PDA

View Full Version : Nieuwe pickup voor Hardrock/Heavy Metal



JimiDylan
13 februari 2009, 14:18
Zoals sommigen van jullie zullen weten, zit ik al een tijdje flink te hazen op een Gibson Flying V 67 Re-issue in Classic White (voornamelijk vanwege het feit dat ik een hardrock/metal gitaar nodig heb). Helaas heb ik flink wat financiele tegenvallers gehad, en ik betwijfel of het me gaat lukken mijn droomgitaar te kopen voordat ik weer ga studeren (en geen geld meer heb ;)
Daarom zit ik me nu te orienteren op een nieuwe pickup. Ik speel nu namelijk over een Fender Stratocaster Deluxe Player, met ik geloof low-mid output Vintage Noiseless™ Strat Pickups. Deze zijn heerlijk voor clean en blues, en klinken ook super op high-gain, maar ik moet er zoveel gain op zetten, dat er enorm veel ruis op de amp komt, daarnaast klinkt het crunch kanaal zooooo kut met mn strat, plug er een LP in en BAM! Instant Guns 'n roses. Over het algemeen zijn de pups dus gewoon niet Hot genoeg om er een fatsoenlijk distorted toon uit te halen.

Nou wil ik de neck en de brug positie zo laten, aangezien ik die veel gebruik en de toon heerlijk vind. Over het algemeen gebruik ik het middelste pickup nooit, dus ik zat erover te denken, deze pup erin te gooien: Seymour Duncan SHR1B http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Accessories/Pickups/rails-white_s.jpg Of heeft iemand anders nog bepaalde aanbevelingen?

Negative K3 fan
13 februari 2009, 14:43
middelste element gebruik ik zelf ook nooit, alleen in standje 4, dus parallel met het nek element. Een high output element in het midden gooien gaat ook niet helemaal werken, die wil je eigenlijk in de brug positie hebben voor een goede scheur. Het zal vast wel iets doen, maar het is zeker niet ideaal. Misschien dat je het resultaat kunt testen op een 3 pickup les paul. Ik ken verder ook geen gitaren met een humbucker in het midden.

JimiDylan
13 februari 2009, 14:50
middelste element gebruik ik zelf ook nooit, alleen in standje 4, dus parallel met het nek element.
Same here! :D



Een high output element in het midden gooien gaat ook niet helemaal werken, die wil je eigenlijk in de brug positie hebben voor een goede scheur. Het zal vast wel iets doen, maar het is zeker niet ideaal. Misschien dat je het resultaat kunt testen op een 3 pickup les paul. Ik ken verder ook geen gitaren met een humbucker in het midden.Inderdaad, Pinch Harmonics werken ook weer veel beter bij de brug en zo zijn er nog wat zaken. Maar vind het zo jammer om dat tering schelle twangy lekkere geluid uit m'n brugpup weg te doen, naast het feit dat ik dat middelste element toch amper gebruik. Eventueel een coil-tap inlaten bouwen bij de brug ofzo?

Orpheo
13 februari 2009, 15:06
mijn tip: gebruik een slanted humbuckercombinatie.

even uitleggen: je brugpup nu zit er schuin in, toch? die wil je behouden. het 4e standje is ook iets dat men niet graag kwijt wilt, maar dan nog; je hebt er (te) weinig aan.

de brugpup eruit gaat niet. 2e gitaar kopen is geen optie, omdat je dat al hebt.

als het effe meezit, zit er flink wat ruimte onder je slagplaat. zaag gewoon een gat in de slagplaat, naast waar nu de brugsinglecoil zit, zodat je qua looks een humbucker hebt. die hotrail zit dan zo dicht mogelijk bij de brug, dus het felle en strakke heb je, en pinches gaan er goed uit.

je soldeert een schakelaartje, waarmee je kiest singlecoil, hotrail of beiden in serie (als je dat wilt natuurlijk), of gewoon singlecoil of hotrail. en als je dan ook nog eens je hotrail in serie hebt met de singlecoil, en je 'm daarna split, heb je een wat hotter geluid, maar niet te hot., op je singlecoil natuurlijk. geeft en wat meer p90 ACHTIG geluid, niet precies natuurlijk, maar in de trant.

snap je wat ik bedoel? :)

JimiDylan
13 februari 2009, 15:18
mijn tip: gebruik een slanted humbuckercombinatie.

even uitleggen: je brugpup nu zit er schuin in, toch? die wil je behouden. het 4e standje is ook iets dat men niet graag kwijt wilt, maar dan nog; je hebt er (te) weinig aan.

de brugpup eruit gaat niet. 2e gitaar kopen is geen optie, omdat je dat al hebt.

als het effe meezit, zit er flink wat ruimte onder je slagplaat. zaag gewoon een gat in de slagplaat, naast waar nu de brugsinglecoil zit, zodat je qua looks een humbucker hebt. die hotrail zit dan zo dicht mogelijk bij de brug, dus het felle en strakke heb je, en pinches gaan er goed uit.

je soldeert een schakelaartje, waarmee je kiest singlecoil, hotrail of beiden in serie (als je dat wilt natuurlijk), of gewoon singlecoil of hotrail. en als je dan ook nog eens je hotrail in serie hebt met de singlecoil, en je 'm daarna split, heb je een wat hotter geluid, maar niet te hot., op je singlecoil natuurlijk. geeft en wat meer p90 ACHTIG geluid, niet precies natuurlijk, maar in de trant.

snap je wat ik bedoel? :)Ik volg m denk ik, brugpup recht zetten en hotrail er recht boven monteren, en dan de schakelopties bekijken. overigens zit er een switch standaard in deze gitaar waarmee je de brugpup aan/uit kan zetten, dus in feite zit die schakeling er al soort van in, misschien even omschakelen dat hij de hotrail aan/uit schakelt. daarnaast, bovenstaande pickup should do the trick?

Trouwens, brengt het rechtzetten van de brugpup geen string spacing problemen met zich mee, of ligt dit aan mij?

Orpheo
13 februari 2009, 15:34
Ik volg m denk ik, brugpup recht zetten en hotrail er recht boven monteren, en dan de schakelopties bekijken. overigens zit er een switch standaard in deze gitaar waarmee je de brugpup aan/uit kan zetten, dus in feite zit die schakeling er al soort van in, misschien even omschakelen dat hij de hotrail aan/uit schakelt. daarnaast, bovenstaande pickup should do the trick?

Trouwens, brengt het rechtzetten van de brugpup geen string spacing problemen met zich mee, of ligt dit aan mij?

nee, niet rechtzetten, daar heb ik niks over gezegd.

dit is het idee:

http://www.warmoth.com:80/Options/images/pickup_routing_twangmount.jpg

hij zit dan schuin. de hele brugassembly zit dan dus schuin, dat is precies wat je wilt eigenlijk, anders ben je toch je bruggeluid kwijt? qua wiring, dat is het minst lastige :P pm me maar, of vraag hier wat je wilt, en dan tekenik 't zo voor je uit.

JimiDylan
13 februari 2009, 17:50
nee, niet rechtzetten, daar heb ik niks over gezegd.

dit is het idee:

http://www.warmoth.com:80/Options/images/pickup_routing_twangmount.jpg

hij zit dan schuin. de hele brugassembly zit dan dus schuin, dat is precies wat je wilt eigenlijk, anders ben je toch je bruggeluid kwijt? qua wiring, dat is het minst lastige :P pm me maar, of vraag hier wat je wilt, en dan tekenik 't zo voor je uit.
Ow ok, cool!
Overigens nog even een plaatje betreffende de gitaar:
http://img65.imageshack.us/img65/8088/rimg8755ly8.th.jpg (http://img65.imageshack.us/my.php?image=rimg8755ly8.jpg)
Krijg je dan overigens niet hetzelfde string spacing probleem waar ik het over had, maar dan met de hotrails? Ennuhm, thanks voor evt. hulp met wiring! ;) Nu ik deze opties zo zie denk ik dat ik het zoiezo wel ga doen, ongeacht of de gibson er komt of niet.

pannekoek
13 februari 2009, 19:20
dit is precies wat je nodig heb:

http://www.stevesmusiccenter.com/SDAS-1Big.jpg

seymour duncan blackout in singlecoil vorm, de beste hardrock/metal pickup ever

Daan_B
13 februari 2009, 19:22
En de volgende die post zeg EMG, is dit niet gewoon smaak mensen!?:dontgeti:

pannekoek
13 februari 2009, 19:27
En de volgende die post zeg EMG, is dit niet gewoon smaak mensen!?:dontgeti:

nee dat is geen smaak :) blackouts zijn gewoon beter dan emg :)

haha ;)


bovendien, emg's zijn echte metalpickups, heel steriel, heel strak, dat is smaak of je het goed vind klinken.
blackouts klinken als een normale humbucker, alleen heel veel output. dus ook meer geschikt voor hardrock

en wat ik weet zijn er geen emg 81/85 in singlecoil formaat dus is emg al uitgesloten

Orpheo
13 februari 2009, 19:32
@jimi:nee tuurlijk niet. dat ding is gemaakt om in een strat te zitten, slanted. recht kan ie ook gewoon, maar schuin ook. hij heeft bars, geen polepieces, dus dat kan makkelijk. ik zou niet de blackout singlecoil doen, voor de simpele reden: die kan je niet (makkelijk) mengen met de passieve single. met de hotrail wel, en daar kan je eigelijk een full sized humbucker mee maken. de blackout singlecoil is niet een echte humbucker, maar een hotte stille singlecoil. ik zou gewoon de hotrail doen.

oh ja, en dat ding heeft een batterij nodig. die moet je onder je slagplaat moffelen oid, en als dat ding vervangen moet worden moe tje slagplaat eraf, snaren eraf, slagplaat erop, blablabla, moet je uiteindelijk hier weer posten 'help het hout waar de schroeven in vastgrijpen zijn vermolmd wat moet ik nu doen?!?!"...


komt mijn punt over? :grouphug:

JimiDylan
13 februari 2009, 22:20
@jimi:nee tuurlijk niet. dat ding is gemaakt om in een strat te zitten, slanted. recht kan ie ook gewoon, maar schuin ook. hij heeft bars, geen polepieces, dus dat kan makkelijk. ik zou niet de blackout singlecoil doen, voor de simpele reden: die kan je niet (makkelijk) mengen met de passieve single. met de hotrail wel, en daar kan je eigelijk een full sized humbucker mee maken. de blackout singlecoil is niet een echte humbucker, maar een hotte stille singlecoil. ik zou gewoon de hotrail doen.

oh ja, en dat ding heeft een batterij nodig. die moet je onder je slagplaat moffelen oid, en als dat ding vervangen moet worden moe tje slagplaat eraf, snaren eraf, slagplaat erop, blablabla, moet je uiteindelijk hier weer posten 'help het hout waar de schroeven in vastgrijpen zijn vermolmd wat moet ik nu doen?!?!"...


komt mijn punt over? :grouphug:
Ja maar ik wilde zoiezo geen actieve pups, die heb ik al genoeg bespeeld en ze hebben me nooit echt overtuigd, op de actieve pickup in de bass van mijn bassist na. Dat is de Reggie Hamilton Signature. Ik ga wss voor de Hotrails. Moet nog wel even wachten met kopen tot alle financiele problemen verwerkt zijn, en eerst nog ff checken hoe het eruit ziet onder die slagplaat :P


The Jazz Bass body is fitted with an American Series Precision Bass® pickup and a custom Noiseless™ Jazz Bass pickup in the bridge position. The pickups can be controlled in active or passive mode using the mini active/passive switch on the pickguard.http://www.fender.com/products/prod_images/basses/0138700300_md.png

NoobjeNrZoveel
13 februari 2009, 22:35
Ja maar ik wilde zoiezo geen actieve pups, die heb ik al genoeg bespeeld en ze hebben me nooit echt overtuigd, op de actieve pickup in de bass van mijn bassist na. Dat is de Reggie Hamilton Signature. Ik ga wss voor de Hotrails. Moet nog wel even wachten met kopen tot alle financiele problemen verwerkt zijn, en eerst nog ff checken hoe het eruit ziet onder die slagplaat :P




Ik weet het niet zeker, maar heeft die bas niet gewoon passieve pickups, maar wordt het actief doordat er een pre-amp in zit (voor uitgebreide toonregeling)? Volgens mij kan je met actieve pickups ook niet switchen tussen passief en actief.

JimiDylan
13 februari 2009, 23:11
Zou heel goed kunnen, geen flauw idee, maar als het zo is, bevestigd dat alleen maar dat ik actieve pups ECHT niks vind :P

Dark_Tranquillity
13 februari 2009, 23:27
Een slanted humbucker in een strat is echt rete vet lijkt me. Ik zou 'm overigens gewoon aan een on/off/on switch hangen, zodat je normale strat karakter behouden blijft, en dat je alleen strat functie hebt, of echt uitsluitend de humbucker (Die je overigens niet aan een tonepot hangt). Zo krijg je het beste van twee werelden + gave looks!

http://jcguitars.com/jacwar1.JPG

Orpheo
13 februari 2009, 23:47
Een slanted humbucker in een strat is echt rete vet lijkt me. Ik zou 'm overigens gewoon aan een on/off/on switch hangen, zodat je normale strat karakter behouden blijft, en dat je alleen strat functie hebt, of echt uitsluitend de humbucker (Die je overigens niet aan een tonepot hangt). Zo krijg je het beste van twee werelden + gave looks!

http://jcguitars.com/jacwar1.JPG

tis met die schakelaar OF de stratpup, OF de hotrail, OF beiden in serie :)

Dark_Tranquillity
14 februari 2009, 00:02
tis met die schakelaar OF de stratpup, OF de hotrail, OF beiden in serie :)

Wat jij zegt. Ik heb echt geen verstand van dat soort spul, ik kan een schematje zelf in elkaar solderen, maar vraag me niet wat wat is, hehe.

JimiDylan
16 februari 2009, 03:16
Mmh, wat ik ook nog kan doen, is de midden pickup er echt uit halen, een nieuwe slagplaat kopen, en de hotrails inderdaad tegen de brugpup aanzetten, en de hotrail gewoon de bedrading van de originele middenpup toekennen. Dat lijkt me het makkelijkst eigenlijk.

Overigens, komen er geen problemen met de pickups als ze zo dicht bij elkaar staan? i.v.m. de magneten?
Ennuhm, dit was het idee:
http://img15.imageshack.us/img15/8840/mystrataa8.png

Orpheo
16 februari 2009, 11:50
als je dat doet, dan kan je niet de hotrail en de brugsingle in serie zetten met elkaar, dus je mist eigenlijk een soort-van (passieve) booster. je maakt daarmee een humbucker van je hotrail en stratsingle. geeft een heel strak, breed geluid met veel punch, en overtones en harmonics.

JimiDylan
16 februari 2009, 13:37
als je dat doet, dan kan je niet de hotrail en de brugsingle in serie zetten met elkaar, dus je mist eigenlijk een soort-van (passieve) booster. je maakt daarmee een humbucker van je hotrail en stratsingle. geeft een heel strak, breed geluid met veel punch, en overtones en harmonics.

Wow, op dit moment volg ik het niet meer. Wat word er precies bedoelt met in serie zetten met elkaar? (ik ben echt een totale n00b op dit gebied).

Het is dus niet mogelijk om (het even heel banaal gezegd) als volgt te doen: middenpup losmaken, hotrail vastmaken, verplaatsen, klaar?


@Dark Tranquility, zoals je hierboven kan zien uitgewerkt in kisakae, ziet er inderdaad echt geweldig uit zo!!! :D

Orpheo
16 februari 2009, 13:44
Wow, op dit moment volg ik het niet meer. Wat word er precies bedoelt met in serie zetten met elkaar? (ik ben echt een totale n00b op dit gebied).

Het is dus niet mogelijk om (het even heel banaal gezegd) als volgt te doen: middenpup losmaken, hotrail vastmaken, verplaatsen, klaar?


@Dark Tranquility, zoals je hierboven kan zien uitgewerkt in kisakae, ziet er inderdaad echt geweldig uit zo!!! :D

jawel... dat kan makkelijk; maar vind je dat wat je in kisekae gedaan hebt, nu echt mooi??! ik niet maar goed, tis mijn gitaar niet.

wat je in serie zet; de stratsinglecoil en de hotrail. met een on/off/on switch heb je:

stratsingle/hotrail+stratsingle in serie/hotrail

het middenstandje is dan een soort ultrahumbucker. niet extreem hot ofzo, maar wel hotter, breder in geluid, meer harmonics, meer overtones, dan de hotrail alleen.

een hotrail blijft klinken als een soort powered up singlecoil, dat brede van de humbucker, heb je er niet mee. is mijn mening natuurlijk.

en ik snap niet dat je je middenpup weg wilt doen. ik vind 't er niet uitzien zonder die middensingle, en daarnaast; op z'n tijd een frusciante/hendrix vibe hebben, heeft denk ik iedere gitarist wel, en dan heb je die middensingle hard nodig. maar goed, als jij 'm lelijk vindt met ga je gang :) ik heb mijn zeg je gezegd.

JimiDylan
16 februari 2009, 13:54
jawel... dat kan makkelijk; maar vind je dat wat je in kisekae gedaan hebt, nu echt mooi??! ik niet maar goed, tis mijn gitaar niet.

wat je in serie zet; de stratsinglecoil en de hotrail. met een on/off/on switch heb je:

stratsingle/hotrail+stratsingle in serie/hotrail

het middenstandje is dan een soort ultrahumbucker. niet extreem hot ofzo, maar wel hotter, breder in geluid, meer harmonics, meer overtones, dan de hotrail alleen.

een hotrail blijft klinken als een soort powered up singlecoil, dat brede van de humbucker, heb je er niet mee. is mijn mening natuurlijk.

en ik snap niet dat je je middenpup weg wilt doen. ik vind 't er niet uitzien zonder die middensingle, en daarnaast; op z'n tijd een frusciante/hendrix vibe hebben, heeft denk ik iedere gitarist wel, en dan heb je die middensingle hard nodig. maar goed, als jij 'm lelijk vindt met ga je gang :) ik heb mijn zeg je gezegd.

Nou ik vind het niet zozeer lelijk met, ik vind het er gewoon echt origineel uitzien zonder die middenpup, en ik gebruik m toch niet. Voor hendrix/frusciante dingen gebruik ik meestal neck+brug, heerlijk geluid krijg ik daaruit.

Wat de hotrail betreft, ken je betere high output pups geschikt voor hardrock/heavy metal? Geen actieve shit, heb geen zin om in me gitaar te gaan hakken.

Daarnaast word jouw zegje bij mij in ieder geval zeer gewaardeert ;) sommige dingen zijn helaas puur smaakgebonden ;)

Orpheo
16 februari 2009, 14:03
Nou ik vind het niet zozeer lelijk met, ik vind het er gewoon echt origineel uitzien zonder die middenpup, en ik gebruik m toch niet. Voor hendrix/frusciante dingen gebruik ik meestal neck+brug, heerlijk geluid krijg ik daaruit.

Wat de hotrail betreft, ken je betere high output pups geschikt voor hardrock/heavy metal? Geen actieve shit, heb geen zin om in me gitaar te gaan hakken.

Daarnaast word jouw zegje bij mij in ieder geval zeer gewaardeert ;) sommige dingen zijn helaas puur smaakgebonden ;)

nja precies wat ik dus zeg; hotrail+stratsingle samen. output is niet perse de sleutel tot heavy metal of een strakke sound. het gaat om de combinatie van factoren.

je had een toggle op je gitaar zei je.

mijn tip: soldeer de halspup op de plek van de middenpup. soldeer de toggle zoals ik je 't zei (effe nieuwe kopen desnoods, kost 2 euro, hooguit, en 5 minuten solderen). uit die toggle komt maar 1 draadje waar signaal doorheen gaat, en dat soldeer je op de plek van je brugpup.

dan heb je dus deze mogelijkheden:

stand 1 op de 5 weg: brugpup (is dan hotrail, stratsingle, of beiden in serie)
stand 2 op 5 weg: brugpup (hotrail/hotrail+stratsingle in serie/strat + hals (ala les paul zeg maar)
stand 3 op 5 weg: alleen de halspup.

als je dat lekker vindt werken, haal je de 5weg eruit, en pak je een tele 3wegswitch daarvoor in de plaats.


je wilt je bedrading zo makkelijk en veelzijdig mogelijk houden/maken. dat is echt een pre. maar ik vind de hotrail in z'n eentje echt niet krachtig genoeg voor lekkere heavy metal of iets dergelijks. daar heb je gewoon meer power en 'breedte' voor nodig, vandaar dus die toggle die ik je zeg.

JimiDylan
16 februari 2009, 16:58
nja precies wat ik dus zeg; hotrail+stratsingle samen. output is niet perse de sleutel tot heavy metal of een strakke sound. het gaat om de combinatie van factoren.

je had een toggle op je gitaar zei je.

mijn tip: soldeer de halspup op de plek van de middenpup. soldeer de toggle zoals ik je 't zei (effe nieuwe kopen desnoods, kost 2 euro, hooguit, en 5 minuten solderen). uit die toggle komt maar 1 draadje waar signaal doorheen gaat, en dat soldeer je op de plek van je brugpup.

dan heb je dus deze mogelijkheden:

stand 1 op de 5 weg: brugpup (is dan hotrail, stratsingle, of beiden in serie)
stand 2 op 5 weg: brugpup (hotrail/hotrail+stratsingle in serie/strat + hals (ala les paul zeg maar)
stand 3 op 5 weg: alleen de halspup.

als je dat lekker vindt werken, haal je de 5weg eruit, en pak je een tele 3wegswitch daarvoor in de plaats.


je wilt je bedrading zo makkelijk en veelzijdig mogelijk houden/maken. dat is echt een pre. maar ik vind de hotrail in z'n eentje echt niet krachtig genoeg voor lekkere heavy metal of iets dergelijks. daar heb je gewoon meer power en 'breedte' voor nodig, vandaar dus die toggle die ik je zeg.
Ok, ok, fair enough, ik ga het gewoon proberen :P Binnenkort maar is een soldeerbout aanschaffen :P

JimiDylan
18 februari 2009, 12:29
Kent iemand deze online winkel? klik (http://www.stagebeat.co.uk/product.php?product_id=4868&printer_friendly)
Of anders een van deze (http://www.shopwiki.co.uk/detail/d=Seymour_Duncan_SHR1B_-_Hot_Rails_For_Strat_(Bridge),_Black,_New/)?

Mits dit niet zo is ga ik zoiezo voor guitarvillage.co.uk, ik ga dit jaar naar engeland op vakantie en ga daar waarschijnlijk mijn flying v halen, daarnaast is het een grote dealer dus het is zeker te vertrouwen. Maar ik heb mijn geld hard nodig, en 56 pond voor die pickup is wel erg cheap!

EDIT: laat maar, hoge verzendkosten en heb hem inmiddels besteld bij tonefactory voor in totaal 90 euro.

JimiDylan
23 februari 2009, 20:54
Tonefactory.nl kan ik iedereen aanraden, om een uur of 2 besteld, volgende dag om 2 uur binnen, netjes verpakt, helemaal top!

Daarnaast nog even over het wiring schema, ik heb het al met Orph besproken via PM, maar wilde het hier toch ook nog even postten, de manier waarop ik het ga wiren is nu als volgt:

Pot 1: Concentrisch, Volume, Neck+middle-Brug
Pot 2: Normaal, Tone Neck
Pot 3: Normaal, Tone Brug
Switch 1: 5 way (neck,neck-middle,middle,middle-bridge,bridge)
Switch 2: Brug pickup aan/uit in standje 4 en 5 van switch 1
Switch 3: Mini switch, Brug Coil split.

Als iemand nog een tip heeft over hoe je de mini-switch het beste in je slagplaat verwerkt krijgt, graag.