PDA

View Full Version : Epiphone SG G-400 vs. Vintage VS6 SG



Merkowitz
12 februari 2009, 18:43
Beste gitaarhelden,

Ik wil beginnen met gitaarspelen en ben me momenteel aan het orienteren op een goede elektrische gitaar (voor een instapper dan). Ik wil niet voor het goedkoopste spul gaan, maar wil ook niet direct voor een hele dure optie kiezen (Denk 250-400 euro).

Ik ben een lefty wat de keuze aanzienlijk beperkt. Een gitaarspelende vriend (poster op dit forum) raadde mij aan om voor een Epiphone te gaan (de SG G-400). Nou heb ik deze in januari besteld in Duitsland, maar de leverdatum blijkt een groot mysterie. Hij is al diverse malen opgeschoven en ik hoor dat er problemen zijn met de levering vanuit Amerika van Epi's en Gibson's.

Na wat rondvragen heb ik mijn oog laten vallen op een andere SG copy, te weten de Vintage VS6 SG. Deze is goedkoper, maar krijgt op harmony-review wel ongeveer een gelijkwaardig cijfer als de Epi. Het voordeel is dat ik deze in Nederland zo kan oppikken.

Omdat ik geen verkeerde beslissing wil maken, probeer ik hier nog wat ervaringen op te pikken. Ik heb op het forum gezocht naar vergelijkbare topics, maar heb deze niet kunnen vinden. Indien er reeds een topic over bestaat mijn excuses.

Mijn vragen aan jullie:
- Moet ik wachten op de Epi of is de Vintage SG ook een goede optie?
- Heeft iemand toevallig een adres waar de Epi lefty g-400 nog op voorraad is

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties.

Marco

episua
12 februari 2009, 21:24
Kwalitatief gezien maakt het niet zo veel uit. Vintage maakt gewoon erg goede gitaren voor een hele aantrekkelijke prijs. Persoonlijk vind ik de wilkinson pickups op de Vintage absoluut beter dan de Epi pickups. Maar goed, das een kwestie van smaak.
Gewoon voor de Vintage gaan als je niet wil wachten, kan je er bovendien ook nog één in een gewone winkel ipv online store kopen.

hole
12 februari 2009, 21:29
Je weet hoe IK erover denk ;)

Roos.
12 februari 2009, 22:03
Ik heb zelf een linkshandige Vintage gitaar, een Les paul model dan, maar ik hoor van veel mensen (en vind het zelf ook) op mijn gitaarschool dat hij erg goed klinkt voor de prijs en dat zijn mensen die er serieus verstand van hebben.;) En dat je als beginner er wel een tijdje op vooruit kan. Van de Epiphone weet ik eerlijk gezegd niet veel. Dus daar hou ik mijn mond maar over. :D

BamBuFan1
13 februari 2009, 00:24
Mijn vragen aan jullie:
- Moet ik wachten op de Epi of is de Vintage SG ook een goede optie?
- Heeft iemand toevallig een adres waar de Epi lefty g-400 nog op voorraad is

Ik heb een paar jaar terug bij Huub Boel in Zutphen een Vintage SG in m'n handen gehad die weg mocht voor €125 omdat hij alleen zijn eigen merk ging voeren. Ik baal nog steeds dat ik die destijds niet gewoon heb meegenomen. Alles klopte aan dat ding: uiterlijk, gewicht, afwerking en klank. Het feit dat Boel het merk Vintage in zijn winkel verkocht zei eigenlijk al genoeg: hij houdt niet van rotzooi.

Ik was sindsdien aan het loeren naar een SG en kon toevallig een G-400 testen. Daarna was ik eigenlijk van het loeren genezen. Ik vond het een vreselijk iel ding, met een slappe hals en dito elementen. Dat was een Koreaanse van een paar jaar oud, misschien dat ze nu beter zijn?

Ik had al een Vintage LP op de kop getikt, en sinds kort heb ik er nu een tweedehands Vintage SG bij. En die gaat niet meer weg (de LP misschien wel, aangezien ik al twee andere Les Paul modellen heb).

marter544
13 februari 2009, 10:11
Ik ken de SG modellen niet, maar ik vind de LP's van vintage fijner dan die van epi.. Wel een verneukte cutout, maarja.

stratlover
13 februari 2009, 11:37
Kwalitatief gezien maakt het niet zo veel uit. Vintage maakt gewoon erg goede gitaren voor een hele aantrekkelijke prijs. Persoonlijk vind ik de wilkinson pickups op de Vintage absoluut beter dan de Epi pickups. Maar goed, das een kwestie van smaak.
Gewoon voor de Vintage gaan als je niet wil wachten, kan je er bovendien ook nog één in een gewone winkel ipv online store kopen.

Helemaal met je eens, heb zelf ook een sg van Vintage, onwijs toffe dingen !! Vnnd ze zelf ook beter dat de Epiphones.

hole
13 februari 2009, 16:05
Foto's Foto's Foto's Foto's:soinnocent:

iron maarten
15 februari 2009, 17:04
Vintage vs6!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Is beter dan een epiphone SG uit China.
Heb de vs6 bespeeld en ik vind hem echt veel beter klinken dan de epi.
Volgens mij had de epi een iets grotere body.

Maar ik zou gaan voor de vs6.

iron maarten
15 februari 2009, 17:13
Bij Jan Morien gitaren in Delft kost de vs6 nu 219 eur.
Maar het jammere is dat hij ze niet altijd heeft.
Het merk vintage vliegt bij ze de winkel uit.

.slash.
21 februari 2011, 23:09
hier is al een tijd niet gereageerd!

ik ben net als de topicstarter aan het twijfelen tussen deze gitaren, alleen ben ik niet likshandig.
Uit de reacties blijkt dat een vintage beter is dan een epi, maar is dit ok qua afwerking en qua sound?

Ik heb namelijk al een epi lp en ik ben acdc fan vandaar dat ik sg wil, maar de sound van een epi sg lijkt mij teveel op die van een epi lp, dus ik wil weten of dit bij een vintage niet het geval is!

de looks zijn wel ongeveer hetzelfde aleen de headstock, tuners en de body van de vintage lijkt me ietsepietse kleiner?

is de lak ook wel goed, want ik wilde eerst gaan voor een epi worn cherry zodat je geen gelakte hals hebt, want bij m'n lp krijg ik last van een stroefe hals als ik speel.

Mvg Slash

refused199
21 februari 2011, 23:29
Epiphone is de laatste jaren erg achteruit gegaan met de kwaliteit van de gitaren. Dat merk je ook bij de G400. Een oude G400 uit Korea maakt gehakt van zo'n Vintage met wilkinson elementen.
Dat betekent overigens niet dat Epiphone zo heel veel beter is, het blijven budget gitaren, maar mocht je nieuw een SG willen kopen zou ik dus inderdaad voor de Vintage gaan, heb je geen bezwaar tegen een 2ehands gitaar, dan naar een goede oude Epiphone op zoek gaan. Overigens zijn deze inmiddels knap lastig te vinden.

guitarkid
22 februari 2011, 10:10
Epiphone is de laatste jaren erg achteruit gegaan met de kwaliteit van de gitaren. Dat merk je ook bij de G400. Een oude G400 uit Korea maakt gehakt van zo'n Vintage met wilkinson elementen.
Dat betekent overigens niet dat Epiphone zo heel veel beter is, het blijven budget gitaren, maar mocht je nieuw een SG willen kopen zou ik dus inderdaad voor de Vintage gaan, heb je geen bezwaar tegen een 2ehands gitaar, dan naar een goede oude Epiphone op zoek gaan. Overigens zijn deze inmiddels knap lastig te vinden.

Dit volg ik niet helemaal.... Je zegt dat je oude Epi "gehakt maakt" van een Vintage, maar dat betekent niet dat een (nieuwe of oude?) Epi zo heel veel beter is... Maar wel beter? Vervolgens tip je dan toch een Vintage als je geen tweedehands oude Epi kunt vinden.
Ik vermoed dat je vind dat een Vintage dus beter is dan een nieuwe Epi, maar minder dan een oude.
Overigens, ik was onlangs bij Musik Produktiv om wat adviezen te geven voor aankoop van een betaalbare gitaar voor een klasgenoot van mijn zoon en de uiteindelijk keus ging tussen een Vintage Icon (399 euro) en een Epi LP Standard plain top (369 euro) en de Epi was echt een klasse beter, qua sound, feel en looks!
Ik was oprecht positief verbaasd over de kwaliteit van die gitaar.

Gr. Coos

.slash.
22 februari 2011, 11:22
dan moet ik ze maar gewoon gaan testen!

guitarkid
22 februari 2011, 11:59
dan moet ik ze maar gewoon gaan testen!

Dat moet je sowieso altijd doen!

Gr. Coos

stikel
22 februari 2011, 12:10
De enigste goede Epi die wij hebben gehad was een Korean made Alleycat. Spijt dattie weg is. De SG-400 van mijn zoon vond ik matig (vooral de pups en een zwabberhals). Daarna heeft hij nog eentje gehad met EMG 's, welke duurder was en ook in z'n geheel wat beter afgewerkt. O.a de mat geverfde achterkant van de hals. Maar niet zijn stijl qua geluid, dus ook weer weg. Ik zou verder kijken. Vintage hoor ik goede berichten over maar heb ze nooit gehoord.

Dimitri92
22 februari 2011, 16:48
Wow lang geleden dat ik gepost heb ^^ Maar hier gaat ie dan:
Waarschijnlijk bedoelde Refused dat hij de huidige vintages beter vind dan de huidige epiphones. En hier ben ik het zeker met hem eens maar, en dat is ook aan het verhaal van Guitarkid te lezen, het zit 'm vooral in de quality control.... je moet er gewoon een paar proberen maar over het algemeen vind ook ik de huidige Vintage gitaren stukken beter dan die huidige epiphone apparaten. Dus probeer er verschillende uit, maar probeer ook een paar oudere (van voor 2004 ofso?)epiphones voor de zekerheid... ik heb een oude g400 bespeeld en daar kon je flink mee rocken a la Angus Young:cooler:

refused199
22 februari 2011, 17:04
Guitarkid,
Ik bedoel het, en het is, precies zoals het er staat. Lees m'n post nog maar eens rustig na...
Verder sluit ik me helemaal bij Dimitri aan.;)

guitarkid
22 februari 2011, 17:10
Guitarkid,
Ik bedoel het, en het is, precies zoals het er staat, lees m'n post nog maar eens rustig na...
Verder sluit ik me helemaal bij Dimitri aan.;)

Was blijkbaar nog niet helemaal wakker.... :makeup:

Exi
22 februari 2011, 19:16
Nog even mijn bevindingen. Mijn broertje heef een G400 en zijn vriendje een VS6. Ik heb zelf overigens ook een Vintage V100.
Ik heb op beide SG's gespeeld en ik vond beide best OK.

De VS6 is beter in balans en zal dus minder snel met de kop naar de grond schieten en hij voelt wat echter aan, niet zo speelgoed-achtig als de G400.
De elementen van de VS6 vond ik ook beduidend beter en de hele gitaar klinkt dus beter. Ik had de VS6 van dat vriendje even afgesteld, omdat hij een nogal hoge actie had. Na het afstellen bleek dat de snaren heel snel doodsloegen tegen de hogere frets. De actie moest dus weer flink omhoog. De fretjes waren in ieder geval niet helemaal "flush". Hals stond prima.

De G400 voelt ietsjes "nepper" aan zegmaar, kan de lak zijn, maar heeft wel een dikkere hals dan de VS6 wat dus een pluspunt voor mij is. Het speelcomfort (afgezien van de duikhals) van de G400 vond ik dus beter en hij speelt overall ook makkelijker. Benden ging ook makkelijker. Op de VS6 moest ik wat meer werken. Het geluid vond ik niet lekker. De gitaar klonk dof en levenloos en de échte SG crunch zat er net niet in naar mijn mening.
De gitaar was verder prima af te stellen.

Vergeleken met mijn Vintage V100 ontstemd de G400 tamelijk snel en moet er na een paar nummers echt weer gestemd worden. Grafiet in de topkam doen hielp wel iets, maar het was nog niet opgelost.
Mijn V100 blijft gewoon dagenlang goed op stemming.

Overall heeft de VS6 voor mij een streepje voor, omdat hij gewoon goed klinkt en als een echt instrument voelt. Je moet je wel bewust zijn van de afwerking van deze gitaar. Er kunnen wat rotte appels tussenzitten, maar dat zal ook wel gelden voor de G400.

Tot zover mijn betoog, hopelijk heb je er wat aan en weet je waar je op kan letten;)

.slash.
22 februari 2011, 22:57
hier heb zeker wat aan!

ik vind de vs6 er idd ook veel echter uitzien en die heeft ook vette tuners, maar daar koop je geen gitaar om.

Fijn om te weten dat de vs6 een wat smallere/kleinere hals heeft, want ik nogal kleine handen en red het soms al moeilijk op m'n lp

Is de sound van een epi gedefinieerder tijdens benden dan beter dan bij de vs6??

Gr. Slash

Duhsjaak
23 februari 2011, 03:30
Hi
Zal ik dan maar nummer zoveel zijn?
Ik denk dat je ze gewoon naast elkaar moet proberen en de (voor jou) beste uit moet kiezen.

Persoonlijk heb ik dat gedaan.
Ik heb geen zin mijn tijd te verdoen met rotgitaren. Aan de andere kant is de hoeveel geld die ik er aan kan besteden erg beperkt.

Ik ben dus blij met dit segment.
Mijn Vintage Advance AV1 kostte iets als € 300,00. Het is een op een LP geinspireerd model. Er zitten humbuckers op met één centrale volume potmeter en éé toonpotmeter. De derde is een knop waarmee je traploos je pick ups van humbucker naar single coil kunt zetten. Een heerlijke feature omdat ik zelden humbucker speel, maar af en toe de noodzaak voel voor een stille gitaar in (zeldzame) heel rustige stukjes.

Natuurlijk zijn er betere gitaren, maar naar mijn smaak is dit gewoon echt waar voor je geld. Zeldzaam lekker toonvast, materiaal kwalitatief prima, goed in elkaar gezet. Dit gitaartje trekt al anderhalf jaar moeiteloos een zeer brede grijns op mijn smoel. Ik zou geen echt zwakke plek van dit gitaartje kunnen aanwijzen.

Maar of dat ook voor jou geldt? Dat kun je alleen zelf bepalen.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

beruk
23 februari 2011, 09:20
Ik was sindsdien aan het loeren naar een SG en kon toevallig een G-400 testen. Daarna was ik eigenlijk van het loeren genezen. Ik vond het een vreselijk iel ding, met een slappe hals en dito elementen. Dat was een Koreaanse van een paar jaar oud, misschien dat ze nu beter zijn?

Dat was exact mijn ervaring, heb ik lekker laten hangen. Die Vintage ken ik niet.

Exi
23 februari 2011, 11:04
Die Vintage Advance serie is inderdaad heel vet. Deze gitaren schijnen ook wat beter afgewerkt te zijn dan de normale Vintages. Althans, ze hebben er meer hun best op gedaan.

Edit:

Is de sound van een epi gedefinieerder tijdens benden dan beter dan bij de vs6??
De VS6 klinkt veel gedefinieerder (benden of of niet), maar de snaren van de Epi zijn wat makkelijker op te drukken.

.slash.
23 februari 2011, 15:48
dan verlaag je de actie toch gewoon of andere snaren?

Gr. Slash

Mesjoggah
23 februari 2011, 17:08
Ik heb een epi, een tokai en de vintage SG modellen naast elkaar getest en ben met de Vintage naar huis gegaan, de doorslag was voor mij de neck en beter klinkende pickups. Goed: of dat voor jou ook geldt kan ik niet beoordelen.

Dimitri92
23 februari 2011, 21:43
Hey, dat met die tokai vind ik wel interessant. Scheelde dat veel? Vintage vs Tokai?
En met die snaren opdrukken..... dat is gewoon kwestie van afstelling lijkt me.

Mesjoggah
23 februari 2011, 21:53
Hey, dat met die tokai vind ik wel interessant. Scheelde dat veel? Vintage vs Tokai?
En met die snaren opdrukken..... dat is gewoon kwestie van afstelling lijkt me.

De tokai is ook een heel prettige gitaar, maar zoals ik al zei vond ik de neck van de vintage het fijnste.

.slash.
23 februari 2011, 21:59
wat voor neck was dat precies?

Exi
24 februari 2011, 14:15
En met die snaren opdrukken..... dat is gewoon kwestie van afstelling lijkt me.
Ik heb hetzelfde met mn V100 die perfect staat afgesteld. Ik heb het niet over de actie, maar het zal misschien meer aan de hals/fretboard/frets liggen. Epi speelt gewoon wat softer (en dat softe hoor je ook weer terug in de klank van de gitaar):)

Edit: Een Tokai hals was volgens mij vergelijkbaar met een Epi hals.
Edit2: volgens internet een '59 Les Paul-achtige halsprofiel

Dimitri92
24 februari 2011, 20:39
aha! oke.... tjah... ik vind 't niet erg een beetje te hoeven werken hoor :cooler:

.slash.
24 februari 2011, 22:32
eigenlijk bedoelde ik de nek van de vintage

Exi
25 februari 2011, 12:55
eigenlijk bedoelde ik de nek van de vintage
whut?:???:
Alle Vintage halzen zijn hetzelfde.

@Dimitri, mee eens. Maar het viel me wel op;)

Bas_pierik
25 februari 2011, 13:24
HejHej,,,

Ik ben zelf ook een beginner, en heb zelf laatst de vs6 aangschaft(met een roland 15xl) en hij bevalt erg goed!! ik wou eerst voor een sg g400 gaan, maar die hadden ze daar niet, dus ik kan niet vergelijken wat ik fijner vond spelen!

greetz.