PDA

View Full Version : Beginner



Trolleke31
13 februari 2009, 10:07
Hoi

Ik heb het boek 'gitaar voor dummies' liggen en probeer via dit boek wat akkoorden enzo te leren (ben absoluut nog niet ver...)
Kun je zelf gitaar leren spelen? Want 20€ voor 45min les vind ik nogal veel, zeker als je telt dat je er toch wel enkele zult nodig hebben.
Alle tips zijn welkom

PS Via internet gaat dit niet lukken daar ik vanuit de bib mail en zelf geen internet heb thuis

beruk
13 februari 2009, 11:27
Lijkt me gezien de inhoudsopgave een heel aardig beginnersboek. Les krijgen heeft onderandere het voordeel dat je van iemand terug kan horen of je vooruitgang boekt en je muziek aangereikt krijgt waarmee je je verder kunt ontwikkelen.
Zelf nooit les gehad, geen spijt? Nee, ik ben namelijk niet zo makkelijk in de omgang met leraren...:(

Geoffrey
13 februari 2009, 16:34
Ik kan je toch aanraden om les te gaan volgen.. je maakt sneller vooruitgang en je hebt er meer motivatie door.

-=JEROEN=-
14 februari 2009, 09:17
Doe anders één keer per maand een lesje.

Feedback krijgen van een ervaren iemand is toch wel erg essentieel. Zodat je jezelf geen dingen aanleert die je later moeilijk afleert.

Of één les om op gang te komen, een duwtje in de juiste richting.

Zo ben ik zelf ooit begonnen, 3 lessen van de leraar nederlands op de mavo. Hij gaf me een blaadje mee met wat basis theorie en de rest heb ik zelf allemaal uitgedokterd. Heb ik wel jaren over gedaan met als uiteindelijk resultaat dat ik net zo goed kon spelen als iemand die een jaartje les had genomen.

tidalwave_sideburns
14 februari 2009, 12:17
Hangt er maar net vanaf wat je wil. Als je precies wil leren spelen als die en die kan je het best gitaarles nemen, zodat je niet de hele tijd het wiel opnieuw aan het uitvinden bent.

Je kan het autodidact prima leren, en ik heb genoeg autodidacte gitaristen gezien en gehoord die echt bijzonder goed spelen zonder enige kennis van zaken vooraf. Maar goed, da's niet voor iedereen weggelegd, en de meeste autodidacten blijven op een bepaald niveau hangen omdat ze zelf niet vindingrijk genoeg zijn, of geen goed muzikaal oor hebben. Maar goed, ze schijnen er niet minder plezier in te hebben.

tidalwave_sideburns
14 februari 2009, 12:18
Hangt er maar net vanaf wat je wil. Als je precies wil leren spelen als die en die kan je het best gitaarles nemen, zodat je niet de hele tijd het wiel opnieuw aan het uitvinden bent.

Je kan het autodidact prima leren, en ik heb genoeg autodidacte gitaristen gezien en gehoord die echt bijzonder goed spelen zonder enige kennis van zaken vooraf. Maar goed, da's niet voor iedereen weggelegd, en de meeste autodidacten blijven op een bepaald niveau hangen omdat ze zelf niet vindingrijk genoeg zijn, of geen goed muzikaal oor hebben. Ze schijnen er niet minder plezier in te hebben.

bubbles
14 februari 2009, 17:19
Ik heb ook geen les gehad en heb er niet echt spijt van.
Gewoon genoeg oefenen.
Als je echt problemen tegenkomt of vragen hebt zou ik toch aanraden om hulp te vragen aan iemand die er meer van kent of op forums, daar kan je ook veel vinden.
Het is heel handig als je iemand kent die al gitaar kan spelen.

heinz3110
14 februari 2009, 18:42
Tja, en zo ben ik weer genoeg gitaristen tegen gekomen die maar al te vaak tegen een eigen aangeleerde handicap aanlopen. Die door een verkeerd aangelegde techniek niet verder komen , en daar ook niet meer 1 2 3 afkomen waardoor ze blijven steken - en zichzelf daarmee flink lopen te frustreren.

Les nemen om zoals die-en-die te gaan klinken vind ik kul.
Teneerste zal je nooit die-en-die worden omdat je simpelweg die-en-die niet bent, en ten tweede als je het kunstje wel zou beheersen - Randy Hansen anyone? :seriousf:

Ik wil daarintegen ook niet zeggen dat je les MOET nemen, natuurlijk, dat moet iedereen zelf weten.

Muzieknono
18 februari 2009, 07:18
Iets afleren is vele malen moeilijker dan iets goed aanleren en je haalt nu eenmaal niet alles uit een boek, hoewel het best goede boeken zijn, gebruik het zelf ook maar neem daarnaast ook les voor de broodnodige aanwijzingen.
Verder vind ik het zelf prettig als ik zie en hoor hoe iets gedaan hoort te worden.
Enne, 20 euries voor 45min. les is niet goedkoop maar toch ook weer niet erg duur.
Als ik me niet vergis bestaat er een database met mensen die gitaarles geven, probeer daar eens iemand te vinden, die schelen vaak behoorlijk met een officiele muziekdocent.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ferraririk
18 februari 2009, 08:51
Kirk Hammett, SRV en Angus Young hebben in eerste instantie ook geen les gehad sterker nog Hammett deed het pas heel laat om even die ene techniek net wat te verbeteren, en er zijn nog veel meer gitaristen die geen les hebben gehad, dus eigenlijk is het in mijn ogen niet echt nodig, je moet gewoon oefenen oefenen oefenen :D

Snijdie
18 februari 2009, 21:28
Een redenering die wellicht wat kort door de bocht is, want een docent zal een leerling stimuleren om te oefenen/bezig zijn met geschikte oefeningen.

Joene1988
18 februari 2009, 21:52
Tjah, ik ben gewoon eerst een jaar de basis gaan leren, gewoon akkoorden, zodat ik wat liedjes kon spelen...

Totdat ik vastliep, en een beetje op het zelfde niveau bleef hangen... Toen ben ik maar les gaan nemen, en ging ik met sprongen vooruit... ik speel nu denk ik 2 jaar of iets dergelijks, en ben nu toch op een redelijk niveau gekomen;)

acousticmats
20 februari 2009, 11:51
hangt er vanaf wat je ervoor over hebt.
ik zou zeggen, begin met wat simpele liedjes die je zelf echt fantastisch vindt, (denk aan wat green day, nirvana, bush covers...)
je kan echt wel alles via internet leren, het is wel handig als je iemand hebt wie je om raad kunt vragen ofzow

ik ben vier maand geleden begonnen met gitaar, en kan al men akkoorden, barré en van die dingen al, nooit les gevolgd :]

maar het hangt er wel vanaf, je moet gewoon zien dat je elke dag iets speelt, moet geen uren zijn (zoals ik ;D ) maar toch minstens 20-25 minuten per dag intensief mee bezig zijn, en je raakt voor je het weet heel ver :D

maar zowizo eerst je basis en mineur akkoorden leren, je vindt al die dingen op het internet

penb
20 februari 2009, 20:39
Als complete newbee had ik graag volgende vraag aan deze topic gelinkt;
Als beginner, wat koop ik dan best aan. Ik had graag een electrische gitaar en versterker aangekocht maar ik zie door het bos de bomen niet meer staan:dontgeti: