PDA

View Full Version : Toelatings "eisen" conservatorium (basgitaar)



Megadeth22
12 februari 2009, 23:20
Ik wil dolgraag met mijn instrument verder komen, en ben gekomen bij Tilburg waar een conservatorium zit. Ik heb een man gemaild die mij uitnodigde voor een proefles om te zien hoe / wat / waar etc. Hij gaf mij ook een voorlopig lijstje met eisen. Nu schrok ik mij dood.

NOTE:

- Ik speel pas een half jaar basgitaar. Iets meer ervaring op elektrisch gitaar.
- Ik heb de optie om een jaar er tussenuit te nemen om me te storten hierop en dan gelijk conservatorium OF eerst een voorbereidend jaar conservatorium, waar de volgende eisen op slaan
- Dit is puur een overweging, ik ben er nog niet zeker van maar wil het dolgraag.

Ok nu de vraag, kunnen jullie mij uitleggen over een paar van deze eisen hoe ik dit moet aanpakken.

-eenvoudige baslijn a vue van blad lezen.
-akkoorden schemas lezen
-eenvoudige baslijn op gehoor naspelen.
-met een click een baslijn spelen, waar de click 2 maten wegvalt. De interne pulse wordt hiermee beoordeeld.
-Op een paar eenvoudige jazz-standards een vloeiende en swingende walking bass lijn kunnen spelen.
-Intervallen tot en met octaaf kunnen herkennen.
-affiniteit met jazz/improvisatie laten horen in zijn spel.
-toonsoorten met voortekens kennen
-kerktoonladders vloeiend kunnen spelen.
-een funk groove kunnen spelen
-een georganiseerde techniek laten zien (4 vingers op 4 vakken, positiespel, wisselslag)
-3 stukken voorbereiden die hij op het toelatingsexamen ten gehore kan brengen van verschillende stijlen. Er moet 1 jazzstandard bijzitten.

Dat eerste zal wel lukken, maar zoals je misschien leest is er een lichte nadruk op jazz. Ik luister geen jazz (geen reden daarvoor eigenlijk) en ben dus ook totaal niet bekend met de muziek en haar spelers. Hoe zou ik dit moeten aanpakken?

Hoe zit dat met intervallen herkennen? Ik was naar een Open Dag geweest van Muziekwetenschappen waar zelfs toen studenten het nog moeilijk vonden (die intervallen). hoe kan ik dit dan wel leren?

Alvast bedankt :)

taylor
13 februari 2009, 10:21
als je een half jaartje speelt lijkt mij nog niet zo handig om gelijk daar een studie in te gaan volgen maar goed...

intervallen tja das voor iedereen anders de 1 heeft vrij snel onder de knie de ander niet.
wat wel helpt zijn ezelsbrugetjes om de intervallen te herkennnen bv kleine secunde denk de film jaws enz
wat je zou kunnen doen is solfege lessen gaan volgen, of met je bassleraar is noten blind probeert te vinden(hij speelt 1 noot of meer met de rug na jou toe) , of noten na zingen(meestal op piano) dat soort dingetjes om mee te beginnen.

gorgasm
13 februari 2009, 10:34
tekst :)
met alle begrip en respect naar jou toe... maar moest ik jou zijn, ik zou niet eens naar tilburg gaan voor die proefles. Ofwel gaan en ze opnemen, zodat je ze thuis nog 300x kan opnieuw beluisteren. Want hij zal je finaal naar huis spelen, wat begrijpelijk is, maar zal ook veel dingen doen dat je niet direct snapt, of tussen toonaarden vliegen, en dit moet voor jou wel begrijpelijk zijn. + moet je dit zelf ook deels kunnen toepassen.

mss zeg je maar voor alle duidelijkheid es wat je niveau is op basgitaar(of je je noten weet liggen, hoelang je al notenschrift bestudeerd enz)
En als ik je tekst goed lees, dan denk ik dat je er met een jaar ook niet gaat komen.

Je luistert niet naar een stijl die je wilt gaan studeren. Hoe kan je het dan spelen? Ik ken er niets van, maar imo zal je geen jazz leren spelen in tilburg, je zal het al een groot deel moeten kunnen spelen. En in die 4j geven ze je telkens n paar standards, waar jij je in een redelijke korte tijd moet kunnen doorspelen, Ze geven je leuke trucs en lijntjes. Maar ik geloof niet dat ze je bij je handje zullen nemen en je zullen zeggen neem dit en dit lijntje en speel dit nu na elkaar.
Kvermoed dat je zelf een manier zal moeten vinden om het leuk te maken
Conservatorium geeft je wel n paar trucs(vissen) maar uiteindelijk geven ze je geen hoop vis om te eten, ze geven je wel een vislijn, en tonen je op welke manieren je allemaal kan vissen. Je docent geeft je een lick, ten eerste mag het al geen 5min duren voor je hem naspeelt. En ten tweede wil die man ergens horen dat je ofwel zijn id kopieert in de eerst volgende tune dat je speelt. Of iets doet met zijn id.

+ daar komt ook nog bij dat je een theoretische test moet doen, solfege(intervallen, zowel gehoor als notatie, akkoorden, toonaarden(voortekening), melodisch dictee, van blad zingen in beide sleutels(f en g) ritme lezen..

artnaz
13 februari 2009, 11:00
Wat ik zou doen:

- Jazz gaan luisten
- Zo vaak mogelijk solfege (niet zo lang mogelijk, maar zo frequent mogelijk dus)
- De nodige toonladders leren
- Veel soleren met de nodige toonladders. Zo leer je de toonladders nog beter, je wordt 'meer één' met je instrument, je gehoor wordt beter, etc.
- beginnen met simpele jazz nummers, en die naspelen

Ik vind het overigens wel interessant om die 'eisen' te zien, en dat het zo op jazz is gefocust. Weet iemand dezelfde 'eisen' voor gitaar toevallig?

gorgasm
13 februari 2009, 11:43
Wat ik zou doen:
Weet iemand dezelfde 'eisen' voor gitaar toevallig?
die staan telkens op de site van elk conservatorium. soms varieert het n beetje, maar meestal draait het om het zelfde, beetje zoals hierboven wordt beschreven door ts.

Ps als bassist zou je t makkelijk hebben om binnne te raken, omdat weinig bassisten zich aanmelden. Maar je zal dan nog op zn minst een deftig niveau moeten opbrengen:)

Pais
13 februari 2009, 12:10
Ik speel pas een half jaar basgitaar.

Hoe zie je dit helemaal voor je? Ik snap niet dat je verwacht dat je na zes maanden bas spelen al aan het conservatorium toe bent.

Wiellem
13 februari 2009, 12:13
Ik zou mezelf na 4 a 5 jaar gitaar nog niet durven opgeven als ik die lijst zo zie :dontgeti:

Voidhead
13 februari 2009, 16:00
Ik zit zelf op het conservatorium van Tilburg (gitaar, jazz). Ik ken ook de hoofdvakdocent basgitaar (Udo Pannekeet, te gekke bassist trouwens!). Weet niet hoe je speelt natuurlijk, maar na een half jaar spelen al conservatorium is wel hoog gegrepen. Als je het toch wil proberen zou ik me wel verdiepen in jazz want dat is eigenlijk wat je daar 4 jaar lang krijgt, wel in allerlei vormen, denk aan fusion etc... Het is wel een vereiste dat je schema's door kan werken en de hals redelijk goed kent. Nu is er wel een enorme schaarste aan bassisten dus als je erop kan komen heb je zeker genoeg werk. Zorg dat je theorie tot op een bepaald niveau beheerst (arpeggio's bij akkoorden, toonladders, intervallen) en dit toe kan passen op je instrument. Het beste is om les te nemen bij iemand die conservatoriumg edaan heeft die kan je wel vertellen waar je staat... Succes ermee.

Megadeth22
14 februari 2009, 01:48
Hoe zie je dit helemaal voor je? Ik snap niet dat je verwacht dat je na zes maanden bas spelen al aan het conservatorium toe bent.
Ik speel al ongeveer 2 jaar gitaar, en de overstap was niet zo moeilijk. Aangezien muziek maken (op (bas)gitaar) mijn grote passie is wil ik graag hiermee door. Dus ik heb een proefles genomen bij een muziekdocent aan een conservatorium die mij heeft verteld dat ik waarschijnlijk wel binnen een jaar de nodige theorie en praktijk kan leren...

Megadeth22
14 februari 2009, 01:49
Ik zit zelf op het conservatorium van Tilburg (gitaar, jazz). Ik ken ook de hoofdvakdocent basgitaar (Udo Pannekeet, te gekke bassist trouwens!). Weet niet hoe je speelt natuurlijk, maar na een half jaar spelen al conservatorium is wel hoog gegrepen. Als je het toch wil proberen zou ik me wel verdiepen in jazz want dat is eigenlijk wat je daar 4 jaar lang krijgt, wel in allerlei vormen, denk aan fusion etc... Het is wel een vereiste dat je schema's door kan werken en de hals redelijk goed kent. Nu is er wel een enorme schaarste aan bassisten dus als je erop kan komen heb je zeker genoeg werk. Zorg dat je theorie tot op een bepaald niveau beheerst (arpeggio's bij akkoorden, toonladders, intervallen) en dit toe kan passen op je instrument. Het beste is om les te nemen bij iemand die conservatoriumg edaan heeft die kan je wel vertellen waar je staat... Succes ermee.
Ik heb Dhr. Pannekeet ook al gemaild voor een proeflesje een keer.. kijken of dat nog doorgaat.
edit: Ik ga trouwens lesnemen bij Dhr. Charles Nagtzaam!

savecracker85
14 februari 2009, 21:48
Zo'n proefles bij een conservatorium docent is een goed idee! Udo is een goed docent en zegt altijd wel waar het op staat. Dat schept een hoop duidelijkheid in je verwachtingen.
Wat ik niet helemaal begrijp. Als je nu nooit jazz luistert omdat je er geen reden toe ziet, snap ik niet waarom je naar het conservatorium in Tilburg wil. Je moet jazz daarvoor niet alleen leuk vinden, maar er ook 24 uur per dag mee bezig willen zijn. Dat is namelijk wat zo'n studie inhoudt!

Megadeth22
15 februari 2009, 12:24
Zo'n proefles bij een conservatorium docent is een goed idee! Udo is een goed docent en zegt altijd wel waar het op staat. Dat schept een hoop duidelijkheid in je verwachtingen.
Wat ik niet helemaal begrijp. Als je nu nooit jazz luistert omdat je er geen reden toe ziet, snap ik niet waarom je naar het conservatorium in Tilburg wil. Je moet jazz daarvoor niet alleen leuk vinden, maar er ook 24 uur per dag mee bezig willen zijn. Dat is namelijk wat zo'n studie inhoudt!
Klopt maar ik ben nog steeds orienterend bezig. En ik kwam dus via Charles Nagtzaam (basgitaar docent) richting Conservatorium of Rockacademie etc.

Maarja komt allemaal wel goed, ik heb misschien de optie om er 1 jaar tussenuit te nemen om me te storten op basgitaar dus..

Yoshida
18 februari 2009, 22:54
Intervallen zijn niet zo moeilijk. Het geeft de afstand aan tussen twee tonen. Een octaaf staat voor een toonafstand van 8 tonen oftewel een volledige toonladder. Op volgorde, beginnend bij 2, zijn de intervallen: secunde, terts, kwart, kwint, sext, septime en octaaf.
Je (theoretische) kennis van toonladders word pas op de proef gesteld wanneer gevraagd word naar het verschil tussen een verminderde kwint of een verhoogde kwart (allebei toonafstand van vier en een half). Dan moet je weten of er voor de betreffende toon een kruis of een mol staat.
De moeite waard is om te weten dat een majeur toonladder (dus ook akkoord) een grote terts heeft, en een mineur toonladder een kleine of verminderde terts. Puur theoretisch zijn er bijvoorbeeld ook toonladders denkbaar waarin een kwart hetzelfde klinkt (enharmonisch gelijk) aan een verminderde kwint.

Ik heb vanaf mijn 9e 12 jaar muziekschool gedaan op trompet en daarbij C diploma gehaald; D diploma staat gelijk aan toelatingsexamen conservatorium. Hier heb ik niet naar gestreefd omdat dat in conflict zou komen met mijn beroepsopleiding. Iedereen die muzikaal onderlegd is kan A diploma halen, 50% daarvan die motivatie en talent heeft B diploma, etc. Je moet je voorstellen dat iemand die conservatorium gedaan heeft echt een beroepsniveau heeft, en dat is de elite waar wij tegenop kijken als we voor het eerst een instrument aanraken. Naar mijn beperkte en ingekleurde beeld moet je qua theoretische kennis en speelvaardigheid dus met kop en schouders boven 80% van de amateurmuzikanten uitsteken.

artnaz
19 februari 2009, 00:59
Ik begin nu ook weer een beetje enthousiast te worden voor het conservatorium. Ik ga eens uitzoeken of ik dat deeltijd kan doen naast mijn universitaire studie (vast niet, maar ik kan het uitvogelen). Lijkt me gigantisch leerzaam en hartstikke leuk. En ook een beetje jammer van mijn cum laude D-diploma die 4 jaar geleden maar één dagje het daglicht gezien heeft...