PDA

View Full Version : speciale potmeter (slider pot)



Orpheo
13 februari 2009, 13:53
In mijn mood van 'ik wil de gitaar af maken' zit ik met het idee om een onboard preamp te bouwen, op een manier die ervoor zorgt dat ik niet hoef te hakken zagen of frezen.

de preamp bestaat uit 5 onderdelen. de printplaat, en 4 pots. 1tje voor mid, 1 voor bas, 1 voor hoog, en 1 gain. 18 db gainboost. lijkt me niet verkeerd!

Ik heb al zitten denken aan concentrische pots:

http://www.has-sound.com/product_images/Concentric%20Pot.jpg

het probleem is, dat de pots die de booster heeft, een deuk in het midden hebben, een soort klik; dat je voelt dat je in het midden zit. de concentrische pot heeft dat niet, en dat vind ik toch wel handig, maar tis doable zeg maar, als 't niet erop zit. Groter probleem: deze concentrische pots zijn allemaal rond de 250k of 500k, en waarschijnlijk heeft de preamp pots die rond de 25k zitten. weerstandje, hoppa, en gaan. maar toch; werkt niet zo mooi als ik zou willen.

2e idee:
slider pots.

http://www.banzaieffects.com/files/images_detailed/20290_2.gif

die is waarschijnlijk WEL te verkrijgen in 25k, of iets daaromtrent. Maar, waar kan je die shizzle kopen?! en hoe zouden jullie dat monteren? ik heb een 3e pup in het midden die niet gebruikt wordt...ik zou bijvoorbeeld daar de pots in kunnen monteren, goud lakken, en dan zit 't onder de snaren.

maar terwijl ik dit typ, vind ik het al een belachelijk idee.

En in de backplate monteren? wat denken jullie daarvan? de cavity is niet de normale les paul cavity, maar een strat-achtige cavity:

http://majestictwelve.co.uk/images/charvel_blank_back.jpg

zo groot dus.

Ideeen en input is altijd welkom.

Fendergast
13 februari 2009, 19:12
Het is een crime om dit soort 25k pots te vinden. Maar misschien CTS mailen met deze vraag? Waar laat je overigens de batterijen? Of is dit een passive boost?

Orpheo
13 februari 2009, 19:34
die sliders zijn er JUIST in 100k en 25k enzo. maar dan nog; weerstand verlagen is makkelijk; verhogen niet.

en de batterij; ik neem een batterypack ervoor, zoals je die vaak ziet bij esp's enzo, en die monteer ik in de backplate, hoeft dat ding er niet constant af.

Orpheo
16 februari 2009, 12:46
bump.

3bands eq+booster installeren, sliderpots gebruiken en installeren in de backplate van de cavity; goed idee, of niet doen vanwege redenen xxx?

graag hoor ik de meningen.

iWishmaster
16 februari 2009, 13:05
Ik zie het nut niet zo van een grafische EQ op je gitaar (EQ-pedaal op de vloer is een stuk makkelijker), maar afgezien daarvan:
Volgens mij heeft Farnell slide potmeters (moet je alleen via één of ander bedrijf regelen: ze leveren niet particulier). Maar in de backplate van de gitaar? Verander je dan niet per ongeluk de instellingen tijdens het spelen (keer zwaaien langs je broeksriem en je cleane slag veranderd in een scheurpartij ...).

Orpheo
16 februari 2009, 13:08
Ik zie het nut niet zo van een grafische EQ op je gitaar (EQ-pedaal op de vloer is een stuk makkelijker), maar afgezien daarvan:
Volgens mij heeft Farnell slide potmeters (moet je alleen via één of ander bedrijf regelen: ze leveren niet particulier). Maar in de backplate van de gitaar? Verander je dan niet per ongeluk de instellingen tijdens het spelen (keer zwaaien langs je broeksriem en je cleane slag veranderd in een scheurpartij ...).

als 't 'in' je gitaar zit, kan je makkelijker dingen aanpassen, on the fly, tijdens het spelen.

met die sliders; dat ga ik verzonken doen, in de backplate, dus dat 't niet gelijk ligt met de back, maar iets dieper erin zodat je broek of shirt of riem er geen 'contact' mee maakt.

de sliders haal ik gewoon uit een EQ-pedaal; kost me stukken minder :P

iWishmaster
16 februari 2009, 13:10
als 't 'in' je gitaar zit, kan je makkelijker dingen aanpassen, on the fly, tijdens het spelen.

met die sliders; dat ga ik verzonken doen, in de backplate, dus dat 't niet gelijk ligt met de back, maar iets dieper erin zodat je broek of shirt of riem er geen 'contact' mee maakt.

de sliders haal ik gewoon uit een EQ-pedaal; kost me stukken minder :P

Waarom vraag je het dan? Gewoon doen, als het niks is, soldeer je alles er weer uit en koop je een nieuwe backplate: voor het geld hoef je het niet te laten.

Keesz
16 februari 2009, 16:49
uuhm

In mijn gitaar : (rechts)

http://i182.photobucket.com/albums/x308/keeesss/Nieuwe.jpg

zit ook een pre amp, met een varitone switch voor 5 mogelijkheden, misschien vind je dat wat (als alternatief)

spam : hij is overgens te koop

Orpheo
16 februari 2009, 18:46
ik heb vandaag het bewuste apparaat getest in een setup, maar man, wat een kloteding. hele idee in de prullenbak. adioooss