hoi,

Heb zelf een princetoneII gehad, een van de beste versterkers die ik ooit had. Stock was het cleane kanaal te flets, zonder punch en het scheurkanaal te veel scheur, te weinig toon. Door drie dingen te doen werd die ineens wel precies goed.
1. Ik had nieuwe buizen besteld, Groove Tubes, moesten uit USA komen want er was toen nog geen importeur. Komen die buizen zijn het 6L6 i.p.v. 6V6, enniewee, toch erin gezet (Ik wist niks van biassen o.i.d.) en de versterker klonk gelijk al opener, meer SRV.
2.Toen kwam ik erachter dat als je het meegeleverde pedaal op scheur trapt, maar op de versterker de gain knop niet uittrekt, je een ontzettend dikke cleane toon krijgt. Erg gaaf.
3. Ik had twee speakers uit een oude Vox liggen, dus de stock Fender eruit en de Vox speaker erin. Nu kreeg ik niet alleen dikke toon van de schakeling, maar ook belltjes van de speaker.
Ik zou de versterker direct weer kopen en deze aanpassingen doorvoeren.
Succes!

PeeVee
25 juni 2009, 17:39
Showman lijkt op Bassman 100, de Showman Reverb = Twin Reverb. Geven prachtig clean basis geluid, kunnen prima overweg met pedalen. De PR II is geen allemansvriend, drive kanaal lijkt op early Boogie; rauw en korrelig, met lage gain wel te pruimen. Drive kanaal snoept wat gain weg van reverb recovery dus omschakelen is niet echt een optie. Desondanks toch wel prima geluid uit te krijgen; niet te grote combo met 12", op zich wel bruikbaar als one-trick-pony. De brown en blackface Concert waren 4x10" amps zonder reverb. Het was dus logischer geweest als de blackface Super Reverb gewoon "Concert Reverb" had geheten maar die amp bleek zo SUPER te zijn dat ze 'm dus toch Super Reverb gedoopt hebben. In de 80's / 90's is er een Concert (II) serie geweest in 1x12, 2x10 en 4x10 uitvoering met 2 eindbuizen en 60 Watt. Ik heb er wel eens op gespeeld, is wel aardig maar kan toch niet in de schaduw van de bf/sf voorgangers staan. Is ook uit die Rivera (hard en middy) periode; ik ben er niet dol op, vind dit niet veel met het prachtige "Fender clean" te maken hebben (dat was in de 80's ook niet de inzet).

Als je budget beperkt is, kijk dan uit naar een een Fender 30 (met 12" of 2x 10") of een Fender 75 (met 12" EV of 15") of een Fender Twin Reverb. Die moeten wel rond de €600 te krijgen zijn.