PDA

View Full Version : Mesa Boogie hulp gevraagd: Welk model past mij?



MVH Guitars
14 februari 2009, 18:57
Ik ben op zoek naar een Mesa, maar ik zou graag wat meningen van jullie willen horen als het gaat om verschillende modellen en ervaringen.

Ik zal even mijn wensen op een rijtje zetten:

-3 kanalen nodig: Clean, distortion en solo. Maar als er op de versterker maar 2 kanalen zitten, maar wel een 'lead' knop aanwezig om solos luider te maken, is dat ook perfect.
-Conventionele footswitch schakelbaar, geen midi!
-5 bands EQ
-Geen combo's
-Nieuw of 2e hands maakt niet uit, zolang het maar niet boven de 1500 euro komt.

Ik dacht zelf zo aan een Mark type top met een 5 bands EQ. En je hebt ook van die Caliber series (of DC-[getal]). Die zijn ook niet zo belachelijk groot (zoals bijv Marshalls).

Rack spullen zijn ook interessant, hoewel ik net mijn rack materiaal de deur uit heb gedaan, wil ik nog wel overwegen weer rack apperatuur te nemen als dat echt precies zou zijn wat ik zoek. Als het aankomt op rack apparatuur zijn de Studio and Quad preamps misschien wel wat.

Behalve een Triaxis die ik een weekje te leen had, heb ik nog nooit op Mesa versterkers gespeeld. Ik vond de Triaxis al wel geweldig klinken, maar die is helaas wel midi gestuurd, en ik wil het meer basic houden: Gewoon 2-3 kanalen. De voorkeur gaat toch sterk uit naar een top.

Wie kan me een beetje op weg helpen?

Mi-J'Den
14 februari 2009, 19:05
Mesa Boogie is nogal breed, dus het hangt er vanaf wat voor sound je zoekt. Wat voor stijlen speel je vooral / wil je ermee spelen? Kun je een beschrijving geven van de sound die je zoekt? En wat gebruik je nu aan gitaar, effecten e.d.? Als je deze dingen nog even kunt aangeven helpt dat enorm bij het geven van gericht advies.

Edit: vanwaar kies je voor Mesa trouwens? Ik bedoel, er zijn veel meer versterker merken dan alleen Mesa, waarom die er niet ook bij betrekken als de gewenste sound kunnen leveren?

signsofzodiac
14 februari 2009, 20:20
mesa quad + 295 of 395 eindtrap en gaan... heerlijk :)

MVH Guitars
14 februari 2009, 21:02
Ik zoek een hard rock/metal sound. Denk bijvoorbeeld aan de 90s Metallica sound (voor zover je daar in de buurt kan komen).
Ik gebruik eigenlijk geen effecten, maar op termijn misschien eens wat pedaaltjes voor delay or chorus kan geen kwaad. Verder gebruik ik vooral humbucker gitaren met middelhoge/hoge output (zowel passief als actief). Binnenkort zal ik echter ook mijn 1e gitaar met P90 hebben.

Waarom Mesa? Ik heb al een 100 watt Marshall top, en dat is best een leuk ding, maar is nogal groot en ik wil ook eens wat anders ernaast hebben. Ik heb een paar jaar terug een ENGL Screamer combo gekocht, maar kwam erachter dat die veel beter klinkt op een gesloten speakerkast of grote 4x12 (in plaats van de open-back combo). De ENGL gaat nu ook de deur uit omdat het toch niet echt mijn sound is. De distortion klinkt te 'open' en te 'raspig' en alle kanalen gebruiken dezelfde EQ. Verder moet ik ook ten alle tijden een EQ pedaaltje in de FX loop hebben anders kan ik mijn geluid helemaal niet vinden.

Mesa heeft me op een of andere manier altijd al getrokken. Misschien helpt het ook dat de meeste van mijn favoriete albums zijn opgenomen met Mesa Boogie apparatuur. De Triaxis die ik kort had, klonk al veelbelovend. Het lijkt me dus zeker interessant om eens een Mesa te hebben. Als ik daar ook mijn draai niet mee kan vinden, kan ik hem altijd weer verkopen. ;)

AART
15 februari 2009, 13:15
90's metallica is meer een rectifier sound dan de marks die waar jij je in de eerste posts meer op richt.

MoP, AJFA is meer mark achtig. Black ook wel, maar heel erg bewerkt in de studio. Als je de load sound zoekt moet je echt meer naar een recto zoeken.

Van de Marks komen denk ik alleen de Mark IV of V, dual caliber of quad in aanmerking qua opties die jij zoekt ivm gedeelde eq bij de rest. De Mark IV en V zitten boven je budget tenzij je een goede deal vind, de Quad met een goede poweramp en de dual caliber vind je wel voor onder de 1500.

Maar mijn advies is eigenlijk eens goed te testen welke sound je zoekt. Mark, Recto, misschien wel iets anders dan Mesa (ENGL, VHT, Diezel).

De Recto's kan je wel vinden binnen jouw budget, beide versies komen dan wel in aanmerking, maar de 3 kanaals heeft wat meer opties die jij zoekt (3 kanaals, solo volume).

JelmerOnGuitar
15 februari 2009, 13:18
Ik ben op dit moment ook, net als jij, op zoek naar dé Mesa voor mij..
Aangezien jij persé een 5 bands EQ wil, kom je snel uit bij de Mark series. Echter zijn dezen vrij duur en zal het misschien niet in je budget passen. Ik heb echter op een Dual Rectifier gespeeld, daar viel mn mond van open, je hebt daar ook per kanaal een EQ, echter geen 5 bands zoals jij dat graag zou zien..

Overzicht van de Rectifier-serie:

De Dual recto is 100 wat.. de triple is 150 wat.. (geen reverb!! wel een regelbare loop) Je kunt ook kiezen of je de buizen actief wil hebben of hem wil gebruiken als een transistor (vraag me niet waarom dat kan XD)
Dan heb je nog de Roadster, die is per kanaal schakelbaar tussen 50 en 100 watt, ook heeft elk kanaal een apparte reverb.. Ook hier weer schakelbare buizen-transistor functie..
Daarna, de Road King.. Deze heeft 4 kanalen.. Hier kun je praktisch alles per kanaal instellen. Zelfs welke buizen je wil dat actief zijn! Er zitten 4 6l6 buzien in en 2 EL84's.. (de rectos hebben alleen 6l6's)

Van de andere amps, lonestar, stilletto, bladiebla, weet ik nog niet veel af. Ook heb ik nog nooit op een mark gespeeld.

Wat voor jou een heel goeie tip kan zijn: er staat op dit moment een mark 4 op marktplaats, met als hoogste bod op het moment 1400 euro (volgens mij).. Kijk even!:D

Succes !

JelmerOnGuitar
15 februari 2009, 13:20
De Recto's kan je wel vinden binnen jouw budget, beide versies komen dan wel in aanmerking, maar de 3 kanaals heeft wat meer opties die jij zoekt (3 kanaals, solo volume).

Ohjah, solo volume, vergeten!

Najera
15 februari 2009, 13:41
Ik ben op dit moment ook, net als jij, op zoek naar dé Mesa voor mij..
Aangezien jij persé een 5 bands EQ wil, kom je snel uit bij de Mark series. Echter zijn dezen vrij duur en zal het misschien niet in je budget passen. Ik heb echter op een Dual Rectifier gespeeld, daar viel mn mond van open, je hebt daar ook per kanaal een EQ, echter geen 5 bands zoals jij dat graag zou zien..

Overzicht van de Rectifier-serie:

De Dual recto is 100 wat.. de triple is 150 wat.. (geen reverb!! wel een regelbare loop) Je kunt ook kiezen of je de buizen actief wil hebben of hem wil gebruiken als een transistor (vraag me niet waarom dat kan XD)
Dan heb je nog de Roadster, die is per kanaal schakelbaar tussen 50 en 100 watt, ook heeft elk kanaal een apparte reverb.. Ook hier weer schakelbare buizen-transistor functie..
Daarna, de Road King.. Deze heeft 4 kanalen.. Hier kun je praktisch alles per kanaal instellen. Zelfs welke buizen je wil dat actief zijn! Er zitten 4 6l6 buzien in en 2 EL84's.. (de rectos hebben alleen 6l6's)

Van de andere amps, lonestar, stilletto, bladiebla, weet ik nog niet veel af. Ook heb ik nog nooit op een mark gespeeld.

Wat voor jou een heel goeie tip kan zijn: er staat op dit moment een mark 4 op marktplaats, met als hoogste bod op het moment 1400 euro (volgens mij).. Kijk even!:D

Succes !

Volgens mij gebruikt de Road King el34 buizen ipv el84;) Je kunt overigens ook heel goed el34 buizen in je recto plaatsen, moet je wel door een ampdoc laten doen als je hier nog niet zoveel ervaring mee hebt of niet zo in de electro-techniek zit.

Voor de rest is de stiletto meer brits gevoiced,je kunt m een beetje zien als de
mesa versie van een marshal. Wel hebben ze wat meer gain dan de gemiddelde marshal.
De lonestar loopt ook op 6l6 buizen, maar is, geheel in tegenstelling tot de rectifiers, meer toegespits op het clean en semi-clean. Als je metal speelt zou ik hierbij uit de buurt blijven. Het clean op deze dingen is goed, overdrive minder en bijlange niet genoeg voor metal.

MVH Guitars
15 februari 2009, 14:10
90's metallica is meer een rectifier sound dan de marks die waar jij je in de eerste posts meer op richt.

MoP, AJFA is meer mark achtig. Black ook wel, maar heel erg bewerkt in de studio. Als je de load sound zoekt moet je echt meer naar een recto zoeken.

Van de Marks komen denk ik alleen de Mark IV of V, dual caliber of quad in aanmerking qua opties die jij zoekt ivm gedeelde eq bij de rest. De Mark IV en V zitten boven je budget tenzij je een goede deal vind, de Quad met een goede poweramp en de dual caliber vind je wel voor onder de 1500.

Maar mijn advies is eigenlijk eens goed te testen welke sound je zoekt. Mark, Recto, misschien wel iets anders dan Mesa (ENGL, VHT, Diezel).

De Recto's kan je wel vinden binnen jouw budget, beide versies komen dan wel in aanmerking, maar de 3 kanaals heeft wat meer opties die jij zoekt (3 kanaals, solo volume).

Ik hoor altijd over de Recto's dat ze 'te rond' klinken (wat je daar ook bij voor mag stellen) en dat ze teveel gain hebben. Verder is de Load sound toch gewoon een Triaxis met EQ voor zover ik me daarin heb verdiept. En ik kan me niet herinneren dat Metallica Recto's gebruikte in de 90s. Maar goed, het gaat me ook niet per se om Metallica sound te hebben, ik weet al lang dat je dat niet zomaar kan krijgen door simpelweg hetzelfde spul te kopen.

Verder vind ik dat de Recto's wel erg veel vermogen hebben. Ik weet dat ik nog niet eerder over vermogen heb gesproken, maar ik zoek iets wat thuis ook nog redelijk werkt. 100 watt lijkt me dus een beetje teveel, zeker voor buizen. Die Marshall die ik heb kan je nog 50 watt schakelen, dus dat is nog een meevaller. Als het dus aankomt op Mesa (die toch al vrij hard gaan hoor ik altijd) denk ik toch dat ik 100 watt en hoger moet vermijden.

Bedankt voor de reacties zo ver. Ik heb de Mark IV op marktplaats gezien. Is interessant maar hij vraagt nu 1795 ofzo ervoor. Verder is het ook de wide-head versie, terwijl de smalle versie mij meer zou trekken.
Misschien is het sowieso nog niet zo dom om nog even te wachten tot de Mark V er is, dan zetten misschien een hoop mensen hun Mark IV te koop (voor leuke prijsjes).

AART
15 februari 2009, 14:39
Ik hoor altijd over de Recto's dat ze 'te rond' klinken (wat je daar ook bij voor mag stellen) en dat ze teveel gain hebben. Verder is de Load sound toch gewoon een Triaxis met EQ voor zover ik me daarin heb verdiept. En ik kan me niet herinneren dat Metallica Recto's gebruikte in de 90s. Maar goed, het gaat me ook niet per se om Metallica sound te hebben, ik weet al lang dat je dat niet zomaar kan krijgen door simpelweg hetzelfde spul te kopen.

Verder vind ik dat de Recto's wel erg veel vermogen hebben. Ik weet dat ik nog niet eerder over vermogen heb gesproken, maar ik zoek iets wat thuis ook nog redelijk werkt. 100 watt lijkt me dus een beetje teveel, zeker voor buizen. Die Marshall die ik heb kan je nog 50 watt schakelen, dus dat is nog een meevaller. Als het dus aankomt op Mesa (die toch al vrij hard gaan hoor ik altijd) denk ik toch dat ik 100 watt en hoger moet vermijden.

Bedankt voor de reacties zo ver. Ik heb de Mark IV op marktplaats gezien. Is interessant maar hij vraagt nu 1795 ofzo ervoor. Verder is het ook de wide-head versie, terwijl de smalle versie mij meer zou trekken.
Misschien is het sowieso nog niet zo dom om nog even te wachten tot de Mark V er is, dan zetten misschien een hoop mensen hun Mark IV te koop (voor leuke prijsjes).

Volgens mij gebruikten ze toen veel Blackface 2 channels. De widebody met vraagprijs 1795 is ook een vrij oude. Een zogenaamde rev. A van voor 1994. Er staat er nog een oude rev. B van midden of eind jaren '90, vraagprijs 2200 maar met een hoop zooi erbij. Die A vind ik te duur, ik zou er niet meer dan 1600 voor geven. Die andere misschien 1700 afhankelijk van de staat.

En over de invloed van de Mark V: dat duurt nog wel ff of blijft helemaal weg. In de VS is ie al te bestellen (hier ook bij sommige shops) en die drop in Mark IV prijzen blijft uit. Heb ook weinig mensen gezien die om een Mark V te halen de Mark IV te koop zetten.

Ik denk dat de Mark IV zijn waarde blijft houden, net als de III, en dat de Mark V daar 2ehands gewoon vrolijk iets boven gaat zitten (+-2000 dan ofzo).

MVH Guitars
15 februari 2009, 15:06
Volgens mij gebruikten ze toen veel Blackface 2 channels. De widebody met vraagprijs 1795 is ook een vrij oude. Een zogenaamde rev. A van voor 1994. Er staat er nog een oude rev. B van midden of eind jaren '90, vraagprijs 2200 maar met een hoop zooi erbij. Die A vind ik te duur, ik zou er niet meer dan 1600 voor geven. Die andere misschien 1700 afhankelijk van de staat.

En over de invloed van de Mark V: dat duurt nog wel ff of blijft helemaal weg. In de VS is ie al te bestellen (hier ook bij sommige shops) en die drop in Mark IV prijzen blijft uit. Heb ook weinig mensen gezien die om een Mark V te halen de Mark IV te koop zetten.

Ik denk dat de Mark IV zijn waarde blijft houden, net als de III, en dat de Mark V daar 2ehands gewoon vrolijk iets boven gaat zitten (+-2000 dan ofzo).

Ja dat sluit ik ook zeker niet uit. Ik was er al bang voor.

JelmerOnGuitar
17 februari 2009, 18:34
Jah precies..

Van de rectifiers is de Roadster te verstellen in wattage! Je kunt kiezen tussen 50 en 100 watt.

iWishmaster
18 februari 2009, 15:43
De Mark IV is uitgebreid te schakelen in vermogen trouwens, van 95W met 2 tussenstapjes naar 15W. Erg veelzijdig, maar daarvoor ook wel erg ingewikkeld in de eerste instantie.

MVH Guitars
18 februari 2009, 15:55
De Mark IV is uitgebreid te schakelen in vermogen trouwens, van 95W met 2 tussenstapjes naar 15W. Erg veelzijdig, maar daarvoor ook wel erg ingewikkeld in de eerste instantie.

Is dat dat hele Simul Class gebeuren?

iWishmaster
18 februari 2009, 16:02
Is dat dat hele Simul Class gebeuren?

Onder andere, je kunt schakelen tussen:
-Triode / pentode, dit halveert ruwweg het vermogen. Triode klinkt wat warmer, maar heeft ook minder 'oempf' (naast iets minder volume).
-Tweed / full power: Tweed heeft wat minder vermogen en zorgt voor een 'brown-sound'-achtig iets. Moeilijk uit te leggen
-Simul-class / class A: In class A worden maar 2 van de vier eindbuizen gebruikt; dus minder vermogen.

Combinaties van die 3 switches leveren allemaal een verandering in vermogen en geluid op.

AART
18 februari 2009, 16:50
Is dat dat hele Simul Class gebeuren?

Die mogelijkheden onstaat door simul class, het is niet simul class zelf ;)

Simul-Class betekend dat 2 van de 4 eindbuizen in class a draaien en de andere 2 in class AB. Daardoor ontstaat de mogelijkheid slechts 2 eindbuizen in class a te gebruiken als je de andere wegschakeld, daardoor zakt het vermogen van de amp ook.

Het vermogen is ook op andere manieren te verlagen bij de Mark IV: pentode/triode schakeling van de eindbuizen en tweed power (verlaging van interne voltages).

combinaties daarvan geven je verschillende mogelijkheden om het vermogen bij te schalen.

@Wishmaster: hij is 85W maximaal, niet 95 (50W uit class ab en 35 uit class a).Maar fuck dat, hij gaat gewoon te gruwelijk hard anyway.

iWishmaster
18 februari 2009, 17:02
@Wishmaster: hij is 85W maximaal, niet 95 (50W uit class ab en 35 uit class a).Maar fuck dat, hij gaat gewoon te gruwelijk hard anyway.

Klopt ook inderdaad. Op vol vermogen is 1 al te hard voor de slaapkamer alleen (ik werd in een testhokje in de winkel harstikke doof in ieder geval).

Tim ATY
16 maart 2009, 10:40
Hej! Ik heb zelf een Mesa Single Rectifier (om precies te zijn een Rect-o-verb, niet zo'n traanplaat kreng maar blackface en ik denk ondertussen zeker dertien jaar oud) en die heeft zoals de naam niet doet vermoeden wel twee kanalen, en met het voetpedaal kun je een soloboost inschakelen, waarvan het volume apart op de amp te regelen is. Het komt er dan wel op neer dat je gewoon meer volume krijgt op je lead-sound, en niet nog eens een 'derde' sound kan maken bij wijze van spreken. Voor de rest wel erg geschikt voor hardrock, en één van de weinige rectifiers die naar mijn smaak een goede clean sound heeft. Op de achterkant van de top kun je per kanaal de reverb instellen die net dat randje meer geeft op de clean. Ze staan soms nog op marktplaats, de mijne kostte tweedehands zo'n 1200 euro.

Johannes
16 maart 2009, 14:43
De Dual recto is 100 wat.. de triple is 150 wat.. (geen reverb!! wel een regelbare loop) Je kunt ook kiezen of je de buizen actief wil hebben of hem wil gebruiken als een transistor (vraag me niet waarom dat kan XD)


Rectifier= gelijkrichter, namelijk de gelijkrichter die de eindtrapbuizen van gelijkspanning voorziet. Dit kan dmv een transistor gelijkrichter of een buizengelijkrichter (waartussen je kan kiezen op deze amps). Je zou denken "gelijkspanning is gelijkspanning", maakt niet uit hoe je dat bereikt. Voor zover ik weet ontstaat het klankverschil tussen deze opties, door de manier waarop de gelijkrichter reageert wanneer deze wordt "overbelast", dus wanneer de eindbuizen (op hoger volume) meer vermogen vragen.

Tot zover, voordat ik onzin ga uitkramen.

JeanPaul du Vinnie
16 maart 2009, 23:16
De -verbreeks is echt geweldig. Sinds mijn Dual Rectifier Tremoverb terug is van een broodnodige checkup en de nodige reparaties gehad heeft heb ik er weer een paar weekendjes mee doorgebracht. Ik was al bijna vergeten wat een heerlijk ding het is.

Jezus wat een prachtamp. Doet gewoon alles wat je wil. Clean (Fenderig kristalhelder tot vol en warm met een klein randje; niks minder dan de gitaarhemel met een single coilgitaar, een zachtjes pulserende tremelo en een dot reverb), bluesy (met een randje, lekker rauw of zelfs voluit hardrock, als je dat wil; het zit allemaal in één kanaal), een Britse oldschool distortion (die wel nooit echt Marshallachtig wordt, het geluid blijft een beetje Amerikaans) en de typische Rectocrunch. Het enige dat me spijt is dat van die vier modes er maar telkens twee tegelijk beschikbaar zijn, maar dan nog... ik denk eerlijk gezegd niet dat ik deze ooit nog wegdoe. Of hij zou het weer moeten begeven, ik weet niet hoeveel reparatiekosten ik er nog aan zou hangen. Maar dan zoek ik me gewoon een ongeluk tot ik een andere gevonden heb.

Edit: dit staat misschien niet helemaal in de juiste topic. Ik moest er plots aan denken door Tims post over zijn Rectoverb :)

MVH Guitars
17 maart 2009, 17:38
Op een Belgische site staat nu een Mark IIA uit 1979 voor 1000 EU. Zou dat wat zijn? Er zit geen 5 band EQ op en er zit geen footswitch bij. Maar voor wat extra geld kan er ook een flightcase/rack bij waar de top met nog 3 rack units in passen.
Heb net even contact gezocht met de verkoper. Ik wil wel eens weten of er een effects loop in zit en of er nog footswitches te krijgen zijn.

Verder zag ik ook nog een Caliber 50 combo, maar helaas is dat dan weer een combo.
Dan is er ook nog die Mark IV van marktplaats, maar dat gaat toch best prijzig worden. Heb hem een voorstel gedaan maar nog niks van vernomen tot nu toe.

...En als je dan op ebay USA kijkt staan er genoeg mooie tops voor weinig geld te koop. Alleen zo jammer dat dat niet de moeite waard is voor mij als Europeaan.

kirk19
17 maart 2009, 19:16
daar zou ik nog geen 600 euro voor geven. Mark IIA is maximaal 750 waard en deze is verkloot met een niet originele transfo. Een mark IIA is GEEN metalversterker maar heeft wel goede clean

MVH Guitars
17 maart 2009, 19:23
daar zou ik nog geen 600 euro voor geven. Mark IIA is maximaal 750 waard en deze is verkloot met een niet originele transfo. Een mark IIA is GEEN metalversterker maar heeft wel goede clean

Bedankt voor je reactie. Ik heb voorlopig alleen contact opgenomen met de verkoper voor wat vragen.
In ieder geval ben ik blij van je te vernemen wat de waarde is.

AART
17 maart 2009, 22:00
Goede clean en rock overdrive, geen metal of andere stevige meuk.
Geen eq = bummer. Bovendien een IIA met plop bij schakelen van kanalen (opgelost met de IIB).

Inderdaad weinig waard.

MVH Guitars
20 maart 2009, 22:56
Ik heb de afgelopen dagen 2 Mesa Boogies getest.
De Mark IIA en de Caliber 50 combo.

De Mark IIA vond ik toch wel interessant. Ik had meer een soort Marshall plexi verwacht als het gaat om oversturing, maar hij had toch wel wat meer ballen. Inderdaad de 'plop' bij het schakelen. Het leek wel mee te vallen totdat we hem overschakelden tijdens het spelen, toen was de plop toch wat harder. Er was ook nog een gain-boost aanwezig, maar daardoor klonk de versterker helemaal niet strak meer, en de toonregeling viel uit (werd ge-bypassed ofzo, volgens de eigenaar).
Verder het formaat van de top beviel me wel.
Ik heb het nog niet gehad over een prijs. Misschien moet ik hem nog eens testen met wat pedaaltjes ertussen en dergelijke.

De Caliber 50 combo wordt het niet. De grootste handicap vond ik dat je de gain van de distortion niet apart kon regelen. Erg jammer! Je kon het alleen een beetje beïnvloeden door wat met de volumes te klooien, maar lang niet voldoende voor mijn muziekstijl. De distortion klonk ook best wel solid state-achtig naar mijn idee.

Dus ja...beiden nog niet echt overtuigend. Nog maar even verder kijken dus.