PDA

View Full Version : Strat body template



frekie
12 februari 2009, 20:40
Heb toch wel even moeten zoeken naar deze template (voorbeeld) tekening van een Strat body:

http://geeklab.wdfiles.com/local--files/building-a-stratocaster/stratocaster_template.jpg

Heb hem op schaal uitgeprint na hem in 4-en te hebben geknipt. Links boven, rechts boven, links onder, rechts onder. Marges op 0 zetten in de printer instellingen. De 4 vellen A4 bijknippen en samenvoegen. Hij lijkt goed op schaal vergeleken met mijn Richwood :soinnocent:

Ga voor het 1st een Strat body bouwen. Allparts maple nek is onderweg. Hout heb ik ook al, 2 balken Red Cedar. Heel licht en zacht hout. Kosten: 10 euro :cheerup: Vergelijk dat eens met den Amsterdamschen Fijnhout Handel!

1st maar eens 2 planken 22 mm MDF op elkaar lijmen en oefenen maar. Vooral frezen vrees ik met groten vreze :dontgeti: Maar ik moet en zal een NON TREM Strat hebben! :punk:

Mark1990
13 februari 2009, 13:02
de outline van je template lijkt niet helemaal vloeiend te zijn?
heb hier een link waarop hij vloeiender lijkt, inclusief een aantal andere modellen. http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf
de url heb ik een tijd terug van gitaanet gehaald.

Orpheo
14 februari 2009, 00:33
kleine opmerking...

een non-trem strat zal NOOIT klinken als een echte strat, ook al heb je de juiste pups etc etc. het klinkt gewoon niet hetzelfde. een strat moet een trem hebben lijkt 't, anders 'werkt' het niet.

Yoshida
14 februari 2009, 13:52
kleine opmerking...

een non-trem strat zal NOOIT klinken als een echte strat, ook al heb je de juiste pups etc etc. het klinkt gewoon niet hetzelfde. een strat moet een trem hebben lijkt 't, anders 'werkt' het niet.

My sentiments exactly: doordat de brug word gedempt door de tremolo veren heb je eerst een verval in je sustain, maar daarna wel een lekker diepe galm. Een Telecaster is juist weer een hardtail (zoals ik dat noem maar ben hiernaast ook mountainbiker) wat zorgt voor een vlakker en helderder geluid maar wel met minder diepe galm. Zeg maar voor het funky werk en begeleiding.

frekie
17 februari 2009, 21:49
Ik heb een Richwoodje helemaal kapot gepimpt:
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Richwood62LPB.htm
O.a. vrij knullig hardtail gemaakt door stukjes MDF in de trem holte te lijmen enz. Ik had de tremolo al helemaal geblokkeerd met een stukje hout. Maar dan nog. VEEL meer sustain, toon, laag. De humbucker klinkt nu ook goed op een Strat. Ik ben geen trem gebruiker, voor mij geen trem meer.

Orpheo
18 februari 2009, 00:17
frekie, het is ook niet fair; een richwood vergelijken met zijn crappy trem, met bijvoorbeeld, een wilkinson met sperzel locking tuners... die dingen blijven enorm stabiel qua stemming, en geven een diepe tone, soort warme galm hoewel dat een verkeerd woord is. goed metaal helpt ENORM veel. messing, staal, aluminium; niet die die cast troep.

nogmaals; als je gaat voor de vorm, mijn zegen heb je. maar de TONE van een strat heeft echt te maken met de veren; al prop je d'r 5 in, blok essen om te blokken; die veren zijn nodig.

Yoshida
18 februari 2009, 11:18
Lol mijn strat heeft een erg betaalbare Wilkinson vintage style trem en locking tuners, geen toplocks maar juist roller stringtrees en een graphtech topkam. Beetje overkill maar goed van tuner tot brug nergens weerstand in de lengterichting.
Het grote nadeel van een tremolo vind ik dat op een gegeven moment de rek uit je snaren gaat. (doh gebeurt zonder trem ook wel.)
Naar verhouding moeten ze dan strakker om de gitaar goed te stemmen, waardoor de tremolo omhoog komt.

Het is al opgemerkt, een goed sustainblok is eveneens erg belangrijk. Voor mij alleen staal. Werkt des te beter als de brug 'zweeft' en alleen met de schroeven en veren aan de body zit. Desnoods laat je de tremolo handle eraf, afstellen van de tremolo stelt niet veel voor maar stemmen blijft een ramp. Uit vluchtig onderzoek blijkt dat je geen hardtail met sustainblock kan kopen (Strat brug met gaten op 4 hoekpunten én stalen blok), maar als je hier wel aan kan komen dan zou ik dat aanraden. Het patent bestaat in ieder geval (http://www.freshpatents.com/Fixed-guitar-bridge-with-sustain-block-dt20060817ptan20060179999.php).