PDA

View Full Version : Een bassdrive, maar welke....



madman
12 februari 2009, 22:39
Hey allemaal,
Ik speel al een aantal jaar gitaar, maar speel sinds een paar maanden ook bas in een bandje.
Daarvoor ben ik eigenlijk op zoek naar een pedaaltje wat bij tijd en wijlen wat meer ballen aan m'n sound kan geven icm met m'n Squier J-bass en de crapversterkers die bij de oefenruimte staan.

Nu heb ik atm 2 pedaaltjes op het oog; de Boss ODB-3 bass overdrive, en de Hartke Bass Attack.
De boss is best een leuk pedaaltje, maar het is best lastig om daar een bruikbare sound uit te krijgen, met name omdat het laag heel snel verdwijnt...

Daarentegen; die hartke geeft een lekkere lage brul mee, waardoor je geluid een lekkere dikke kont krijgt, maar aan de andere kant zit de drive 'm veel meer in de onderkant, terwijl je die soms juist wat meer op je hogere frequenties wil hebben om net wat penetrater te zijn...

Dus...
Meningen?

HaroldA
12 februari 2009, 22:46
Fulltone Bass Drive, SansAmp Bass Driver DI of beter nog: beiden!

Oja: EBS MultiDrive schijnt ook goed te zijn.

madman
12 februari 2009, 22:54
Fulltone Bass Drive, SansAmp Bass Driver DI of beter nog: beiden!

Oja: EBS MultiDrive schijnt ook goed te zijn.
Wat ik over die pedaaltjes lees klinkt zeer smakelijk, alleen zijn ze ook meteen 2x zo duur....

HaroldA
12 februari 2009, 22:56
Wat ik over die pedaaltjes lees klinkt zeer smakelijk, alleen zijn ze ook meteen 2x zo duur....

Gewoon een tijdje op marktplaats op de loer liggen... Ze zijn allen zeer populair, maar ook erg waardevast, dus je kunt ze altijd weer voor een mooie prijs kwijt!

Ik heb zelf 2 SansAmps gemaakt voor veel minder, maar het is wel een vrij complex apparaat om in elkaar te zetten.

madman
12 februari 2009, 23:09
Gewoon een tijdje op marktplaats op de loer liggen... Ze zijn allen zeer populair, maar ook erg waardevast, dus je kunt ze altijd weer voor een mooie prijs kwijt!

Ik heb zelf 2 SansAmps gemaakt voor veel minder, maar het is wel een vrij complex apparaat om in elkaar te zetten.
Dat ga ik zeker doen!

Maar wat zijn jouw ervaringen met die pedalen, en hoe verhouden die zich tot die hartke en/of boss?

Hoeveel kost zo'n SansAmp om zelf in elkaar te solderen?

HaroldA
12 februari 2009, 23:28
Dat ga ik zeker doen!

Maar wat zijn jouw ervaringen met die pedalen, en hoe verhouden die zich tot die hartke en/of boss?

Hoeveel kost zo'n SansAmp om zelf in elkaar te solderen?

Boss sloopt je geluid: je krijg een boss geluid, maakt niet uit waar je aan draait. Ik heb de ODB-3 van onze bassist verbouwd, maar het blijft een vreemd geval. Je lage tonen vallen gewoon op een andere frequentie ofzo...

Hartke heb ik een keer bij Feedback gehoord en die vond ik een beetje steriel, maar dat vind ik bijna alles van Hartke.


Onze bassist heeft een Fender Precision met extra Jazz element en een Ampeg SVT 350 transistor top op een Ampeg Classic 4x10" cabinet. Vette combi, maar ook vrij 'saai' en standaard.

Eerst had hij alleen de Fulltone, maar die overstuurde niet echt genoeg. De Fulltone op 18 volt kreeg zelfs nog meer headroom (minder oversturing dus), maar wel een veel gavere 'stomp in je maag' laag, dus er moest meer oversturing komen.

Toen heb ik de Samsamp gemaakt met deze instructies (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,1909.0.html) en dat was precies waar hij naar op zoek was!

Net die vette rand en zodra hij de boost van z'n Fulltone intrapt naast de volume boost ook extra gave viezigheid! ;)


Het maken van de SansAmp zal 5-6 tientjes aan onderdelen/pcb/behuizing kosten, denkik... Ik heb het nooit berekend, want deze was voor z'n verjaardag... :cheerup:


Volledige setup:
Bas > DT-10 > CS-2* > Fulltone Bass Drive > SansAmp Bass Driver > Amp


* = beetje gemodificeerd (meer laag)

Joey Handsome
12 februari 2009, 23:33
Ik heb in mijn, helaas ter ziele gegane, punkband een Bad Monkey over m'n bas gegooid. Kost maar drie tientjes op Marktplaats. Hoewel het geen echte bassdrive is, zit er wel een high/low toonregeling op en kreeg ik er wel een lekker geluid uit met voldoende laag.

KvE
13 februari 2009, 00:28
Ik heb een Ashdown bassdrive Plus, die kost weinig en kan hoog en laag apart vervormen. Aanrader!

arcane
13 februari 2009, 08:41
Ik heb een ashdown LoMenzo Hyper Drive. Ook een aanrader. is ook betaalbaar, ik heb er 70 euro voor betaald.

DeGecko
13 februari 2009, 11:41
Als je gewoon fuzz en ballen aan je sound wil toevoegen zou ik eens de MXR El Grande checken of de EHX Bass Big Muff, en de Fulltone Bassdrive ook natuurlijk ;).

Als je echt een preamp zoekt zou ik idd voor de Sansamp of de EBS gaan ;-)

De EHX Black Finger is eigenlijk een compressor, maar is ook enorm lekker van sound (ook met een lamp en goede toonregeling...)

Joey Handsome
13 februari 2009, 12:14
Mag je mij uitleggen waar die toonregeling op mijn Blackfinger zit, want die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

duckman
13 februari 2009, 12:59
Ik vind deze wel goed klinken : Electro Harmonix Bass Metaphors.
Kost rond de 80 euro.

Dweezman
13 februari 2009, 13:18
http://www.youtube.com/watch?v=w0C3_6y_uo8

Verkrijgbaar bij De Gier.

schwalbe
14 februari 2009, 08:40
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/images/vt_bass_image.jpg

DeGecko
14 februari 2009, 13:50
Mag je mij uitleggen waar die toonregeling op mijn Blackfinger zit, want die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Goed punt.
Zat hem effe te vergelijken met de EBS Valve Drive en heb ze door elkaar gezwiept... ;-)

HaroldA
14 februari 2009, 14:15
Oja: voordeel van de SansAmp: er zit ook een goede DI op! Dus voor opnames en op het podium ben je altijd voorzien van goed geluid...

madman
15 februari 2009, 16:38
Er komt hier een behoorlijke verzameling aan pedaaltjes voorbij:)

Maar om er enige lijn in te houden;
De sound die ik zoek:
De bovengenoemde Hartke is een heerlijk pedaal om een lekkere dikke warme kont aan je sound te geven, dat is iets wat me wel heel erg aanspreekt!
Aan de andere kant, die Boss, mits je er goed mee omgaat, zitten ook wel wat aardige sounds in.

Ik ben niet op zoek naar een balls-to-the-wall distortion, maar meer iets om een randje (ok, dikke rand dan...) aan m'n sound te geven. Of dat dan uit een pre-amp komt of een drivepedaal maakt me eigenlijk weinig uit...

Voor degenen die de bovengenoemde pedaaltjes allebei gehoord hebben; stel je de warmte en de lage knor voor van die Hartke, en dan dat gecombineerd met die boss met settings in de trant van; treble op 10/11 uur, bass op 12 uur, mix op 9 uur, gain op 8 uur...
Lekker dat dikke laag van die hartke, maar die boss ook net iets penetranter in de mix! (nee, allebei kopen is geen optie)

Heeft er iemand ervaring met dat zelfbouwpedaal van De Gier?
Op zich niet duur, en als daar een lekkere sound in zit.....

@ Harold; waar heb je de pcb vandaan gehaald voor die zelfbouwertjes?

HaroldA
15 februari 2009, 16:46
@ Harold; waar heb je de pcb vandaan gehaald voor die zelfbouwertjes?

Valoosj heeft er 2 voor mij gemaakt, maar had laatst geen tijd daarvoor, dus mijn laatste pcb (condor cab sim) heb ik van Andre (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2479.msg15976.html#msg15976).

Wizz
16 februari 2009, 12:48
Ik gebruik een Pro Co Rat, de gewone. Die kan alles van een ´(bijna)clean-boost tot een gierende Fuzz. Reageert ook goed op al mijn bassen (Jazz, Precision, Rickenbacker, en de rest).

Wizz

HaroldA
16 februari 2009, 13:02
Ik gebruik een Pro Co Rat, de gewone.

Laat die wel alle frequenties door of filtert hij alles onder de 50Hz ofzo, wat meestal het geval is bij gitaareffecten?

Maroon
16 februari 2009, 16:03
Ik gebruik de fulltone OCD. Werkt ook prima, wel even op lp (low peak) zetten.

Troy
17 februari 2009, 15:48
Ikzelf heb een boss odb-3 gekocht een tijdje geleden maar die leverde echt niet wat ik in gedachten had. Te veel geratel en te weinig 'kick'.

Zo'n pedaal zal er nooit voor zorgen dat een slechte versterker plots super gaat klinken natuurlijk. Misschien moet je maar eens eerst investeren in een goeie amp. Ik speel zelf ook zowel bas als gitaar. Ik heb me een oude lampenversterker gekocht die zowel te gebruiken valt voor bas als gitaar. Die geeft van zichzelf al een fijne overdrive waar geen enkel pedaal tegenop kan.

HaroldA
17 februari 2009, 16:08
Ikzelf heb een boss odb-3 gekocht een tijdje geleden maar die leverde echt niet wat ik in gedachten had. Te veel geratel en te weinig 'kick'.

Zo'n pedaal zal er nooit voor zorgen dat een slechte versterker plots super gaat klinken natuurlijk. Misschien moet je maar eens eerst investeren in een goeie amp. Ik speel zelf ook zowel bas als gitaar. Ik heb me een oude lampenversterker gekocht die zowel te gebruiken valt voor bas als gitaar. Die geeft van zichzelf al een fijne overdrive waar geen enkel pedaal tegenop kan.

Zo heeft onze bassist een Ampet SVT350, wat als 'goede versterker' beschouwd kan worden. Het is echter een transistor bak omdat de lampenversie niet te betalen, onderhouden en tillen is (~40kg?).

Een SansAmp(achtige) kan die versterker daadwerkelijk laten leven!

Wizz
20 februari 2009, 23:03
Laat die wel alle frequenties door of filtert hij alles onder de 50Hz ofzo, wat meestal het geval is bij gitaareffecten?

Sorry voor de late reaktie ! Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, wat betreft het wegfilteren onder de 50Hz. Ik speel altijd over twee versterkers, en dan geeft zoiets geen probleem. Ik heb de Rat zelf afgekeken van Soundgarden, jaartje of vijftien geleden. De bassist trapte een pedaaltje in en het dak ging eraf. Ik natuurlijk na het concert checken wat het was, en het bleek dus die Rat.

Wizz

vincent136
21 februari 2009, 11:02
de overdrive van Aguilar is ook erg goed te pruimen, dat is channel2 van de AG500 in een los kastje.

gerrekat
27 februari 2009, 08:33
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/images/vt_bass_image.jpg


die is nog niet zo lang op de markt, ik heb er een uit de VS laten komen. ECht een super pedaaltje/pre amp/overdrive! Voordeel ten opzichte van de Bass Driver is dat er een mid control opzit, gaat echt van heel subtiel tot supersmerig.