PDA

View Full Version : fender twin 100watt



jan_bervoets
14 februari 2009, 20:32
hoi ,

er is zo een fender pro tube twin van 2001 met 2x12 special design emince speakers

nu , het schijnt dat ie heel goed klinkt en ook een vette overdrive heeft die je niet vaak tegenkomt bij fender en de clean is nog even sprankelend.ook kun je hem van 100 naar 25watt omschakelen perfect voor in de huiskamer.

maar ik heb nu eerlijk gezegt geen idee hoe luid een 100watt amp is.
ik heb een zeer, zéér luide drummer en bassist heeft een 4x12 cab.
nu is ze te luid ? of hoe luid op een 1-10 knop zou hij moeten staan om boven de 2 uit te komen ?

als het kan ook commentaar geven op de amp of iets anders aanraden :D

cheers&peace !

humbucker
15 februari 2009, 11:57
Met 100 watt speel je de drummer van zijn stoel!

Pepe
15 februari 2009, 12:09
Evan Johns draait bij zijn Fender amps alles op 10, gebruikt geen pedaaltjes.
In Doornroosje gaven ze hem een twin -hij prefereert doorgaans kleine fenders voor de obvious reasons- en die twin voluit, dat hield de PA niet bij.

Het was dan wel geen geweldig PA but you get the idea.

Mr.Bluesbreaker
15 februari 2009, 20:26
Ik heb net in een ander topic van jutter trouwens een liefdesverklaring over die Twin geschreven waar je info over zocht, maar aangezien ik ook weet hoe luid ie kan zijn:

25 watt stand maakt - in deze versterker - bijna niets uit in de praktijk. (getest in het echt, geen internetwijsheid.) Ik vond hem op 100 watt net iets lekkerder/opener klinken naar mijn idee, het is meer een klankkwestie (c.q. headroom) wat mijn gevoel zegt dan volume. En op de 100 watt stand:

Ik had een Marshall TSL60 top destijds met zowel een 1960 A en 1960 B. Vrij luide drummer en bassist. 8 speakers in 2 kasten dus, mijn master op 7-8 en de gitarist op 4 met zijn Twin, grijns van oor tot oor, want ik verzoop nogsteeds in de mix. Je snapt hem wel. Niet dat het een goede band was qua volumes en balans trouwens, toen waren we 18 en fan van hard en wapen(decibel) wedloop.

Luke-wannabe
15 februari 2009, 20:49
Moeten die Twins hard om lekker te klinken, eigenlijk?

Mr.Bluesbreaker
15 februari 2009, 20:53
Valt wel wat mee, kanaal 3 blubbert wel wat op laag volume maar de 1e twee doen het vrij redelijk wanneer niet erg luid. Notoire laag-volume turnoff vond ik de Bogner XTC, raar genoeg.

Eko
15 februari 2009, 21:53
Als je wilt weten hoe luid een twin is: LUID! Denk aan een 747 tijdens de start. Geen p.a. nodig in alles onder Ahoy/HMH/Goffert of Gelredome. Get the picture?
Een drummer die daar nog bovenuit drumt heeft het figuur van Conan the Barbarian gecombineerd met stokken op steroiden.
Zonder dollen, 100 watt buizen is zeer luid. Ik zou zeggen: doe jezelf een een lol en probeer zoiets een keer uit in een winkel. Amp aan , gitaar er in prikken. openzetten en aanslaan die axe.
Grote kans dat er een ambulancebroeder aan komt met een zeer lange pyama waar je een weekend mee in een rubberkamer mag bivakkeren.

jan_bervoets
18 februari 2009, 21:07
Ik heb net in een ander topic van jutter trouwens een liefdesverklaring over die Twin geschreven waar je info over zocht, maar aangezien ik ook weet hoe luid ie kan zijn:

25 watt stand maakt - in deze versterker - bijna niets uit in de praktijk. (getest in het echt, geen internetwijsheid.) Ik vond hem op 100 watt net iets lekkerder/opener klinken naar mijn idee, het is meer een klankkwestie (c.q. headroom) wat mijn gevoel zegt dan volume. En op de 100 watt stand:

Ik had een Marshall TSL60 top destijds met zowel een 1960 A en 1960 B. Vrij luide drummer en bassist. 8 speakers in 2 kasten dus, mijn master op 7-8 en de gitarist op 4 met zijn Twin, grijns van oor tot oor, want ik verzoop nogsteeds in de mix. Je snapt hem wel. Niet dat het een goede band was qua volumes en balans trouwens, toen waren we 18 en fan van hard en wapen(decibel) wedloop.

heb je het distortion kanaal ook getest ? hoe klonk dat ?

olaftheholy
19 februari 2009, 08:40
hoi ,
ook kun je hem van 100 naar 25watt omschakelen perfect voor in de huiskamer.


25 watt in de huiskamer :seriousf:











....kan het hele blok meegenieten:soinnocent:

Little Jay
19 februari 2009, 12:58
Mijn Guyatone Twin Reverb (bijna exacte kopie), 4x 6L6, ongeveer 80 watt denk ik, gaat bijna nooit harder dan standje 3 a 4 en komt dan prima boven drums, bas en toetsen uit.... We spelen weliswaar geen snoeiharde metal, maar inderdaad een Twin is HARD!

Overigens doen de speakers ook nog wel wat. Sommige speakers klinken gewoon veel harder dan andere bij hetzelfde Ohmage en dezelfde input aan vermogen. Iets met de gevoeligheid van speakers of zo..... (ik word niet gehinderd door veel kennis hier :-)

olaftheholy
19 februari 2009, 14:14
dus da's een goeie amp die guyatone? er staat er eentje op marktplaats voor peanuts...

Mr.Bluesbreaker
19 februari 2009, 14:30
@ Jan Bervoets: zoals in het andere topic, even copy-paste:


Ik heb een aantal jaren met een band gespeeld waarin de andere gitarist over de "Evil Twin" speelde, zoals The Twin ook wel wordt genoemd. (niet te verwarren met de naar mijn idee stuk minder fijne "Redknob/Rivera" The Twin. Lekker verwarrend niet:D

Maargoed, ik vond destijds die Evil Twin een heerlijke bak voor John Mayer achtige breakup dingen, ontzettend lekker met een strat op het 2e kanaal en die Little Wing achtige sounds, daar leek het heel erg op. Met wat strakkere pickups in mijn Les Paul was ie ook heel goed voor een bijna marshall achtige sound A la jimmy page (natuurlijk lang niet zo herkenbaar als een plexi, maar je moet toch iets vergelijken) Het nodigde in ieder geval heel erg uit voor de "communication breakdown" riffs en highway to hell dingen.

Wel een keerzijde; dat exemplaar was wel wat lawaaig en volgens mij niet zo heel goed qua constructie. Het derde kanaal moest wel loeihard voor een gedefineerde sound. Maar in goede staat 1 van de meest onbekende en veelzijdige Fender amps waar ik mee heb mogen spelen/opnemen/helaas ook slepen! (elke week die 38 kilo 2 trappen op en af, mijn god)

Bouke
19 februari 2009, 15:09
Ik heb een '98 Evil Twin met 'Fender'-speakers, geen idee wat de bouwer van die speakers in werkelijkheid is. Zijn niet heel fijn vind ik, beetje stug qua speelgevoel en tone. Maar opzich klinkt het ding niet verkeerd. Ik heb echter betere tone en feel in bezit:D

Twinstra is luid, erg luid! Zo luid dat als je 'm op acceptabel niveau gebruikt, de versterker amper aan het werk hoeft en je dus amper bij lekkere break-up uitkomt. Blijft heel lang (lees: heel hard) clean en ook een soort steriel. 't Is duidelijk geen oude Fender qua sound en feel. Schakelaar op 25 watt scheelt al iets, maar is nog steeds erg hard en plat.

Kanaal twee (pull-switch) kun je wat meer gain op instellen, handig voor oplagere volumes, maar het klinkt meer als een gemiddeld OD-pedaaltje, dan als een amp die lekker over z'n nek gaat (is het dan ook niet).

Kanaal drie is de moeite niet waard: platte, vieze overstortion, voor mij verre van bruikbaar.

Ik heb er nu twee van de vier 6L6'en (eindtrapbuizen) uitgehaald (ohmage schakelaar omzetten!!) en is al een stuk bruikbaarder voor bluesy klanken. Nu is 'ie zo'n 50 watt (met de schakelaar plm. 12watt) Nu kun je de versterker wat verder openzetten en kun je ook echt breakup halen uit die bak.

Ik gebruik 'm als back-up voor mijn oude Super Reverb (waar deze Twin absoluut niet aan kan tippen trouwens qua muzikaliteit: feel en tone), soms gebruik ik ze samen for fun. Of ik laat 'm mijn Leslie-cab kietelen, ook leuk. Helemaal omdat de speaker in die Leslie-cab wèl lekker ingebroken is :D

Conclusie: deze Twin op 100watt gaat heel hard. Leuk als je dat nodig hebt (zelf 1 keer een feesttent mee gespeeld en ik kon lekker meekomen met de PA :D ) maar meestal te hard om bruikbaar lekker te zijn. Buizentrekken is een goede optie om 'm wat in te tomen, maar de speakers maken dat 'ie wat plat/stug blijft klinken.

Nadeel aan de modernere Fenders is dat ze (over het algemeen) van zichzelf niet zo lekker klinken als een lekker bejaarde oude black- of silverface met de juiste specs en speakers. Dat geldt bij mijn Twin zeker, maar die moet dan ook opboksen tegen een erg fijne Super Reverb.

O ja.... ZE ZIJN ONHANDIG ZWAAR!!

Succes,

Bouke

cazmodean
19 februari 2009, 15:48
Ik denk persoonlijk dat die Twin de hardste versterker is die ik ooit heb meegemaakt. In een van de eerste bands waarin ik speelde had mijn medegitarist een Fender Twin en ik heb mijn toenmalige versterkertje (Peavey Bandit 112) op vol gezet, zonder resultaat... De Twin blies iedereen en alles weg en werd niet uitversterkt via de PA.

Zowel de overdrive als het clean kanaal waren echt enorm hard. Mooi overdrive-geluid, heel 'zangerig' vond ik. Hij heeft de versterker weggedaan omdat hij vond dat hij te hard ging, plus dat hij liever een iets lichtere versterker wilde qua gewicht.

Was trouwens zo'n Twin met van die rooie knoppen, weet zo niet welk type.

Mr.Bluesbreaker
19 februari 2009, 15:58
Dat zal deze zijn waar je het over hebt denk ik:

http://www.ampwares.com/images/Twin-RedKnob.jpg

Zowel dat exemplaar als de "3" kanaals Evil Twin zijn inderdaad niet te tillen.

the sure thing
19 februari 2009, 16:57
Dat zal deze zijn waar je het over hebt denk ik:

http://www.ampwares.com/images/Twin-RedKnob.jpg

Zowel dat exemplaar als de "3" kanaals Evil Twin zijn inderdaad niet te tillen. Nooit aan gedacht: EN de schakelaar op 25W zetten EN ook nog twee eindbuizen eruit trekken. Wordt deze redknob dan wel handelbaar qua geluid?

jan_bervoets
19 februari 2009, 19:48
ik hoor hier dat hij kei luid is en eigelijk te luid : /


dus als je dan zou kunnen kiezen tussen een super sonic en een twin amp

welke zou je dan pakken ?