PDA

View Full Version : scale length ?



lindstrom
11 februari 2009, 16:46
vraagje,

25,5 inch --> 64,77 cm

is deze maat gemeten op de E snaar tussen de topkam en het rakende deel van het brugzadeltje tegen de snaar ?
of hoe anders ?

ik moet een brug gaan positioneren op een bodyblank met een strathals van 25,5 inch.

graag spoedig advies. bij voorbaat dank.

Hedge
11 februari 2009, 17:03
Het is de lengte van de open snaar. Dus idd waar hij de topkam verlaat en aankomt op de burg.

Houdt er wel rekening mee dat er een deel compensatie nodig is om de gitaar een beetje zuiver te krijgen. Ik neem altijd 1,5 tot 2 mm extra op de hoge E en dit loopt op tot 5 a 5 mm op de lage E.

lindstrom
11 februari 2009, 17:07
bedankt voor de snelle reactie.

het gaat dus krap worden want het gaat hier om een TOM brug
en ik kan niet zomaar de maten van mijn les paul overnemen gezien de kortere mensuur.

wellicht een andere (leen)gitaar erbij houden met de juiste mensuur en de maten blind overnemen ?

niekb
11 februari 2009, 17:23
Ik neem altijd 1,5 tot 2 mm extra op de hoge E en dit loopt op tot 5 a 5 mm op de lage E.

Dat vind ik wel erg veel.
Ik zet de brugzadels bijna helemaal naar voren en neem dan 3 mm bij de lage E. Daar moet de meeste compensatie komen. Doordat de zadels naar voren zitten heb je ruim intonatieruimte.

aaronstonebeat
11 februari 2009, 18:03
Ik denk dat Hedge meer akoestische gitaren in zijn hoofd heeft. Hoe dan ook, de compensatie verschilt van snaar tot snaar, van gitaar tot gitaar en is oa afhankelijk van de actie; hoe hoger de snaren staan, hoe meer compensatie nodig is.

De exacte mensuur is de afstand van de topkam (precies op het punt waar de snaar 'm verlaat) tot het midden van de 12de fret, en dat met 2 vermenigvuldigd.

Hedge
11 februari 2009, 21:36
Dat vind ik wel erg veel.
Ik zet de brugzadels bijna helemaal naar voren en neem dan 3 mm bij de lage E. Daar moet de meeste compensatie komen. Doordat de zadels naar voren zitten heb je ruim intonatieruimte.

Wat Aaronstonebeat zegt, ik ben meer van het acoustisch. Dat had ik even moeten melden.

lindstrom
12 februari 2009, 17:37
De exacte mensuur is de afstand van de topkam (precies op het punt waar de snaar 'm verlaat) tot het midden van de 12de fret, en dat met 2 vermenigvuldigd.


dan kom je uiteindelijk toch ook gewoon weer op die 25.5 inch uit ?

aaronstonebeat
12 februari 2009, 17:40
dan kom je uiteindelijk toch ook gewoon weer op die 25.5 inch uit ?

Jawel. Alleen worden alle snaren een pietsie langer omdat je naderhand ter compensatie per snaar de brugzadels een klein beetje naar achter moet zetten.