PDA

View Full Version : Lakken van hals met rosewood toets??



knarf
12 februari 2009, 23:44
Een maple toets wordt gewoon meegelakt met de rest van de hals, maar hoe doe je een rosewood toets eigenlijk? Die wordt nooit meegelakt, toch?
(waarom eigenlijk niet?)
Plak je dan alleen de bovenkant af zodat de zijkant met de dots in ook een laag lak krijgt?
Of tape je alle rosewood af? Maar dan zit je met een randje...

Iemand enig idee?

KvE
13 februari 2009, 00:24
Het kan geen kwaad een rosewood toets te lakken! Geeft wat meer helderheid in je geluid.

Maar je kunt ook de zijkant van de toets gewoon meelakken en voor het droog is met een doekie (evt. met water of peut, afhankelijk van je lak) de lak weer wegvegen van de toets ...

Enra
13 februari 2009, 07:58
Rosewood bevat etherische olie. Op sommige plaatsen hecht lak daardoor niet. Bovendien zorgt de olie juist voor de slijtvastheid en zelfs voor de toon. Lakken van een rosewood (= palissander) toets raad ik af.

Kortom, afplakken met schilderstape.

no 1 hops
13 februari 2009, 09:16
ben zelf heel tevreden met danish oil, gebruik hem zelf voor de hele neck maar heb ook menig uitgedroogde toets ermee behandelt, soms eerst bij hele droge olie gekookte lijnolie, die goed laten drogen en dan danish oil die beter uithard.

gengar
13 februari 2009, 13:11
Ik zou ook zeker niet lakken, tenzij je dat een fijne touch vindt..De mooie lichte esdoorn toets wordt snel vies en daarom zette fender er een laklaag op, als bescherming. Leo Fender heeft besloten om van de gelakte toets af te stappen omdat het zodra de laklaag versleten was er helemaal niet meer uitzag! Omdat er toch vraag naar bleek te zijn is de gelakte maple toets behouden gebleven. Maar goed, antwoord op je vraag, het is een kwestie van smaak, maar normaal wordt een rosewood toets niet gelakt.

Mr.Fingers
13 februari 2009, 13:20
Rickenbacker is bijvoorbeeld een bedrijf dat z'n rosewood toetsen wél meelakt. En afplakken is meestal de bovenkant alleen.

Enra
13 februari 2009, 16:57
Rickenbacker is bijvoorbeeld een bedrijf dat z'n rosewood toetsen wél meelakt. En afplakken is meestal de bovenkant alleen.

Klopt! Het komt voor. Ik heb het ook wel eens gezien. Maar voor mij voegt het niets toe.

KvE
13 februari 2009, 17:11
Op basgitaren is het wel een meerwaarde. Een gelakte fretless rosewood toets bijvoorbeeld klinkt beter en blijft veel langer strak dan een ongelakte. Maar ook bij gefrette bassen knapt het geluid er van op...

knarf
13 februari 2009, 23:26
Ik ben ook niet van plan een rosewood toets te lakken hoor. Ik vroeg me gewoon af waarom het niet gedaan wordt. Ik wist niet dat het geluid zo sterk door de lak beïnvloed wordt.

De zijkanten van de toets worden dan weer wél meegelakt waarschijnlijk?

Enra
14 februari 2009, 08:16
Ik ben ook niet van plan een rosewood toets te lakken hoor. Ik vroeg me gewoon af waarom het niet gedaan wordt. Ik wist niet dat het geluid zo sterk door de lak beïnvloed wordt.

De zijkanten van de toets worden dan weer wél meegelakt waarschijnlijk?

Ja, zijkanten kun je uiteraard gewoon meelakken. Succes!

knarf
15 februari 2009, 01:02
Alvast bedankt voor de reacties! Weer wat bijgeleerd.

Mattia
17 februari 2009, 20:58
De vraag moet eerdr zijn: waarom wel als het niet hoeft? Maple toetsen worden op termijn - met lak - vrij smerig, afgeragd. De ene vind dat mooi, de ander niet. Rosewood voelt beter aan zonder lak (rauw == goed. Wil niet zeggen dat het niet mooi glad afgewerkt is), ziet er vaak jarenlang prachtig uit met geen tot minimaal onderhoud. Why mess with a good thing?

KvE
17 februari 2009, 21:13
Hier een linkje naar een voorbeeld van wanneer en hoe het wel een goed idee kan zijn, maar goed dit betreft een fretloze bas en geen gewone gitaar.

Heb het zelf trouwens op een gefrette èn een fretloze gedaan en het resultaat is meer helderheid in de klank en een onverwoestbare mooie afwerking van je toets:

Linkje (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=19468&st=0&sk=t&sd=a)

Enra
18 februari 2009, 07:43
why mess with a good thing?

helemaal goed!!!

Sanderltd
18 februari 2009, 13:35
Sorry dat ik hier even tussenkom, maar moet ik hieruit nu ook afleiden dat je een rosewood fretboard ook beter niet kunt oliën?

Enra
18 februari 2009, 18:01
Ik vind van wel en doe dat al ruim 25 jaar, als bouwer en gitarist. Maar er zijn anderen die daar anders over denken. Maar die zijn vast niet helemaal lekker;)

knarf
22 februari 2009, 12:47
Ik ben het ermee eens dat een ongelakte rosewood toets waarschijnlijk aangenamer speelt. Wat de looks betreft: de bas hals van het linkje hierboven ziet er toch wel mooi uit hoor...

Maar ik heb dit topic gestart omdat ik me afvroeg hoe een maple+rosewood hals wordt afgelakt, meer bepaald hoe de zijkant van het palissander wordt aangepakt. Blijkbaar wordt die dus gewoon meegelakt met het esdoorn van de hals.