PDA

View Full Version : Welke?



Jantje Poen
13 februari 2009, 23:10
Ik ben van plan een akoestische gitaar te kopen, zo'n ding met metalen snaren (nickel??).

Ik heb jaren geleden al eens wat uitgeprobeerd, een paar Gibson, Guilts, Larivee en Martin. Ik kan me er niet meer zo veel van herinneren. Wat ik nog wel weet dat ik toen een éénvoudige D28 van Martin van 1700 Euro het lekkerste vond klinken.

Voordat ik aan dit verlangen toegeef en maar een D28 bestel, wil ik graag wat meningen horen. Ik speel meestal zonder plectrum, dus gewoon met mijn vingers en met korte nagels, dus weinig attack. Nu heeft ooit iemand mij gezegd dat je dan juist een gelakte klankkast moet hebben, want die hebben een helder, harder geluid. Speel je veel met plectrum en nagels dan juist ongelakt of satin omdat die donkerder zijn van klank. Is dit waar?

Zijn er modellen die veel gewaardeerd worden? En waar zou ik het beste terrecht kunnen, goed advies, veel keus en goede prijs?

remcol
13 februari 2009, 23:22
Ik zou zeggen, voor akoestisch, kijk eens bij Rudi van the Fellowships of Acoustics in Bergentheim, of anders Kees Dee in Amersfoort. Die hebben veel keus in akoestische gitaren.
Heb zelf een l'arrivee D03. Satin finish dus, en speel gewoon met mn nagels. Heb toendertijd veel gitaren geprobeerd, ook de duurdere D05. Maar met de D03 zat het bij mij meteen goed, meteen een klik/vonk(net als bij een vrouw;)). Vind haar erg mooi, geweldige klank, speelt fantastisch! Maar ofdat nou alleen aan de matte finish ligt? Misschien wel een exemplaar wat eruit 'springt'.
Maargoed, dit alles in nogal subjectief en smaakgebonden. Dus, mijn advies, speel op veel verschillende modellen, en probeer aan de hand daarvan je selectie te verkleinen tot een paar modellen. Dat maakt de keus al makkelijker! En als jij je happy voelt met jouw gitaar, dan maakt de mening van een ander toch al niet meer uit?

--=HANS=--
13 februari 2009, 23:41
Hmmm, lijkt me een onwaarschijnlijk verhaal van die matte en hoogglans finish. De dikte van de laklaag is wel van invloed op de klank maar of die nu mat of glanzend is lijkt me niet relevant. Bij Lowden doen ze het als volgt: ze lakken een gitaar eerst hoogglans en vervolgens gaan ze er met een stukje polijstpapier overheen om de kenmerkende matte Lowdenfinish te bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat zo`n gitaar anders klinkt als ze er niet met een stukkie polijstpapier overheen gaan. Op mijn Lowden ontstaan er overigens ook plekken op de body waar dat matte verdwijnt en de glans weer terug komt door het gebruik.
Ik zou dus maar gewoon lekker gaan proberen bij een speciaalzaak en vooral kopen wat je fijn vindt.

charles
14 februari 2009, 00:08
Ik speel ook met korte nagels, (vooral) op een gitaar met satin finish (Larrivee om-03). Ik heb niet het gevoel dat meer lak mij een leuker geluid zal geven, eerlijk gezegd.

Ik weet niet hoe erg de lak het geluid beinvloed - ik neem aan dat het veel minder van belang is dan het soort hout, model, constructie, diepte, snaren, enz.

LaurentB
14 februari 2009, 11:06
Een algemeen advies: bestel er niet zomaar een blind, maar ga een exemplaar zoeken dat je bevalt en koop dát exemplaar. Zeker bij akoestische gitaren kan er groot verschil zijn tussen individuele exemplaren.

hendrix2
14 februari 2009, 11:31
Een algemeen advies: bestel er niet zomaar een blind, maar ga een exemplaar zoeken dat je bevalt en koop dát exemplaar. Zeker bij akoestische gitaren kan er groot verschil zijn tussen individuele exemplaren.

Een heel goed advies. Zeker rekening mee houden. 2 identieke gitaren, kunnen een dag en nacht verschillen. Ik geloofde dit nooit maar heb het vorig jaar met eigen oren ondervonden en was zwaar verbaasd.

Jantje Poen
14 februari 2009, 11:46
Een algemeen advies: bestel er niet zomaar een blind, maar ga een exemplaar zoeken dat je bevalt en koop dát exemplaar. Zeker bij akoestische gitaren kan er groot verschil zijn tussen individuele exemplaren.

Was ik ook eigenlijk niet van plan, maar een positieve ervaring met 1 specifiek model blijft gewoon hangen. Ik had echt hele dure jongens in mijn handen gehad, ergens tussen de 3000 en 4000 Euro, en een gitaartje van 1700 Euro komt dan als beste uit de verf. Dit bevestigt dan ook de adviezen, niet alleen zien, maar ook horen en voelen.

Wat wel zo is, dat mijn oren niet getraind zijn op akoestische geluiden, ik speel eigenlijk altijd elektrisch, daarom vind ik adviezen van wat meer gepasioneerde akoestische gitaristen heel leerzaam. Ik heb nu een Seagul, ik geloof dat dit ding C6 heet en er zit een micro p.u. in. Deze Seagul is veel te donker voor me en de hals is te plat en te breed. Graag hoor ik ook wat meer over het versterken van akoestische gitaren, wat is het beste? Microfoon, piezo, element in het klankgat, laat het me weten?

HdR
14 februari 2009, 14:26
Mijn idee en ervaring, een gelakte gitaar is qua klank doffer (sommige mensen noemen het warmer) dan een gitaar die afgewerkt is met olie of was..

Misschien zijn er mensen die deze mening delen met mij..

Gr,
Henk

Ron Houben
17 februari 2009, 20:50
Ik vraag me af waarom mensen niet meer naar een goede gitaarwinkel gaan. Er zijn er al genoemd in deze topic. Daar kan je met al die vragen terecht, als je open en eerlijk zegt wat je wilt en zoekt, of dat je nog niet weet wat je wilt en zoekt, wordt je bij deze winkels erg goed geholpen. De mensen hebben echt verstand van de instrumenten en waarschijnlijk kan je zelfs tussen een paar exemplaren van een bepaald model kiezen en horen dat ook daar weer verschil in zit.

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar wil erachter komen wat de verleiding van online kopen is ten opzichte van naar een goede winkel gaan.

bleep
17 februari 2009, 21:14
Ik vraag me af waarom mensen niet meer naar een goede gitaarwinkel gaan. Er zijn er al genoemd in deze topic. Daar kan je met al die vragen terecht, als je open en eerlijk zegt wat je wilt en zoekt, of dat je nog niet weet wat je wilt en zoekt, wordt je bij deze winkels erg goed geholpen. De mensen hebben echt verstand van de instrumenten en waarschijnlijk kan je zelfs tussen een paar exemplaren van een bepaald model kiezen en horen dat ook daar weer verschil in zit.

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar wil erachter komen wat de verleiding van online kopen is ten opzichte van naar een goede winkel gaan.

Ha, het is nog winter even gezellig tegen Ron aanleunen.

Ron +1.

Jantje Poen
17 februari 2009, 22:53
Ik vraag me af waarom mensen niet meer naar een goede gitaarwinkel gaan. Er zijn er al genoemd in deze topic. Daar kan je met al die vragen terecht, als je open en eerlijk zegt wat je wilt en zoekt, of dat je nog niet weet wat je wilt en zoekt, wordt je bij deze winkels erg goed geholpen. De mensen hebben echt verstand van de instrumenten en waarschijnlijk kan je zelfs tussen een paar exemplaren van een bepaald model kiezen en horen dat ook daar weer verschil in zit.

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar wil erachter komen wat de verleiding van online kopen is ten opzichte van naar een goede winkel gaan.

Ja je hebt gelijk. Mijn bedoeling is eigenlijk ook meer om een beetje met voorkennis naar een winkel te gaan. Dan zijn de vragen die je de winkel stelt ook gerichter. Bovendien maak ik het ook wel (vaker) mee dat niet alle verkopers er verstand van hebben en heel graag omzet willen draaien.

Eko
18 februari 2009, 07:38
Ga eens kijken bij Guitarcenter in Wierden. Heerlijk relaxte goser ( Harold) en van woensdag tot en met vrijdag staat daar Henk vd Voort. Die laatste werkt er alleen `s middags maar heeft z`n hele leven niets anders gedaan dan gitaren verkocht , afgesteld en gerepareerd en dus een ervaring van hiet tot aan Tokyo.
Hier hangen instrumenten van instapmodellen tot gevorderden. Ik heb er geen aandelen of belang in maar gewoon zeer goede ervaringen.

Jantje Poen
18 februari 2009, 10:18
Ga eens kijken bij Guitarcenter in Wierden. Heerlijk relaxte goser ( Harold) en van woensdag tot en met vrijdag staat daar Henk vd Voort. Die laatste werkt er alleen `s middags maar heeft z`n hele leven niets anders gedaan dan gitaren verkocht , afgesteld en gerepareerd en dus een ervaring van hiet tot aan Tokyo.
Hier hangen instrumenten van instapmodellen tot gevorderden. Ik heb er geen aandelen of belang in maar gewoon zeer goede ervaringen.

Bedankt voor je enthousiaste advies, maar nu kom je dus met 1 van mijn voorbeelden. Bij deze zaak kom ik zeker niet meer, het is gewoon kut, beter kan ik het niet omschrijven. De laatste twee keer dat ik daar ben geweest, hing er vrijwel niets goeds, alleen el cheapo uit zuidoost Azië, en die Henk zegt dan ook nog, voor dat wat ik wil moet ik maar ergens anders naar toe gaan! Ik wilde geen custom shop ofzo, gewoon een paar standaard Amerikanen uitproberen. Uit zich zelf komt hij ook niet naar je toe, dan vraag je hem en je krijgt een bot en kort antwoord. Verder is er geen gezelligheid en geen spirit.

Vanmiddag ga ik naar Huigens Hengelo, ruimere keus, vooral veel gitaren met roestige snaren! Zeggen ze ook nog doodleuk, "je denkt toch niet dat we tijd hebben om snaren te wisselen!" Eens kijken of ze in tijden van crisis hun beleid een beetje hebben aangepast? Als je elke dag 1 gitaar doet dan kom je toch een heel eind? (setje snaren = 3,50 inkoop)

Jantje Poen
18 februari 2009, 22:24
Vanmiddag iets van 15 akoestische gitaren getest, Martin, Guilt en Larrivee.

De enige gitaar die ik bijna had gekocht was de Larrivee D-05, wat een mooie heldere klank, echt sprankelend, en dat met roestige vieze snaren! Alle anderen, Martin en Guilt waren wollig en donker. Ik heb de Larrivee niet gekocht, ten eerste omdat er een flinke deuk in de klankkast zat, ik wil graag een nieuwe, deuken maak ik zelf wel. Ten tweede wil graag met een element of zoiets.

Heeft iemand ervaring met de electronica van Larrivee? Is het wat?

En tenslotte, zijn er grote verschillen tussen Larrivee D-03 en D-05, metname in de klank?