PDA

View Full Version : Epiphone FT-130SB bringing it back to life



Jailbird
14 februari 2009, 17:58
Hey,

Ik heb van de kroegbaas hier een gitaar gekregen die hij nog op zolder had staan. Hij kwam aanzetten met een (veel te) stoffig object en het bleek een
elektro-acoustische Epiphone FT-130SB te zijn (sunburst), vintage want is gemaakt in de 70s

Ik vind het een prachtige gitaar maar hij is helemaal onspeelbaar:
- schroefjes van de brug zijn verrot
- hals staat krom/scheef (weet ik veel, hij geeft iig fretbuzz)
- heeft nieuwe pennen nodig (wow, wat een probleem :p)

Maar het grootste probleem: de vorige eigenaar heeft alle elektronica er uit gerukt, dus nu is hij niet meer elektro-acoustisch maar gewoon acoustisch. Dit vind ik heel zonde want ik zou zo graag elektro-acoustisch willen spelen.

Mijn vraag aan jullie, kan ik deze gitaar weer bespeelbaar maken?
En hoe zit dat met de electronica is die te kunnen vervangen? want hoe kom je in godsnaam bij de bedrading..


http://img89.imageshack.us/img89/3450/oktober2008236pi3.jpg

pueblo
14 februari 2009, 18:39
bij elektronica kan je komen door het klankgat denk ik

aaronstonebeat
14 februari 2009, 19:19
Ik heb laatst eens voor iemand 'n element (klankgat) en output in een akoestische gitaar gebouwd. Aanvankelijk was ik van plan zo'n model te nemen dat tevens de achterste strap button is. Maar goed dat ik zoiets op dat moment niet kon krijgen want ik had er door het klankgat onmogelijk bij kunnen komen. Uiteindelijk heb ik een gewone output onderin de lower bout gezet en daar kon ik echt maar net bij.
Toegang via het klankgat is iha maar zeer beperkt.

Jailbird
14 februari 2009, 19:45
Ja inderdaad, via het klankgat kan ook echt niet.
Ik kan wel de afgeknipte draadjes voelen bij de volume en tone pot..

Maarja, jij denk dat een element in het klankgat bouwen en nieuwe output de enige optie is om hem te versterken, stonebeat ?

Sorry, maar waar zit de lower bout?

pueblo
14 februari 2009, 19:46
zit de versterking er niet meer in? ongeveer onder de brug zou dat moeten zitten

aaronstonebeat
14 februari 2009, 19:58
Ja inderdaad, via het klankgat kan ook echt niet.
Ik kan wel de afgeknipte draadjes voelen bij de volume en tone pot..

Maarja, jij denk dat een element in het klankgat bouwen en nieuwe output de enige optie is om hem te versterken, stonebeat ?

Sorry, maar waar zit de lower bout?

Nee hoor, er zijn verschillende types elementen voor akoestische gitaren. Maar als je het netjes ingebouwd wil hebben, wordt het snel een soort scheepje-in-een-fles-werk.

PS:
Lower bout is het breedste deel van de klankkast. Dus daar waar meestal de output van een gitaar zit

Jailbird
15 februari 2009, 09:38
De versterking onder de brug hebben ze er ook uit gehaald.
Wie weet er waar ik zo'n akoustisch element+output kan kopen?
Is het mogelijk om de huidige output te gebruiken of moet ik een nieuwe plaatsen?

pueblo
15 februari 2009, 16:48
het is mogelijk de oude output te gebruiken als die nog in goede staat is, binnenin dan losvijzen,
hier hebben ze iets om te versterken, maar dat kost wel veel voor wat het is vind ik, een piezo'tje kost iets van een 1 euro denk ik, negatief daaraan is dat het maar weinig output heeft

Jailbird
21 februari 2009, 16:40
Heb vandaag even de output en de pots er uit gehaald:

http://img153.imageshack.us/img153/3861/p1020319iy1.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/6624/p1020320.jpg

Om een element er tussen te plaatsen, hoe moet ik ze met elkaar verbinden ?
Waar koop ik een goed element? suggesties ?

Bedankt

Hedge
21 februari 2009, 20:51
Ik weet niet wat voor element erin gezeten heeft, maar ik vermoed dat het een piezo onder de brug is geweest. Klopt dat?

Ik gebruik zelf (met grote tevredenheid) de spullen van Artec. Zit wat mij betreft duidelijk in de catagorie "Veel voor weinig". Ze hebben ook preamps.

http://www.acousticpreamp.com/servlet/the-18/Piezo-Pickup/Detail

pueblo
21 februari 2009, 21:14
prachtig, een preamp met een tuner erin bij artec

Jailbird
22 februari 2009, 11:01
Ik weet zelf niet wat voor element er in zat, ik kreeg hem zoals hij nu is.

Is het waar dat de brug verhoogt word als er een element onder zit?
Want ik probeerde er laatst snaren op te zetten en die gaven fretbuzz op de eerste 3 fretten.

Bedankt voor de informatie, ik zal die artec sie eens bekijken!

Hedge
22 februari 2009, 13:53
Is het waar dat de brug verhoogt word als er een element onder zit?
Want ik probeerde er laatst snaren op te zetten en die gaven fretbuzz op de eerste 3 fretten.


Ja, de brug komt omhoog, het stripje is rond de 2mm dik.

Jailbird
22 februari 2009, 17:48
Ja, de brug komt omhoog, het stripje is rond de 2mm dik.

Oke, dus dat verklaarde die fretbuzz.
Nu mijn allerlaatste vraag wat betreft dit topic, de hals van de gitaar blijkt ook een beetje los te zitten bij de neckpocket, is dit heel erg? en kan ik dit maken ?

aaronstonebeat
22 februari 2009, 18:07
Oke, dus dat verklaarde die fretbuzz.
Nu mijn allerlaatste vraag wat betreft dit topic, de hals van de gitaar blijkt ook een beetje los te zitten bij de neckpocket, is dit heel erg? en kan ik dit maken ?

Da's normaal gesproken niet zo best. Zit ie gelijmd of geschroefd (dat heb ik nl. wel eens bij een Eko gezien)?

barno
22 februari 2009, 18:27
Oke, dus dat verklaarde die fretbuzz.
Nu mijn allerlaatste vraag wat betreft dit topic, de hals van de gitaar blijkt ook een beetje los te zitten bij de neckpocket, is dit heel erg? en kan ik dit maken ?

oei, of dit heel erg is? ik zou zeggen: .... ja

mss es beschrijven hoe hij juist los zit en dan te rade gaan bij de acoustofielen hier.

Jailbird
22 februari 2009, 18:30
ja dacht al dat dat erg is,, is natuurlijk al 'n oud beesie
De hals zit met schroeven vast.....

Als je de body heen en weer schud dan voel je dat de hals bij de pocket wat los zit

Hij zit niet heel los, ik kan de (hele kleine) open ruimte zien zitten tussen de hals en de nekpocket, als ik daar wat tussen zou kunnen doen zit hij al vast

aaronstonebeat
22 februari 2009, 18:33
Dan zou ik eerst eens proberen voorzichtig die schroeven wat aan te draaien. Daarmee zou het zomaar opgelost kunnen zijn.

Hedge
22 februari 2009, 23:27
Fretbuzz hoeft niet de oorzaak te zijn... Had ik graag willen posten, maar goed, met een losse halsverbinding wordt dat een beetje een overbodige mededeling.

Graag wat foto's van de schoeven, dan is er meer te zeggen over de ernst van de losse hals.

Jailbird
23 februari 2009, 09:36
Hedge, barno en stonebeat het is al opgelost. Stonebeat had gelijk; gewoon de schroeven strakker aandraaien.
Voortaan moet ik eerst even kijken voordat ik het post:p
En ik denk dat die fretbuzz wel op te lossen is door hem af te stellen ?
Maar als nog bedankt voor alle reacties

Rock on

pueblo
23 februari 2009, 13:10
als de brug omhoog komt door dat piezo'tje kan je er natuurlijk nog even mee wachten, en ik zie ook dat er een TR in zit (maar misschien niet verstelbaar? even onder plaatje kijken?)

Jailbird
23 februari 2009, 14:16
Ja er zit ook een TR in en die is verstelbaar, dus de kromming is ook aan te passen