PDA

View Full Version : Paar vragen over afwerking



marcel125
14 februari 2009, 12:26
Ha Zelfbouwers,

Vandaag was het dan zover mijn prs-style saga kit is gekomen.
De kwaliteit valt mij reuze mee het is dan wel geen mahonie maar alles is netjes afgewerkt.
Er zit een mooie curve in de body en ook het marple topje ziet er leuk uit.
Alleen zit er een sealer op de hele body (superglad dat wel)
Nou wil ik graag de voorkant blauw beitsen en de rest wil ik of donkerbruin beitsen of zwart spuiten
Nu is mijn vraag Als ik wil beitsen moet ik dan de sealer er afschuren ??
Zoja met wat voor korrel schuurpapier kan ik dat het beste doen?
Verder wil ik graag weten kan ik hem eerst stainen met bv zwarte beits dan afscuren en dan met blauw beitsen of gaat dat niet meer lukken i.v.m. de sealer die al in de nerven van het hout zit.

Marcel

G.G.
14 februari 2009, 13:38
Ha Zelfbouwers,

Vandaag was het dan zover mijn prs-style saga kit is gekomen.
De kwaliteit valt mij reuze mee het is dan wel geen mahonie maar alles is netjes afgewerkt.
Er zit een mooie curve in de body en ook het marple topje ziet er leuk uit.
Alleen zit er een sealer op de hele body (superglad dat wel)
Nou wil ik graag de voorkant blauw beitsen en de rest wil ik of donkerbruin beitsen of zwart spuiten
Nu is mijn vraag Als ik wil beitsen moet ik dan de sealer er afschuren ??
Zoja met wat voor korrel schuurpapier kan ik dat het beste doen?
Verder wil ik graag weten kan ik hem eerst stainen met bv zwarte beits dan afscuren en dan met blauw beitsen of gaat dat niet meer lukken i.v.m. de sealer die al in de nerven van het hout zit.

Marcel

Die sealer zit er juist zodat lak, niet te diep in het hout dringt. Anders heb je mogelijk liters lak nodig. Ik hoop dat het een donkere sealer is op het esdoorn, dat zorgt ervoor dat de nerven er wat meer uitspringen.

Cocobolo
14 februari 2009, 14:09
We zijn altijd blij met foto's ;) Kun je die hier plaatsen?
Succes!

marcel125
14 februari 2009, 15:21
Dat die sealer er op zit om lak te besparen dat weet ik maar als ik hier zwarte beits op smeer en ga weer schuren dan schuur je volgens mij alles weer weg.

Marcel

http://img24.imageshack.us/img24/6696/bodywh6.th.jpg (http://img24.imageshack.us/my.php?image=bodywh6.jpg)

Yoshida
14 februari 2009, 16:05
Dat die sealer er op zit om lak te besparen dat weet ik maar als ik hier zwarte beits op smeer en ga weer schuren dan schuur je volgens mij alles weer weg.

Marcel


Misschien moet je het beitsen een paar keer herhalen? Een sealer sluit volgens mij nooit 100% af, misschien 70% maar ik heb er nog niet vaak genoeg mee gewerkt om dat zeker te weten.
Wat ik je wel met zekerheid kan zeggen is dat alle kleur- en laklagen het beste op basis van dezelfde oplosmiddel kunnen zijn. Of dit voor de sealer ook opgaat weet ik niet zeker maar het lijkt me wel de moeite waard om hier rekening mee te houden.

Ziet er trouwens uit als een mooie projectbody. Gefeliciteerd en succes ermee.

pueblo
14 februari 2009, 16:48
ziet er mooi uit die body:ok:

marcel125
3 juni 2009, 22:57
Het heeft even geduurd maar hij is bijna af (mede dankzij de snelle service van Dieter voor een potmeter)
http://img38.imageshack.us/img38/6207/sagaprs.th.jpg (http://img38.imageshack.us/my.php?image=sagaprs.jpg)
Die sealer die erop zat is waarschijnlijk epoxy
Kei en keihard...daar zitten heel wat schuuruurtjes in
En het onvermijdelijke is gebeurt ik ben op een paar plaatsen door de top heengegaan met schuren
Nu moeten de frets nog gepolijst worden en verder nog wat finetuning

Marcel

Cocobolo
4 juni 2009, 08:13
...Die sealer die erop zat is waarschijnlijk epoxy
Kei en keihard...daar zitten heel wat schuuruurtjes in
En het onvermijdelijke is gebeurt ik ben op een paar plaatsen door de top heengegaan met schuren
Marcel

door de top heen geschuurd? Is het een gefineerde top dan?
Ziet er verder mooi uit hoor!

marcel125
4 juni 2009, 10:01
Ja, Het is een uiterst dun laagje fineer wat er op zit
Daar zit je echt zo doorheen
Maar het was meer een projectje om te kijken hoe het lakken en polijsten uitpakt
Een oefening voor de SG die ik aan het bouwen ben met behulp van jou mallen
Ik zal daar binnenkort wel eens een topic met foto's over openen

Marcel