PDA

View Full Version : Axe-Fx anno 2009



Pagina's : 1 [2] 3

Analie-G
19 juni 2009, 11:10
Ik zal helaas niet op de meeting aanwezig zijn. Ik had een aantal keren aangegeven dat ik mijn ultra wel eens met andere versterkers uit wil proberen maar daar had niemand op gereageerd. :dontgeti: Het moet toch ook een beetje van twee kanten komen lijkt me...

En aangezien niets zo veranderlijk is als de mens heb ik mijn QSC op marktplaats te koop gezet en ga ik vanavond mijn ultra samen met een koch twintone uitproberen.

http://link.marktplaats.nl/259356373

oh ok jammer man.....en jammer van de QSC ....denk persoonlijk dat je erop achteruit gaat als je een Koch Twintone gaat gebruiken...maar goed, ieder een eigen smaak...

Succes dan,
Anand

peter_heijnen
19 juni 2009, 20:14
Ik zit vanavond op het axe forum wat bij de soundclips van gebruikers te neuzen.

Deze vind ik dus echt helemaal te gek, ondanks dat dit dus echt werkelijk helemaal niet mijn ding is: VET! (http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=7307)

interessander
19 juni 2009, 20:22
Ik had er op netmusicians ook een gevonden die wel lekker bruut is: http://www.netmusicians.org/files/4-malfeasance%20instrumental%20master.mp3

peter_heijnen
19 juni 2009, 21:00
Tussen al het brute high gain geweld ook een echt pareltje (http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=5024), fraai zeg!

Angel
20 juni 2009, 13:12
Heren, is er iemand die de Axe gebruikt met de Ground Control Pro en weet hoe de wah aan het werken te krijgen?
Pedaal is aangesloten op de GCP, geactiveerd en aangesloten met een stereokabel maar als ik de Axe op learningmode zet dan geeft hij een IAnummer weer als ik de pedaal op en neer beweeg.

Iemand een idee?

Rinze
20 juni 2009, 13:16
Er staat een Ultra te koop op gitaarmarkt.

morris
20 juni 2009, 14:22
Er staat een Ultra te koop op gitaarmarkt.


2 weken oud en een niet goed/geld terug regeling van 2/4 weken, mmmm....

morris
20 juni 2009, 14:26
Heren, is er iemand die de Axe gebruikt met de Ground Control Pro en weet hoe de wah aan het werken te krijgen?
Pedaal is aangesloten op de GCP, geactiveerd en aangesloten met een stereokabel maar als ik de Axe op learningmode zet dan geeft hij een IAnummer weer als ik de pedaal op en neer beweeg.

Iemand een idee?

De IA is slechts de toewijzing van de CC aan het pedaal. Je moet ook een externe controller toewijzen/koppelen, check de manual onder external controllers / modifiers. v.a. pagina 90 uit mijn hoofd...
Morris

Les Paul R8
20 juni 2009, 14:37
2 weken oud en een niet goed/geld terug regeling van 2/4 weken, mmmm....

Dat was ook mijn gedachte.....

Rinze
20 juni 2009, 16:43
Ik snap hem. Merkwaardig, had ik nog niet bij stilgestaan. Nou ja, ik heb toch geen geld op het moment.

Hell's Engl
20 juni 2009, 22:12
Er staat een Ultra te koop op gitaarmarkt.

Is geloof ik van Niels v/d Steenhoven

Joost

Angel
22 juni 2009, 20:33
That's what they call SPAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

Liquid_Metal
22 juni 2009, 21:36
That's what they call SPAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

Als je het topic volgt weet je dat 'ie de Axe twee pagina's eerder OOK al aanbiedt.
Dat van die twee weken oud (andere user) is inderdaad een beetje vreemd.

Chiel
22 juni 2009, 22:12
Tweedehands moet er toch wel heel wat meer vanaf als je het mij vraagt :???:.

Angel
24 juni 2009, 18:44
Heren, zaterdag mijn eerste optreden gedaan met de Axe en door de monitor beviel dat heel erg goed, maar door de mix prikte hij helemaal niet.
Kreeg ook van een andere gitarist te horen, die ook iemand met de Axe had horen spelen dezelfde opmerking.

Waar kan dat aan liggen?

Analie-G
24 juni 2009, 20:03
Heren, zaterdag mijn eerste optreden gedaan met de Axe en door de monitor beviel dat heel erg goed, maar door de mix prikte hij helemaal niet.
Kreeg ook van een andere gitarist te horen, die ook iemand met de Axe had horen spelen dezelfde opmerking.

Waar kan dat aan liggen?

zoveel dingen.....ligt eraan hoe je het hebt geprogrammeerd..ik zo beginnen bij je geluidsman ?

Ben je ook op de meeting a.s zaterdag ? als ja, mischien kan je je AXE meenemen en kunnen we het beluisteren....

Ik heb met mijn AXE altijd een slechter geluid op het podium dan in de zaal door de PA en prikt er super doorheen..eq staat meestal helemaal recht op de tafel.....op het podium speel ik meestal over datgene wat er staat : combo peavey , roland cube etc etc....wel grappig geluid....

Rutger
24 juni 2009, 20:19
Heren, zaterdag mijn eerste optreden gedaan met de Axe en door de monitor beviel dat heel erg goed, maar door de mix prikte hij helemaal niet.
Kreeg ook van een andere gitarist te horen, die ook iemand met de Axe had horen spelen dezelfde opmerking.

Waar kan dat aan liggen?

t Kan aan de instellingen liggen, maar het kan ook het welbekende euvel van digitale amps zijn.... en dat zou jammer zijn want dan zou dit toch de plank misslaan. Laten we hopen dat bij de meeting het tegendeel wordt bewezen :)

Maar eerst maar ns aan je instellingen sleutelen. Gooi er wat extra mids in, dat scheelt al een hoop!

morris
24 juni 2009, 20:19
Heren, zaterdag mijn eerste optreden gedaan met de Axe en door de monitor beviel dat heel erg goed, maar door de mix prikte hij helemaal niet.
Kreeg ook van een andere gitarist te horen, die ook iemand met de Axe had horen spelen dezelfde opmerking.

Waar kan dat aan liggen?

De klassieke fout ligt allereerst aan teveel gain, en teveel hoog.
Maar met name teveel gain is de boosdoener. Je bent geneigd veel gain te gebruiken omdat dat lekkerder speelt, en ter compensatie van het gemis aan druk van buizenamps op het podium. Met een vreemde geluidsman luister ik altijd zelf even in de zaal. De EQ´s van veel PA´s zijn afgestemd op het onderdrukken van feedback en de tekortkomingen van de PA zelf. En dat zijn meestal niet de ideale omstandigheden, dus tweaken zal altijd nodig zijn. En dan uiteraard de gebruikelijke vallen zoals teveel effecten en galm etc., maar dat zul je zelf al wel weten. Ik heb 3 optredens nodig gehad om te tweaken, het geluid op mijn studiomonitors is heel anders als op onze PA , maar nu is het perfect. Mijn IEM's gaan via output 2, zodat ik daar nog een master EQ heb voor mijn oortjes (en ja, die klinken wéér anders ;-)

Morris

Hydra
25 juni 2009, 19:29
Zelf ook geen problemen om door de mix te komen, ook niet met highgain btw.

Arvoitus
20 juli 2009, 16:07
Ik moest gisteren werken bij Walhalla Zomerfeesten en daar moest Clawfinger optreden.
En daar kwam ik achter dat de gitarist van Clawfinger ook de AXE-FX gebruikt.

Dat ding klinkt met high-gain dus ook super!

Analie-G
21 juli 2009, 10:45
Ik moest gisteren werken bij Walhalla Zomerfeesten en daar moest Clawfinger optreden.
En daar kwam ik achter dat de gitarist van Clawfinger ook de AXE-FX gebruikt.

Dat ding klinkt met high-gain dus ook super!

Hahaha , ja die gitarist Jocke maakt zijn eigen cabinet impulses!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik gebruik ze ook, waanzinnig goed hihii

Ik heb laatst enkele opname op mps / usb stick + de Axe mee genomen naar de muziekwinkel hier en aangsloten op de PA, zowel opname als AXE op de PA klonk super.....en zoals ik em hoor thuis via koptelefoon / pc speakers etc....EQ stond helemaal recht....


:metal:

Hell's Engl
21 juli 2009, 12:36
Heren, zaterdag mijn eerste optreden gedaan met de Axe en door de monitor beviel dat heel erg goed, maar door de mix prikte hij helemaal niet.
Kreeg ook van een andere gitarist te horen, die ook iemand met de Axe had horen spelen dezelfde opmerking.

Waar kan dat aan liggen?

Hey Lieven,

Ben je 't nu al zo beu dat je 'm te koop zet?


Gr. Joost

hole
4 augustus 2009, 21:37
Bumperdebump

AxeFX Standaard of Ultra

De meeste gebruikers roepen: De Ultra, want heeft snellere CPU, véél meer geheugen: dus meer FX simultaan en meer ruimte voor updates. Om van de extra effects maar te zwijgen.

Maar: ga ik die overkill wel gebruiken, mocht ik eenmaal een AxeFX hebben? Heb ik dat geheugen en die cpu wel nodig?

Ik verwacht niet al te gekke patches te gaan gebruiken. Delay, reverb, chorus, vibe en vaak niet eens tegelijk. Natuurlijk ook de amp sims.

Ik zou de Axe met mijn VHT+2x12 cab gebruiken, maar misschien ook met een SS preamp (zoals de ART waar ik goede geluiden over hoor). In het laatste geval zou ik dan wel de poweramp simulatie van de AXE gebruiken.

Mijn probleem: ik kan eigenlijk nergens een indicatie vinden van het CPU gebruik van de standard bij diverse patches. Ook van de Ultra niet trouwens.

Ik vind het geen probleem om langer door te sparen om een Ultra te kunnen kopen, maar vind het onzin om 500 extra uit te geven voor iets wat ik toch niet zal gebruiken.

Zijn er hier mensen met een standard? Wat zijn jullie ervaringen. Wat voor patches gebruiken jullie. Lopen jullie tegen geheugen/CPU restricties aan?

Ben benieuwd....

morris
4 augustus 2009, 23:41
Ik loop met mijn ultra al tegen restricties aan ;-)
Je moet je afvragen hoe je dit ding wil gebruiken. Ik gebruik de Axe ook als een 'virtual pedalboard'. d.w.z. ik gebruik maar een stuk of 6/8 verschillende patches, maar ik wil in elke patch de mogelijkheid hebben om elk gewenst pedal /effect toe te voegen. Dus ik heb naast mijn basic patches een aantal favoriete pedals/fx gemaakt (wah/boost/od/phaser/flanger/chorus/vibe/delays/compressors etc.etc.) die ik in elke patch programmeer (staan meestal standaard uit). Zo werk ik met mijn grote rack ook, daar gebruik ik een apart pregain pedal rack. Op die manier heb je maar weinig presets nodig en kun je onder het spelen elk pedaal/fx toevoegen wat je maar wil. Werkt uiterst efficiënt en ook veel sneller. Je kunt op die manier veel meer verschillende sounds maken wanneer het je maar uitkomt, waarom zou je jezelf beperken tot presets? Die moet je namelijk altijd van te voren programmeren en live ben je ook beperkt tot die presets.
Just my opinion, maar de ultra heb je echt nodig als je zo werkt zoals ik het doe. Betekent wel dat je een controller met de nodige IA switches nodig hebt, maar geloof me, het is het waard.

Morris

prinspatrick
5 augustus 2009, 08:34
Ik loop met mijn ultra al tegen restricties aan ;-)
Je moet je afvragen hoe je dit ding wil gebruiken. Ik gebruik de Axe ook als een 'virtual pedalboard'. d.w.z. ik gebruik maar een stuk of 6/8 verschillende patches, maar ik wil in elke patch de mogelijkheid hebben om elk gewenst pedal /effect toe te voegen. Dus ik heb naast mijn basic patches een aantal favoriete pedals/fx gemaakt (wah/boost/od/phaser/flanger/chorus/vibe/delays/compressors etc.etc.) die ik in elke patch programmeer (staan meestal standaard uit). Zo werk ik met mijn grote rack ook, daar gebruik ik een apart pregain pedal rack. Op die manier heb je maar weinig presets nodig en kun je onder het spelen elk pedaal/fx toevoegen wat je maar wil. Werkt uiterst efficiënt en ook veel sneller. Je kunt op die manier veel meer verschillende sounds maken wanneer het je maar uitkomt, waarom zou je jezelf beperken tot presets? Die moet je namelijk altijd van te voren programmeren en live ben je ook beperkt tot die presets.
Just my opinion, maar de ultra heb je echt nodig als je zo werkt zoals ik het doe. Betekent wel dat je een controller met de nodige IA switches nodig hebt, maar geloof me, het is het waard.

Morris

Zo gebruik ik mijn Ultra ook en daar ben ik het dan ook volledig mee eens!

hole
5 augustus 2009, 10:09
Zo gebruik ik mijn Ultra ook en daar ben ik het dan ook volledig mee eens!

Jouw kijkeeenshoegoeddeAxeFXstompboxenemuleertvideo's zijn echt gaaf trouwens...THANKS!

Liquid_Metal
5 augustus 2009, 11:42
Jouw kijkeeenshoegoeddeAxeFXstompboxenemuleertvideo's zijn echt gaaf trouwens...THANKS!

Maar stompboxes emuleren kan ik met mijn G-Major ook. En mijn preamp (Engl E530) met GM samen zijn ook maar 2 HE hoog. En ik hoef geen veelzijdige preamp, ik wil een herkenbare toon. Clean en scheur en that's all I need.
Mijn stompboxes zijn atm ingedeeld in Modulatie (wonderlijk genoeg ook phaser), Filter (geen phaser, maar wel tremolo), pitch, delay, reverb, eq, noise gate en compressor.
Net als Morris heb ik per preset bepaalde instellingen. Zo zal ik op m'n Rhythm Overdrive nooit een chorus of phaser gebruiken, maar wel flanger. De chorus op Overdrive zit weer op de Grand OD en zo verder. Het kan inderdaad niet alles, maar voor mij is het flexibel genoeg.

(ja ik ben nog steeds niet overdonderd door de Axe-FX :P. Dat wil zeggen: ik vind het een tof apparaat, maar zelf hoef ik er geen ;)).

hole
5 augustus 2009, 12:01
Snap wat je bedoelt, maar de GM is qua tweakability toch wel (ver) ondergeschikt aan de AxeFx. Ook qua kwaliteit (als ik de reviews mag geloven)

Wil overigens niet zeggen dat een GM troep is. Ik ben erg blij met de mijne!
Is gewoon "a whole different league".

Daarnaast is het toch wel aanlokkelijk om een volledig rack in een 2HE unit te hebben. Vooral Rug-technisch zeg maar.

Liquid_Metal
5 augustus 2009, 12:09
Snap wat je bedoelt, maar de GM is qua tweakability toch wel (ver) ondergeschikt aan de AxeFx. Ook qua kwaliteit (als ik de reviews mag geloven)

Wil overigens niet zeggen dat een GM troep is. Ik ben erg blij met de mijne!
Is gewoon "a whole different league".

Daarnaast is het toch wel aanlokkelijk om een volledig rack in een 2HE unit te hebben. Vooral Rug-technisch zeg maar.

Hey ik doe deadlifts met 170 kg, zo'n rackje kan ik best de trap op dragen ;).
Ik neem idd ook aan dat de effecten van de Axe vér boven de GM staan. Mag ook wel voor die prijs. Toch denk ik dat ik eerder bv een TC G-Force: puur en alleen effecten, de preamp maakt mijn sound. Het bevalt me heel erg :).

minoin
9 augustus 2009, 22:35
Het zal ook weer eens niet; gearslut John Petrucci heeft nu ook een (aantal) Axe FX in zijn rack hangen. Ben benieuwd of hij die ook gaat gebruiken met de nieuwe tour aan het einde van het jaar.

Chiel
13 augustus 2009, 10:09
Heb de Axe FX eens uitgebreid live mogen aanschouwen en testen...... Damn!! Impressive! Zou hem absoluut niet inruilen tegen mijn huidige set, maar voor de kleinere gigs (bruiloften, bedrijfsfeesten etc.) is dit echt wel een uitkomst. Heb 'm dus maar besteld :cooler:. Volgens Sussi (van G66) moet ik nog 15 nachtjes slapen :satisfie:.

hole
13 augustus 2009, 10:23
De Oeltrah neem ik aan?

en 15 dagen wachten is niet verkeerd vind ik...Als ik het geld zou hebben liggen (of eigenlijk: als ik het geld eraan uit zou willen geven op dit moment) zou ik 'm ook bestellen. Zit nu zonder gitaarspul in een klein appartement, dus alleen al daarvoor zou het een uitkomst zijn.

Maar, ik hoef nog 2 dagen te wachten en dan komt mijn Behringer V-Amp 3 :rockon:, maar dat is dan toch van een IETS (niet veel) anders kaliber

Chiel
13 augustus 2009, 10:41
Na wat research en gezien de gebruikerservaringen van Morris en Prinspatrick, heb ik inderdaad de Ultra besteld. Ik gebruik mijn huidige set ook exact op deze wijze.

vinni
13 augustus 2009, 16:39
Zo zo......proficiat.
Tja....ik "hoor" alleen maar positieve verhalen over dat ding.
Had je dan niet beter een ander controller kunnen aanschaffen?

Vinni

Chiel
13 augustus 2009, 16:52
Thanks, ja het is echt een perfect ding voor direct-in en daar zoek ik al zo lang een goede oplossing voor!
Hoezo een andere controller? De Gaspedal voldoet tot nu toe fantastisch goed voor mijn huidige set. Paar schoonheidsfoutjes, maar ik ga er vanuit dat ik hem ook prima kan gebruiken voor de kleine set. Voorlopig zal ik de Axe FX nog flink moeten tweaken en dus continu mee naar huis nemen. Dan kan ik dus even zo goed ook het pedalboard elke keer meenemen. Als het later logistiek niet helemaal handig blijkt, dan kan ik nog altijd kijken naar een alternatief.

hole
13 augustus 2009, 17:21
chiel wat heb je thuis staan trouwens?

Studio monitors of een full-range monitor of??

vinni
13 augustus 2009, 17:27
Thanks, ja het is echt een perfect ding voor direct-in en daar zoek ik al zo lang een goede oplossing voor!
Hoezo een andere controller? De Gaspedal voldoet tot nu toe fantastisch goed voor mijn huidige set. Paar schoonheidsfoutjes, maar ik ga er vanuit dat ik hem ook prima kan gebruiken voor de kleine set. Voorlopig zal ik de Axe FX nog flink moeten tweaken en dus continu mee naar huis nemen. Dan kan ik dus even zo goed ook het pedalboard elke keer meenemen. Als het later logistiek niet helemaal handig blijkt, dan kan ik nog altijd kijken naar een alternatief.

Ik zie dat bezitters van de Axe vaak overstappen op de Liquid Foot of in afwachting zijn van de nieuwe controller van Fractal Audio. Die schijnen (ben dus zelf geen expert) perfect te zijn afgestemd op de mogelijkheden van de Axe.

Vinni

morris
13 augustus 2009, 18:40
Congrats Chiel! Je zult er geen spijt van krijgen. Inmiddels gebruik ik de Axe ook voor de grote optredens, je raakt snel verwend door het lage podiumvolume, altijd een consistente sound en in ear mix, ik wil niets anders meer voor mijn coverband. Nu, voor een 3-piece rock band is het een ander verhaal, dan moet het ook blazen ;-)

Btw. een gaspedal voldoet prima voor de Axe. Het enige voordeel van de Fractal controller (als die er ooit komt) zou de tuner out zijn. Maar ja, even opzij kijken doet het truukje ook ;-)

Chiel
13 augustus 2009, 23:52
chiel wat heb je thuis staan trouwens?

Studio monitors of een full-range monitor of??
Ik heb hier een setje Genelec studio monitors. Ga hem live 'direct-in' gebruiken, dus zo kan ik denk ik het beste mijn sound maken. Al zal ik hem best wel een keertje aansluiten op m'n VHT eindtrap en de Bagends, just for fun.

Chiel
13 augustus 2009, 23:52
Ik zie dat bezitters van de Axe vaak overstappen op de Liquid Foot of in afwachting zijn van de nieuwe controller van Fractal Audio. Die schijnen (ben dus zelf geen expert) perfect te zijn afgestemd op de mogelijkheden van de Axe.

Vinni
Ah, vandaar. We zullen zien, voorlopig gewoon nog ff op de Gaspedal.

Chiel
13 augustus 2009, 23:57
Congrats Chiel! Je zult er geen spijt van krijgen. Inmiddels gebruik ik de Axe ook voor de grote optredens, je raakt snel verwend door het lage podiumvolume, altijd een consistente sound en in ear mix, ik wil niets anders meer voor mijn coverband. Nu, voor een 3-piece rock band is het een ander verhaal, dan moet het ook blazen ;-)

Btw. een gaspedal voldoet prima voor de Axe. Het enige voordeel van de Fractal controller (als die er ooit komt) zou de tuner out zijn. Maar ja, even opzij kijken doet het truukje ook ;-)
Thanks, we zullen zien... Zo'n stapel wat naast je staat te blazen is natuurlijk wel wat meer rock 'n roll :rockon:. Voor kleine gigs waar het podiumgeluid zacht moet is het echt zo'n uitkomst. Wat de Axe betreft was ik voornamelijk sceptisch voor wat betreft clean, maar heb nu een Blackface en Vox clean gehoord en was direct verkocht. We gaan het meemaken! nog 3 minuten en dan nog maar 14 nachtjes slapen ;).

hugo
31 augustus 2009, 17:35
Ik heb de ultra nu een paar dagen binnen en om maar meteen met de deur in huis te vallen de eerste indruk is niet super fantastisch. Het is absoluut niet slecht maar een echt lekker geluid heb ik nog niet uitgekregen. Nu kan je verschrikkelijk veel instellen en ben niet zo programmeur dus ik heb er wel vertrouwen in dat je er een lekker geluid uit kan halen. Ik wil graag wat patches proberen maar krijg de communicatie met de editor en de axe-fx niet werkend. Ik gebruik de midi-port (MPU-401) op mijn cheape geluidskaart of is deze niet geschikt? Ik wil graag de patches van samhill proberen die klinken wel bruut.

Voor de rest lijkt het of er een kussen over mijn speaker ligt, het geluid is niet direct zeg maar. Mijn setup is nu trouwens, axe-fx=> power amp => fame 2x12" (celestion 30), de cab sim staat dan uit. Ik ga woensdag de boel eens over een flinke PA heen gooien kijken hoe dat klinkt.

Hugo

Daemon
31 augustus 2009, 19:32
Ik wil graag de patches van samhill proberen die klinken wel bruut.
Voor de aardbewoners die nog niet weten over welke brute geluid hugo het heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=nTFtpiydk5U&fmt=22

Video is 1 week uit en zonder meer de beste recording die ik van de axe-fx heb gehoord i.m.h.o.

Tony L
31 augustus 2009, 22:33
Voor de rest lijkt het of er een kussen over mijn speaker ligt, het geluid is niet direct zeg maar. Mijn setup is nu trouwens, axe-fx=> power amp => fame 2x12" (celestion 30), de cab sim staat dan uit. Ik ga woensdag de boel eens over een flinke PA heen gooien kijken hoe dat klinkt.


Hugo, niet elke power amp is even geschikt. Ik ben er niet zo bekend mee maar op het Axe-fx forum had ik er wat over gelezen. Vraag anders even op het forum of je power amp uberhaupt wel geschikt is en niet te veel kleuring geeft. Ik ben erg enthousiast over het ding maar ik gebruik hem voorlopig alleen nog maar direct. Ik heb een aantal soundclips in een ander forum gepost en heb al veel positieve reacties over mijn tone gekregen. Met mijn GT-10 kwam dit ook wel voor maar toch een heel stuk minder.

Ik lees dat je de cab sim uit hebt maar je moet de power amp sim ook nog even uit gooien. Als je die nog aan hebt is er een grote kans dat dit het deken is wat je hoort.

hugo
31 augustus 2009, 23:05
Oke cool, ik ga de poweramp even uitzetten en een andere actieve monitor gebruiken, maar ben nog steeds niet verder met de editor. Heb jij die wel werkend? Of heb je ook een usb=>midi gebruikt?

ben ook benieuwd naar je clips, kan je ze hier posten?

MSNL
10 september 2009, 13:00
Ik heb de ultra nu een paar dagen binnen en om maar meteen met de deur in huis te vallen de eerste indruk is niet super fantastisch. Het is absoluut niet slecht maar een echt lekker geluid heb ik nog niet uitgekregen. Nu kan je verschrikkelijk veel instellen en ben niet zo programmeur dus ik heb er wel vertrouwen in dat je er een lekker geluid uit kan halen. Ik wil graag wat patches proberen maar krijg de communicatie met de editor en de axe-fx niet werkend. Ik gebruik de midi-port (MPU-401) op mijn cheape geluidskaart of is deze niet geschikt? Ik wil graag de patches van samhill proberen die klinken wel bruut.

Voor de rest lijkt het of er een kussen over mijn speaker ligt, het geluid is niet direct zeg maar. Mijn setup is nu trouwens, axe-fx=> power amp => fame 2x12" (celestion 30), de cab sim staat dan uit. Ik ga woensdag de boel eens over een flinke PA heen gooien kijken hoe dat klinkt.

Hugo

Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Kun je de geluiden eruit halen die je zoekt?

Tony L
10 september 2009, 13:54
Oke cool, ik ga de poweramp even uitzetten en een andere actieve monitor gebruiken, maar ben nog steeds niet verder met de editor. Heb jij die wel werkend? Of heb je ook een usb=>midi gebruikt?

ben ook benieuwd naar je clips, kan je ze hier posten?

De monitor is uiteindelijk ook belangrijk maar ik had het meer over de poweramp zelf. Welke poweramp gebruik je momenteel? Ik zou zeker even het Fractal forum doorspitten of een vraag stellen of je huidige poweramp wel geschikt is voor de Axe-Fx. Volgens mij wil je zo min mogelijk kleuring hebben maar dat weten ze daar beter dan mij.

Qua clips kan je ze beluisteren op gitaar.net (in het "luister hier naar" sub-forum onder dezelfde gebruikersnaam).

http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,10,385415,page=1#msg-385588

Axe-Edit heb ik al aan de praat maar ik doe het via een oude Audigy 2 kaart, werkt perfect! Krijg je een melding waarom het niet werkt of communiceert het gewoon niet met elkaar?


Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Kun je de geluiden eruit halen die je zoekt?

Ik vind het een geweldig ding. Met de GT-10 moest ik maanden tweaken om het geluid een beetje te kunnen krijgen wat ik zocht. Na een half jaar!! had ik 2 of 3 bruikbare patches... High gain lukte me erg slecht op de GT-10. Met de Axe kan je binnen no-time een bruikbare tone maken. Als je daar dan verder mee experimenteert heb je in een week of wat een geweldige patch die je heel vaak gaat gebruiken. Ik heb al een paar favo patches die ik heel veel gebruik (wel allemaal direct, nog niets live gedaan).

Rinze
10 september 2009, 15:00
Ik heb gelezen dat er een speciale Atomic uitkomt voor de Axe FX, ontwikkeld samen met Fractal Audio (zo heten ze toch?). Het is een nieuwe versie van de 50 watt Atomic met een zeer neutrale speaker een een regelbare hoogtoner. Misschien interessant voor jullie gelukzalige Axe-bezitters? Koop er dan wel gelijk twee he :D


Ik ben voorlopig gewoon blij met mijn nieuwe tweedehands POD X3...:makeup:

paulusdeBKB
10 september 2009, 23:13
Leuk voor Atomic dat ze er 'made for Axe-FX' op mogen plakken, maar een modeler moet gewoon een FRFR (full range flat response) eindtrap + speakers hebben. Met een paar knappe monitoren ben je er dus ook. Nou moet ik wel zeggen dat de meeste live monitoren niet bepaald recht zijn...
(psst. Koop twee X-Act monitoren en je bent helemaal de king. Duur maar waar!)

hugo
13 september 2009, 18:15
Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Kun je de geluiden eruit halen die je zoekt?

Uhm het wordt wel beter, maar ben nog niet geheel tevreden, heb ook geprobeerd over een redelijke PA en daar blijft het ook wat missen, ik mis het heldere hoog een beetje, heb het gevoel alsof er een kleed over de speaker ligt.

Aan de andere kant, ik krijg er wel veel verschillende geluiden die ik niet lekker uit de tonelab kreeg, zoals lekker bluesy, of mooi clean lead.

hugo
13 september 2009, 18:18
De monitor is uiteindelijk ook belangrijk maar ik had het meer over de poweramp zelf. Welke poweramp gebruik je momenteel? Ik zou zeker even het Fractal forum doorspitten of een vraag stellen of je huidige poweramp wel geschikt is voor de Axe-Fx. Volgens mij wil je zo min mogelijk kleuring hebben maar dat weten ze daar beter dan mij.

Ik gebruik een sony poweramp, niet een gewone HIFI maar een 19" unit, wist ook niet dat Sony die maakte maar werkt prima. Ik heb ook nog een hele goede poweramp in mijn cabinet zitten, maar daar moet ik nog even een andere speaker inhangen.

Midi werkt nog steeds niet, een midimate gekocht maar dat is ook niks dus maar weer ruilen voor een midisport.

hugo
14 september 2009, 08:08
Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Kun je de geluiden eruit halen die je zoekt?

Als je de AXE-FX een keer rustig wil proberen kunnen we wel een keer een afspraak maken.

Hugo

peter_heijnen
14 september 2009, 11:10
Midi werkt nog steeds niet, een midimate gekocht maar dat is ook niks dus maar weer ruilen voor een midisport.
Deze (http://www.youtube.com/watch?v=e_qXIFSN5hM) kende je vast al, maar voor alle zekerheid post ik hem toch maar even.

hugo
14 september 2009, 21:47
ja die ken ik al maar het gaat mij om het koppelen van de PC aan de axe-fx zal volgende week even zo midi-sport regelen.

Chiel
19 september 2009, 03:37
Zojuist net terug van een gig en daar stond ie . . . Tha Axe FX Ultra! Vanmiddag klaarblijkelijk bezorgd. Net ff snel gechecked met alleen mijn inears maar godsamme! Was om 1.30u thuis en inmiddels is het alweer 2uur verder . . .

tnijland
19 september 2009, 09:24
Nou, ik ben heel erg benieuwd of jij een "bekeerde" gitarist wordt....

Chiel
21 september 2009, 10:12
Godsamme wat een apparaat! Vriendinnetje was het hele weekend in het buitenland en dus had ik ruimschoots de tijd om de Axe FX de hele zondag te testdriven. Echt niet meer normaal. Al het positieve dat hierover is geschreven is niet gelogen. Ik val van de ene verbazing in de andere. Normaliter ben ik helemaal niet zo’n tweakfreak en wil ik gewoon inprikken en gaan. Maar dit ding werkt echt heel gemakkelijk en intuïtief.

Inmiddels een paar te gekke sounds neergezet met enkel een lichte reverb als FX. Als cab heb ik overal twee 4x12 Recto 2 cabs gebruikt met een Royer121 mic (thanks voor de tip Morris!) Vooral clean (Fender blackface) en clean met een randje (Trainwreck) hebben mij erg doen verbazen! Werkt ook verrassend goed met de volumepot van m'n gitaar en damn wat klinkt mijn Fulltone wah hier lekker op. Echt precies de sound die ik zo te gek vind op m'n Hook i.c.m. een Fulltone OCD. Kool and the Gang all the way! Voor rithm gebruik ik nu een CAE channel 2, voor lead een OD100. Echt vette shit dit! Het smeert totaal niet dicht, alles is heel gedefinieerd en het zit precies op zo'n frequentie waardoor het zonder twijfel ook live heel goed gaat werken. Ga hem ASAP gereed maken voor onstage zodat ik hem a.s. weekend live kan uittesten.

Ook even op m'n VHT en Bagends gechecked maar dat vond ik toch duidelijk minder. Ik ga hem direct-in gebruiken en dus maak ik mijn sound nu op een paar studiomonitors. Keep you informed!

Hydra
21 september 2009, 11:31
Godsamme wat een apparaat! Vriendinnetje was het hele weekend in het buitenland en dus had ik ruimschoots de tijd om de Axe FX de hele zondag te testdriven. Echt niet meer normaal. Al het positieve dat hierover is geschreven is niet gelogen. Ik val van de ene verbazing in de andere. Normaliter ben ik helemaal niet zo’n tweakfreak en wil ik gewoon inprikken en gaan. Maar dit ding werkt echt heel gemakkelijk en intuïtief.

Inmiddels een paar te gekke sounds neergezet met enkel een lichte reverb als FX. Als cab heb ik overal twee 4x12 Recto 2 cabs gebruikt met een Royer121 mic (thanks voor de tip Morris!) Vooral clean (Fender blackface) en clean met een randje (Trainwreck) hebben mij erg doen verbazen! Werkt ook verrassend goed met de volumepot van m'n gitaar en damn wat klinkt mijn Fulltone wah hier lekker op. Echt precies de sound die ik zo te gek vind op m'n Hook i.c.m. een Fulltone OCD. Kool and the Gang all the way! Voor rithm gebruik ik nu een CAE channel 2, voor lead een OD100. Echt vette shit dit! Het smeert totaal niet dicht, alles is heel gedefinieerd en het zit precies op zo'n frequentie waardoor het zonder twijfel ook live heel goed gaat werken. Ga hem ASAP gereed maken voor onstage zodat ik hem a.s. weekend live kan uittesten.

Ook even op m'n VHT en Bagends gechecked maar dat vond ik toch duidelijk minder. Ik ga hem direct-in gebruiken en dus maak ik mijn sound nu op een paar studiomonitors. Keep you informed!

Op mijn VHT 2/50/2 met 2 marshall v30 cabs heb ik toneheaven echt niet normaal .. heb je cabsims wel uitstaan ?
Ik heb 2 atomicsfr in order staan ben benieuwd hoe die gaan klinken..
Voor zwaar crunch en lead vind ik de Cae ook super en ook de soldano100 is meesterlijk..

Edit probeer voor clean ook eens de Egnator sim..

morris
23 september 2009, 21:20
Godsamme wat een apparaat! Vriendinnetje was het hele weekend in het buitenland en dus had ik ruimschoots de tijd om de Axe FX de hele zondag te testdriven. Echt niet meer normaal. Al het positieve dat hierover is geschreven is niet gelogen. Ik val van de ene verbazing in de andere. Normaliter ben ik helemaal niet zo’n tweakfreak en wil ik gewoon inprikken en gaan. Maar dit ding werkt echt heel gemakkelijk en intuïtief.

Inmiddels een paar te gekke sounds neergezet met enkel een lichte reverb als FX. Als cab heb ik overal twee 4x12 Recto 2 cabs gebruikt met een Royer121 mic (thanks voor de tip Morris!) Vooral clean (Fender blackface) en clean met een randje (Trainwreck) hebben mij erg doen verbazen! Werkt ook verrassend goed met de volumepot van m'n gitaar en damn wat klinkt mijn Fulltone wah hier lekker op. Echt precies de sound die ik zo te gek vind op m'n Hook i.c.m. een Fulltone OCD. Kool and the Gang all the way! Voor rithm gebruik ik nu een CAE channel 2, voor lead een OD100. Echt vette shit dit! Het smeert totaal niet dicht, alles is heel gedefinieerd en het zit precies op zo'n frequentie waardoor het zonder twijfel ook live heel goed gaat werken. Ga hem ASAP gereed maken voor onstage zodat ik hem a.s. weekend live kan uittesten.

Ook even op m'n VHT en Bagends gechecked maar dat vond ik toch duidelijk minder. Ik ga hem direct-in gebruiken en dus maak ik mijn sound nu op een paar studiomonitors. Keep you informed!

Mooi he Chiel ;-)
Je zal wel een paar optredens nodig hebben om hem helemaal naar smaak te tweaken. Als je met een vaste geluidsman werkt, vraag hem eens wat hij aan EQ doet, dan kun je daar zelf rekening mee houden. Ik had de neiging om er wat veel hoog in te draaien, en dat werd te iel. Op studiomonitors klinkt het toch heel anders dan op een PA. Enne... die Eggie is ook met name voor Crunch waanzinnig...

Have fun mate
Morris

Tony L
23 september 2009, 21:42
Op mijn VHT 2/50/2 met 2 marshall v30 cabs heb ik toneheaven echt niet normaal .. heb je cabsims wel uitstaan ?
Ik heb 2 atomicsfr in order staan ben benieuwd hoe die gaan klinken..
Voor zwaar crunch en lead vind ik de Cae ook super en ook de soldano100 is meesterlijk..

Edit probeer voor clean ook eens de Egnator sim..

Als je de atomics binnen hebt, is het dan mogelijk om ze een keertje te beluisteren? Ik ben echt zwaar benieuwd hoe ze klinken.

Heeft iemand hier trouwens nog tips om een high-gain achtig geluid te maken terwijl het wel lekker open en rauw blijft. Beetje moeilijk te beschrijven maar ik zoek een soort van high-gain sustain met een Hendrix rauwheid.

prinspatrick
23 september 2009, 22:21
Voor al diegenen die reeds vertrouwd zijn met de Axe-fx en het werken met IR's:

de IR's van red wire impulses (http://www.redwirez.com/) zijn echt de moeite waard om aan te schaffen.

Want de CAB-simulatie is voor mij (wat ik trouwens al 2 jaar terug vertelde) het zwakste broertje en toch o zo belangrijk.

Met de IR's kom je IMHO een heel stuk dichter bij een echte BOX-geluid

Hydra
24 september 2009, 20:10
Als je de atomics binnen hebt, is het dan mogelijk om ze een keertje te beluisteren? Ik ben echt zwaar benieuwd hoe ze klinken.

Heeft iemand hier trouwens nog tips om een high-gain achtig geluid te maken terwijl het wel lekker open en rauw blijft. Beetje moeilijk te beschrijven maar ik zoek een soort van high-gain sustain met een Hendrix rauwheid.


Ja dat kan wel ik geef wel een seintje als ik ze heb ..

Hydra
24 september 2009, 20:12
Voor al diegenen die reeds vertrouwd zijn met de Axe-fx en het werken met IR's:

de IR's van red wire impulses (http://www.redwirez.com/) zijn echt de moeite waard om aan te schaffen.

Want de CAB-simulatie is voor mij (wat ik trouwens al 2 jaar terug vertelde) het zwakste broertje en toch o zo belangrijk.

Met de IR's kom je IMHO een heel stuk dichter bij een echte BOX-geluid

Ik heb ze nog niet gekocht aangezien ik cabsims nu continu uit heb ... zodra de atomics erzijn bestel ik direct die bigbox

dml
25 september 2009, 19:46
Ik heb ze nog niet gekocht aangezien ik cabsims nu continu uit heb ... zodra de atomics erzijn bestel ik direct die bigbox

GEWELDIG!! Er ontstaat nu een soort ringtone-formule voor de Axe FX!! Big business.....

walberg
29 september 2009, 12:11
Niet geprobeerd, maar als je buizen wilt, moet je buizen kopen. Hoe goed een simulatie ook is, het zal nooit als echte buizen klinken. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet beter hoeft te klinken. Ik weet dat ik hiermee de toorn van vele puristen (wat ik zelf ook ben: defence ;)) op de hals haal, maar het hoeft helemaal niet zo te zijn dat buizenversterkers per definitie de mooist klinkende versterkers zijn. Ik ben van mening dat dat wel zo is, maar ik kan me voorstellen dat er best mensen zijn die sommige modelling mooier vinden, en de techniek van transistor en modelling gaan hard vooruit. Die van buizen een stuk minder.

Als je dus de echte dynamiek van een buizenversterker wilt is er, denk ik, geen compromis. Een simulator simuleert iets anders en zal dus nooit zo goed klinken. Als ik Steve Vai nadoe klink ik nooit zo goed als hij, omdat hij zichzelf is en dus uniek. Daarom vind ik het idee van modelling een beetje krom. Ze proberen iets na te doen en dat lukt steeds beter. Maar je zult het nooit evenaren. Ik ben benieuwd wanneer er een modelling-producent een andere weg inslaat en iets unieks probeert met modelling. Iets dat je met buizen en/of transistor niet lukt. Of het dan nog naar gitaar zal klinken en of mensen het kopen is een ander verhaal....

Desalniettemin wil ik de Axe graag een keertje proberen. Maar ik geef je op n briefje dat mijn amp harder brult :rockon:

Kan je een modeller dan niet aan een buizenversterker zetten?

paulusdeBKB
29 september 2009, 14:49
kan wel, maar een modeler is bedoeld om de hele keten preamp-fx-poweramp-speakers te vervangen. Het geluid dat eruit komt, is bedoeld om zo 'recht' mogelijk te versterken. Gitaarversterkers, al dan niet buizen, kleuren voor dat doel te veel.

Yek1
30 september 2009, 11:49
Ff voor mijn begrip, kijken of dit allemaal klopt:

1) Als je de Axe "direct" (naar mengtafel of InEar) gebruikt, dan moet je amp modelling en cabsims gebruiken (evt. IR).

2) Als je de Axe gebruikt met een losse power-amp en een gitaar cabinet, dan moet je amp modelling gebruiken maar géén cabsims.

3) De Axe gebruiken met een gitaarversterker (pre en power): Axe alleen als fx processor gebruiken, of met de pre-amp in de fx loop van de Axe. Gebruik géén gitaarversterker om de Axe-fx mét amp modelling te versterken.

5) Als je de Axe wilt versterken zonder power-amp/cabinet: gebruik amp modelling en cabsims/IR plus een FRFR (full range flat response) monitor, zoals die van Atomic.

Klopt dit allemaal?

Hydra
30 september 2009, 14:26
Ff voor mijn begrip, kijken of dit allemaal klopt:

1) Als je de Axe "direct" (naar mengtafel of InEar) gebruikt, dan moet je amp modelling en cabsims gebruiken (evt. IR).

2) Als je de Axe gebruikt met een losse power-amp en een gitaar cabinet, dan moet je amp modelling gebruiken maar géén cabsims.

3) De Axe gebruiken met een gitaarversterker (pre en power): Axe alleen als fx processor gebruiken, of met de pre-amp in de fx loop van de Axe. Gebruik géén gitaarversterker om de Axe-fx mét amp modelling te versterken.

5) Als je de Axe wilt versterken zonder power-amp/cabinet: gebruik amp modelling en cabsims/IR plus een FRFR (full range flat response) monitor, zoals die van Atomic.

Klopt dit allemaal?

1 ja maar ampmodelling heeft 2 delen .. pre en poweramp.. allebei aan hier
2 ja poweramp sim kan uit .. op mijn vht heb ik hem aan
3 ja maar.. in de loop van mijn marshall heb ik powerampsim aan en preampsim en dat klinkt best goed, of uiteraard alleen als fx processor te gebruiken
5 ja idd

Yek1
30 september 2009, 14:47
Aha, bedankt!

Robbert v.d. Hanenberg
30 september 2009, 18:22
Heb de Ultra ff te leen van 'n collega van me, om 'm te testen, en om wat presets voor hem te maken. Ga 'm ff goed aan de tand voelen...
Impulsen vh apparaat zijn matig, maar dat wist ik al, de Red Wire impulsen heb ik 'n paar weken terug al getest (met Triaxis)...klinken niet slecht...maar uiteindelijk wel 'homemade' (ook al beweert hun site van niet).
Ben benieuwd!
Het gaat er mij vooral om dat er 'n goede overtuigende live-sound mee te creeren valt.
Zal proberen wat samples te posten.

Grtz,

Robbert

Yek1
1 oktober 2009, 08:51
hoe gebruik je die zonder computer, dus live?


Voor al diegenen die reeds vertrouwd zijn met de Axe-fx en het werken met IR's:

de IR's van red wire impulses (http://www.redwirez.com/) zijn echt de moeite waard om aan te schaffen.

Want de CAB-simulatie is voor mij (wat ik trouwens al 2 jaar terug vertelde) het zwakste broertje en toch o zo belangrijk.

Met de IR's kom je IMHO een heel stuk dichter bij een echte BOX-geluid

tnijland
2 oktober 2009, 23:51
Chiel,

Hoe verhouden de modellen van de Axe-fx zich tot de CAE3+SE in combinatie met de VHT?

Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar

Thanx

prinspatrick
3 oktober 2009, 22:26
hoe gebruik je die zonder computer, dus live?

IR's vind je overal op het net in WAV formaat (helaas is 99% slecht en red wire impulses de grote uitzondering op deze regel).

via een klein programmaatje kun je die dan omzetten in SYX-formaat en op die manier doorsturen naar de Axe-Fx

De axe-fx heeft 10 slots voor eigen IR's

Red wire impulses biedt zelfs zijn IR's o.a. aan in SYX/axe-fx formaat.

Yek1
5 oktober 2009, 09:13
Is er ergens nog een praktische handleiding voor beginners te vinden, behalve de Wiki en TGP?

Hydra
5 oktober 2009, 12:44
Is er ergens nog een praktische handleiding voor beginners te vinden, behalve de Wiki en TGP?

Volgens mij niet, maar de handleiding dekt de basis al aardig goed ..
Het is zowieso een vrij intuitief ding, als je al eens een multifx gehad hebt dan is het echt niet moeilijk.
Tenminste.......... :P als je je niet in de advancetabs begeeft .. is vaak ook helemaal niet nodig om erg goeie sounds te maken.

Yek1
5 oktober 2009, 13:00
Geloof ik ook wel. Gaat mij om dingetjes als waar je beste de levels kan instellen en zo.

timkermans
5 oktober 2009, 23:03
Ik ben ook aant overwegen, en doe hiervoor héél mijn pedalensetup weg... Ik hoop op het beste...

Nu komt de vraag: Wie wil er mij de AXE-FX even aan de tand laten voelen??? Ik heb er nog niet op gespeeld...

Yek1
6 oktober 2009, 19:32
Ultra is vandaag binnengekomen.
Ik gebruik 'm met de 4CM-methode (gelukkig geen aardlus of brom of ruis).

Maar klopt het dat de levels v/d factory presets heel erg verschillen?
M.n. de Brownface modellen zijn erg zacht.

Tony L
6 oktober 2009, 22:06
Ultra is vandaag binnengekomen.
Ik gebruik 'm met de 4CM-methode (gelukkig geen aardlus of brom of ruis).

Maar klopt het dat de levels v/d factory presets heel erg verschillen?
M.n. de Brownface modellen zijn erg zacht.

Jup had ik ook. Ik kon alleen niet zo heel veel met de meeste presets (teveel effecten voor mijn smaak).

Yek1
6 oktober 2009, 23:04
Even wat dingen checken bij de ervaringsdeskundigen hier.

Volledigheidshalve: ik heb de Ultra (voorlopig) in de seriële loop van mijn Bogner amp staan (4CM methode). Zo kan ik 'm eerst voor alleen voor effects gebruiken met m'n amp (via het FXL-block), en langzaam gewend raken aan de pre-amps. Er komt een Atomic FR versterker aan waarmee ik 'm direct kan gaan gebruiken.

1) Is er een manier om helemaal "blanco" een preset te beginnen?

2) Klopt het dat ik voor een eigen preset ("user") een factory preset moet overschrijven?

3) Er zit een enorm volumeverschil tussen de factory presets (Tony bevestigde dit al). Is er een reden?

4) Of ik nu de pre-amp van de Bogner zelf gebruik, of eentje van de Axe, het signaal gaat nu steeds door de Return van de fx-loop van de Bogner. Ik heb daarom in Global zowel poweramp als cab uitgeschakeld (globale settings waardoor ik niet in elke preset "cab" hoef te bypassen en "sag" omlaag hoef te draaien). Goed zo?

5) Ik gebruik 'm mono. In I/O heb ik bij Output 1 "Copy L>R" geselecteerd. Goed zo?

6) Is er een manier om een fx-block in het grid ertussen te voegen of moeten de daaropvolgende blokken steeds eerst naar rechts worden gekopieerd?
Edit: laat maar, heb 't al gevonden.

Alvast bedankt.

Hydra
7 oktober 2009, 08:04
Even wat dingen checken bij de ervaringsdeskundigen hier.

Volledigheidshalve: ik heb de Ultra (voorlopig) in de seriële loop van mijn Bogner amp staan (4CM methode). Zo kan ik 'm eerst voor alleen voor effects gebruiken met m'n amp (via het FXL-block), en langzaam gewend raken aan de pre-amps. Er komt een Atomic FR versterker aan waarmee ik 'm direct kan gaan gebruiken.

1) Is er een manier om helemaal "blanco" een preset te beginnen?

2) Klopt het dat ik voor een eigen preset ("user") een factory preset moet overschrijven?

3) Er zit een enorm volumeverschil tussen de factory presets (Tony bevestigde dit al). Is er een reden?

4) Of ik nu de pre-amp van de Bogner zelf gebruik, of eentje van de Axe, het signaal gaat nu steeds door de Return van de fx-loop van de Bogner. Ik heb daarom in Global zowel poweramp als cab uitgeschakeld (globale settings waardoor ik niet in elke preset "cab" hoef te bypassen en "sag" omlaag hoef te draaien). Goed zo?

5) Ik gebruik 'm mono. In I/O heb ik bij Output 1 "Copy L>R" geselecteerd. Goed zo?

6) Is er een manier om een fx-block in het grid ertussen te voegen of moeten de daaropvolgende blokken steeds eerst naar rechts worden gekopieerd?
Edit: laat maar, heb 't al gevonden.

Alvast bedankt.

1 ja pak de allerlaatste preset, die is blanco
2 ja
3 weet ik niet maar met zet er een filter bij en draai daar de volume omhoog :P
4 ja maar probeer ook eens poweramp sim op aan ... (op uit vind ik de sound te dun)
5 maakt niet uit dat andere signaal staat nu aanm et jouw setting voor bv naar foh .. mag ook uit

Grats met je ultra btw

MSNL
7 oktober 2009, 10:46
Hoi,

Op HRI wordt er al over geschreven; Digidesign heeft een modeller uitgebracht. Wat mogelijkheden lijkt hij wat beperkter dan de AxeFx, maar de feel en sound schijnen heel goed te zijn.
En de prijs is stukken lager.
Kijk maar eens op
http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=594&langid=100&itemid=6862

Yek1
7 oktober 2009, 15:26
Ik heb de features bekeken toen ik me op de Ultra a/h oriënteren was.
Mooi ding maar ik mis essentiële dingen zoals modulated delays.
En verder mis je de verzamelde kennis en updates vd Axe. En dat laat zich vertalen in tijd en dus geld.

Les Paul R8
7 oktober 2009, 17:09
Ik moet zeggen dat ik die Digidesign wel vreselijk interessant vind. Inderdaad minder mogelijkheden, maar zo te horen is de sound dik in orde. En als de feel vergelijkbaar is met de Axe FX, dan kon het wel eens een schot in de roos zijn.
Kan niet wachten om hem aan de tand te voelen :)

Rinze
7 oktober 2009, 17:37
Wat ik dan weer tegen heb op deze apparaten is dat er geen basversterkermodellen in zitten. Dat vind ik als thuisopnemer echt heel jammer, die Digidesign zou anders best te behappen zijn qua geld als ik wat anders weg deed...

Yek1
7 oktober 2009, 18:18
Wat ik dan weer tegen heb op deze apparaten is dat er geen basversterkermodellen in zitten. Dat vind ik als thuisopnemer echt heel jammer, die Digidesign zou anders best te behappen zijn qua geld als ik wat anders weg deed...

The Axe heeft een Ampeg en een bass cabinet.

Les Paul R8
7 oktober 2009, 18:37
Ik gebruik al tijden mijn Line 6 toneport voor bas opnames. Werkt daar weer prima voor en geeft gewoon een goeie sound.

Rinze
7 oktober 2009, 18:47
The Axe heeft een Ampeg en een bass cabinet.

Ah, dat wist ik niet. De Digidesign heeft alleen maar gitaaramps meende ik te zien. Ik gebruik nu de POD X3, die heeft prima basamps, vind alleen het gevoel van het apparaat zo indirect. En de geluidskwaliteit is natuurlijk niet te vergelijken met de Axe en ik vermoed ook niet met de Digidesign.

JeroenSchaaf
7 oktober 2009, 19:50
Die Digidesign net even bekeken! ook gaaf, op welke prijs zit die dan?

Les Paul R8
7 oktober 2009, 20:47
Die Digidesign net even bekeken! ook gaaf, op welke prijs zit die dan?

Op HRI hebben ze het over $900. Nog steeds een behoorlijk bedrag, maar wel veel minder dan de Axe FX natuurlijk.
Wat ik een mooie mogelijkheid vind van de Digidesign is dat je na een paar effecten een afsplitsing kan maken naar een echte gitaarversterker. Wet-dry-wet wordt dan wel heel leuk.....

Yek1
7 oktober 2009, 21:42
Heb nu wat uren gespendeerd aan de Axe-Fx en ik begin 'm te begrijpen én te waarderen.

Ik gebruik m'n pre-amp in de loop van de Axe (om effecten voor en na de pre-amp te kunnen zetten) en essentieel was het instellen van de juiste basislevels, zoals de effects-loop van de pre-amp en Out2 op max. volume (voor unity gain).

Als ik nu schakel tussen het direct geluid van mijn preamp (Bogner) en dat van een Fender Twin sim klinkt het allebei top!

Ook gewerkt aan mijn "ideale" routing, oftewel een sjabloon voor de meeste presets. Prachtig hoe dat werkt, met parallele paden en zo. Ook wat dingen uitgevonden die niet in de manual staan maar wel belangrijk zijn.

Met alle fx die ik regelmatig wil gebruiken, incl, een AMP block (voor als ik een amp sim wil gebruiken) en een FXL block (voor gebruik van mijn preamp) zit ik pas op 75% cpu gebruik.

vincedepooh
7 oktober 2009, 23:44
Heej Yek,

Hoelang is de levertijd van de axe-fx?

Groet,

vin

Yek1
8 oktober 2009, 08:20
Ik had 'm binnen een week van g66.eu.
Dat kwam omdat ie nog Ultra's had liggen.
Inmiddels zijn de normale Axe's ook weer op voorraad

peter_heijnen
8 oktober 2009, 09:19
Hoi,

Op HRI wordt er al over geschreven; Digidesign heeft een modeller uitgebracht. Wat mogelijkheden lijkt hij wat beperkter dan de AxeFx, maar de feel en sound schijnen heel goed te zijn.
En de prijs is stukken lager.
Kijk maar eens op
http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=594&langid=100&itemid=6862
Ik vind die soundclips wel erg lekker, met idd 'bite' zoals oa Dan Huff in het filmpje zegt.

Tony L
8 oktober 2009, 09:36
Wat voor mij de Axe meerwaarde geeft is dat er CONTINUE wordt geupdate! Geen enkel bedrijf wat ik ken heeft zoveel voor zijn klanten over. Ik heb me niet verdiept in de Digidesign en heb daar ook geen behoefte aan omdat de Axe alles al doet wat ik zou kunnen dromen... Voor mij is het zoeken naar het perfecte geluid niet meer van toepassing omdat ik bijna alles uit de Axe kan halen. Enige nadeel is dat ik nu kijk naar andere gitaren (van de week een nieuwe gekocht :sssh:)

Les Paul R8
8 oktober 2009, 09:44
De Axe en de Eleven Rack zijn gewoon verschillende apparaten. De Axe is geweldig, de support is fantastisch. Over die support vraag ik me wel af hoe lang hij dat kan volhouden. Het zou mij niets verbazen dat de technologie of zijn bedrijf wordt overgenomen door een grotere speler, waardoor er een boel kan veranderen.
De Eleven is een veel goedkoper apparaat. Veel minder tuning nodig om een goed geluid te krijgen. Waar de Axe en de Eleven een belangrijke overeenkomst hebben, is de goede feel. De Eleven heeft daarbij een naadloze samenwerking met ProTools (wordt zelfs bijgeleverd). Daardoor is deze ook nog eens erg goed voor in je studio. Re-amping is standaard al aanwezig. Prijstechnisch kan hij zelfs met Line6 concurreren. Bij Thomann staat hij voor €839. Dat is inclusief ProTools. Daarbij kan de Eleven ook als hoge kwaliteits geluidskaart dienen voor ProTools. Veel mogelijkheden voor een heel redelijk bedrag. Bij mij wekt dit wel erg veel GAS op. ;)

Daemon
8 oktober 2009, 10:38
Ook ff wat samples van die digi-toy beluisterd. Persoonlijk vind ik dat die digidesign al kwa geluid niet aan de axe-fx kan tippen. Daarnaast heeft de axe-fx ook nog een leuker aanbod van amp models erop zitten. De indruk die ik kreeg is bv dat die digidesign echt waardeloos is als je er flinke metal (lees: redelijke high-gain) geluiden mee wilt maken. Just my opinion though :)

Liquid_Metal
8 oktober 2009, 10:55
Ik heb ze ook 'ns beluisterd en het klinkt wel aardig, maar naar mijn idee toch te weinig 'adem'. En metal... tja...

erwin_ve
10 oktober 2009, 12:09
Ik heb ze ook 'ns beluisterd en het klinkt wel aardig, maar naar mijn idee toch te weinig 'adem'. En metal... tja...

Wat vinden de axe-fx bezitters van deze 11 rack opnames(gitarist David Torn)?

pumped nuzajh 01 (http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=8192745&q=hi)

cypress fog (http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=8192748&q=hi)

clunch (http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=8192746&q=hi)

dml
10 oktober 2009, 13:07
Ik snap niet dat men nu al een mening kan vormen op basis van platgecomprimeerde soundclips op het net. Dat wat ik van de Axe fx en de 11 Rack hoor, kan ik ook maken met een GT8 of Line6, dan heb ik het nog steeds over soundclips. Maar waar het bij Axe en 11 juist om draait, is de "feel". Dat kun je niet horen via het net, dat moet je zelf ervaren.

"Daarnaast heeft de axe-fx ook nog een leuker aanbod van amp models erop zitten. De indruk die ik kreeg is bv dat die digidesign echt waardeloos is als je er flinke metal (lees: redelijke high-gain) geluiden mee wilt maken."

Nu wel, ja. Maar was dat ook het geval op dag 1 dat de Axe fx uitkwam?
Volgens mij kijk je teveel TMF........

morris
10 oktober 2009, 13:47
precies.

Voor wat betreft die clipjes van David Torn (ken hem verder niet?):, in vergelijking met andere clipjes niet indrukwekkend. Zijn dit demo clipjes? Indien ja, slaat ie de plank mis. Ik wil horen hoe een amp klinkt, niet hoe lekker breed het kan worden. Sowieso vind ik het al verdacht wanneer iemand een dikke chorus/reverb op het geluid zet (clip 2), maar goed. Maar nogmaals, inderdaad clipjes zeggen helemaal niets, crap in, crap out zeg ik dan maar. De feel is waar het om draait en met name de dimensionaliteit in een mix.

Morris

Henri H
10 oktober 2009, 14:13
Als de Eleven een vergelijkbare, goede "feel" heeft, dan is het zeker een interessant ding.
Ik kon met een GT-8 toch niet echt een lekkere preamp vinden hoor, maar ik heb hem ook hoofdzakelijk als 4CM met m'n JCM 800 en JVM gebruikt, puur en alleen effecten zoals Chorus e.d.
Als ik hem op m'n PC speakers aansloot kreeg ik betere resultaten met de preamps en cab sims e.d.

Ik kan me voorstellen dat Axe-FX bezitters hun recentelijke (hoge) investering krampachtig beargumenteren, en ik geef ze zeker het voordeel v.d. twijfel, maar een Eleven lijkt me wel een interessant ding qua prijs/kwaliteit.

Of ze ook echt concurrenten zijn waag ik ook te betwijfelen, er zit wel behoorlijk wat verschil tussen beide apparaten, lijkt het.

Les Paul R8
10 oktober 2009, 14:19
De feel is inderdaad het allerbelangrijkst. Dat kan je nu niet beoordelen. Ik heb echter nog nergens gelezen dat deze minder zou zijn dan de Axe FX. Je leest en hoort tot nu toe steeds dat er een goede amp feel in de Eleven Rack zit.
Wat betreft de soundclips heb ik er een paar gehoord waar ik absoluut blij van wordt. Op de Digidesign site staat bijv een clipje van een countygitarist. De manier waarop de Teletwang doorkomt is voor mij absoluut overtuigend. Maar daarvoor moest ik de clips wel in mijn studio op normaal speelvolume voor afspelen. Op mijn laptop kan ik het niet beoordelen.
Volgens mij is de sound van de Eleven gewoon goed. Misschien de high gain minder, maar dat gebruik ik toch niet. Gezien de mogelijkheden van de Eleven vind ik het een koopje, zeker in vergelijking met de Axe FX. Hij is live te gebruiken, maar met het meegeleverde ProTools is dit ook in de studio een perfect apparaat. En aangezien ik al aan het twijfelen was of ik Cubase zou upgraden of zou overstappen naar ProTools, is dit een mooie testcase. De Eleven Rack zal bij mij in de studio zeker een plaatsje gaan vinden.

Henri H
10 oktober 2009, 14:21
Als de Eleven een vergelijkbare, goede "feel" heeft, dan is het zeker een interessant ding.
Ik kon met een GT-8 toch niet echt een lekkere preamp vinden hoor, maar ik heb hem ook hoofdzakelijk als 4CM met m'n JCM 800 en JVM gebruikt, puur en alleen effecten zoals Chorus e.d.
Als ik hem op m'n PC speakers aansloot kreeg ik betere resultaten met de preamps en cab sims e.d.

Ik kan me voorstellen dat Axe-FX bezitters hun recentelijke (hoge) investering krampachtig beargumenteren, en ik geef ze zeker het voordeel v.d. twijfel, maar een Eleven lijkt me wel een interessant ding qua prijs/kwaliteit.

Of ze ook echt concurrenten zijn waag ik ook te betwijfelen, er zit wel behoorlijk wat verschil tussen beide apparaten, lijkt het.

tnijland
10 oktober 2009, 22:44
Voor wat betreft die clipjes van David Torn (ken hem verder niet?):

Ik neem aan dat Pete Thorne wordt bedoeld. Pete Thorne is toch wel een gitarist die best goede demos geeft waarmee een goede indruk van het produkt wordt verkregen ;)

Hier een clipje waar hij toch heel aardig een goede demo geeft van de Suhr Badger:

http://www.youtube.com/watch?v=HBUxUB-6qjw

Yek1
10 oktober 2009, 23:19
Het is inderdaad Peter Thorn.
De gitarist van Chris Cornell, en promoter van oa TC Electronics en Suhr.
Maakt inderdaad heel goede demo's. Bv van de G-system en Nova System.
Prachtige geluiden ook.

srv-man
10 oktober 2009, 23:22
precies.

Voor wat betreft die clipjes van David Torn (ken hem verder niet?):, in vergelijking met andere clipjes niet indrukwekkend. Zijn dit demo clipjes? Indien ja, slaat ie de plank mis. Ik wil horen hoe een amp klinkt, niet hoe lekker breed het kan worden. Sowieso vind ik het al verdacht wanneer iemand een dikke chorus/reverb op het geluid zet (clip 2), maar goed. Maar nogmaals, inderdaad clipjes zeggen helemaal niets, crap in, crap out zeg ik dan maar. De feel is waar het om draait en met name de dimensionaliteit in een mix.

Morris

David Torn is toch wel een redelijk bekende hoor. Is volgens mij niet echt iemand om demo clipjes te laten maken voor je apparaat, hij is niet bepaald een standaard gitarist, maar zit meer in de experimentele hoek. Wel veel freaky geluiden.
Op HRI is hij ook te vinden (nickname spltrcl oftewel splattercell).

morris
11 oktober 2009, 01:38
Tja, het ging hier even om de merits van een apparaat te beoordelen, en dan is die gast van splattercell niet echt de ideale demonstrateur, los van zijn capaciteiten. Het zullen wel ook geen demo clipjes zijn. Even voor de de duidelijkheid: Pete Thorn is een geheel ander persoon en niet de demo van deze clips!!! (gelukkig maar)....

Morris

Yek1
11 oktober 2009, 16:16
Gozers, check mijn verzamelde beginnertips (ben er zelf eentje) hier:

Alexander's Axe-Fx Tips for Beginners (http://www.xs4all.nl/~engelen/AlexandersAxeFxTipsForBeginners.htm)

(ook in het General forum van het Fractal forum).

morris
11 oktober 2009, 17:43
Gozers, check mijn verzamelde beginnertips (ben er zelf eentje) hier:

Alexander's Axe-Fx Tips for Beginners (http://www.xs4all.nl/%7Eengelen/AlexandersAxeFxTipsForBeginners.htm)

(ook in het General forum van het Fractal forum).

Van jezelf? Goed bezig kerel!

Overigens, ik ben nog eens even in dat 11 rack gedoken, op zich toch wel een erg leuk concept! Jammer alleen dat de integratie alleen met ProTools is, en Cubase/Nuendo niet. De soundclips overtuigen me nog niet, maar volgens mij is er wel meer uit te halen. De standaard presets van de AxeFX zijn ook niet echt geweldig...

Morris

Yek1
11 oktober 2009, 22:10
Van jezelf? Goed bezig kerel!
Morris

Ya man!
Kost wel wat tijd maar af en toe moeten we ook wat terug geven aan het Internet ...

Daemon
11 oktober 2009, 23:35
Nu wel, ja. Maar was dat ook het geval op dag 1 dat de Axe fx uitkwam?
Goed, hier heb je ook een punt mee, al vond ik de axe-fx samples die vanaf de release date uitwaren gelijk al beter als wat de digi tot nu toe laat horen, maar we zien wel wat de tijd zal leveren.
Dat neemt echter niet weg dat je als je het niet eens bent met de mening van andere mensen het wel zo netjes is om dit soort kinderachtige (niet kloppende) opmerkingen achterwege te laten:

Volgens mij kijk je teveel TMF........

dml
11 oktober 2009, 23:41
Mijn opmerking over jouw vermeende TMF kijkgedrag was n.a.v. je opmerking "De indruk die ik kreeg is bv dat die digidesign echt waardeloos is...." en heeft niets met mening te maken en is nogal ongefundeerd. Daar wil ik het verder bij laten.

Les Paul R8
15 oktober 2009, 21:59
Ik vind deze Plexi van de 11R toch wel erg lekker klinken: http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=852153&songID=8218581

tnijland
16 oktober 2009, 11:30
Mooi sound clipje. Echter, mijn probleem met die clipjes is dat het een aardige eerste indruk geeft maar dat de kwaliteit in grote mate wordt veroorzaakt door de speler en niet door het apparaat. Ik heb legio clipjes gehoord van Line6 en aanverwante produkten (Ik vond de Axe-Fx in eerste instantie zelfs een modder figuur slaan tov de Line 6 clips).

Afijn het lijkt een beetje een analogie met de foto wereld te worden. Iedereen fotografeert nu digitaal en zelfs de grootste twijfelaars zijn inmiddels over. De gitaar wereld lijkt eenzelfde kant op te gaan nu de bandbreedte van de signalen digitaal beter verwerkbaar is geworden.

Toch denk ik persoonlijk dat de gitaar wereld nog wat achter loopt omdat we in het begin staan van dit tijdperk. De modeling wereld staat voor de 2e ronde en dat is goed voor ons gitaristen. Wel jammer dat de digitale modeling het mooie van nostalgische buizen amps, effect pedalen en het zoeken naar die perfecte sound een beetje zal gaan ondermijnen:

Onlangs heb ik een Variax 700 gitaar gekocht. Fantastisch apparaat met alle bekende gitaar modellen aan boord.Hij klinkt behoorlijk goed en is zelfs bespeelbaar. Toch kreeg ik na enige tijd wel een beetje het gevoel dat het een preset doos werd en vond ik de klank steeds meer tegenstaan terwijl iedere keer als ik mn Gibson Les Paul of zelfs mijn jaren 80 Steve Vai JEM pak dat enthousiasme weer terugkomt. Ik denk dat ie dus eigenlijk goed is als reserve gitaar en anders moet de Variax maar vertrekken.

Kortom ik denk dat ik toch bij de standaard gitaar & buizen roots blijf en er mogelijk een goed modelling doosje voor erbij neem....

Les Paul R8
16 oktober 2009, 12:05
De speler is altijd bepalend natuurlijk. De eerste Axe clipjes waren zeker niet super. En de beperking van de Axe is zonder meer de cab impulses die eigenlijk gewoon onder de maat zijn voor een dergelijk apparaat. We hebben die van Anand geprobeerd met veel beter impulses en dan is de sound gewoon erg goed.

Ik heb dit clipje ook geplaatst om te laten horen dat het totaal pakket van de 11R in ieder geval erg goed kan klinken. De impulses bij de 11R is erg veel zorg aan besteed.

Ik vind de discussie Axe vs 11R op dit moment nauwelijks relevant. Het is redelijk duidelijk dat ze allebei een goede feel hebben en een goede sound. De Axe heeft meer mogelijkheden en moet/kan meer getuned worden. De 11R is eenvoudiger en simpeler. Minder modellen, maar wat ik tot nu toe gehoord heb wel erg bruikbare modellen. De bediening is ook simpeler, waardoor je ook tijdens het spelen af en toe een aanpassing kan maken. Dat spreekt mij erg aan. Ik denk dat de 11R dit jaar nog wel in Lelijkstad terecht komt :)

Ook voor mij zal het geen vervanging worden van de buizenamps. Maar ernaast, met name voor opnames of een coverbandje kan dit ideaal zijn. Weinig gesjouw en veel sound.

erwin_ve
16 oktober 2009, 12:18
Ik denk dat de 11R dit jaar nog wel in Lelijkstad terecht komt :)

Ook voor mij zal het geen vervanging worden van de buizenamps.

In Dordrecht komt er ook 1. Idd geen vervanging voor een buizen bak.

Yek1
16 oktober 2009, 14:43
Ik had de Axe-Fx ook gepland om geleidelijk aan te kijken of ie de plaats kon innemen van m'n Bogner. Tussenstand: m'n Bogner is de afgelopen anderhalve week niet meer aan geweest, de Axe-Fx elke dag. :-)

Liquid_Metal
16 oktober 2009, 15:01
Ik had de Axe-Fx ook gepland om geleidelijk aan te kijken of ie de plaats kon innemen van m'n Bogner. Tussenstand: m'n Bogner is de afgelopen anderhalve week niet meer aan geweest, de Axe-Fx elke dag. :-)

Ja maar de Axe is nieuw hè!! Als ik een nieuwe gitaar heb speel ik ook voornamelijk daar op, hoewel de vorige misschien wel beter klinkt of speelt.

Hydra
26 oktober 2009, 08:41
Heeft iemand al de Atomics in huis ?

Ik heb er 2 staan en gebruik nu voor het eerst de cabsims maar ik kom niet van een dozig
hol geluid af.

Heb patches al van 0 opgebouwd maar welke cab ik ook pak overal heb ik het zelfde probleem mee... so far geen succes.
The Axe over een poweramp en normale cabs met cabsim uit geeft me wel toneheaven.

Ik moet nog maar meer tweaken en het zal wel mijn beperking zijn maar vind het een slecht voorteken..

Yek1
26 oktober 2009, 09:30
Yep, ik heb er een. Moest ook even overschakelen.
Maar heb nu een heerlijke sound.

Ik zet het volume voluit en gebruik Out1 als master. Tweeter op 11 uur. XLR-XLR verbinding.
Global menu: Cab sim aan, en Power sim ook aan! Global EQ vlak.

En dan ff testen met een nieuwe Amp > Cab (mono HiRes, German 4x12, SM57 mic) patch.

Hydra
26 oktober 2009, 15:55
Ik ben nu ook een stuk verder.. toch een beetje snel geblaat :P

Was zo gewend aan mijn oude manier van tweaken dat ik een beetje vastliep ..
Nu heb ik een goede basis en vandaar uit klinken mijn patches ook fijn ..
Groot voordel is op zacht volume toch het gevoel van een wall of sound en damn die cabsims maakt de veelzijdigheid ENORM groter (beetje intimiderend).

(2 cabsims met allebei 2 cabs stereo geeft een fijne brede sound hier)

Yek1
26 oktober 2009, 17:56
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met 2 van die dingen!

Stereo hoeft van mij (nog) niet zo, althans live niet.

Maar ik vraag me af of die 50w live wel voldoende is. Wel als monitor natuurlijk, maar misschien niet als backlime in kleine kroegen.

Intimiderend is wel het woord, ja. Ben steeds meer kleine praktische tips aan het verzamelen en toepassen. Het belangrijkste voor mij is nu me te beperken tot een stuk of 4 favoriete amp-cab combinaties, en daar mijn patches omheen te bouwen.
Gaandeweg leer ik steeds wat bij. Ook welke amps en cabs mij minder liggen. Bv., op voorhand had ik zo voor alles de 4x12 German (= Bogner) willen kiezen, maar die kilnkt toch niet zo lekker ("boomy").

Over keus gesproken: die Red Wirez IR's klinken trouwens nog een stuk beter dan de (ook al goede) ingebouwde cabs. 50 dollars is betaalbaar.

Tony L
30 oktober 2009, 11:46
Hier een leuk filmpje van iemand een gedeelte van de gitaar geschiedenis doorloopt met allemaal geluiden uit zijn Axe. Ik vind zijn gypsy geluid en spel geweldig!

http://www.youtube.com/watch?v=2-nHCW0eg0E&feature=player_embedded

Yek1
4 november 2009, 10:49
Na enkele weken informatie vergaren, inlezen, plannen etc. etc., eindelijk begonnen met (gestructureerd) patches maken en opnieuw instellen van mijn MIDI controller (Gordius). So far so good. De goede voorbereiding betaalt zich al uit.

Heb het idee dat ik het ding inmiddels wel zo ongeveer 'begrijp', weet waar ik moet zijn en waarvoor ik moet oppassen. Het blijft een ingewikkeld ding (kan ook niet anders) met een forse leercurve.

Maar het resultaat is er dan ook naar. Prachtig, flexibel. Ik ben blij dat ik de Ultra heb gekocht. Ik kan veel kwijt in één patch.

De koop van Ultra+FR-amp / verkoop van mijn andere spullen heeft me geld opgeleverd (nou ja. niet t.o.v. de oorspronkelijke prijzen natuurlijk).
En wat is het lekker om met dat ding en een gitaar onder m'n armen naar repetities te gaan!

hole
4 november 2009, 13:09
Hey Alexander

mooi hoor, dat je met zo'n impuls aankoop zo tevreden bent...en met je schappelijke prijzen heb je menig GN-er aan mooie spullen geholpen.

Ik begreep dat je ook een atomic reactor erbij hebt gekocht? Hoe bevalt die t.o.v. direct in de FOH (met een monitor) of de Axe i.c.m. een poweramp?

Gebruik je nu helemaal geen externe effecten meer?

Ik ben erg benieuwd naar je instellingen trouwens (patches op de Axe en instellingen van je Gordius). Wil je daar iets over kwijt?

srv-man
4 november 2009, 13:52
mooi hoor, dat je met zo'n impuls aankoop zo tevreden bent...en met je schappelijke prijzen heb je menig GN-er aan mooie spullen geholpen.

Zo is het maar net :rockon:

Ben vooral benieuwd hoe de Atomic klinkt in verhouding tot de Bogner icm 2x12. Kan je er serieus op rocken?

Yek1
4 november 2009, 14:28
Ha!

Ben inderdaad helemaal overgegaan op alleen Axe-Fx + Reactor FR.
Geeft wel een soort 'bevrijdend' gevoel, zo van "hier moet en ga ik het gewoon mee doen". Ik lees niet eens meer de versterker en effecten forums. ;-)

Ik heb de Axe maar kort gebruikt via effect-loops van versterkers, want ik had m'n Reactor al binnen, in enkele weken. Ben er tot nu toe tevreden over, maar ik moet er nog mee optreden.

Omdat ik nog niet klaar ben/was met de Axe, heb ik de afgelopen optredens met m'n gitaar rechtstreeks in m'n Bogner XTC 20th Ann. gespeeld. Zonder fx en zelfs zonder kanalen te switchen (leve de volumeknop v/d gitaar!). Was ook wel een ervaring! Het besef drong zich op dat het allemaal ook zo lekker simpel kan. Want we weten: nauwelijks iemand in het publiek hoort het verschil.... :-)

Maarrre Mark, heb je ook al een Axe dan?

Okay, mijn Gordius instellingen. Al m'n banks zijn als volgt ingedeeld:

4 knoppen (PC's) voor de selectie van amp patches. Knop 1 rouleert tussen cleans (Fender en Vox), knop 2 is crunch (Bogner e.a.), knop 3 rouleert tussen hi-gain (Plexi, JCM800, "Brown", CAE) en knop 4 rouleert tussen solo-tonen (SLO100, CAE). Uiteindelijk zullen er maar een paar overblijven, maar totdat ik de keus heb gemaakt wil ik gewoon veel mogelijkheden hebben en veel proberen.
Al deze "main" patches hebben heel veel effecten voorgeprogrammeerd (op standby, klaar om ingeschakeld te worden).

Knop 5 (CC's): schakelt alle effecten (behalve amp / speaker) in de actieve patch uit. Oftewel: "dry"/direct.

Knoppen 6 t/m 9 (PC's) zijn in alle banken gereserveerd voor patches met specifieke effecten (algemene effecten of specifiek voor bepaalde nummers).

Knop 10 (CC, filter) stuurt extra volume naar de amp INput. Een gain boost dus.

Knop 11 (CC, filter) verhoogt het volume van de totale patch met 5dB. Ik gebruik deze voor ad hoc leads en ik programmeer 'm mee in speciale solo patches. Lijkt op de PresetBoost van de G-Major.

Knop 12 (CC) schakelt de delay aan/uit.

Knop 13 (CC) schakelt tussen langzaam en snel tempo. Dit gebruik ik als 2-standen schakelaar voor rotary (Leslie), tremolo en univibe.

Twee extra (externe) knoppen geven me Tap Tempo en Tuner/Mute.

BANK Direct1:
Met de D1 knop kom ik in de Direct1 bank. Daarin kan ik afzonderlijke effecten aan/uit zetten. Altijd via 1 klik beschikbaar. Mijn standaard-patch (ik heb er eentje per amp type) geeft mij al de beschikking over overdrive, fuzz, univibe, phaser, chorus, flanger, rotary, detune, delay, modulated delay, reverb, tremolo, extra gain, extra volume. Kunnen zelfs allemaal tegelijk aan staan ... Sommige fx staan in serie, andere parallel. Hiervoor is wel een Ultra nodig voor de benodigde CPU-capaciteit.

BANK Direct2:
Met de D2-knop kom ik in de Direct2 bank (ook altijd maar 1 klik weg). Daarin kan ik direct naar mijn favoriete amps schakelen, zonder te rouleren zoals in de normale bank.

Ook gebruik ik 2 expressiepedalen. Eentje als wah-pedaal (gaat autom. aan als ik 'm beweeg), en de ander voor Whammy (idem). De laatste zal ik binnenkort vervangen door 'n dual-function pedaal: als ik de knop op dat pedaal indruk, wisselt ie van functie (geen Whammy meer) en kan ik bv. het volume regelen of zo.

De overige banks zijn gevuld met allerlei patches. Van algemene dingen als Chorus+Delay (een normale patch met Chorus en Delay) tot heel specifieke als Shimmer, Harmonics etc.

Op de Axe besteed ik veel aandacht aan de juiste levels, juiste instellingen bij gebruik van parallele effecten enz. Ik gebruik de Global Amp-optie, zodat ik niet in alle patches de amp weer opnieuw hoef in te stellen.
Het echte finetunen van amp instellingen komt later wel. Ik ben ook nog aan het experimenteren met Red Wirez IR's.

Het enige waar ik tegenaan loop, is dat ik amp/cabs enerzijds en effecten anderzijds niet kan scheiden.
Voorbeeld: ik heb chorus/delay/reverb staan aan. Nu wil ik, zonder van amp te wijzigen, overschakelen naar een andere patch met een ring modulator. Ik moet dat effect uiteraard vooraf geprogrammeerd hebben. Het probleem is echter dat ik voor elke van mijn favoriete amps zo'n patch met ring modulator geprogrammeerd moet hebben om niet beperkt te zijn tot één vooraf bepaald amp-type. Je kunt op de Axe nl. geen patches maken zonder een bepaalde amp sim (tenzij je een aparte preamp gebruikt). Misschien werk jij anders, maar ik wil flexibel kunnen zijn, en ongeacht mijn huidige amp-type naar een ander effect kunnen schakelen, met behoud van de actieve amp sim (welke dan ook).

dml
4 november 2009, 14:41
Gisteren uitgebreid de Eleven Rack getest, bij Key Music in Sint Niklaas (wat een ge-wel-di-ge winkel!!). Het is inderdaad een "simpele" modeler met een mijns inziens zeer beperkt aanbod aan amp- en fx-models. Het aanbod klinkt zeker wel goed, dat moge duidelijk zijn, maar ik vind de minimale instelmogelijkheden niet van deze tijd. Natuurlijk is één en ander inherent aan het model, bijv. de chorus is gebaseerd op de CE-1 dus het aantal instelmogelijkheden is gelijk dus beperkt. Overigens zit er maar één model Chorus in, zelfde geldt voor de phaser (phase 90), tremolo en flanger (mxr).
De amp- en cabmodels klinken gewoon goed, waarbij ik vooral de Soldano en JCM800 modellen qua dynamiek vond opvallen. Van de Recto-models werd ik niet warm (heb zelf een Triple Recto).
Ik heb de 11R overigens getest over mijn in-ears, niet over een eindtrap+speakers of gitaaramp. Persoonlijk vind ik de prijs te hoog voor het gebodene, maar nogmaals, da's persoonlijk.

Liquid_Metal
4 november 2009, 15:32
Ik heb idd hetzelfde als Alex; ik wil ook graag zoveel mogelijk flexibiliteit. Ik ben blij dat ik nu flanger uit hetzelfde effectblok kan halen als chorus (zie mijn overweging voor een pedaal in het G-Major-topic) want dat zit dan op 1 Instant Acces button. In sommige patches staat dat effectblok (in de GM heet dat MOD) op chorus en in andere op flanger (en, gek genoeg, soms ook op phaser :P).
Ik heb alleen slechts 1 preamp en die wissel ik ook met IA knoppen. Maar ook via patches (ik werk namelijk ook voornamelijk via patches).
Dat lijkt me bij de Axe lastiger, omdat je ampmodels gebruikt. In mijn geval is het 't aan/uitzetten van OD/Solo.

hole
4 november 2009, 16:04
Maarrre Mark, heb je ook al een Axe dan?

Ik heb me tot nu toe kunnen dwingen te wachten tot het eind van het jaar (het "13de-maand-syndroom") ;) ) maar het valt me eerlijk gezegd wel zwaar hoor ;)



Okay, mijn Gordius instellingen. *verhaal*

Dus: als ik het goed begrijp :
1t/m4 : basis sounds (dry)
6 t/m 9 patches met effecten

Direct bank 1: FX in en uitschakelen van de patch die je in een "normale" bank hebt gekozen
Direct bank 2: Directe toegang tot je favo amp patches (dry neem ik aan)

Het is dus niet mogelijk om (in jouw configuratie) (binnen direct bank 1) te schakelen tussen verschillende amp models?

...toch?

Anyway..hopelijk binnenkort dus een Oeltra...daarna een gordius óf liquid foot..Helaas is mijn voorraad van gear niet dusdanig dat ik wat zou kunnen verkopen om aankoop te bekostigen. Ik heb nl maar 1 setup, en geen backup.
Daarnaast wil ik de CAE/VHT niet kwijt.

Ik zal de Axe waarschijnlijk gaan gebruiken i.c.m. de VHT en CAA2x12, maar ik sluit niet uit dat ik ook overstap op een Atomic. (Ik heb maar 8HE te versjouwen (met de axe zou het 5 HE worden) en een 2x12, maar zelfs dat is al teveel soms)

Yek1
4 november 2009, 16:28
Ik heb me tot nu toe kunnen dwingen te wachten tot het eind van het jaar (het "13de-maand-syndroom") ;) ) maar het valt me eerlijk gezegd wel zwaar hoor ;)

Ha, jij denkt dat geld het probleem is?? Wacht maar.... TIJD wordt het probleem! :-)



Dus: als ik het goed begrijp :
1t/m4 : basis sounds (dry)
6 t/m 9 patches met effecten
Direct bank 1: FX in en uitschakelen van de patch die je in een "normale" bank hebt gekozen
Direct bank 2: Directe toegang tot je favo amp patches (dry neem ik aan)

Yep. Er zit dus wat overlap in, maar dat is okay.
Op deze wijze ben ik erg flexibel: ik kan alles voorprogrammeren voor optredens (ik hanteer max. 4 patches per song), maar ik kan ook altijd ad hoc andere dingen proberen.


Het is dus niet mogelijk om (in jouw configuratie) (binnen direct bank 1) te schakelen tussen verschillende amp models?

Ehm, weet niet of ik je goed begrijp. In Direct1 kan ik kiezen tussen 10 verschillende amp-favorieten (10 knoppen). Dat kan ik ook in een normale bank, maar dat door een knop meerdere keren in te drukken (Hallelujah Gordius!).

Om van amp te wisselen moet je op de Axe-Fx altijd van patch wisselen. Een amp is dusaltijd verbonden aan een patch. Helaas... Je kan geen amps switchen d.m.v. een CC of zo.


Ik zal de Axe waarschijnlijk gaan gebruiken i.c.m. de VHT en CAA2x12, maar ik sluit niet uit dat ik ook overstap op een Atomic. (Ik heb maar 8HE te versjouwen (met de axe zou het 5 HE worden) en een 2x12, maar zelfs dat is al teveel soms)

Mijn plan was ook om de Axe eerst samen met m'n Bogner te gebruiken. Dat kan ook (4CM) maar het maakt het gecompliceerder (ook qua levels: instrument/line) en je blijft sjouwen.

Als je alles hebt, moeten we maar eens een meeting doen!

Yek1
4 november 2009, 16:32
Om van amp te wisselen moet je op de Axe-Fx altijd van patch wisselen. Een amp is dusaltijd verbonden aan een patch. Helaas... Je kan geen amps switchen d.m.v. een CC of zo.

Even op mezelf reageren (van het programmeren v/d Axe word je tamelijk autistisch):

een tussenoplossing hiervoor is het programmeren van 2 amp/cab-paden per patch.

Je kan dan binnen één patch, met dezelfde effecten, schakelen tussen 2 amps/speakers. Kost wel extra processorkracht, m.a.w. je moet er iets anders voor inleveren. Maar als je niet heel veel fx gebruikt, of 2 amps met één cab, kan dit wel goed werken.

hole
4 november 2009, 17:22
Even geen zin om de handleiding te raadplegen, en ietwat off-topic:

Gordius: heeft die setlist functie?

Yek1
4 november 2009, 17:28
Even geen zin om de handleiding te raadplegen, en ietwat off-topic:

Gordius: heeft die setlist functie?

Zekers, met uitgebreide opties.

Yek1
17 november 2009, 14:29
Net beschikbaar gekomen: firmware 9.0.
Vanochtend geïnstalleerd, klinkt uitstekend, merkbare verbeteringen.
Hier staan de release notes:
http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=11459&start=0

hole
17 november 2009, 21:25
oooh. Vibe nu ook ECHT een vibe?

prinspatrick
17 november 2009, 21:48
oooh. Vibe nu ook ECHT een vibe?

IDD, klinkt echt goed. Ook de verbeteringen aan de AMP-block zijn heel lekker.

Yek1
17 november 2009, 23:04
oooh. Vibe nu ook ECHT een vibe?

Yep, erg verbeterd, gelukkig!

hole
18 november 2009, 12:34
hmmm...

nog 1,5 maand dan zit ik ook bij de club hoor.

P.S. Alexander: inmiddels 2 Atomics zag ik? Je was toch begonnen met 1tje?

Yek1
18 november 2009, 12:58
hmmm...
nog 1,5 maand dan zit ik ook bij de club hoor.
P.S. Alexander: inmiddels 2 Atomics zag ik? Je was toch begonnen met 1tje?

Ah, leuk!

Zoals ze in Brabant zingen:
"We hebben een cluppie opgericht
Van mensen met een lelijk gezicht
Ge heurt erbij
Ge heurt erbij!
:-)

Je stapt in op een goed koment. Firmware 9 maakt alles veel beter en gemakkelijker (geen aanpassing van obscure parameters meer nodig voor sommige amps).

Ik heb idd er nog een Atomic bij.
Heb 'm als backup, en voor grotere zalen (terwijl ik daar nooit speel), en om thuis een beetje te klooien in stereo (terwijl ik live altijd mono zal spelen). Dus .... eigenijk was het gewoon te leeg in mijn huiskamer. :cooler:

Liquid_Metal
18 november 2009, 14:38
Ben ik even blij dat ik niet in Brabant woon...

Anyway, fijn dat de vibe nu ook als een vibe klinkt. Altijd toffe effecten!

hole
18 november 2009, 16:15
Ben ik even blij dat ik niet in Brabant woon...


Je mag toch wel bij het clubje hoor ;)

morris
18 november 2009, 18:17
YESSS!!! Vibe! Eindelijk mijn gebeden verhoord ;-)

Ik ben alleen altijd wat huiverig met updaten, omdat ik dan weer een week zit te tweaken. Ik zit nu nog op 7.04, zou er een extreem verschil zijn? dan wacht ik namelijk nog ff totdat ik het gig-technisch wat rustiger krijg... Of kan ik gerust updaten?

Morris

Yek1
19 november 2009, 00:06
YESSS!!! Vibe! Eindelijk mijn gebeden verhoord ;-)

Ik ben alleen altijd wat huiverig met updaten, omdat ik dan weer een week zit te tweaken. Ik zit nu nog op 7.04, zou er een extreem verschil zijn? dan wacht ik namelijk nog ff totdat ik het gig-technisch wat rustiger krijg... Of kan ik gerust updaten?

Morris

Dan zou ik ff wachten. De verschillen zijn groot, je zult waarschijnlijk eea moeten bijstellen / versimpelen.

Aan de andere kant: waarom wachten als je de volgende gig al met nog beter geluid kan spelen? ;-)
Algemene ervaring met 9 lijkt te zijn dat het instellen veel gemakkelijker is geworden. Mensen zetten de adv. amp parameters terug naar default, en gooien EQ blocks uit hun patches omdat die overbodig zijn geworden.

Ik ben gisteren en vanavond urenlang uit m'n dak gegaan met de nieuwe geluiden. Alle (nieuwe) presets beluisterd, met m'n 2 Atomics in full stereo. Super geluid. Ik weet niet wat er veranderd is, maar alles klinkt gewoon zoveel beter.

hole
19 november 2009, 12:23
Ik weet niet wat er veranderd is, maar alles klinkt gewoon zoveel beter.

:soinnocent: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)#Placebo_effect)
^--- klikkie

PS: ;)

Yek1
19 november 2009, 12:38
:soinnocent: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)#Placebo_effect)
^--- klikkie

PS: ;)

LOL, wie weet.

Yek1
17 december 2009, 09:35
Man, ik ben zo blij met m'n Axe/Atomic. Klinkt razendgoed. Heb er heel lang over gedaan om rustig en gestructureerd m'n sounds op te bouwen. En dat betaalt zich uit.

Cleans: Tweed, Vox.
Crunch: Plexi2, JCM800.
Hi gain: Cornford, Uber.
Solo's: Euro2, Cornford. Soms Dumble, Brownface.
Gekoppeld aan Red Wirez IR's (mix van far-field / close-mic).

Ingesteld op optredenvolumes. Daardoor klinken ze op laag volume (thuis) wat donkerder, goed op te lossen met de Out1 global EQ (of Out2 EQ).

Standaard patch layout: staat op de site in m'n sig. Plus wat extra patches voor dingen als shimmer, bijzondere delays, akoestisch, effecten en zo.

1 expr.pedaal voor wah, en eentje voor whammy en andere dingen.
Gordius Big Little Giant 2 als controller.

hole
17 december 2009, 09:40
Gheyl,

Hoeveel van die IR's van RW heb je? toch niet allemaal?

Yek1
17 december 2009, 10:07
De Big Box kost $ 59. Daarmee kun je zoveel als je wilt experimenteren met combinaties.
Of zoals ik gewoon een goed "recept" kopiëren van iemand anders :-)

hole
17 december 2009, 15:55
De Big Box kost $ 59. Daarmee kun je zoveel als je wilt experimenteren met combinaties.
Of zoals ik gewoon een goed "recept" kopiëren van iemand anders :-)

bedoel je combinaties van de individuele IR's? Kan dat ook al??????

Yek1
17 december 2009, 16:02
Ja man, check het Fractal forum en ga naar User cabs and IR's.
Daar staat een aantal threads hierover.

Je kan met een gratis offloine of online mixer (mits je de IR's hebt gekocht) bv. een Royer 121 dicht op de cone van een V30 mixen plus een SM57 op een Orange op een paar meter afstand.

Ik was eerst nog terughoudend ... teveel informatie ... leek te complex. Maar het valt wel mee en het resultaat is zoveel realistischer dan de stock cabs. Ik heb nu het geluid van een echte speakerkast "in the room", oftewel zoals je je geluid normaal zelf hoort door een cabinet.

De stock cabs zijn overigens ook prima, maar die geven het geluid weer zoals op de CD opgenomen of via een PA versterkt. Tismaarwatjewil.

Yek1
17 december 2009, 16:04
Enne, je kunt sowieso altijd IR's mixen in de Axe-Fx. Want in het cabinet block kun je kiezen tussen Mono of Stereo. In geval van stereo kun je 2 verschillende cabs gebruiken en de verhouding ertussen bepalen. Het eindresultaat kun je naar wens mono of stereo laten zijn.

hole
17 december 2009, 20:27
Jeeezzz....

ga meteen effe kiek'n.

prinspatrick
2 januari 2010, 11:19
Nieuwe (beta)versie van Axe-Fx Editor is uit!

Ziet er zeer professioneel en cool uit (eindelijk!) en op het eerste zicht geen of weinig bugs.

http://www.fractalaudio.com/products-axe-edit.html

Nocki
2 januari 2010, 17:37
twordt echt tijd dat ik er eens eentje koop.
Het geld ligt klaar maar hij komt maar niet los :)

hole
4 januari 2010, 19:00
Op www.g66.com hebben ze er genoeg Nocki ;)

Ik heb besloten de mijn pas NA de aanstaande verhuizing te kopen (19-01)

minoin
4 januari 2010, 20:23
Axe-Fx in het oefenrackje van gearslut John Petrucci

http://www.youtube.com/watch?v=26zWGyrvhPo

Liquid_Metal
4 januari 2010, 22:29
Dat 'ie een 3 amps gebruikt wist ik al, maar ook 3 2290's :S. Tuurlijk kan je er meer mee, maar kom op! Geef dat geld aan de arme kindertjes in Africa (oké van eentje. Geef de ander maar aan mij :rockon:).

Ik zou op dit moment ook wel een Axe kunnen gebruiken: we repeteren met headset op en de preamp gaat direct de mixing console in. Dat klinkt NIET goed :P. Zou het (ander onderwerp hoor) beter klinken als ik er een direct in box voor zet (bv mijn M-Audio Fast Track Pro, die kan zoiets als het goed is wel).

minoin
4 januari 2010, 22:44
Ik denk dat je M3000's bedoeld? Tja als je een berg amps hebt die allemaal stereo moeten... En dan wil je er ook eentje als back-up. Ik vind zijn rig bijzonder bescheiden in vergelijking met de vloot Roadkings/Lonestars vanaf Train of Thought.

Nocki
5 januari 2010, 22:06
Op www.g66.com hebben ze er genoeg Nocki ;)

Ik heb besloten de mijn pas NA de aanstaande verhuizing te kopen (19-01)

hihi. Ik heb ook een beslissing genomen. Ik koop alleen nog 2e hands :) nieuw is te duur. Als ik dat niet gedaan zou hebben de afgelopen 10 jaar was ik nu bankroet... :)

Natuurlijk heb ik me een aantal keer laten verleiden tot nieuwkoop maar dat probeer ik toch zoveel mogelijk te vermijden...

en maar wachten dus...

morris
6 januari 2010, 00:38
Tja Nocki, ik hoop dat je geduld hebt. Ultra's komen nauwelijks voorbij.
Voor wat mijn mening waard is: ik heb vanavond de opnames gehoord van onze laatste 2 gigs (met de AxeFX) en ik moet zeggen dat ik verbijsterd heb zitten luisteren hoe goed het klonk, alles in balans (geen harde gitaren meer op het podium) en ik hoor nauwelijks het verschil met mijn studio setup gemiked. Gewoon vet. Miking en buhnevolume zijn me gewoon teveel bepalend voor het uiteindelijke totaalgeluid. Door mijn inears speel ik tegenwoordig ook nog eens veel strakker ook.
Ik ga mijn hele Lenders rack verkopen, live stap ik definitief over op de Axe, met de verkoopopbrengst van mijn Lenders Rig ga ik oude amps en gitaren kopen voor in de studio. Ik ben per slot van rekening ook geen 30 meer :sssh:

Morris

Liquid_Metal
6 januari 2010, 08:18
Damn, dat wordt een flinke verkoop dan... je wilt alles vast in een keer kwijt. Anders heb ik wel interesse in je Phase90.
Hey, studenten hebben het niet zo breed! Een rackwah wil ik ook wel, maar daar heb ik nog geen geld voor over; wah gebruik ik veel te weinig.

Nocki
6 januari 2010, 08:22
Grappig dat je mn gevoelens zo verwoord.
Zelf ben ik al jaren bezig met de mix van "direct signaal klinkt het beste" en "fx erbij zijn geweldig maar door alle kabels en mogelijkheden krijg je een stukje verlies".
Door dat verlies voor lief te nemen en te kiezen voor een veelzijdigere oplossing hoop ik een leuke kleine rig erbij te hebben straks.

Het hoeft voor mij niet perse de ultra te zijn maar ik dnek dat ik toch iemand ben die daar uiteindelijk wel bijh terecht kom.

We zullen wel zien en als het echt moet dat koop ik m wel nieuw maar op de een of andere manier steekt het me als ik de volle mep moet betalen. Voelt een beetje aan als een wit overhemd dragen terwijl ik altijd donkere overhemden draag... :)

In ieder geval erg leuk dat je zo enthousiast bent. Zelf werk ik meestal met vrijwilligers en weekend werkers aan de knoppen en ik weet dat het podium geluid vaak niet in de zaal wordt weergegeven. Vaak hoor ik een gitarist op een fender strat spelen in de zaal terwijl ik zelf op een les paul sp0eel :)
De geneugten van goede geluidsmensen kom ik maar heel weinig tegen en dan is mn mooie setup ook alleen maar leuk voor mezelf. Natuurlijk prikt het voor mij lekker door de mix en speelt het enorm lekker en daagt het ook uit een stapje verder te doen maar het is leuk als het in de zaal ook goed klinkt :)

Dat hoop ik dus ook wel een beetje te gaan krijgen...

Henri H
6 januari 2010, 08:34
....geen harde gitaren meer op het podium....Heb je nog wel (wapperende) broekspijpen dan? :rockon: :hippie:

Nocki
6 januari 2010, 08:43
dat is een parameter bij de cab sectie.

MSNL
6 januari 2010, 09:44
Tja Nocki, ik hoop dat je geduld hebt. Ultra's komen nauwelijks voorbij.
Voor wat mijn mening waard is: ik heb vanavond de opnames gehoord van onze laatste 2 gigs (met de AxeFX) en ik moet zeggen dat ik verbijsterd heb zitten luisteren hoe goed het klonk, alles in balans (geen harde gitaren meer op het podium) en ik hoor nauwelijks het verschil met mijn studio setup gemiked. Gewoon vet. Miking en buhnevolume zijn me gewoon teveel bepalend voor het uiteindelijke totaalgeluid. Door mijn inears speel ik tegenwoordig ook nog eens veel strakker ook.
Ik ga mijn hele Lenders rack verkopen, live stap ik definitief over op de Axe, met de verkoopopbrengst van mijn Lenders Rig ga ik oude amps en gitaren kopen voor in de studio. Ik ben per slot van rekening ook geen 30 meer :sssh:

Morris

Hoi Morris,

Hoe los jij het probleem op dat bij je geluiden die getweaked zijn voor hoog volume (PA) niet lekker klinken op laag volume (Inears), of anderson (Lekker klinken op je oren, maar niet in de zaal).
Werk je met verschillende uitgangen op de AxeFx of wordt dit opgelost op de zaal/monitor mixer? Of heb je hier helemaal geen last van?

grtz

MSNL

morris
6 januari 2010, 20:29
Heb je nog wel (wapperende) broekspijpen dan? :rockon: :hippie:

niet nodig, zorgt de PA wel voor.

morris
6 januari 2010, 20:47
Hoi Morris,

Hoe los jij het probleem op dat bij je geluiden die getweaked zijn voor hoog volume (PA) niet lekker klinken op laag volume (Inears), of anderson (Lekker klinken op je oren, maar niet in de zaal).
Werk je met verschillende uitgangen op de AxeFx of wordt dit opgelost op de zaal/monitor mixer? Of heb je hier helemaal geen last van?

grtz

MSNL

Hier heb ik inderdaad veel tijd aan besteed, want daar heb ik in het begin wat moeite mee gehad.
1) belangrijk is de kwaliteit van je IEM's er zit veel verschil in de diverse modellen, waarbij duur 3-weg niet noodzakelijkerwijs lekkerder klinkt dan een 1- of 2-weg systeem, voor gitaar dan. Tegenwoordig gebruik ik steeds vaker mijn goedkope westones dan mijn dure custom molds.
2) mijn geluiden heb ik op studiomonitors afgesteld (tannoy en adam). Eigen mixen waar ik de gitaartracks uit heb gehaald, en vervolgens mijn sounds zowel op hard als zacht volume getweaked. Ik heb hierbij vrij nauwkeurig mijn studiosound kunnen benaderen door telkens te A/B en. Op elke goed afgestelde PA klinkt het dan gewoon ook goed.
3) Dan nog ervaar je wat verschil tussen de sound over PA/studiomonitor en de sound over je IEMs. Dit laatste vind ik minder belangrijk, want je went er aan, bovendien is een perfecte stereomix op je oren zoveel belangrijker in een livesituatie. De band klinkt veel strakker en relaxter als iedereen een goede mix heeft. Dan nog heb ik het verschil goed kunnen nivelleren door verschillende uitgangen te gebruiken. Eén signaal gaat stereo naar de podiummixer en wordt via harting doorgelust naar de front. Ik krijg zelf een persoonlijke mix exclusief gitaar terug. Het andere signaal gaat door een iets andere Global EQ setting in de Axe naar een Fisher IEM amplifier, alwaar ik mijn gitaar bij de bandmix voeg. Werkt absoluut fantastisch!

Heb jij er problemen mee om een goede balans te vinden?

Morris

MSNL
6 januari 2010, 22:03
Hier heb ik inderdaad veel tijd aan besteed, want daar heb ik in het begin wat moeite mee gehad.
1) belangrijk is de kwaliteit van je IEM's er zit veel verschil in de diverse modellen, waarbij duur 3-weg niet noodzakelijkerwijs lekkerder klinkt dan een 1- of 2-weg systeem, voor gitaar dan. Tegenwoordig gebruik ik steeds vaker mijn goedkope westones dan mijn dure custom molds.
2) mijn geluiden heb ik op studiomonitors afgesteld (tannoy en adam). Eigen mixen waar ik de gitaartracks uit heb gehaald, en vervolgens mijn sounds zowel op hard als zacht volume getweaked. Ik heb hierbij vrij nauwkeurig mijn studiosound kunnen benaderen door telkens te A/B en. Op elke goed afgestelde PA klinkt het dan gewoon ook goed.
3) Dan nog ervaar je wat verschil tussen de sound over PA/studiomonitor en de sound over je IEMs. Dit laatste vind ik minder belangrijk, want je went er aan, bovendien is een perfecte stereomix op je oren zoveel belangrijker in een livesituatie. De band klinkt veel strakker en relaxter als iedereen een goede mix heeft. Dan nog heb ik het verschil goed kunnen nivelleren door verschillende uitgangen te gebruiken. Eén signaal gaat stereo naar de podiummixer en wordt via harting doorgelust naar de front. Ik krijg zelf een persoonlijke mix exclusief gitaar terug. Het andere signaal gaat door een iets andere Global EQ setting in de Axe naar een Fisher IEM amplifier, alwaar ik mijn gitaar bij de bandmix voeg. Werkt absoluut fantastisch!

Heb jij er problemen mee om een goede balans te vinden?

Morris

Hey Morris,

Ik heb geen problemen met een goede mix over mijn inears, maar ben wel geschrokken toen ik laatst mijn gitaarsound door de PA hoorde.
Ik gebruik al jaren (vanaf 2000) inears. Eerst 2 weg, en nu al zo'n 3 jaar een 3-weg systeem.
Mijn gitaarset bestaat uit een Soldano X99, Mesa VTwin preamp, VHT eindtrap, Palmer PDI-03 powersoak/speaker simulator en Lexicon MPX G2 effect processor.
Alles gaat rechtstreeks en stereo de mengtafel(s) in.
Ik maak mijn geluiden thuis over koptelefoon en/of KRK's V6 monitors, maar ik kan dat thuis niet echt op hoog volume doen.
Op mijn oren klinkt het te gek: een mooi warm gitaar geluid met voldoende hoog om door de mix te prikken.
Door de PA klonk het dun en schel met te weinig laag midden. Het rare is dat voor de PA en de monitors dezelfde tafel wordt gebruikt.
Ik heb op de monitor uit zelfs een eq gezet om het laag wat te dimmen en wat midhoog toe te voegen. Dit is nodig vanwege het 3-weg systeem dat iets te veel laag heeft.
Ik weet dat de beleving van het geluid anders wordt op hoger volume, maar het verschil tussen het PA geluid en mijn monitor geluid is te groot naar mijn idee.
Het zou misschien kunnen dat dit te wijten is aan de gebruikte PA-set.

Die globale EQ van de Axe, staat die heel afwijkend afgesteld, of valt dit mee?

Ik heb onlangs een Digidesign Eleven Rack gekocht. Deze klinkt ook erg goed, al zijn de mogelijkheden niet te vergeleken met de AxeFx.
Voor een gig op oudejaarsavond (met andere band en PA) heb ik een aantal presets gemaakt met een fullrange PA-monitor (Sound Projects X-Act). Deze presets moeten nog wat getweaked worden om het perfect te krijgen, maar het is al beter dan met mijn andere set. Ik gebruikte hier trouwens geen inears.

Ik vind het probleem wel vervelend: heb een dure set die wel heel goed klinkt op mij oren, maar ben erachter gekomen dat het K*T klinkt door de PA. Dit geft mij een K*T gevoel een neemt veel speelplezier weg.

groet MSNL

ateng
6 januari 2010, 23:28
Ik heb onlangs een Digidesign Eleven Rack gekocht. Deze klinkt ook erg goed, al zijn de mogelijkheden niet te vergeleken met de AxeFx.

Is de Eleven Rack qua sound en feeling dan wel te vergelijken met een AxeFx? Zit namelijk te denken om er 1 aan te schaffen want ben het ook beu om elke weekend te sjouwen.
Speel de laatste tijd daarom heel vaak met mijn Vox Tonelab SE en mijn sound is wel ok maar kan altijd beter natuurlijk.

ateng
6 januari 2010, 23:44
Oooh ja, en is de POD X3 Pro wat?

Yek1
7 januari 2010, 00:26
Tja Nocki, ik hoop dat je geduld hebt. Ultra's komen nauwelijks voorbij.
Voor wat mijn mening waard is: ik heb vanavond de opnames gehoord van onze laatste 2 gigs (met de AxeFX) en ik moet zeggen dat ik verbijsterd heb zitten luisteren hoe goed het klonk, alles in balans (geen harde gitaren meer op het podium) en ik hoor nauwelijks het verschil met mijn studio setup gemiked. Gewoon vet. Miking en buhnevolume zijn me gewoon teveel bepalend voor het uiteindelijke totaalgeluid. Door mijn inears speel ik tegenwoordig ook nog eens veel strakker ook.
Ik ga mijn hele Lenders rack verkopen, live stap ik definitief over op de Axe, met de verkoopopbrengst van mijn Lenders Rig ga ik oude amps en gitaren kopen voor in de studio. Ik ben per slot van rekening ook geen 30 meer :sssh: Morris

Meer info please! :-)
Favoriete amp sims?
Stocks cabs of andere user cabs (Red Wirez?)

Yek1
7 januari 2010, 00:31
Ik vind het probleem wel vervelend: heb een dure set die wel heel goed klinkt op mij oren, maar ben erachter gekomen dat het K*T klinkt door de PA. Dit geft mij een K*T gevoel een neemt veel speelplezier weg.

Ik doe het andersom: ik stel altijd alles in op "live" gebruik, en neem voor lief dat het thuis op laag volume dan wat anders klinkt.
Wat ook helpt is een FRFR versterker als monitor. Dan kan je alles zo instellen zoals het ook (ongeveer) over de PA gaat klinken.

Liquid_Metal
7 januari 2010, 08:18
Ik doe het andersom: ik stel altijd alles in op "live" gebruik, en neem voor lief dat het thuis op laag volume dan wat anders klinkt.
Wat ook helpt is een FRFR versterker als monitor. Dan kan je alles zo instellen zoals het ook (ongeveer) over de PA gaat klinken.

Hoe stel je dat dan in? Ik neem aan dat je juist thuis de tijd neemt om je sound te tweaken. Maar daar is het, mag ik toch voor je hopen, niet zo'n herrie. Stofzuiger er naast?

MSNL
7 januari 2010, 09:32
Ik doe het andersom: ik stel altijd alles in op "live" gebruik, en neem voor lief dat het thuis op laag volume dan wat anders klinkt.
Wat ook helpt is een FRFR versterker als monitor. Dan kan je alles zo instellen zoals het ook (ongeveer) over de PA gaat klinken.

Thuis mag het wel anders klinken, maar de monitormix op mijn IEM moet wel lekker klinken, want dat is het enige wat ik hoor tijdens optredens.

MSNL
7 januari 2010, 09:59
Is de Eleven Rack qua sound en feeling dan wel te vergelijken met een AxeFx? Zit namelijk te denken om er 1 aan te schaffen want ben het ook beu om elke weekend te sjouwen.
Speel de laatste tijd daarom heel vaak met mijn Vox Tonelab SE en mijn sound is wel ok maar kan altijd beter natuurlijk.

Weet niet of de Eleven Rack wat feel te vergelijken is met de AxeFx. Ik heb ze niet naast elkaar kunnen vergelijken.
Ik vind de feel en sounds erg goed. Niet te vergelijken met Line6.
Ik merk dat de Eleven Rack zeer uitnodigt om te spelen. Ik zit al snel een paar uurtjes per dagen achter de 11R.

Nocki
7 januari 2010, 10:11
Op dit moment twijfel ik over de eleven rack... :)

Kan je die tegelijkertijd naar een pa uitsturen en een gitaarversterker als monitor gebruiken?
zodat je dus op de xlr outputs de cabsims aan hebt en op de outputs naar de amp geen cab sims hebt??

MSNL
7 januari 2010, 10:15
Hoi Nocki,

Bij de Eleven Rack kun je verschillende signalen naar de XLR-outs en naar de amp-outs sturen. Dus zoals jij zou willen met cabsimulatie nara de XLR's en zonder de cab-simulatie naar de amp-outs.

Groet MSNL

Yek1
7 januari 2010, 10:46
Hoe stel je dat dan in? Ik neem aan dat je juist thuis de tijd neemt om je sound te tweaken. Maar daar is het, mag ik toch voor je hopen, niet zo'n herrie. Stofzuiger er naast?

:-) De startinstellingen maak ik thuis. Tijdens repetities stel ik alles bij. Op basis daarvan weet ik bv dat ik een andere speaker moet kiezen dan ik eigenlijk thuis zou doen. Van de EQ-instellingen blijf ik daarna (thuis) af, ook al klinkt het daar misschien een tikkeltje doffer.

Yek1
7 januari 2010, 16:37
We zullen wel zien en als het echt moet dat koop ik m wel nieuw maar op de een of andere manier steekt het me als ik de volle mep moet betalen. Voelt een beetje aan als een wit overhemd dragen terwijl ik altijd donkere overhemden draag... :)

Te koop:
http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=12849

paulusdeBKB
7 januari 2010, 23:33
... en alweer verkocht...

morris
13 januari 2010, 22:59
Tja, het kan verkeren, zit ik vorige week nog op te scheppen over mijn sounds, vandaag heb ik geupdate naar 9.0; maar ik denk dat ik weer snel terug ga naar 7.08. Iemand anders ook zo'n cultuurschok gehad??? Iedereen heeft het erover dat de amps natuurlijker en warmer klinken, ik hoor alleen maar meer laag. Alle levels van mijn zorgvuldig getweakte presets zijn naar de mallemoer en clippen, sommige effecten klinken volledig anders, kortom, ik kan opnieuw beginnen. De high gain amps klinken inderdaad wel wat beter, maar het ergste is nog dat ik de CAE niet meer zo aan het klinken krijg als voorheen. Deze klinkt nu gewoon nergens meer naar, wat ik ook doe, en dat was 80% van al mijn presets. Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen of tips? Ik heb al of het fractal forum zitten struinen, maar daar zie ik ook tussen de bomen het bos niet meer.

:makeup:
Morris

paulusdeBKB
13 januari 2010, 23:21
Ik reageer op grote afstand want ik heb geen Axe-FX maar ik zou zeggen: downgraden die hap! Het werkte toch goed voor je? Het blijft een gereedschap, en nieuwe snufjes zijn altijd leuk om te proberen maar het moet wel werkbaar blijven. Vergelijk het met Windows: voor de meeste mensen werkt XP goed genoeg. Dan is het de moeite van upgraden naar Vista en tegenwoordig Windows 7 toch niet waard?

Wel een enorme bummer dat die nieuwe firmware zo tegenvalt voor je. Begrijp ik goed dat je versie 8 hebt overgeslagen?

morris
13 januari 2010, 23:34
Hey Paulus,

Mijn post teruglezend realiseer ik me dat de frustratie er na een hele dag tweaken vanaf druipt ;) Vanaf mijn laatste versie 7.08 was ik inderdaad dermate tevreden dat ik van de updates ben afgebleven, want ik had er godsgruwelijk veel tijd aan besteed (ik ben wat sounds betreft een beetje anal) en ik had de sounds tot in het ziekelijke getuned op mijn IEM's, FOH en de rest van de band. Het ziet er naar uit dat ik dus opnieuw kan beginnen. Gelukkig heb ik gewacht totdat het qua optredens wat rustiger werd.
Ik vroeg mij af of er voor wat mijn geliefde ampmodels (met name CAE/Blackface/Brownface) wellicht mensen (Yek?) zijn die weten waar het hem precies in zit waardoor het nu zo rigoreus anders klinkt. Mee eens, terug naar 7.08 zou kunnen, maar ik weiger aan de andere kant ook te geloven dat al die andere mensen op het fractal forum slechtere oren hebben dan ik...

Morris

Yek1
14 januari 2010, 00:21
Nee, ik weet het niet precies. Je zat nog op 7 dus, heb je voor de zekerheid wel alle presets laten updaten (Utility menu)? En staan je Global en I/O instellingen nog goed?

De wijzigingen zitten mn in het power amp sim gedeelte, waardoor álle amp sims zijn beinvloed. 95% is positief over 9.0, maar ik herinner me dat - je zal het net zien! - inderdaad een paar CAE-liefhebbers (en een paar MESA-ers) problemen ondervonden.

De "beste" aanpak is alles terug naar default zetten en dan weer starten. Van de advanced params wordt steeds minder gebruikt gemaakt sinds 9.0.

De eff. zijn trouwens niet zo gewijzigd, behalve m.n. de reverb. Vreemd dat dat niet goed uitpakt bij jou.

In de wiki staat trouwens een tweakguide voor de CAE (9.0):
http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Cae_3%2B_SE_Lead_Tips


Edit: de CAE is inderdaad wel gewijzigd in 9.0, vandaar ("Reworked CAA models and corrected incorrect bright cap value in CAA 3+ LD mode"). Dus je zult 'm opnieuw moeten instellen.

Yek1
14 januari 2010, 00:25
Nog iets: bij een paar sims merk ik dat een te hoge Master tot oversturing in de lage freq's leidt.
Dus alhoewel men zegt dat het volume een Brownface of Blackface of Plexi 'gecranked' moet worden, is het beter 'm wat lager (8 of minder) te houden, en bij de Fenders de Drive ook niet te hoog.
Met Bright aan (default), alle normale tooncontrols op 12 uur en de adv. params op default, heb ik op de Brownface al een prima Fender toon.

morris
14 januari 2010, 00:45
Yek, thanks voor je reply en je tips. Ik ga dit morgen meteen eens nader onderzoeken.
Vwb effects, wat meteen opviel: ik gebruik vaak een Q-chorus, die ik in serie zet. Die klinkt nu heel dof en ik weet niet waar het aan ligt. Ook de Comp en EQ's doen niet meer wat ik wil. Dit zal echter wel aan mij liggen, ik moet hier denk ik wat meer mee tweaken, FX vind ik ook minder belangrijk eigenlijk. Wat belangrijker is zijn de amp models: Ik heb bij de CAE models redelijk gestoeid met de advanced parameters, trial en error zeg maar, totdat ik het goed had. Dit is nu minder belangrijk? En resetten van de amp doe ik door het ampblock te verwijderen en opnieuw toe te voegen? Dat ga ik dan maar eens proberen. Of moet ik op elke parameter dubbelklikken voor de standaard waarden terug te krijgen? Je zei dat er meer mensen met problemen met de CAE models waren? Weet je wellicht een linkje naar het topic?

Thanks mate,
Morris

Yek1
14 januari 2010, 06:20
Hee Morris, misschien handig om ff de firmware notes vanaf 7.09 te bekijken. Hier staan ze allemaal:
"http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Firmware_history"

Ik lees bv over de chorus (8.0): "Added HICUT FREQ parameter to QuadChorus block. This parameter, in the Advanced menu, allows you to control the corner frequency of a lowpass filter on the wet signal. This can be used to replicate the limited frequency response of analog chorus/flanger units.". En over de compressor: "Improved Studio Compressor algorithm" en "Increased power detector filtering in Compressor block. This reduces distortion when Attack and Release values are set to very high values. The range of the Release rate parameter has been changed. Existing presets should be auditioned".

Er is zoveel veranderd sinds 7.08. De meeste gebruikers zijn overgestapt vanaf 8.x. Komend vanaf 7.08 zal het wel een schok zijn ja!

Een AMP block reset je door Bypass (niet Eff.ypass) ff ingedrukt te houden. Dan moet je opnieuw het amp type kiezen. Alternatief: her-selecteer het amp type (CAE), daardoor worden alle advanced params + Bright + Boost + Damp + SAG teruggezet op hun defaults (toonregeling niet).

Linkje met echt duidelijke info heb ik niet gevonden.

Succes :-)
Alexander





Yek, thanks voor je reply en je tips. Ik ga dit morgen meteen eens nader onderzoeken.
Vwb effects, wat meteen opviel: ik gebruik vaak een Q-chorus, die ik in serie zet. Die klinkt nu heel dof en ik weet niet waar het aan ligt. Ook de Comp en EQ's doen niet meer wat ik wil. Dit zal echter wel aan mij liggen, ik moet hier denk ik wat meer mee tweaken, FX vind ik ook minder belangrijk eigenlijk. Wat belangrijker is zijn de amp models: Ik heb bij de CAE models redelijk gestoeid met de advanced parameters, trial en error zeg maar, totdat ik het goed had. Dit is nu minder belangrijk? En resetten van de amp doe ik door het ampblock te verwijderen en opnieuw toe te voegen? Dat ga ik dan maar eens proberen. Of moet ik op elke parameter dubbelklikken voor de standaard waarden terug te krijgen? Je zei dat er meer mensen met problemen met de CAE models waren? Weet je wellicht een linkje naar het topic?

Thanks mate,
Morris

LordRiffenstein
14 januari 2010, 08:32
Tja, het kan verkeren, zit ik vorige week nog op te scheppen over mijn sounds, vandaag heb ik geupdate naar 9.0; maar ik denk dat ik weer snel terug ga naar 7.08. Iemand anders ook zo'n cultuurschok gehad??? Iedereen heeft het erover dat de amps natuurlijker en warmer klinken, ik hoor alleen maar meer laag. Alle levels van mijn zorgvuldig getweakte presets zijn naar de mallemoer en clippen, sommige effecten klinken volledig anders, kortom, ik kan opnieuw beginnen. De high gain amps klinken inderdaad wel wat beter, maar het ergste is nog dat ik de CAE niet meer zo aan het klinken krijg als voorheen. Deze klinkt nu gewoon nergens meer naar, wat ik ook doe, en dat was 80% van al mijn presets. Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen of tips? Ik heb al of het fractal forum zitten struinen, maar daar zie ik ook tussen de bomen het bos niet meer.

:makeup:
Morris

Ik had laatst ook zoiets, effe een lampje in mij CAE 3+SE geupgrade naar een betere versie en tjonge dat klonk nergens naar. Kon ik gelijk helemaal opnieuw beginnen met een ander lampje te plaatsen. Ja downgrade, je moet wat om je sound te hebben :seriousf::seriousf:

:stop:

Zonder dollen, het is wel klote dat er zo'n groot verschil is tussen firmware versies maar dat bewijst natuurlijk ook dat er ECHT wel wat veranderd en er echt aan gewerkt wordt (tov bv de Microsoft-manier van upgrades :seriousf:). Je post is weer eens een bewijs en reden waarom ik nog steeds ver van de AxeFX vandaan blijf.

Tony L
14 januari 2010, 09:37
Je post is weer eens een bewijs en reden waarom ik nog steeds ver van de AxeFX vandaan blijf.

Wat een bullshit. Als het niet bevalt kan je altijd terug naar eerdere firmware versies. Als je stug en star bent met je presets dan moet je vooral niet updaten. Tja keuzes... Het idee van de Axe is dat het leeft. Door firmware updates veranderen er dan kleine of grotere dingen. Als jij geen tijd wilt investeren om updates te begrijpen en toe te passen dan heb je niets met een Axe te zoeken. Eigenlijk heb je dan helemaal niets te zoeken in alles wat uberhaupt maar geupdate kan worden (no hard feelings)

erwin_ve
14 januari 2010, 10:00
Wat een bullshit. Als het niet bevalt kan je altijd terug naar eerdere firmware versies. Als je stug en star bent met je presets dan moet je vooral niet updaten. Tja keuzes... Het idee van de Axe is dat het leeft. Door firmware updates veranderen er dan kleine of grotere dingen. Als jij geen tijd wilt investeren om updates te begrijpen en toe te passen dan heb je niets met een Axe te zoeken. Eigenlijk heb je dan helemaal niets te zoeken in alles wat uberhaupt maar geupdate kan worden (no hard feelings)

Ouchh...dat is wel een erg hard oordeel over 1 vd grootste gearslutz op GN.
Volgens mij was Herr Riff IT-er in het dagelijks leven...

Henri H
14 januari 2010, 10:48
Tony herhaalt eigenlijk wat Lord R. zegt:

- "een bewijs en reden waarom ik nog steeds ver van de AxeFX vandaan blijf"

vs Tony's "herhaling":

- "Als jij geen tijd wilt investeren om updates te begrijpen en toe te passen dan heb je niets met een Axe te zoeken"

Dus was een beetje overbodige post van Tony, mijn constatering....

Yek1
14 januari 2010, 11:57
Iedereen moet vooral zijn eigen keuzes maken. Als het gedoe rondom firmware-releases Yuri persoonlijk tegenstaat, dan kan en mag niemand hem vertellen dat ie dat daar anders mee moet omgaan. Bepaalt ie helemaal zelf.

Dat is wel wat anders dan algemene kritiek op het systeem. Een firmware-release met vernieuwingen is eenvoudig vertaald namelijk identiek aan een volgende generatie van "echte" amp hardware.

Er is immers ook een H&K Triamp Mk.2, een Bogner XTC post-2004, een Multitone 2, een OCD v4, een Soldano met latere Depth mod, een Marshall met Mercury trafo, enz. enz. enz. enz. enz. enz. enz. enz.
Steeds hetzelfde basisprincipe als nieuwe firmware: verbeteringen op het basisprincipe.

En ook die de hardwareversies/mods zul je vaak anders moeten instellen dan de vorige versie, zoals ook op de Axe-Fx.

Alleen betaal je er bij de Axe-Fx niet voor, krijg je meteen > 30 amps en alle effecten, en hoef je niet fysiek aan het systeem te sleutelen. :-)

Heb ook een verleden als gearhead. De Axe-Fx heeft me verlost van GAS, van het continu reorganiseren van rack en pedalboard, van gesjouw, van de fluctuatie in het geluid van buizen. Zeker, niets blaast zoals een echte stack achter je, maar in de zaal klinkt het hetzelfde, en hoe vaak komt het nou voor dat je echt lekker voluit kan gaan op het podium.

LordRiffenstein
14 januari 2010, 12:06
Wat een bullshit. Als het niet bevalt kan je altijd terug naar eerdere firmware versies. Als je stug en star bent met je presets dan moet je vooral niet updaten. Tja keuzes... Het idee van de Axe is dat het leeft. Door firmware updates veranderen er dan kleine of grotere dingen. Als jij geen tijd wilt investeren om updates te begrijpen en toe te passen dan heb je niets met een Axe te zoeken. Eigenlijk heb je dan helemaal niets te zoeken in alles wat uberhaupt maar geupdate kan worden (no hard feelings)

En jouw post is dan weer eens een bewijs hoe lekker agressief AxeFX-gebruikers reageren op mensen die "het licht nog niet gezien hebben" (no hard feelings).

Ik ben inderdaad IT-er in mijn dagelijkse bezigheden en een upgrade terug draaien geeft je zelden hetzelfde resultaat als daarvoor. Als ik dan lees welke grote verschillen er zitten tussen upgrades dan garandeert niets je dat een stap terug helemaal ok is.

Ik vind het knap van Fractal Audio dat ze er in slagen om vele mensen om de paar weken/maanden het gevoel te geven dat ze een nieuw speeltje hebben. Vele bedrijven kunnen er nog wat van leren.

LordRiffenstein
14 januari 2010, 12:14
Dat is wel wat anders dan algemene kritiek op het systeem. Een firmware-release met vernieuwingen is eenvoudig vertaald namelijk identiek aan een volgende generatie van "echte" amp hardware.

Er is immers ook een H&K Triamp Mk.2, een Bogner XTC post-2004, een Multitone 2, een OCD v4, een Soldano met latere Depth mod, een Marshall met Mercury trafo, enz. enz. enz. enz. enz. enz. enz. enz.
Steeds hetzelfde basisprincipe als nieuwe firmware: verbeteringen op het basisprincipe.

En ook die de hardwareversies/mods zul je vaak anders moeten instellen dan de vorige versie, zoals ook op de Axe-Fx.

Klopt maar het grote verschil is dat als je een Triamp Mk1 hebt, de Mk2 perfect kan testen zonder dat je ook maar 1 ding aan je Mk1 moet veranderen. Vind je de Mk2 niks, dan plug je gewoon in de Mk1 zonder dat het je veel tijd kost om de upgrade te doen, je patches proberen aan de upgrade aan te passen, gefrustreerd te raken dat het niet lukt, je firmware terug te draaien en dan opnieuw je patches juist te moeten zetten (of in't beste geval van een backup terug te zetten). Sorry, maar op die tijd heb ik al HEEL veel plezier gehad en 2 wereldhits geschreven :seriousf: :cheerup:

Opnieuw, ik ben geen AxeFX-hater maar ik heb er (voorlopig) nog steeds geen behoefte aan.


Heb ook een verleden als gearhead. De Axe-Fx heeft me verlost van GAS, van het continu reorganiseren van rack en pedalboard, van gesjouw, van de fluctuatie in het geluid van buizen. Zeker, niets blaast zoals een echte stack achter je, maar in de zaal klinkt het hetzelfde, en hoe vaak komt het nou voor dat je echt lekker voluit kan gaan op het podium.

En zeg nou eens eerlijk, heb je nu merkelijk meer tijd om gitaar te spelen of zit je nog steeds quasi even veel aan je sound te prutsen, enkel is het nu in de AxeFX ipv spullen zitten te testen, kopen en verkopen?

Yek1
14 januari 2010, 12:16
En jouw post is dan weer eens een bewijs hoe lekker agressief AxeFX-gebruikers reageren op mensen die "het licht nog niet gezien hebben" (no hard feelings)..

En dit vind ik dan ook weer een beetje jammer.


Ik ben inderdaad IT-er in mijn dagelijkse bezigheden en een upgrade terug draaien geeft je zelden hetzelfde resultaat als daarvoor. Als ik dan lees welke grote verschillen er zitten tussen upgrades dan garandeert niets je dat een stap terug helemaal ok is.

Dat zijn upgrades die voortbouwen op de vorige versie. Bij de Axe-Fx is het altijd de totale firmware, vgl. het met een vers installeren v/e OS. Dus op de Axe-Fx krijg je na het terugzetten v/d vorige firmware en restoren van je patches wel je oude patches terug.

P.S. Je SIG blijft gewelidg. ;-)


Klopt maar het grote verschil is dat als je een Triamp Mk1 hebt, de Mk2 perfect kan testen zonder dat je ook maar 1 ding aan je Mk1 moet veranderen. Vind je de Mk2 niks, dan plug je gewoon in de Mk1 zonder dat het je veel tijd kost om de upgrade te doen, je patches proberen aan de upgrade aan te passen, gefrustreerd te raken dat het niet lukt, je firmware terug te draaien en dan opnieuw je patches juist te moeten zetten (of in't beste geval van een backup terug te zetten). Sorry, maar op die tijd heb ik al HEEL veel plezier gehad en 2 wereldhits geschreven

:-) But I don't buy it. De opbouw, het onderhoud en de aanpassingen aan jouw rig vergen, zeker historisch gezien, (ook) veel tijd. En geld. En ik kan in de Axe-Fx de bias verhogen zonder een schroevendraaier aan te raken. Of een andere amp testen zonder naar de winkel te hoeven. Ik heb vorige week nog mijn echte Bogner vergeleken met de nieuwe Bogner sims (XTC 20th Ann.) en stond versteld van de overeenkomsten. Nogmaals, mijn monitor blaast niet zoals mijn Bogner 2x12, maar de klankkleur en geluidsamenstelling is hetzelfde.

Tony L
14 januari 2010, 14:22
Ik ben inderdaad IT-er in mijn dagelijkse bezigheden en een upgrade terug draaien geeft je zelden hetzelfde resultaat als daarvoor. Als ik dan lees welke grote verschillen er zitten tussen upgrades dan garandeert niets je dat een stap terug helemaal ok is.


Ik ben zelf ook IT'er (toevallig) en als je het goed doet dan is alles 100% terug te draaien. Je verhaal klopt ook niet want wat Yek al heeft uitgelegd is dat de firmware niet wordt geupdate qua losse onderdelen. De firmware is 1 gehele die wordt "geinstaleerd". Als je dus niet tevreden bent dan "deinstaleer" je de nieuwste versie en installeer je de oude weer. Als je een backup hebt gemaakt van je presets vóór de update dan is er helemaal niets aan de hand.



Ik vind het knap van Fractal Audio dat ze er in slagen om vele mensen om de paar weken/maanden het gevoel te geven dat ze een nieuw speeltje hebben. Vele bedrijven kunnen er nog wat van leren.

Hoezo knap? Ze luisteren gewoon goed naar de gebruikers. Op het moment dat er nieuwe features worden geintroduceerd dan kan je die toch gewoon testen? Of ben jij nooit benieuwd als je favoriete software is geupdate?

Tony L
14 januari 2010, 14:29
Tony herhaalt eigenlijk wat Lord R. zegt:

- "een bewijs en reden waarom ik nog steeds ver van de AxeFX vandaan blijf"

vs Tony's "herhaling":

- "Als jij geen tijd wilt investeren om updates te begrijpen en toe te passen dan heb je niets met een Axe te zoeken"

Dus was een beetje overbodige post van Tony, mijn constatering....

Nee want hij doet net alsof je altijd moet updaten. Zijn hele argument is niet van toepassing. Als hij de Axe koopt zoals hij nu is zonder ooit te updaten, dan blijft het altijd de Axe als hoe hij hem kocht. Als hij gewoon had gezegd dat de Axe te veel mogelijkheden heeft en je daar geen tijd in wilt stoppen dan had ik het nog kunnen begrijpen. Maar als hij 1 van de grootste "gearslutz" is geweest dan kan ik dat weer moeilijk begrijpen. Juist voor gearslutz is de Axe een heel mooi apparaat om van je GAS af te komen.

Henri H
14 januari 2010, 14:36
Daar heb je een punt(je). :ok:

Chiel
18 januari 2010, 08:32
En toch werd het hem niet voor mij.... Zat meer te tweaken als wat anders. Met mijn Macbook en drie sets monitorspeakers heb ik al heel wat uurtjes door gebracht. Toen ik uiteindelijk dacht dat mijn sound "Tha Bomb" was, hoefde ik maar even rechtstreeks in mijn Hook in te prikken en ik was back to Earth :(. Instant Lukather sounds waren het probleem niet, vooral lekkere cleane Mayer feel-a-like sounds en funky wah sounds kreeg ik er niet uit.

Wat ik erg miste aan de Fractal was het "Inprikken en gaan!" gevoel. Je kunt niet snel een lekkere sound bewerkstelligen en dat is iets wat evt. toekomstige eigenaars goed in de oren moeten knopen.

Maar goed, na een paar maanden stoeien is hij inmiddels niet meer in mijn bezit. Heb mijn centjes maar geïnvesteerd in een nieuwe combo. Lekker inprikken en gaan ;).

Analie-G
18 januari 2010, 14:35
Inderdaad , de Axe FX is niet voor iedereen net als niet iedereen een Marshall of Bogner of Radnall of mesa Boogie lekker vind en ga zo maar door......

Wat je punt betreft van inrpikken en gaan , ben ik het er niet mee eens....
In principe heb jij en ieder ander er jarenlang over gedaan om je juiste sound te vinden als jje em eenmaal hebt : pedalboard + amp + box + fx rack

je weet daarna precies hoe je iets moet instellen hoop ik en voila : je kunt NU na jaren ervaring direkt inprikken en gaan..............

Dit geldt voor de Axe hetzelfde:
Je zoekt `lang` naar je juiste pedalboard pedalen + amp + box + fx......die programmeer je eenmaal en voila ...je kunt voortaan alleen maar inprikken en gaan......

Tuurlijk draai je wel eens aan je amp live of thuis ...ff wat meer hoog /laag / mid / gain etc......

Dit doe je ook met de AXE : je hebt je 10 global amps.....verander er iets aan en alle patches waarin je die amp gebruik, verandert mee......

Tja, dus voor mij is het echt max 5 minuten om mijn complete sound van 0 af te bouwen zonder zelfs de global amp te gebruiken....

Ik gebruik van practisch ALLES in de Axe FX de fabrieks instelling....eq blijft op 12 uur...ff snel de lowcut erop gooien en klaar....

MAAR : absoluut niet voor iedereen weg gelegd en gelukkig ook......

Ik heb echt geen last van updates : ik ben geen tweaker dat mijn sound EXACT zo moet klinken.....zo lang het allemaal goed klinkt , doe je de rest met je vingers net als een real amp....

Succes allemaal,
:lp:



QUOTE=Chiel;2262707]En toch werd het hem niet voor mij.... Zat meer te tweaken als wat anders. Met mijn Macbook en drie sets monitorspeakers heb ik al heel wat uurtjes door gebracht. Toen ik uiteindelijk dacht dat mijn sound "Tha Bomb" was, hoefde ik maar even rechtstreeks in mijn Hook in te prikken en ik was back to Earth :(. Instant Lukather sounds waren het probleem niet, vooral lekkere cleane Mayer feel-a-like sounds en funky wah sounds kreeg ik er niet uit.

Wat ik erg miste aan de Fractal was het "Inprikken en gaan!" gevoel. Je kunt niet snel een lekkere sound bewerkstelligen en dat is iets wat evt. toekomstige eigenaars goed in de oren moeten knopen.

Maar goed, na een paar maanden stoeien is hij inmiddels niet meer in mijn bezit. Heb mijn centjes maar geïnvesteerd in een nieuwe combo. Lekker inprikken en gaan ;).[/QUOTE]

Chiel
18 januari 2010, 19:11
Wat je punt betreft van inrpikken en gaan , ben ik het er niet mee eens....

Nou, ik bedoel dit meer als volgt. Ik was combo's aan het checken en prikte in op een willekeurig model, sloeg een akkoord aan, ff beetje draaien en had meteen een bruikbaar geluid. Daarbij weet je al best snel of het wat voor je is of niet. Bij de Axe kreeg ik echt niet zo'n instant sound (dus ff de FX sectie buiten beschouwing gelaten). Na heel veel tweaken was het echt wel oké, maar zeker niet als vervanging voor mijn huidige setups. De factory presets vind ik wel erg matig, maar op zich best bruikbaar inderdaad. Overigens heb ik geen goede bluesy cleane sound, of funky sound eruit kunnen halen.

Hydra
19 januari 2010, 07:43
En toch werd het hem niet voor mij.... Zat meer te tweaken als wat anders. Met mijn Macbook en drie sets monitorspeakers heb ik al heel wat uurtjes door gebracht. Toen ik uiteindelijk dacht dat mijn sound "Tha Bomb" was, hoefde ik maar even rechtstreeks in mijn Hook in te prikken en ik was back to Earth :(. Instant Lukather sounds waren het probleem niet, vooral lekkere cleane Mayer feel-a-like sounds en funky wah sounds kreeg ik er niet uit.

Wat ik erg miste aan de Fractal was het "Inprikken en gaan!" gevoel. Je kunt niet snel een lekkere sound bewerkstelligen en dat is iets wat evt. toekomstige eigenaars goed in de oren moeten knopen.

Maar goed, na een paar maanden stoeien is hij inmiddels niet meer in mijn bezit. Heb mijn centjes maar geïnvesteerd in een nieuwe combo. Lekker inprikken en gaan ;).

Ik ben het wel een beetje met je eens, een goede high gain sound draai je er zeer makkelijk in, ben meer tevreden over mijn axe highgain dan mijn marshal amps.
Clean is een stuk lastiger, via vele omwegen en zeer lang tweaken heb ik nu een zeer goede twin sound en een acceptabele JC120 sound (de echte blijft rijker en voller overall)
Met de drive models heb ik nog steeds ruzie, vandaar dat ik mijn favoriete pedaaltjes maar in de loop heb.

Zoals iedere versterker of modeller is het gewoon niet voor iedereen zijn ding en kan ik best goed begrijpen dat je hem toch verkocht hebt, zelf vind ik het een supertool maar dat ik meer getriggerd ben en blijf om te tweaken als met mijn amps is een feit, daar staat dan ook wel tegenover dat mijn speeltuin is vergroot naar pakweg 60 amps dus logisch is dat ook wel en ik kan het simpelweg niet laten om af en toe weer eens een nieuwe amp uit de Axe te pakken en me daarop te storten.

Yek1
19 januari 2010, 07:47
Kreeg gisteren een Edirol FA-66 binnen om direct naar m'n Mac op te kunnen nemen. Heb m'n patches opgenomen "quick and dirty":
OPNAMES (http://www.xs4all.nl/~engelen/AxeFxSounds)

Fender Strat (EVH element in de brug, Lindy Fralin SC's) > Axe-Fx Ultra > Edirol (analog) > Firewire > Adobe SoundBooth. Geen post-processing.

Alle patches zijn gemaakt voor weergave door een Atomic Reactor FR amp. Veel high-gain patches maar ik gebruik daarvan alleen de Cornford and Bogners. Moet hier en daar nog wel wat aanpassen, maar dit is de basis.

paulusdeBKB
19 januari 2010, 10:35
Waardevolle bijdrage Yek1! Dankjewel! Ik heb niet alle samples beluisterd, was vooral benieuwd naar de cleane geluiden. Die klinken behoorlijk goed. Een aantal overstuurde modellen (Uberschall, Recto, Brown) loopt een beetje dicht in het laag, misschien is dat bij de originelen ook wel zo. De Cornford en de Bogner XTC lijken daar minder last van te hebben.

Het is duidelijk dat er een hoop mooie sounds te maken zijn met de Axe-FX. Als 'ie nou eens de helft zou kosten...

Yek1
19 januari 2010, 11:30
Hee Paulus, thanks.

Edit: heb de high-gainers inmiddels aangepast. Gain omlaag, andere cab. De clips zijn geactualiseerd. Ook die van de Plexi.

Robbert v.d. Hanenberg
21 januari 2010, 16:10
Ik heb de Axe 2 maanden thuis gehad.
Het apparaat is eigenlijk gebaseerd op impulse responses. Vooral cabinets, effecten en de toonregeling (bass, mid, treble, presence) van 'n amp kunnen zo heel natuurgetrouw gesimuleerd worden.
De 'gain-sectie' van 'n amp kan echter niet met impulse responses gesimuleerd worden...omdat deze niet linear is...en juist daar valt 't apparaat ook zwaar door de mand vind ik.
De reden dat veel gitaristen gecharmeerd zijn van 't apparaat heeft naar mijn mening vooral te maken met de natuurlijke feel die cabinet-impulses teweeg kunnen brengen, maar daar heb je eigenlijk geen Axe fx voor nodig. Ik gebruik al jaren zelfgemaakte cab-impulses die ik laad in 'n gratis vst plugin.
Rechtstreeks klinkt 't apparaat best overtuigend, maar sluit hem aan op 'n eindtrap + speakerkast en je hoort hoe digitaal de Axe eigenlijk klinkt..dit heeft vooral te maken met de kunstmatige gain...
Neem 'n amp sim van de Axe (CAE, Marshall, etc)...en vergelijk hem daarna met de 'real' amp...dan is de keuze snel gemaakt, althans, wat mij betreft. Zelfs de amp modeling van m''n Tonelab klinkt veel overtuigender naar mijn mening.
Voor 'n goede direct sound zou ik 'n top preamp combineren met 'n vette cab impulse(eindtrap + cab) die je laadt in 'n vst. Je kunt natuurlijk de Axe ook puur gebruiken als impulse loader en effect unit (effecten zijn super!), alleen is 't dan wel 'n kostbaar verhaal natuurlijk, anderzijds hoef je dan niet met 'n laptop de buhne op.

joogi
21 januari 2010, 16:29
welke vst plug-in is dat dan ?
zelfgemaakte cab-impulses ?
hoe doe je dat dan ?
gaarne uitleg voor een computer nerd

Tony L
21 januari 2010, 16:34
Robbert, qua output waar heb jij de Axe op aangesloten? Ben wel benieuwd over welke studio monitors je hem hebt beluistert. Als je een cab gebruikt maakt het erg uit welke poweramp je gebruikt. Vergeet dan niet de poweramp en cab simulaties uit te zetten!

Yek1
21 januari 2010, 18:13
Je kunt niet kiezen tussen power amps, het is aan of uit.

Wat met de Axe-Fx niet kan, althans niet zonder speciale IR's, is het geluid nabootsen van een amp+cabinet zoals je die hoort als je ervoor staat. Dat is een veel voorkomend misverstand. De Axe emuleert een gemic'de amp. Dat vergt nogal een omschakeling en gewenning als je altijd je eigen cabinet gewend was te gebruiken.

Robbert v.d. Hanenberg
21 januari 2010, 19:34
Joogi: Ik gebruik zelf Kefir of Revalver. Kefir: http://habib.webhost.pl/vst_keFIR.php

Hier wordt uitgelegd hoe je zelf 'n impulse kunt maken:

http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=32&t=1745


Tony L: Ik gebruik 'n Mesa 2:90 poweramp.

Yek1: Ik werk al jaren met 'direct-sounds' dus ben bekend met het verschil tussen 'voor je speakerkast staan' en het signaal terugkrijgen via je afluistering(studio monitors).
Wat ik aan wil geven is dat de preamp-sectie van de Axe, vooral aangesloten op 'n poweramp + speakerkast, digitaal klinkt, althans, dat vind ik. De Axe simuleert exact de eq-curve van de originele amps(toonregeling: Treble, mid, bass, presence), dat is juist te gek, alleen is de gain (te) digitaal...omdat hiervan geen impulse response van genomen kan worden...en dat hoor je direct...

Tony L
22 januari 2010, 09:37
Je kunt niet kiezen tussen power amps, het is aan of uit.

Ik had het ook niet over de poweramps in de Axe maar over externe poweramps. Het maakt een wereld van verschil welke je hebt in combinatie met de Axe. En als je dan een externe poweramp + cab hebt dan moet je wel de interne poweramp en cabs uitschakelen.


Ik gebruik 'n Mesa 2:90 poweramp.


Ik zou even kijken in het Axe forum of dit wel een geschikte poweramp is. Het kan goed zijn dat dit (in combinatie met een Axe) niet het gewenste resultaat levert.



Wat ik aan wil geven is dat de preamp-sectie van de Axe, vooral aangesloten op 'n poweramp + speakerkast, digitaal klinkt, althans, dat vind ik.


Wat vind je dan van onderstaand geluid? Dit is ook opgenomen met een poweramp + cab en voor mij verre van digitaal. Ik kan me voorstellen dat het geluid nog beter is als je in die kamer zelf zit. Mocht je dit digitaal vinden klinken dan begrijp ik goed dat de Axe qua amps niets voor jouw is.

http://www.youtube.com/watch?v=0NXunIvK24s

Henri H
22 januari 2010, 09:58
Dat klinkt best goed, en hij kan ook nog nummertjes van Rush. :ok: ;)

paulusdeBKB
22 januari 2010, 10:31
Youtube is geen goede indicator, zo blijkt maar weer. Klinkt prima maar verder niets bijzonders. Sounds van vergelijkbare kwaliteit kun je met iedere modeler maken, en ook met de betere FX-processors kan dat al een jaar of 20.

De meerwaarde van de Axe-FX zit 'em in de veelheid van goede/bruikbare sounds, zijn tweakability en de goede effecten. Ik neem onmiddellijk aan dat de Axe-FX daarin beter presteert dan de concurrentie.

Maar we hopen allemaal stiekum dat de Axe-FX de feel en het speelgenot dat een echte buizenamp verschaft, kan repliceren. En ik denk niet dat dat zo is. Maar nogmaals: ik heb nooit over de Axe-FX gespeeld, dit is slechts mijn indruk na het bekijken van youtube filmpjes en het beluisteren van soundclips.

Tony L
22 januari 2010, 10:55
Youtube is geen goede indicator, zo blijkt maar weer. Klinkt prima maar verder niets bijzonders. Sounds van vergelijkbare kwaliteit kun je met iedere modeler maken, en ook met de betere FX-processors kan dat al een jaar of 20.


Line 6 en Boss komen in de verste verte niet bij de Axe in de buurt. Daarnaast heb je natuurlijk nog zat andere modelers maar daar werd ik ook niet warm van. Ik heb maanden moeten tweaken om op de GT-10 een acceptabel geluid te kunnen krijgen. Ik ben pas overtuigd op het moment dat ik het met mijn eigen oren hoor. Er zullen vast een aantal clips zijn die erg goed klinken maar over het algemeen wordt ik niet warm van wat ik hoor. Met de Axe is het percentage wat ik lekker vind klinken vele malen hoger. En uit eigen ervaring ook nog eens met een factor 10x minder tijd te bereiken.

Chiel
22 januari 2010, 11:13
Neem 'n amp sim van de Axe (CAE, Marshall, etc)...en vergelijk hem daarna met de 'real' amp...dan is de keuze snel gemaakt, althans, wat mij betreft.

+1. Ook exact mijn bevinding en temeer de reden dat ik de cleane sounds niet lekker vind klinken én spelen. Maar inderdaad, als FX unit is hij echt te gek.

Yek1
23 januari 2010, 13:26
Tele + Plexi, hoezo geen lekkere gain.... (http://www.youtube.com/watch?v=NytC5iN0Lng) ;-)

En clean toonz (http://www.youtube.com/watch?v=148uvMvw20Y)

morris
23 januari 2010, 14:23
En op de zevende dag...
had Morris zijn sounds weer op orde na veel tweaken, en ging zijn Ultra hemelen :(:(

Het ding doet nu niets meer en hangt vast bij startup. In het verleden wel eens HEEL sporadisch gehad, maar dat was een kwestie van even aan en uit, maar nu denk ik toch dat het definitief einde oefening is. Ik hoop dat de mannen van Fractal/G66 hier een goede oplossing voor hebben, want het ding is nog geen jaar oud.

Morris

En NEE: ik ben NIET in de stemming voor grapjes over 'echte' amps!! :angry::angry::angry:

paulusdeBKB
23 januari 2010, 14:34
Tele + Plexi, hoezo geen lekkere gain.... (http://www.youtube.com/watch?v=NytC5iN0Lng) ;-)

En clean toonz (http://www.youtube.com/watch?v=148uvMvw20Y)

Met name het cleane filmpje is toch wel indrukwekkend, vind ik. Dat doet mijn Zoom modeler in ieder geval lang zo goed niet!

@ Morris: wat onwijs kut, man! Betrouwbaarheid zou bij een apparaat van dit kaliber eigenlijk geen issue mogen zijn, ik hoop dat je een backup hebt van je meest recente presets. Sterkte...

Yek1
23 januari 2010, 14:34
Stroom er al afgehaald (stekker eruit)?

Mijn ervaring met de service van G66 is uitstekend. Hoop dat ze het kunnen oplossen.

Vastlopers komen niet vaak voor, in de regel alleen bij een verbinding met de editor (als de MIDI-interface niet helemaal meewerkt).

morris
23 januari 2010, 15:44
Stroom er al afgehaald (stekker eruit)?

Mijn ervaring met de service van G66 is uitstekend. Hoop dat ze het kunnen oplossen.

Vastlopers komen niet vaak voor, in de regel alleen bij een verbinding met de editor (als de MIDI-interface niet helemaal meewerkt).

Ja, ik heb alles al geprobeerd, maar het ding is zo dood als een pier. Sussi (G66) stuurt me maandag een nieuwe Eprom, laten we kijken of dat gaat werken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Axe door de upgrade van de firmware naar 9.0 kapot is gegaan. Ik had al zoveel problemen met de sounds, en nu dit...
Domme vraag: op zo'n eprom, zit daar firmware en presets op of moet ik dit weer uploaden en alleen mijn eigen presets effe inladen? Want als ik dadelijk weer de firmware moet upgraden heb ik misschien hetzelfde probleem....

Morris

Yek1
23 januari 2010, 16:09
Volgens mij zit op de eprom alles al.

Ken trouwens geen berichten dat er door upgrades apparaten kapot zijn gegaan. En ik volg alles ;-)

Kan bv. wel dat in 9.0 meer geheugen gebruikt wordt, waardoor nu pas die foute byte (die er al was) aangesproken wordt. Of zoiets ....

Hoe dan ook, hopen dat het straks weer werkt. Je had dus wel een backup gelukkig.

Robbert v.d. Hanenberg
23 januari 2010, 16:21
Tele + Plexi, hoezo geen lekkere gain.... (http://www.youtube.com/watch?v=NytC5iN0Lng) ;-)

En clean toonz (http://www.youtube.com/watch?v=148uvMvw20Y)

Tja, wat moet ik hiermee... hoe kun je nu 'n sound beoordelen die met een of ander camera'tje is opgenomen??

Dit soort clips geeft tenminste 'n redelijk beeld van hoe 'n amp kan klinken:

http://www.youtube.com/watch?v=A_5wkogvq98

Heb van de Axe nog geen overtuigende 'live-clip' gehoord. Heb 'm zelf ook uitgebreid over 2 grote PA-systemen getest...'t is 't allemaal net niet...jammer genoeg.

Yek1
23 januari 2010, 17:56
Ah, een audiofiel.... Cameramic of niet, 't klinkt nmm goed.

Wat betreft de stelling over de gain: versie 9.0 van de firmware bevat de Bogner XTC 20 Ann. (Blue en Red kanalen). Ik heb exact die versterker (met Bogner speakerkast) hier staan, naast de Axe, en ben dus in staat ze direct te vergelijken.
100% hetzelfde? Nee.
Verbazingwekkend dicht bij elkaar? Ja.
Klinkt de Axe verhoudingsgewijs "digitaal"? Nee.
En dan het gemak waarmee je goed klinkende opnames kan maken met de Axe, vergeleken met het uitversterken van een buizenamp.

Hoe dan ook, 't is niet mijn missie anderen te overtuigen v/d Axe-Fx. Smaak en beleving zijn persoonlijk.

LordRiffenstein
23 januari 2010, 18:08
Hoe dan ook, 't is niet mijn missie anderen te overtuigen v/d Axe-Fx.

Je posts bewijzen anders wel het tegendeel. :seriousf:

Hey Morris, jammer van de AxeFX. PL-rack toch nog maar even bijhouden?? :sssh:

morris
23 januari 2010, 19:25
Je posts bewijzen anders wel het tegendeel. :seriousf:

Hey Morris, jammer van de AxeFX. PL-rack toch nog maar even bijhouden?? :sssh:

hahaha, nee voorlopig gaat alleen het pregain rack + sc1 eruit. Met het amprack wacht ik nog ff. ;-)

Morris

johantipker
23 januari 2010, 20:09
Joogi: Ik gebruik zelf Kefir of Revalver. Kefir: http://habib.webhost.pl/vst_keFIR.php

Hier wordt uitgelegd hoe je zelf 'n impulse kunt maken:

http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=32&t=1745


Tony L: Ik gebruik 'n Mesa 2:90 poweramp.

Yek1: Ik werk al jaren met 'direct-sounds' dus ben bekend met het verschil tussen 'voor je speakerkast staan' en het signaal terugkrijgen via je afluistering(studio monitors).
Wat ik aan wil geven is dat de preamp-sectie van de Axe, vooral aangesloten op 'n poweramp + speakerkast, digitaal klinkt, althans, dat vind ik. De Axe simuleert exact de eq-curve van de originele amps(toonregeling: Treble, mid, bass, presence), dat is juist te gek, alleen is de gain (te) digitaal...omdat hiervan geen impulse response van genomen kan worden...en dat hoor je direct...

dit is hele freaky software, ik heb zojuist een impulse response gemaakt van een Kjaerhus Classic reverb VST mbv van Voxengo Deconvolver.
Deze impulse kun je dan "laden" in KeFir, Kefir is een VST waar je dus je zelf -gebrouwde impulse response op los kan laten...
In mijn geval is Kefir dus nu de Kjaerhus Classicreverb..die je in bijv wavelab als vst op elke wave of live input los kunt laten...

Dit werkt en dit biedt ongekende mogelijkheden, deze post van Robbert is volgens mij een zeer waardevolle bijdrage aan deze discussie...en valt niet te negeren...
Ik ga de aankomende week eens wat impulse responses maken van:

-Sp B1 grootmebraanmic (leidt vast tot mic modeling)
-Fender HRDL
-Fender HRDL reverbtank
-Lexicon LXP5

Jammer dat ik verder niet zoveel gear heb...:dontgeti:

Arvoitus
24 januari 2010, 02:52
Dit soort clips geeft tenminste 'n redelijk beeld van hoe 'n amp kan klinken:

http://www.youtube.com/watch?v=A_5wkogvq98
.
Sorry maar ik heb liever een brak filmpje van iemand in een zaal dan een gemic'te versterker.

Plaats die mic 10cm naar links en je versterker klinkt TOTAAL anders, een microfoon kan een versterker enorm modderig of scherp laten klinken.

Robbert v.d. Hanenberg
24 januari 2010, 14:56
Het enige wat ik aan wil geven is dat de 'feel' en het 'natuurlijke aanvoelen' van de Axe wordt bepaald door het gebruik van cab-impulses, niet door de modeling-sectie van de Axe zelf.
De techniek voor het maken van cab-impulses werd al gebruikt voordat de Axe er was. Sterker nog, Fractal Audio gebruikte in de eerste versie (matige)cab-impulses die ze gewoon van internet plukte, dit waren dus impulses die niet door hen gemaakt waren, maar door gitaristen, en al voordat de Axe te koop was, gratis online werden aangeboden. Fractal Audio is hier later ook op aangesproken en ze hebben ook hun excuses hievoor aangeboden.
De meeste cab impulses zijn eigenlijk 'n impulse response van de 'eindtrap + cab + mic'. Combineer deze met 'n Podje, Tonelab of andere modeler en je krijgt dezelfde feel als bij de Axe...in mijn optiek soms zelfs beter. Zelfs gratis plug-ins kunnen met 'n goede cab-impulse verbluffend goed klinken. Met 'n goede (buizen)preamp + goede cab-impulse kun je echt 'n top direct sound creeren. Het grootste voordeel van de laatste optie is dat je 'n perfect 'uitgemic-ed' signaal aan kunt leveren...ik ken teveel gitaristen die met 'n leuk rack, goede sound op hun kast, uiteindelijk 'n matige sound hebben over de PA...door uitmicings-problemen.
Met 'n goede cab-impulse kun je zonder concessies te doen(wat je qua 'direct sounds' normaliter juist vaak wel doet) 'n top-sound verkrijgen over de PA.

Ik heb de Axe bewust 2 maanden uitgeprobeerd, eigenlijk voor 'n collega, maar tevens voor mezelf natuurlijk. Ik ben juist iemand die gaat voor de 'ultimate direct-sound', studio en live, en had juist daarom hoge verwachtingen van het apparaat. Ik wil niets afkraken maar zeg alleen maar wat ik denk, wat mijn bevindingen zijn. Ik had juist heel graag met de Axe willen werken. Had hem ook bijna gekocht, puur voor de effecten en als impulse-loader, kwam er alleen later achter dat de impulse loader van de Axe de impulsen ietwat onnatuurlijk kleurt t.o.v. Kefir.
Waarom meer dan 2000,- uitgeven aan 'n apparaat als er goedkopere(gratis) en betere opties voor het grijpen liggen?

johantipker
24 januari 2010, 15:04
Sorry maar ik heb liever een brak filmpje van iemand in een zaal dan een gemic'te versterker.

Plaats die mic 10cm naar links en je versterker klinkt TOTAAL anders, een microfoon kan een versterker enorm modderig of scherp laten klinken.

...dit gaat richting off topic..maarre...

het hangt erg af van de mic die je gebruikt en van een stukje vakkennis, de ene mic is de andere niet:

ik ben ook geen ervaren studiotech, maar ik boek vooralsnog hele goede resultaten met het "uit-mic-en" van een amp met een Studio Projects B1 grootmembraan mic. deze mic laat zich makkelijk plaatsen, ik zet 'm meestal gewoon in het hart van de speaker, ongeveer 10 cm er voor en echt gaan met die banaan, je hebt dan een prima werkbare sound, ik denk beter dan een heleboel modelers...

Arvoitus
24 januari 2010, 15:12
Het enigste wat ik aan wil geven is dat de 'feel' en het 'natuurlijke aanvoelen' van de Axe wordt bepaald door het gebruik van cab-impulses, niet door de modeling-sectie van de Axe zelf.
De techniek voor het maken van cab-impulses werd al gebruikt voordat de Axe er was. Sterker nog, Fractal Audio gebruikte in de eerste versie (matige)cab-impulses die ze gewoon van internet plukte, dit waren dus impulses die niet door hen gemaakt waren, maar door gitaristen, en al voordat de Axe te koop was, gratis online werden aangeboden. Fractal Audio is hier later ook op aangesproken en ze hebben ook hun excuses hievoor aangeboden.
De meeste cab impulses zijn eigenlijk 'n impulse response van de 'eindtrap + cab + mic'. Combineer deze met 'n Podje, Tonelab of andere modeler en je krijgt dezelfde feel als bij de Axe...in mijn optiek soms zelfs beter. Zelfs gratis plug-ins kunnen met 'n goede cab-impulse verbluffend goed klinken. Met 'n goede (buizen)preamp + goede cab-impulse kun je echt 'n top direct sound creeren. Het grootste voordeel van de laatste optie is dat je 'n perfect 'uitgemic-ed' signaal aan kunt leveren...ik ken teveel gitaristen die met 'n leuk rack, goede sound op hun kast, uiteindelijk 'n matige sound hebben over de PA...door uitmicings-problemen.
Met 'n goede cab-impulse kun je zonder concessies te doen(wat je qua 'direct sounds' normaliter juist vaak wel doet) 'n top-sound verkrijgen over de PA.

Ik heb de Axe bewust 2 maanden uitgeprobeerd, eigenlijk voor 'n collega, maar tevens voor mezelf natuurlijk. Ik ben juist iemand die gaat voor de 'ultimate direct-sound', studio en live, en had juist daarom hoge verwachtingen van het apparaat. Ik wil niets afkraken maar zeg alleen maar wat ik denk, wat mijn bevindingen zijn. Ik had juist heel graag met de Axe willen werken. Had hem ook bijna gekocht, puur voor de effecten en als impulse-loader, kwam er alleen later achter dat de impulse loader van de Axe de impulsen ietwat onnatuurlijk kleurt t.o.v. Kefir.
Waarom meer dan 2000,- uitgeven aan 'n apparaat als er goedkopere(gratis) en betere opties voor het grijpen liggen?
Tja, het probleem is dat je moeilijk met een laptop live kunt gaan spelen. Als je 1 sound hebt dan lukt dat wel maar als je verschillende sounds hebt en die live wil gaan wisselen ... dan houd het al vlug op.

Met een laptop + interface kom je ook al heel vlug richting een Axe-FX.

Robbert v.d. Hanenberg
24 januari 2010, 15:23
Tja, het probleem is dat je moeilijk met een laptop live kunt gaan spelen. Als je 1 sound hebt dan lukt dat wel maar als je verschillende sounds hebt en die live wil gaan wisselen ... dan houd het al vlug op.

Met een laptop + interface kom je ook al heel vlug richting een Axe-FX.

De laptop gebruik je dan niet voor meerdere 'sounds' maar puur als host voor 1 goede cab-impulse. Je hoeft dus verder niet meer aan je laptop te komen...blijft natuurlijk wel het feit dat je met 'n laptop op de buhne staat, kan me voorstellen dat sommige gitaristen daar 'n probleem mee hebben.

Veel mensen zijn al in 't bezit van 'n laptop + interface...dus dat hoeft geen extra kostenpost te zijn...of je dit mee de buhne op wil nemen is 'n ander verhaal.

Arvoitus
24 januari 2010, 15:44
De laptop gebruik je dan niet voor meerdere 'sounds' maar puur als host voor 1 goede cab-impulse. Je hoeft dus verder niet meer aan je laptop te komen...blijft natuurlijk wel het feit dat je met 'n laptop op de buhne staat, kan me voorstellen dat sommige gitaristen daar 'n probleem mee hebben.

Veel mensen zijn al in 't bezit van 'n laptop + interface...dus dat hoeft geen extra kostenpost te zijn...of je dit mee de buhne op wil nemen is 'n ander verhaal.
Maar waar haal je dan je preamp sounds vandaan?

Een AXE-FX is gewoon een alles-in-een oplossing. Gitaar in -> 100% bruikbare sound klaar voor P.A. eruit.
Effecten, tientallen versterkers, impulses, etc.

Alles zit erin, dat is het mooie van een Axe-fx. Je hoeft geen buizenpreamp, di, interface, laptop te hebben. Het is gewoon de Axe-FX en je bent klaar.

Liquid_Metal
24 januari 2010, 17:46
Maar waar haal je dan je preamp sounds vandaan?

Een AXE-FX is gewoon een alles-in-een oplossing. Gitaar in -> 100% bruikbare sound klaar voor P.A. eruit.
Effecten, tientallen versterkers, impulses, etc.

Alles zit erin, dat is het mooie van een Axe-fx. Je hoeft geen buizenpreamp, di, interface, laptop te hebben. Het is gewoon de Axe-FX en je bent klaar.

Ik gebruik sinds kort Guitar Rig 3 tijdens repetities. En ik moet zeggen, het klinkt via headset een stuk beter dan alleen een preamp via line out. Echt een verbetering, dus ik kan me voorstellen dat dingen zoals impulses erg makkelijk kunnen zijn.

Yek1
2 februari 2010, 14:18
Las dat je probleem nog niet is opgelost. Bummer!



Ja, ik heb alles al geprobeerd, maar het ding is zo dood als een pier. Sussi (G66) stuurt me maandag een nieuwe Eprom, laten we kijken of dat gaat werken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Axe door de upgrade van de firmware naar 9.0 kapot is gegaan. Ik had al zoveel problemen met de sounds, en nu dit...
Domme vraag: op zo'n eprom, zit daar firmware en presets op of moet ik dit weer uploaden en alleen mijn eigen presets effe inladen? Want als ik dadelijk weer de firmware moet upgraden heb ik misschien hetzelfde probleem....

Morris

qwertyuiop
2 februari 2010, 17:29
Ik gebruik sinds kort Guitar Rig 3 tijdens repetities. En ik moet zeggen, het klinkt via headset een stuk beter dan alleen een preamp via line out. Echt een verbetering, dus ik kan me voorstellen dat dingen zoals impulses erg makkelijk kunnen zijn.

he, dat is interessant! ff offtopic dan maar;
- gebruik je een footcontroller? welke en hoe?
- wat bedoel je met preamp? een losse of die uit de laptop?
- vertel, vertel, vertel!

morris
2 februari 2010, 20:42
Las dat je probleem nog niet is opgelost. Bummer!

Yep Yek (lol),
Ik heb de Emprom verwisseld, maar no dice. Morgen wordt ie (kosteloos) opgehaald. Wel goede service van G66 overigens. En snel, zelfs in het weekend worden je mailtjes binnen het uur beantwoord.
Dit heeft me wel aan het denken gezet. Van wat ik zo overal hoor, zijn er zelden betrouwbaarheidsproblemen, maar een podXT in mijn rugzak als backup is geen overbodige luxe denk ik...

Morris

Liquid_Metal
2 februari 2010, 20:47
he, dat is interessant! ff offtopic dan maar;
- gebruik je een footcontroller? welke en hoe?
- wat bedoel je met preamp? een losse of die uit de laptop?
- vertel, vertel, vertel!

1. Eerst de GCP, nu een simpele Yamaha MFC05 met 10 PC's. Via een Fast Track Pro als MIDI interface
2. Preamps komen ook gewoon uit de laptop. Ik plug m'n gitaar in de Fast Track Pro en de outputs gaan van daaruit naar de mixer (of live, maar dan ga ik dit niet gebruiken, naar de PA).

Yek1
2 februari 2010, 22:54
Dit heeft me wel aan het denken gezet. Van wat ik zo overal hoor, zijn er zelden betrouwbaarheidsproblemen, maar een podXT in mijn rugzak als backup is geen overbodige luxe denk ik...
Morris

Yep, heb altijd een stokoude H&K Tubeman bij me met een "Direct" uitgang. Just in case. Zal kut klinken maar tis maar voor een backup.....

paulusdeBKB
2 februari 2010, 23:21
Ik heb voor hetzelfde doel een Yamaha DG-Stomp.

Chiel
2 februari 2010, 23:53
Ik een Boss GT-3 :sssh:

Yek1
2 februari 2010, 23:55
Tsss, dat ik dat vergeet te vermelden: ik heb ook nog een Bogner Ecstasy als backup....

;-)

Chiel
3 februari 2010, 13:18
Oh? Die neem je ook standaard en altijd mee naar alle gigs?

Yek1
3 februari 2010, 13:25
Oh? Die neem je ook standaard en altijd mee naar alle gigs?

Hetwasmaareengrapje.nl.
Omdat de Bogner werkloos staat te zijn.

Chiel
3 februari 2010, 15:28
Tja, you never know . . .

Yek1
3 februari 2010, 17:27
Kennen jullie deze? Geinig!

(R)evolution of rock guitar:

Deel 1 (http://www.youtube.com/watch?v=2-nHCW0eg0E)
Deel 2 (http://www.youtube.com/watch?v=vZ1-rF_rG7I)
Deel 3 (http://www.youtube.com/watch?v=dEwxZsZqJbA)
Deel 4 (http://www.youtube.com/watch?v=dEwxZsZqJbA)

Henri H
4 februari 2010, 09:00
Als ik die laatste, maar ook eerdere filmpjes even vlug doorneem, hoor ik toch een erg "nagemaakte" sound, niet echt mooi, wel heel veelzijdig en uitgebreid, maar niet mijn ding.
Die gast van die laatste filmpjes kan wel spelen zeg! :o

Liquid_Metal
4 februari 2010, 23:20
Als ik die laatste, maar ook eerdere filmpjes even vlug doorneem, hoor ik toch een erg "nagemaakte" sound, niet echt mooi, wel heel veelzijdig en uitgebreid, maar niet mijn ding.
Die gast van die laatste filmpjes kan wel spelen zeg! :o

Ik heb alleen het eerste filmpje gekeken op moment van schrijven en veelzijdig is het inderdaad, maar ik hoor ook geen fijne sounds.

signsofzodiac
5 februari 2010, 07:45
Zo blijkt maar weer, sound is in the ear of the beholder. Vind er in de 3 (1tje is dubbel) filmpjes een paar geweldige sounds bij zitten en een stel goede. Het zijn voor het merendeel ook compleet standaard presets of minimaal getweakte, waar een stel andere IR's al een wereld van verschil uit zouden maken. Heb geen axe-fx, maar zou er een moord voor doen.

Die knakker kan potdorie wel een fijn potje spelen zeg.