PDA

View Full Version : Fret buzz vraag



Infectedmushroom
12 februari 2009, 13:25
Ik heb net mijn LTD EX-400 binnen. Erg mooie gitaar, alleen de gitaar heeft echt een enorme fret buzz of de lage E snaar (vooral op de eerst fretten). Echt opmerkelijk, want voorderest is de gitaar gewoon top.

Is hier wat aan te doen, of is het gewoon retourtje afzender?


- IM

richwoodplayer
12 februari 2009, 13:29
als je er zelf handig mee bent zou je zelf de gitaar goed af kunnen stellen, maar ik zou terug naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt en hem door de winkel goed af laten stellen. hun hebben hem inmiddels fout afgesteld.
alleen als ik het zo lees heb je hem volgensmij over een webshop besteld, dus dan is het niet zo logisch dat je hem voor een fretbuzz terug stuurd..
dus misschien naar een lokale gitaarwinkel dan?

Infectedmushroom
12 februari 2009, 13:33
Thanks.

Heb 'm inderdaad bij een webshop besteld. Een beetje fret buzz vind ik opzich niet erg, maar dit is wel heel bizar. Het merkwaardige is dat de gitaar 't voorderest niet heeft. Alleen bij de lage E snaar, bij de eerste paar fretten.

Ik lees nu de handleiding die erbij zat. Er staat wel degelijk iets in over het afstellen van de hals etc.. En anders wordt het even naar de gitaarwinkel dan maar. :)


- IM

rocker_71
12 februari 2009, 13:34
Actie een tikkie omhoog.

richwoodplayer
12 februari 2009, 13:36
hmm, ik zal proberen de hals nog te vermijden.
als je bij de brug het zadeltje naar voren draaid door aan het schroefje te draaien, komt je snaar ook hoger te liggen. elke keer als je eraan draaid de snaar weer even stemmen en kijken of dan de buzz minder of helemaal weg gaat.

Infectedmushroom
12 februari 2009, 14:25
Thanks voor de replies.


Ik heb eerst het zadeltje naar voren gedraaid. Helaas hielp dit nauwelijks. Toen heb ik de hals wat aangepast en de fret buzz is nu wel heel wat minder, maar nog niet geheel weg. Ik durf er eigenlijk niet teveel aan te draaien, want ben voorderest geen deskundige op dat gebied en wil niet zomaar wat aankloten.

Maargoed, het is iig al minder. :ok:


- IM

MarkV
12 februari 2009, 14:48
Ik heb eerst het zadeltje naar voren gedraaid.

Naar voren draaien helpt ook niet tegen frett buzz, dat is voor intonatie. Je moet de zadel *omhoog* draaien (misschien bedoelde je dit wel, maar toch...)

Klopgeest
12 februari 2009, 15:15
Misschien domme opmerking, maar.... als de snaar dicht bij de kop aanloopt en hij verder goed zit, heeft het dan uberhaupt zin om aan het zadeltje te klooien of aan de halspen te draaien? Kan het niet zijn dat het topkam sleufje van die e-snaar te diep ligt?

MarkV
12 februari 2009, 15:42
Misschien domme opmerking, maar.... als de snaar dicht bij de kop aanloopt en hij verder goed zit, heeft het dan uberhaupt zin om aan het zadeltje te klooien of aan de halspen te draaien? Kan het niet zijn dat het topkam sleufje van die e-snaar te diep ligt?

Dat kan, fret buzz kan veroorzaakt worden door de hals en de kromming ervan (of gebrek eraan), aan de zadel hoogte en aan de topkam hoogte.

Met een het ophogen van een zadel kan je wel een topkam probleem grotendeels oplossen, maar de bespeelbaarheid wordt minder. Hetzelfde geldt voor de hals e.d.

Als alleen de lage E (die is dikker en minder op spanning, let wel) buzz vertoont kan het aan de topkam of de zadel liggen. Als het niet direct lukt om dit met de zadel op te lossen (als de buzz blijft of als de bespeelbaarheid ver te zoeken is daarna) dan is het tijd om een pro in te schakelen (i.i.g. voor mij)

Infectedmushroom
12 februari 2009, 17:32
Bedankt voor de informatie!


Ik ben opzich nogal een leek, maar zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de snaren die op de gitaar zitten (zoals ik 'm geleverd kreeg dus)? Ik merk wel dat als ik de snaar harder indruk, de buzz ook bijna tot geheel weg is.

Klopgeest
12 februari 2009, 17:58
Dat kan, fret buzz kan veroorzaakt worden door de hals en de kromming ervan (of gebrek eraan), aan de zadel hoogte en aan de topkam hoogte.

Met een het ophogen van een zadel kan je wel een topkam probleem grotendeels oplossen, maar de bespeelbaarheid wordt minder. Hetzelfde geldt voor de hals e.d.

Als alleen de lage E (die is dikker en minder op spanning, let wel) buzz vertoont kan het aan de topkam of de zadel liggen. Als het niet direct lukt om dit met de zadel op te lossen (als de buzz blijft of als de bespeelbaarheid ver te zoeken is daarna) dan is het tijd om een pro in te schakelen (i.i.g. voor mij)


Precies. En wat ik ook vooral bedoelde is dat het mij niet slim lijkt om meteen aan de halspen te gaan draaien omdat dat gevolgen heeft voor ALLE snaren, terwijl er in dit geval maar 1 snaar aan loopt.