PDA

View Full Version : Prails (SD) zelf bouwen?



G.G.
12 februari 2009, 19:52
Iedereen kent de SD Prails wel. Nou heb ik een wild idee. Stel: ik neem 2 P90 kapjes, verzaag die en lijm ze strak tegen elkaar aan. Onder het smalle kapje plaatst ik mijn favoriete singlecoil en de P90 plaats ik in het andere deel. Ik sluit de boel in serie en splitbaar aan. Zou ik dan hetzelfde effect kunnen bereiken als de PRails? Waar moet ik rekening mee houden? Single coil zou RWRP moeten zijn, en de P90 niet, lijkt me. en verder? Of denk ik nu te simpel?

G.G.
16 februari 2009, 16:15
IS er niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Het internet heeft me de afgelopen dagen niet echt veel verder geholpen.

Orpheo
17 februari 2009, 00:31
Hoi GG,

sorry, ik heb deze niet gezien. ik geef je mijn antwoord omtrent de prails.

het kan. dat ten eerste. het probleem zit 'm in spacing; klopt die nog wel als je ze naast elkaar zet? ik zou daarom een p90 en een stratrail als pup gebruiken.

ook moet je rekening houden met 't feit dat die 2 naast elkaar een heel 'raar' geluid geven; niet de normale humbuckersound die je gewend bent; veel breder eigenlijk.

ik zou wel de spoelen zover afslijpen als maar kan, zodat het wel normaal kan passen in een humbucker-routing.

of boeit je dat niet, en ga je het gewoon zo naast elkaar frezen?

als je de p90 neemt en een seymour duncan hotrail(achtige), heb je een kleinere oppervlakte zeg maar, dus dat KAN wellicht net passen als je de zijkanten van de p90 wegslijpt; niet de hele breedte en lengte van de spoel wordt bij de p90 benut voor draad.

de hotrail is namelijk een stukkie kleiner dan de normale stratspoel. niet eens omdat de SPOEL kleiner is, maar dat stukkie waar de draadjes zitten, heeft de hotrail anders. een stratspoel zie ik als een soort afgeplatte driehoek; de hotrails zijn gewoon langwerpige buisjes.

aaronstonebeat
17 februari 2009, 02:07
Leuk idee! Moet zeker kunnen. De ruisonderdrukking zal niet optimaal zijn door het verschil tussen de spoelen, maar wat dan nog. De magneetvelden zullen elkaar beinvloeden en de pickups zullen indivueel iets anders klinken dan als ze verder uit elkaar staan; maar ik heb geen idee hoeveel, leuk om te testen.
Ik kan me voorstellen dat parallel schakelen ook een mooi resultaat zal geven.
Ik krijg al zin om zoiets zelf ook te proberen

Mattia
17 februari 2009, 20:56
Het zal vast kunnen, maar ik betwijfel of het precies hetzelfde effect geeft; de onderdelen van de P-rails zijn nauw op elkaar afgestemd.

Orpheo
18 februari 2009, 01:03
de magneten maken heel erg veel uit, absoluut. daarom ben ik zo geirriteerd over seymour duncan's ontwerp; het klopt niet. Bij de stratkant zit de magneet gewoon verkeerd. die magneet drukt wat veldsterkte weg van de magneet van de p90 kant; draai 'm 90 graden om, en beiden klinken zoals het hoort/stukken beter. gebruik een ceramische magneet aan de p90 kant, en het klinkt NOG beter; in ieder standje. maar goed, wie ben ik.

Mattia
18 februari 2009, 04:36
Orpheo: hoe bedoel je? Een P-90 heeft 'klassiek' twee bar magnets die North-North (elkaar afstotend) zijn gerangschikt, dat hoort een beetje bij het design. Of bedoel je nou iets anders?

Noid
19 februari 2009, 22:09
Het zal vast kunnen, maar ik betwijfel of het precies hetzelfde effect geeft; de onderdelen van de P-rails zijn nauw op elkaar afgestemd.Dat is wat mij ook het eerst te binnen schiet. De balans tussen beide elementen is denk ik erg bepalend voor de sound en daarmee de functionaliteit (denk bijvoorbeeld aan de onderlinge balans qua output). Maar ... het is interessant genoeg om het gewoon te proberen, toch? Is er wat dat betreft nog iets wat je eerst uit moet zoeken, voordat je het kunt maken en proberen?