PDA

View Full Version : Kan dit kwaad?



P
16 maart 2003, 14:25
Kan het kwaad als ik de snaren voor enige tijd van mijn gitaar haal, zodat de spanning op de hals etc verdwijnt. Gaat dan niet mijn hals kromtrekken oid?

Electrical Storm
16 maart 2003, 14:39
Niet te lang, een paar uur is niet erg...

Kun je niet één voor één de snaren verwisselen? Of wil je de toets schoonmaken o.i.d.??

guitarmusicman
16 maart 2003, 15:11
Met acoustische gitaren wordt het zelfs aangeraden dat als je een tijdje niet speelt je de snaren van je gitaar helemaal losdraait. Ik heb geen idee of dit vergelijkbaar is met een electrische maar als het bij een acoustische wordt aanbevolen als je lang niet gaat spelen lijkt het MIJ sterk dat het slecht voor de hals zou zijn

pimmetje
16 maart 2003, 15:48
Het maakt niet zoveel uit volgens mij. Het gaat er alleen om dat je de hals niet aan enorme plotselinge spanningsverschillen blootstelt. Als je op goed dikke snaren in standaard-stemming speelt, en je knipt ze alle 6 in een keer door, dan kan ik me voorstellen dat de hals 't niet meer leuk vindt.

Over het langere tijd niet bespelen van een gitaar bestaan die scholen:
- spanning erop laten.
- spanning er volledig af draaien
- spanning iets lager draaien, maar snaren erop laten.

Beetje vaag dus :sad:.
Zelf ben ik bij 't bewaren van gitaren voor de 3e optie gegaan.

burt
16 maart 2003, 17:29
Bij een gitaar met een tremolo (zeker een zwevende tremolo) kunnen je veren 'ontwennen' als je ze te lang op een andere (lees: geen) spanning hebt. Ze gaan zich minder lineair gedragen totdat ze weer een beetje aangepast zijn aan hun normale spanning.

... maar dit is in de praktijk lang niet zo interessant als het klinkt hoor...

sash
16 maart 2003, 17:53
De hals van m'n strat heeft er ongeveer anderhalve maand afgelegen (body refinish) en die is nog steeds goed, dus ik zou niet weten waarom het uit zou maken.

P
16 maart 2003, 21:32
Ik heb een vaste brug, dus van ontwennende veren hebbik geen last. Een paar uur is genoeg dus bedankt voor alle reacties!

Grtz.
P.