PDA

View Full Version : Renovatie van mishandelde Gibson Les Paul



Karimmusic
12 februari 2009, 19:49
Beste mensen,

Ik heb hier een wat oudere (als je het mij vraagt zwaar mishandelde) en niet bespeelbare Gibson Les Paul.
Ik heb besloten om deze gitaar op te gaan knappen tot een splinternieuwe Les Paul.

Alleen zou ik via deze weg wat hulp aan jullie willen vragen.

Allereerst de kop:
De letters die ooit het naam Les Paul hebben gevormd zijn niet meer te zien.
Alleen in het licht zie je nog de omlijning zitten.
Het Gibson logo is er nog wel, maar ook niet compleet leesbaar meer.
Nu heb ik dit (http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/elektrische-gitaren/gibson-headstock-decals1.html) gevonden op internet.
Super!
Ga ik volgende week direct bestellen.

Nu is mijn vraag alleen hoe ik de oude letters weg krijg en de kop weer mooi krijg.
Kan ik de oude letters gewoon wegschuren met een schuurpapiertje?

En welke verf en/of lak zal ik moeten kopen om weer een mooie onderlaag neer te leggen voor de nieuwe letters en weer een mooie glimmende kop te krijgen?

Ik denk dat ik het beste de hele kop dan kan schuren, want als ik alleen een klein gedeelte doe lukt het nooit meer om 1 mooi geheel te krijgen, toch?

En moet ik de lak en/of verf spuiten voor het mooiste resultaat?

Dan de pickups...
Die zitten er niet meer in...

Op marktplaats staan af en toe Gibson pickups, maar op internet zijn ook genoeg nieuwe te vinden.
de site guitar-parts.nl (waar ik al het een en ander heb besteld) heeft ook een collectie pick-ups.
Alleen heb ik van deze merken echt nog nooit gehoord.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
2e hands Gibson Pickups?
Of een nieuwe set?
En welk merk zouden jullie mij dan aanraden?

Dat was het voor nu ff...

Alvast bedankt,

Karim

Cocobolo
12 februari 2009, 20:23
Ik denk dat ik namens iedereen hier spreek dat we erg graag van foto's willen genieten van de Gibson :) En dan komen de tips vanzelf los...Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat we aan de hand van de foto's vinden dat 2ehands Gibson pickups wel eens mooier zouden staan dan nieuwe.

En die decals...tsja, dat zijn stickers denk ik. Bijvoorbeeld die Les Paul Custom stickers zou ik nooit doen omdat het origineel parelmoer heeft (toch?).

Pepe
12 februari 2009, 20:32
Bedenk wel dat je Gibson zijn waarde meer behoudt als je het oude slechte logo laat zitten, sterker, met een niet origineel logo wordt het nog een hele klus om um later nog te verkopen voor een goeie prijs.

Zelfde geldt in mindere mate voor de pickups, die zijn nog best ergens op te duikelen voor niet al te veel geld maar een en ander hangt af van jaartal.

oigun
12 februari 2009, 20:33
Wacht even met schuren en decals plakken...Misschien houd de gitaar beter zijn waarde als je hem alleen weer bespeelbaar maakt met zoveel mogelijk originele onderdelen.
FOTOOOS !!!

Karimmusic
12 februari 2009, 20:51
Ik zal na het weekend wat mooie foto's schieten.

Ik begrijp dat de gitaar zijn waarde meer behoudt door hem zo veel mogelijk in zijn originele staat te behouden en heb daar ook lang over nagedacht voordat ik besloot om er een sticker op te plakken,
maar aangezien ik de gitaar nooit zal verkopen (emotionele waarde) en ik hem liever weer nieuw leven in wil blazen denk ik toch voor het vernieuwen te gaan.
Al wil ik natuurlijk wel zo veel mogelijk terug naar zijn ouderwetse sound.
Dus denk ik dat ik toch voor een setje oude Gibson pick-ups ga.

Hij ziet er eigenlijk nog helemaal niet oud uit...
De body glimt nog behoorlijk.
Hij zit wel vol met gutsjes en krasjes aan de achterkant, maar daar kan ik niet mee zitten.
Alleen de hals, de kop en het hout binnenin is wat minder.


Ik zal in ieder geval voordat ik start met de remake de jongen van A tot Z op de foto zetten.

Karim

Noid
12 februari 2009, 22:03
? Hoe kan het logo nou verdwijnen? pics pics pics!

HaroldA
12 februari 2009, 22:22
Ik heb hier een wat oudere (als je het mij vraagt zwaar mishandelde) en niet bespeelbare Gibson Les Paul.

He Karim,

Weet je zeker dat het een oudje is? Wat is het serienummer? Daar kunnen we namelijk makkelijk aan zien hoe oud hij is.

Over het algemeen vind ik goed gebruikte gitaren mooier om te zien dan een of andere frankenstein-achtige verzameling oud en nieuw. Een nieuw logo past niet bij een versleten kop en/of body.


Oja: foto's!

Saf
13 februari 2009, 00:01
die stickers zijn naar mijn menig erg lelijk dan kun je beter een afgeleten logo hebben dan zo'n over de top neppe dikke vinyl sticker. Maar het is jouw gitaar...

DeiDRagonas
13 februari 2009, 10:30
Wat n ruktopic.. Zo'n topic is, zoals eerder al opgemerkt, niks waard zonder Feauteau's!!!!!

R.

gengar
13 februari 2009, 13:00
ben het eens met de meesten hier!
Ik weet wat je bedoelt met het Gibson logo dat er niet meer is, mijn LP custom vertoont soortgelijke kenmerken. Wat je naar mijn mening inderdaad nooit moet doen is een decal gaan gebruiken.
Mijn eerste keuze zou zijn, en is altijd bij restauratie/ reparatie om het instrument technisch 100% te hebben maar zo dicht mogelijk bij het origineel als mogelijk. Maar goed, jouw keuze. Als je dan toch zegt ik wil het logo weer mooi zichtbaar hebben dan zou ik het opnieuw inleggen met parelmoer, zeker niet met een stickertje. Check even deze site, om je een idee te geven wat er mogelijk is als alternatief op een sticker. http://search.stores.ebay.com/Crazyparts-Web-Shop__W0QQfclZ4QQfrppZ30QQfrtsZ0QQfsooZ2QQfsopZ2QQ saselZ141828062QQsofpZ0
Voor de elementen: Als je de oude pickups hebt zou ik deze restaureren. Als tweede keuze zou ik tweedehands erin zetten (dezelfde) als 3e keuze nieuwe originele en als laatste een andere pickup. Je hebt natuurlijk een punt als je het instrument gewoon qua sound wilt optimaliseren en daarom heel andere elementen erin zet, je kunt bij verkoop de originele dan weer terug plaatsen.
Had iemand al gevraagd om foto's?

pueblo
13 februari 2009, 18:08
Ik heb besloten om deze gitaar op te gaan knappen tot een splinternieuwe Les Paul.

waarom splinternieuw? ziet er toch beter uit als hij al een beetje gebruikt is

oigun
14 februari 2009, 11:16
Zén er al pheautooos?