PDA

View Full Version : gebarentaal



ellisvertellis
12 februari 2009, 01:16
Hallo,

Ik ben nu enige tijd bezig in een groepje en het blijkt niet altijd even goed te lukken om tijdens een jamsessie een vlotte communicatie te voeren. Een reden hiervoor is het gebrek aan een juiste gebarentaal. Ik heb gezocht op het net, maar kan geen voorbeelden hiervoor vinden.

Wat doe je bijvoorbeeld als je toch wil blijven spelen wat je aan het spelen bent als het einde van een nummer zich aankondigt? Of wat als je wil inkrimpen, of aanzwellen, enz...

Graag zou ik van jullie weten welke gebaren jullie zoal gebruiken...

Hartelijk dank alvast!

Ellis

Don Capo
12 februari 2009, 09:27
Ja sorry hoor, maar dat kan je toch gewoon afspreken met je bandleden? Er zijn geen vaste tekens voor lijkt me.

budje
12 februari 2009, 10:02
Dezelfde gebaren die werken bij een klas zingende kleuters :) Probeer maar!!

Harald
12 februari 2009, 10:02
Vroegâh gingen bands gewoon met elkaar op een boerderij wonen en de godganse dag niets anders doen dan samenspelen en blowen... :grouphug:

Toen konden ze nog een beetje collectief improviseren :ok:

Is toch vooral een kwestie van niet alleen spelen maar vooral ook luisteren, en zorgen dat je oogcontact kunt houden, en elkaar een beetje kennen muzikaal.

Gebaren is vrij lastig als je staat te spelen, los van wat knikken met je hoofd.

Zappa had trouwens wel een aantal gebaren, waarmee hij stijlen kon aanduiden. Als hij met 1 jand krullen vanaf zijn oren maakte, moest de band van wat ze op dat moment speelden reggea maken, met twee handen ska. Frummelen aan zijn sik, jazz spelen, en dat dus steeds met het nummer waar ze mee bezig waren. Zo had hij nog een hele serie.

ellisvertellis
12 februari 2009, 10:54
Vreemd...
Ik was echt in de veronderstelling dat daar "vaste" signalen voor waren. Regelmatig zie ik op live-concerten bepaalde bewegingen terugkomen, maar goed.
Ik zal dan de "Zappa"-stijl proberen en ergens rond sik beginnen :-)
Bedankt voor de input.

pimmetje
12 februari 2009, 11:02
Het is vooral in het begin gewoon goed oogcontact houden. Je hebt vanzelf bepaalde bewegingen en muzikale gewoontetjes die je dan toch wel gebruikt en die slijten er dan vanzelf in.

Live heb je natuurlijk wel het probleem dat oogcontact niet altijd even gemakkelijk is zonder geforceerd/ingestudeerd over te komen, maar bij het oefenen kan je gewoon zorgen dat je elkaar allemaal goed kan zien. Dan wordt het signaal vanzelf steeds duidelijker zonder dat er per se oogcontact met ieder bandlid afzonderlijk moet worden gemaakt.

Overigens hebben we het er wel soms tijdens een biertje in de pauze nog over of het signaal goed overkomt. Dan gaat 't bijvoorbeeld over dat ik sommige dingetjes beter iets eerder kan aangeven. Of 't gaat om de zichtbaarheid voor alle bandleden...

tidalwave_sideburns
12 februari 2009, 11:25
Je moet ook met je spel dingen inluiden. Iets in zetten, of inleiden, waar vooral de drummer in de logica van wat je speelt er wat mee kan.

Hardguitar
12 februari 2009, 11:36
In mijn ogen is het ook een kwestie van elkaar aanvoelen.

Als ik met mijn band aan het jammen ben of met andere gaat het meestal vanzelf, mits je wel een beetje oogcontact houd.

En vaak voordat je een wat heftiger stuk inwil gaan luid je dat in met een kleine opbouw zodat iedereen zoiets heeft van er gaat iets aankomen.

Gebaren lijken mij niet echt handig, wil je wat heftiger gaan spelen en steek je eerst je vinger in de lucht ofzo:dontgeti:

pimmetje
12 februari 2009, 11:47
Gebaren lijken mij niet echt handig, wil je wat heftiger gaan spelen en steek je eerst je vinger in de lucht ofzo:dontgeti:Het ligt aan de situatie.
In een vroegere band had de zanger een paar bewegingen die voor ons duidelijk waren, maar die voor anderen een achteloze bewegingen leken.

Nu ik erbij zing gaat mijn gitaarhals vaak met iets meer nadruk de lucht in voordat er een stop of break komt. Die stop/break komt dan precies op de tel dat die hals weer omlaag zwiept. Helpt ook meteen om wat beweging te krijgen als zanger/gitarist :D.

En er zijn wel meer situaties waarbij een gebaartje helpt. Soms kan je niet met je spel aangeven dat 't harder of zachter moet. Bijvoorbeeld als het instrument pas weer inknalt als de rest van de muziek langzaamaan een stuk harder wordt gespeeld. Je kan nu eenmaal niet verschillende types stilte in je op dat moment afwezige spel gebruiken om dat aan te geven.

Voor dat soort stukjes zijn kleine handbeweginkjes en andere lichaamstaal heus wel handig. Maar ik zou daar idd ook niet kiezen voor de vinger in de lucht :D
En er is idd niet voor alles een gebaar nodig...

Luke-wannabe
12 februari 2009, 12:31
Je moet gewoon veel met elkaar spelen en op gegeven moment voel je dat gewoon aan. Natuurlijk zijn er soms gebaren ofzo, maar dat komt ook met de tijd.

Jeroensnake
12 februari 2009, 13:27
Misschien kan dit helpen ...... ?

http://www.youtube.com/watch?v=dIlw3XSJjUE
http://www.youtube.com/watch?v=gB2Zuvni_3E

Liquid_Metal
12 februari 2009, 14:13
Haha ja die is inderdaad briljant.

Gebruik signalen die je zelf logisch vind en overleg met de rest. Ik heb met mijn band een aantal standaard signalen voor bv harder, zachter, aanhouden, stoppen, overnieuw beginnen, doorgaan, etc. Met de drummer specifiek geef ik vaak aan welke bekkens ik wil hebben, maar hoe je dat doet is echt aan jou.
Het ligt er ook aan wat voor instrument je speelt. Als je zingt heb je 1 of zelfs 2 handen vrij dus kun je veel meer gebaren maken, vooral met je hoofd. Er is een mooi filmpje van Dream Theater (van de live DVD Chaos in Motion, ga ik nog ff opzoeken voor je) waarin James LaBrie (zanger) hele signalen heeft met z'n tech. Hij heeft codes voor de bandmembers (1 vinger is hijzelf, 2 is de gitarist, etc) en wat er moet gebeuren (openen, minder reverb, harder, zachter, etc). Ze hebben in-ears en per persoon een andere mix. Wss heb jij dat niet, maar gaat het bij repetities om het doorspelen e.d. van nummers. Gitarist van DT (John Petrucci) heeft een gitaar in z'n handen, en kan dus geen handsignalen geven). Hij zegt dat zijn signalen vooral intuïtief zijn en voornamelijk bestaan uit knipogen, hoofdbuigingen etc. Dat werkt uiteraard pas als je ervaring hebt met elkaar.

pimmetje
12 februari 2009, 14:38
Met de drummer specifiek geef ik vaak aan welke bekkens ik wil hebbenOeh.... als ik 't zo ver door zou voeren, denk ik dat de drummer al snel het bekken naar mijn keuze op een plek naar zijn keuze zou planten :D.

Liquid_Metal
12 februari 2009, 15:30
Oeh.... als ik 't zo ver door zou voeren, denk ik dat de drummer al snel het bekken naar mijn keuze op een plek naar zijn keuze zou planten :D.

Haha. Heb je zo'n assertieve drummer? Ik ben het meestal wel eens met mijn drummer qua bekken-gebruik. Het heeft er meer mee te maken dat als we nieuwe songs gaan spelen, hij weet wat voor impact het moet hebben.

Harald
12 februari 2009, 16:41
Ik ben het meestal wel eens met mijn drummer qua bekken-gebruik.

Hmmm... in wie zijn sig gaat deze opmerking opduiken? :soinnocent::grouphug:

Rexx
12 februari 2009, 17:08
Hmmm... in wie zijn sig gaat deze opmerking opduiken? :soinnocent::grouphug:

Ik zat er net aan te denken toen ik het las.:seriousf:

heb wel nog een sig nodig:sssh:

ellisvertellis
12 februari 2009, 19:46
Misschien kan dit helpen ...... ?

http://www.youtube.com/watch?v=dIlw3XSJjUE
http://www.youtube.com/watch?v=gB2Zuvni_3E

Haha, die volumeknop lijkt mij wel wat!

Nee, serieus, bedankt allemaal, ik ga het er is over hebben met de mannen. Er zal wel iets uitkomen dan, als er toch geen vaste gebaren bestaan...

Groetjes!!

Liquid_Metal
15 februari 2009, 11:25
Neem een kijkje bij de militaire gebarentaal en de doventaal. Die zijn heel erg logisch en dan heb je een idee. Maar het is natuurlijk vooral wat er voor jou werkt :).

Butcher
23 maart 2009, 11:06
Er is een hele sloot gebaren die je kunt gebruiken:

Om een toonsoort aan te geven:
C= een vuist omhoog
G= 1 vinger omhoog
D= 2 vingers omhoog

In principe geef je aan hoeveel kruizen (hoeveel noten "omhoog" gaan) de toonsoort heeft. Om toonsoorten met mollen aan te geven wijs je naar beneden. Dit doe je dus voordat je een nummer gaat spelen.

TIJDENS een nummer, om akkoorden aan te geven gebruik je weer vinger signalen. Het principe hier is dat in muziek theorie akkoorden ook wel eens in nummers worden aangegeven, en dat kun je met vingers doen. Dus, in C, een C krijgt 1 vinger, F vier vingers, G 5 vingers. Om mineur akkoorden aan te geven wijs je je vingers naar beneden. Am, (vi) doe je met de duim, en een vii akkoord is een "pistool vinger". Met je hoofd omhoog of omlaag knikken geeft chromatische akkoorden aan.

Verder, om dynamiek aan te geven, een "Lee Towers" elleboogje geeft een opslag accent aan. Gitaarnek omhoog is een stop.

Dit is zo'n beetje alles wat ik normaal gesproken gebruik, en wat universele kennis is onder muzikanten. Er is nog veel meer, maar dat is een kwestie van afspraak. Ieder handgebaar dat een zanger/zangeres maakt kan een symbool zijn. Een universele versie is de classic "hand in de lucht". Dit is een signaal dat de zanger/zangeres een lange en luide noot gaat zingen, en is gericht op de geluidsman, zodat 'ie er wat meer compressie tegenaan kan gooien. Handig als de zanger een knudde microfoon techniek heeft.

Een signaal uit de jazz wereld: als een drummer een bekken langs jou op de vloer gooit betekend dit dat je net de slechtste solo ooit gespeeld hebt. Je hebt een minuut om het podium te verlaten. De zwaarste belediging die je als jazz muzikant kunt krijgen.