PDA

View Full Version : Cellulose gevonden: Vragen!



Ewoud Kuijt
13 februari 2009, 21:20
Hallo allemaal,

Even wat vragen voor de lakexperts. Ik heb vanmiddag bij de plaatselijke verfhandel een paar blikjes celluloselak van cetabever gevonden. Nou heb ik de LAK-FAQ tot op pagina 16 doorgenomen en toen maar besloten om mijn vragen hier te stellen in de hoop dat iemand de moeite wil nemen om ze even te beantwoorden.

1: Verdunnen? Ja; in welke verhouding?
2: Hoeveel heb je gemiddeld nodig voor 1 gitaar (1 blikje is 250 ml).
3: Ik wil het spuiten met het Preval systeem:
http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/preval.jpg
Heeft iemand daar al ervaring mee?

Verder nog tips?

gengar
15 februari 2009, 15:36
Hoi Ewoud, misschien heb je hier iets aan:
1) Verdunning: Even checken waar je gekocht hebt hoe en waarmee je moet verdunnen. Die moet je dat zo kunnen zeggen.
2) Weet niet, heb hier nooit mee gewerkt. Ik heb de ervaring dat ik alles behalve met een fatsoenlijke spuit niet goed vind...
3) 250 moet genoeg zijn op een goed voorbewerkte body.

niekb
15 februari 2009, 17:47
Die preval dingen werken wel goed. Zeker als je geen spuitapparatuur hebt. Ze zijn wel wat prijzig.

Met de verdunning moet je een beetje experimenteren. Wat ik vaak doe is 1/2 lak en dan 1/4 thinner (soms iets meer) in het resevoir.

Ik heb mijn lp custom project ook blank afgelakt met die preval dingen. Oppassen dat je de randjes van de dop schoon houdt anders kan ie er niet meer af. Niet op de kop houden want dan loopt de lak eruit.

Die 250 ml is genoeg. Niet te dik opspuiten in 1 keer.

Ewoud Kuijt
15 februari 2009, 22:52
Even een kleine update:

Ik was gisteren even in Leiden en kwam daar op de Hooigracht een mooi, oud verfwinkeltje tegen. Ik naar binnen en kwam daar zowel het preval systeem tegen als een doos met de waterbeitsen van Clou. Gelijk mijn slag geslagen. Helaas had hij geen cellulose meer.

De eigenaar had veel verstand van zaken en vertelde me dat ik qua verdunning moet denken aan 2 delen lak en 1 deel thinner.

Toch fijn om weer een adresje (dichtbij) te hebben voor de "finishing supplies".

niekb
15 februari 2009, 23:25
Dat is wat ik ook zei.
Soms (zeker als het wat kouder is) moet je iets meer gebruiken. Dat is een kwestie van uitproberen.