PDA

View Full Version : brom in gitaar na bedrading los gehaald



djangomango
11 februari 2009, 20:41
Tja de titel zegt genoeg. Ik heb m'n Telecaster (kopie) uit elkaar gehaald omdat de vorige eigenaar er duimspijkers in had geslaan en 0,5mm diep in had liggen frezen. Alles is terug ok nu behalve de bedrading.

Ik heb permanent een brom in de gitaar en als ik de gitaar aanraak (metaal) dan wordt het bijna zoals je op de bovenkant van een jack duwt als die niet in de gitaar zit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Kan het trouwens zijn dat ik 2 kabels van de elementen op de switch moet zetten en de andere 2 bovenop de volumeknop moet solderen?

djangomango
11 februari 2009, 21:41
ok ondertussen ben ik al een halve stap voort geraakt, ik heb het bedradingsschema gevonden van een telecaster 3-way.

Ik neem aan dat een stagg hetzelfde schema hanteert?

Ik zie voorlopig niet veel verschillen?? buiten dat de weerstandjes wat anders gesoldeerd zijn en de jack aansluiting ook anders zit dan op de mijne. Ik had op voorhand ook héél wat foto's van alle mogelijke hoeken getrokken om zeker te zijn dat ik het terug kon solderen. Volgens mij steekt alles nog steeds zoals het wat.

De gitaar klinkt "normaal" met een lichte brom op de achtergrond als ik de gitaar niet aanraak, als ik ze wel aanraak wordt de brom erg vervelend, zeker als ik de tone knop op hoge tonen zet wordt het echt ondraaglijk vervelend,

Wat heb ik niet goed gedaan?

alias
11 februari 2009, 22:30
Van één van de elementen de aansluitingen verwisselen zal dergelijke brom waarschijnlijk opheffen.

aaronstonebeat
11 februari 2009, 23:01
Heb je de aarding van de brug ook weer terug gesoldeerd?

djangomango
12 februari 2009, 05:36
neen, die zat ook niet gesoldeerd, ik bedoel het contact van de aardingskabel onder de brug zelf. Aan de andere kant heb ik die wel opnieuw gesoldeerd. Daar zat die bovenop de volumeknop als ik me niet vergis.


@Alias: bedoel je gewoon de polariteit omwisselen?

djangomango
12 februari 2009, 10:47
ik heb eens geprobeerd de polariteit om te draaien maar dat hielp spijtiggenoeg niet.

één beeld zegt soms meer dan 1000 woorden dus: http://farm4.static.flickr.com/3524/3273320553_84f5e01991.jpg?v=0
Zo ziet de bedrading er nu uit:

Van links naar rechts: wit: kabel: nek-element. blauwe kabel: niet aan gesoldeerd, gaat naar volumeknop, wederom witte kabel van brug-element, dan 2 zwarte kabels bovenop de volumeknop gesoldeerd en 1 oranje op de volumeknop, die gaat naar het gat waar het brug-element zit en zit onder de brug geklemd als aarding. Voor de rest ben ik nergens aangeweest, ik heb alleen losgehaald wat ik moest loshalen om de elementen en knoppen eruit te halen ? Bizar...



Nog een update
Ik ben aan het testen geslagen en heb de elementen weer volledig losgehaald en de aarding van de brug gehaald. Dus enkel de knoppen, condesators en jack zijn nog aangesloten.

Raak ik niks aan dan heb ik een zachte brom op de achtergrond.

Raak ik het ijzer van de soldeerbout aan die op een andere stekker zit: brom uit de gitaar, minder hard als ik het ijzer van de gitaar zelf aanraak maar toch overduidelijk.

Raak ik het plaatje van de jack aan, is de brom verdwenen.

Leg ik de gitaar op de grond en ik raak het plaatje van de jack aan is het meeste van de brom verdwenen maar héél licht in de achtergrond toch nog iets.

En als laatste, als ik de aardingskabel op de volumknop houdt wordt de brom "voller" en een tikkeltje luider, als ik dan de andere kant van de aardingskabel tegen de brug houdt wordt de brom nog veel harder (dit alles zonder enig metaal van de gitaar aan te raken)

aaronstonebeat
12 februari 2009, 11:56
Heb je de output ook los gehad? Zo ja, misschien heb je daar signaal- en aardedraad omgewisseld.

Je hele verhaal klinkt alsof de aardekant van de gitaar met de signaalkant van de versterker is verbonden.

djangomango
12 februari 2009, 18:01
En ik heb nog zo zitten kijken naar die jack, die zat toch goed, neen hoor:roll: . Schot in de roos aaronstonebeat :cheerup: De gitaar doet het weer zoals het moet, zelfs zonder aarding geen aardige geluiden héhé. Toch maar terug aangesloten zoals het moet ;)

Zo nu heb ik toch weer vanalles bijgeleerd. Blij dat ik toch een paar dagen geleden gewoon alles los getrokken heb op goed geluk.

Ik zou eigenlijk eens rustig wat moeten lezen over de gitaar-elektronica. Altijd wel handig als je weet wat er net gebeurt. Mijn kennis van elektriciteit reikt tot en met R=U/I, of zoiets was het toch :???: