PDA

View Full Version : verschil in stemapparaten



bina
11 februari 2009, 23:06
een vraagje

mijn zoon volgt gitaarles met een elektrische gitaar.
De eerste lesreeks heeft hij gevolgt met een goedkope strat copie.
vanaf reeks twee besloot hij mijn gibson les paul mee te nemen.
Het strat model stemde hij steeds voor de les begon en ze was altijd OK
Bij de les paul deed hij hetzelfde , toch vond de lerares dat deze niet juist gestemd stond.
Met haar stemapparaat was dit ook niet helemaal zo.
er van uit gaande dat mijn stemapparaat iets mankeerde heb ik daar niets op gezegt.
thuis het stemapparaat vergeleken met een ander apparaat , en wat blijkt het staat juist hetzelfde.
er is dus enkel een verschil tussen mijn stemapparaat en dat van de gitaarlerares van mijn zoon.
nu is mijn vraag de volgende.
zij gebruikt een digitaal apparaatje dat je achter op de hals klemt.
dit apparaat word niet rechtstreeks ingeplugt op de gitaar.
mijn apparaat is niet digitaal maar word wel rechtstreeks aan het gitaarsnoer geplugt.
het verschil tussen de twee toestellen is klein , maar welk toestel is de meest juiste meeting.
moet ik om een nieuw kastje , of moet de juf het hare weg gooien

Nielsje
11 februari 2009, 23:13
een vraagje

mijn zoon volgt gitaarles met een elektrische gitaar.
De eerste lesreeks heeft hij gevolgt met een goedkope strat copie.
vanaf reeks twee besloot hij mijn gibson les paul mee te nemen.
Het strat model stemde hij steeds voor de les begon en ze was altijd OK
Bij de les paul deed hij hetzelfde , toch vond de lerares dat deze niet juist gestemd stond.
Met haar stemapparaat was dit ook niet helemaal zo.
er van uit gaande dat mijn stemapparaat iets mankeerde heb ik daar niets op gezegt.
thuis het stemapparaat vergeleken met een ander apparaat , en wat blijkt het staat juist hetzelfde.
er is dus enkel een verschil tussen mijn stemapparaat en dat van de gitaarlerares van mijn zoon.
nu is mijn vraag de volgende.
zij gebruikt een digitaal apparaatje dat je achter op de hals klemt.
dit apparaat word niet rechtstreeks ingeplugt op de gitaar.
mijn apparaat is niet digitaal maar word wel rechtstreeks aan het gitaarsnoer geplugt.
het verschil tussen de twee toestellen is klein , maar welk toestel is de meest juiste meeting.
moet ik om een nieuw kastje , of moet de juf het hare weg gooien

Welkom op het forum!

Dit is niet het goeie subforum hiervoor, maar een dienstdoende mod zal deze wel even verplaatsen naar 'effecten'.

Er zitten inderdaad verschillen in stem-apparaten. Als je beide types hebt, kan je met google wel vinden wat de nauwkeurigheid van beide apparaten is.

Wellicht kan het ook te maken hebben met de intonatie van de les paul, maar dat lijkt me eigenlijk ietwat sterk.

Ace 1.15.19
11 februari 2009, 23:15
Misschien heel voor de hand liggend, maar het zal je maar gebeuren:
Staat één van de stemapparaten niet op 440 Hz?

beruk
11 februari 2009, 23:20
zoiets dus?:
http://images7.thomann.de/pics/bdb/221764/1167175_800.jpg

Heb jij een tuner met een metalen naald? Tja, blijft natuurlijk mechanisch dan, daar kan de sleet inkomen.

bina
11 februari 2009, 23:41
Het heeft inderdaad een metalen naald
en is al een ouder type.
maar sleet kan het niet zijn want het is nooit veel gebruikt geweest.
het zou kunnen dat het door de tijd iets mankeert.
maar in de 15 lessen met het stratmodel was er nooit een probleem
en met de gibson wel
en als ik dit kastje thuis vergelijk met een type met leds dan geeft dit toch hetzelfde aan.
het kastje van de lerares is van het type dat hierboven word getoond.
alleen een ander merk . de kleur van de LCD veranderd van rood naar groen als de snaar juist staat.

PS. ik kan niet zeggen of de lerares haar kastje op 440Hz stond
maar het mijne kan ik niet verzetten( heeft maar 1 stand)
Het heeft wel een calibratietoets.
maar ik zou niet meer weten hoe deze werkt.

beruk
11 februari 2009, 23:59
tja, Gibson hè;) ,geintje.
Meet jouw stem aparaat ook verschillen tussen de strat en de LP?

Ace 1.15.19
12 februari 2009, 00:09
Volgens mij moet die lerares gewoon een brilletje. :supercool:

On topic: Wat voor stemapparaat heb je? (merk, type)

bina
12 februari 2009, 00:24
http://img12.imageshack.us/img12/76/chromatina2033111xe3.jpg (http://imageshack.us)


de lerares zegt altijd als iemand zijn gitaar niet juist heeft staan.
uw apparaat staat toch niet chromatisch.
wat ze daar mee bedoelt weet ik echt niet.


PS
ik zal morgen de gibson en het stratmodel eens met elkaar vergelijken op het zelfde kastje.

ik ben best bereid om een nieuw kastje te kopen voor mij zoon.
maar het zou stom zijn al ik dit weggooi als de fout ergens anders zit.

al bedankt voor de reacties

beruk
12 februari 2009, 10:04
Dit is een stem apparaat voor harpen en die zijn blijkbaar chromatisch (weer wat geleerd). Het kan best zijn dat als je met dit stemapparaat een gitaar stemt en em dan vergelijkt met een gitaar die met een specifieke gitaarstemapparaat is gestemd er minimale verschillen hoorbaar zijn.
Ik ben benieuwd naar de vergelijking.

bina
12 februari 2009, 10:36
een stemapparaat voor harpen.
waar heb je deze info gevonden.
ik heb dit apparaat 15 jaar geleden samen met de Gibson les paul gekocht.
en het was de bedoeling om uiteraard die gitaar daar mee te stemmen.

hole
12 februari 2009, 10:44
als ik het goed zie staat de E op dat apparaat op 440 Hz? Dat zou een hoop verklaren.

A zou nl 440 moeten zijn!

bina
12 februari 2009, 13:44
het volgende heb ik op het internet gevonden.

CHROMATINA 331
The Chromatina 331 of the most accurate tuner has the ultra stable meter needle. Easy-to-read wide meter with backlit face makes this tuner a must-have unit for anyone who needs reliability under the harshest of playing conditions. The automatic double check battery completely eliminates that embarrassing dead battery problem. When the power switch is on, the meter needle indicates the battery status before tuning. When the battery becomes low, two tuning guides start flashing.
er word nergens gesproken dat dit voor een harp bestemd is

rvorkink
12 februari 2009, 14:07
Heeft iemand al eens bedacht dat het misschien met de temperatuur te maken heeft?
Hij stemt hem thuis, gaat er mee naar les en is dan niet goed meer gestemd.
Misschien heeft het strat model er minder last van de dan de Gibson??
Of het stemapparaat meenemen en vlak voor de les stemmen?

budje
12 februari 2009, 14:12
Mijn ervaring met optredens "vroeger" dat stemapparaatjes met "naalden" meestal niet zo heel precies waren. Met moderne digitale heb ik stukken betere ervaringen, en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Is de gibson wel goed geintoneerd?

bina
12 februari 2009, 14:55
als ik het goed zie staat de E op dat apparaat op 440 Hz? Dat zou een hoop verklaren.

A zou nl 440 moeten zijn!


dat is inderdaad goed opgemerkt
de 440 staat boven de E



Heeft iemand al eens bedacht dat het misschien met de temperatuur te maken heeft?
Hij stemt hem thuis, gaat er mee naar les en is dan niet goed meer gestemd


de gitaar werd altijd in de les gestemd

maar ik vermoed dat de theorie van beruk wel klopt
en dat het apparaat enkel de chromatische schaal aangeeft.
en deze is niet exact hetzelfde als de gewone toonladder blijkbaar


misschien toch maar beter dat ik eens een nieuw kastje ga halen.
iemand een tip welke het meest geschikte is voor een jongen van 11 jaar.
want ik heb ondervonden dat apparaatjes met wat veel toetsen voor veel lesgenoten van mijn zoon nogal verwarrend zijn om mee te werken.

Ace 1.15.19
12 februari 2009, 17:53
Naast mijn Korg DT-10 (pedaaltuner) heb ik een Korg CA-30. Hij is klein, makkelijk, simpel en goed.

http://www.musicalinstrumenthaven.com/ProductImages/korg-tuners/ca30-chromatic-tuner/Korg-CA30-Chromatic-Tuner_m.jpg

ExplorerJim
12 februari 2009, 18:03
Koop dezelfde als die de lerares heeft, dan zit je altijd goed. Kost een euro of 15.

M Kactus
12 februari 2009, 18:12
dat is inderdaad goed opgemerkt
de 440 staat boven de E





de gitaar werd altijd in de les gestemd

maar ik vermoed dat de theorie van beruk wel klopt
en dat het apparaat enkel de chromatische schaal aangeeft.
en deze is niet exact hetzelfde als de gewone toonladder blijkbaar


misschien toch maar beter dat ik eens een nieuw kastje ga halen.
iemand een tip welke het meest geschikte is voor een jongen van 11 jaar.
want ik heb ondervonden dat apparaatjes met wat veel toetsen voor veel lesgenoten van mijn zoon nogal verwarrend zijn om mee te werken.


Wat een rare adviezen ? Elk stemapparaat is tot op een bepaalde cent nauwkeurig. Dat wil zeggen dat "juist" niet overal "even juist" is. Ofwel is dat van de lerares nauwkeuriger, ofwel juist minder nauwkeurig. Op zich maakt het ook niet veel uit, het gaat echt niet om grote verschillen.

Het kan ook liggen aan de intonatie, zoals gezegd. Daarmee wordt de snaarlengte bedoelt. Als de intonatie van elke snaar niet precies goed is, gaan akkoorden verder op de hals vals klinken.

Liggen er nieuwe snaren op die oude gitaar ? Nieuwe snaren rekken nogal wat in het begin. Een keertje stemmen, de koffer in en je kunt opnieuw stemmen.

Chromatisch betekent dat je de tussenliggende tonen te zien krijgt. Bij een niet-chromatisch stemkastje zie je enkel EADGBE en iets om aan te geven of hij juist staat of niet. Bij een chromatisch stemkastje kun je een snaar ook stemmen op een C, bijvoorbeeld.

En jouw stemkastje staat nooit op 440Hz voor de E. Het enige wat het zou kunnen zijn, is dat het jouwe op 438 zou staan, en het hare op 440, of zo.

bina
12 februari 2009, 18:12
dat is een goed idee
dan kan ze het zeker niet op het apparaat steken.

Thmz
12 februari 2009, 18:19
Als het met een ander stemapparaat ook gewoon zoals het jouwe aangeeft. En alle stemapparaten staan met dezelfde instellingen kan ik je dit vertellen :P :

Mijn leraar klassieke gitaar heeft zelf ook zo'n klem die je op je gitaar moet zetten en dan stemt. Hij vindt het echt niet goed werken. Het kan natuurlijk ook aan het model liggen maar toch. En als je dat dan op een elektrische gitaar doet, die minder trillingen geeft als een akoestische gitaar zal dit ook niet goed werken.

Grtz Thomas

bina
12 februari 2009, 18:24
Chromatisch betekent dat je de tussenliggende tonen te zien krijgt. Bij een niet-chromatisch stemkastje zie je enkel EADGBE en iets om aan te geven of hij juist staat of niet. Bij een chromatisch stemkastje kun je een snaar ook stemmen op een C, bijvoorbeeld


ik ben natuurlijk alles behalve een expert
maar volgens wikipedia is er toch verschil

De chromatische tonen E#, B#, F♭ en C♭, zijn enharmonisch gelijk aan de respectievelijke stamtonen F, C, E en B, vanwege de diatonische halve toonsafstanden B-C en E-F.

Oorspronkelijk was de verlaagde toon iets lager en een verhoogde toon iets hoger dan het exacte midden van de hele toonsafstand, met andere woorden: de B♭ was iets lager dan de A#. Strijkers intoneren heden ten dage nog steeds zoveel mogelijk deze zuivere tonen, die op een piano niet ten gehore kunnen worden gebracht. De huidige gelijkzwevende stemming verdeelt als het ware de valsheid gelijkelijk over alle intervallen, waardoor chromatiek vrijelijk kan worden toegepast, maar het oorspronkelijk grote kleurverschil tussen de toonsoorten is verdwenen. (Zie: Harmonieleer)


Liggen er nieuwe snaren op die oude gitaar ?
ja nieuwe snaren



En jouw stemkastje staat nooit op 440Hz voor de E.
ik dacht dat ook , en als dat zo is zou het verschil veel groter moeten zijn.
ik merk trouwens geen verschil met dit kastje en een ander dat er thuis no ergens lag
er was alleen verschil met dat van de lerares
en zeg maar eens tegen een gitaarleraar dat haar stemkastje niet deugt:(

langs de andere kant staat de 440 wel effectief boven de E op het kastje
en boven de A staat 443.

dit model van boss voor blaasinstrumenten heeft ook deze indeling 440 boven E

http://img6.imageshack.us/img6/3083/bosstu12bw1kj9.jpg (http://imageshack.us)

M Kactus
12 februari 2009, 21:18
Een stukje van het i'net vertaald: Een chromatisch stemkastje herkent elke noot, ook kruisen en mollen. Het bereik van de meeste modellen is ongeveer even breed als dat van een piano. Daardoor kun je er elk instrument mee stemmen. Een "gewone" gitaarstemmer herkent enkel de tonen van de snaren (EADGBE), en kun je dus ook niet gebruiken voor alternatieve stemmingen.

Ik zou de snaren eens goed laten oprekken, de gitaar goed intoneren en dan nog eens kijken. Temeer omdat dat andere stemkastje hetzelfde gaf.

Ace 1.15.19
13 februari 2009, 00:14
Het enige wat het zou kunnen zijn, is dat het jouwe op 438 zou staan, en het hare op 440, of zo.
Dat bedoelde ik inderdaad ook met een eerdere post.