PDA

View Full Version : Flightcase bouwen



BB-Bertje
16 maart 2003, 12:03
Al jaren speel ik met een zelfgebouwde flightcase. De laatste tijd krijg ik steeds meer de overtuiging dat ik het anders wil. 'k heb namelijk steeds meer last van signaalverlies door het gebruik van meer " bakkies" en wireless spelen.
Mijn idee is om een case te maken waarin elk "bakkie" parallel is geschakeld en ik wil dit dan via de "send/return" van m'n Marshall JCM 800 Top laten lopen.
De zender sluit ik dan rechtstreeks aan op de input van de Amp. Ik hoop hiermee een zo zuiver mogelijk geluid te krijgen, zonder te veel signaalverlies (met name in het hogere bereik)
Nu heb ik alles in serie geschakeld in de volgende volgorde:
--> Zender;
Boss Wahwah;
Arion Stagetuner; (moet eigenlijk niet in de lijn zitten)
Boss Bluesdriver;
Marshall BluesBraker;
Boss Chorus;
--> Versterker.

Hier wil ik nog een delay tussen zetten

Wie van jullie heeft een goede tip(s)
Ben qua electrotechniek een leek.

PS. Hoe krijg je die pedaaltjes trouwens het best op de bodemplaat vast? Doe het nu met klitteband, maar dat laat steeds los.....

Bobsterke
17 maart 2003, 17:06
Ik heb zelf half jaar geleden ook een pedalboard gemaakt, omdat er een eentje laten maken (Paul Leenders) toch ietsje te duur was.

Ik speel met volgende effecten:

Rechtstreeks op line/in versterker
- Wah
- Boss compressor
- Ibanez tubescreamer

Via effectloop
- Boss flanger
- Boss chorus
- Boss dd5
- Boss power supply

Ik heb een board gemaakt en daar alle pedalen op vastgeschroefd. Scroefjes van de pedalen vervangen door iets langere parkers. Deze zijn gewoon te koop bij iedere gamma o.i.d.

Aan voorzijde heb ik over bijna gehele lengte van het board een `voedingskast` gebouwd te hoogte van mijn pedalen. Zo zitten alle kabels-voedingen netjes weggewerkt en zitten pedalen mooi beschermd.
Hierin zit een standaard Boss voeding welke middels de Power supply mijn pedalen voedt.
In de `voedingskast` zitten alle kabels e.d. weggewerkt. Aan de achterzijde de benodigde ingangen gemonteerd (effectloop, input gitaar en output amp) en ten slotte om brom tegen te gaan de hele boel geisoleerd.

Het board heb ik ingebouwd in een flightcase. Bij een optreden hoef ik alleen de deksel van de flightcase af te halen + de kabels in te pluggen en spelen maar.

Ik heb hem exact gebouwd naar idee van Paul Lenders (www.paullenders.nl)

Suc6

Bobske

wimmeltje
17 maart 2003, 20:32
Heej Bobske,

Lache, Ik ben nu zelf bezig met het bouwen van een pedalboard. Nu wil ik hem ook zou bouwen al paul lenders dat doet. Ik doe het niet omdat ik zelf het te duur vind.( Ik weet niet wat het kost) maar vind het zelf erg leuk te knutselen. Ik heb een pedalboard die goed werkt, maar heb nog een zooi andere pedalen liggen die ik ook vast wil maken. Kan je misschien wat meer vertellen over hoe je hem hebt gemaakt? Welk soort hout? hoe dik? En de schroeven waarmee je de pedalen op het bord hebt vastgezet. Heb je toevallig gezien hoe deze zijn vastgezet bij PL borden? Zijn deze ook geschroefd? gelijmd og misschien met klitteband? En hoe je het voedingsgedeelte hebt geisoleerd.

Heb je toevallig misschien een paar detail foto's van je bord? Waarschijnlijk is dat al genoeg voor mij om te zien zodat ik een beetje op de goede weg te zetten. Als je wilt kan je me ook wel mailen wimpie01@chello.nl.

Groetjes Wim

Bobsterke
18 maart 2003, 00:11
Het antwoord op je vragen post ik maar hier.

Mijn pedalboard is gemaakt van 10 mm dik multiplex. De flightcase moest vooral niet al te zwaar zijn. Deze heb ik dus gemaakt van 6.5 mm dik triplex. Voor de hoeken e.d. heb ik gebruik gemaakt van hoek/schuif profiel van 7 mm. In de onderste helft van de flightcase is het pedalboard vastgezet M.b.v. deelbare scharnieren en vlindersluitingen is de deksel bevestigd.

Met de brom was het even experimenteren. Toen ik hem had gemaakt bromde hij in 1e instantie. ik heb toen van dun blikstaal een "kubus" gemaakt waar ik de voeding e.d. in heb als het gelegd. Het staal heb ik verbonden met de randaarde en van de brom had ik geen last meer.

Foto's zal ik eens maken (of misschien zitten ze al bij de live-foto's) anders upload ik ze van het weekend.

Tja pedalboard bevalt nu prima; geen geklooi met losse pedalen met bijbehorende kabels. Heb er sinds afgelopen november 40 gigs meegedaan en tot op heden zonder problemen.

Bobsterke
18 maart 2003, 00:14
sorry was de schroeven vergeten. :smile:

Ik heb een schroefje uit pedaal gehaald en hiermee naar ijzerwaren handel gegaan. Lengte van je huidige parkertje + 10 mm (=dikte plaat) en ze zitten muurvast.
Klitteband werkt voor geen meter evanals dubbelzijdig plakband; je schopt pedalen constant los.

Volgens mij maakt PL Lenders gebruik van zelfde principe.

wimmeltje
18 maart 2003, 09:55
Heej, op welke site kan ik die foto's zien? Of die live foto's die je nu hebt. Ik ben erg benieuwd.

Groetjes Wim