PDA

View Full Version : Delay vs. Tremolo



JimiDylan
11 februari 2009, 13:13
Natuurlijk zijn Delay en Tremolo anders, maar ik moet zeggen dat ik ze tot enige extent zeer vergelijkbaar vind in wat voor geluid je eruit kan halen (dit ligt natuurlijk ook aan de opties van het pedaal, en sommige mensen zullen me misschien voor gek verklaren :P). Maar wat ik me nou af vroeg is wat de 2 pedalen exact/precies doen. Ik ben me nu aan het orienteren om 1 van de 2 (of alletwee :P) te kopen. Om de effecten ietwat beter te begrijpen zou ik graag weten wat hetzelfde aan ze is, wat anders, en hoe dat dan precies werkt. Heeft iemand uitleg hiervoor? Thanks.

Overigens heb ik al wat getest en was ik vooral onder de indruk van de Carbon Analog Delay van MXR en de Voodoo Lab Tremolo.

Lexvandoef
11 februari 2009, 13:22
Een delay voegt herhalingen van je originele gitaarsignaal toe aan je geluid.

Een tremolo varieert je gitaargeluid in volume in een bepaald patroon (kan een blokgolf zijn, maar ook driehoekjes of sinusgolven en nog meer).

JimiDylan
11 februari 2009, 13:34
Een tremolo varieert je gitaargeluid in volume in een bepaald patroon (kan een blokgolf zijn, maar ook driehoekjes of sinusgolven en nog meer).In de zin van frequentie of volume of wat?

Lexvandoef
11 februari 2009, 13:38
In de zin van frequentie of volume of wat?

Ik zei toch al volume ;)

JimiDylan
11 februari 2009, 13:55
Ik zei toch al volume ;)

Sorry, stom, eroverheen gelezen, lol! :D
Zijn er ook GOEIE pedalen die het alletwee kunnen?

Dirk_Hendrik
11 februari 2009, 13:57
Je bedoelt frequentie én volume? Nee. Daarvan bestaan alléén SLECHTE pedalen. ;)

JimiDylan
11 februari 2009, 14:07
Je bedoelt frequentie én volume? Nee. Daarvan bestaan alléén SLECHTE pedalen. ;)

Hehe, nee ik bedoelde delay en tremolo.
Wow, ik ben ff van de kaart zeg, lijkt wel of ik nog slaap :P

Aimé
11 februari 2009, 14:09
Voorspelbaar antwoord: multi FX. In ieder geval nog nooit gehoord van een "duo-pedaal".

Effe offtopic: heb net op mijn boss BF3 een tweede tremolo-setting gevonden, leve die handleidingetjes, héhé. Tremolo + delay kan heel mooie geluidjes opleveren :)

JimiDylan
11 februari 2009, 14:11
Voorspelbaar antwoord: multi FX. In ieder geval nog nooit gehoord van een "duo-pedaal".

Effe offtopic: heb net op mijn boss BF3 een tweede tremolo-setting gevonden, leve die handleidingetjes, héhé. Tremolo + delay kan heel mooie geluidjes opleveren :)Tja, multi-fx doet me dus echt niks. Nee ik weet het al. Ik ga denk ik eerst de carbon analog delay halen. die vond ik persoonlijk erg fijn.

ga ik ook ff offtopic: bf3 is toch een flanger?

Aimé
11 februari 2009, 14:14
Uhu! Vermelde het gewoon om te zeggen dat sommige pedalen euh, "verborgen" functies lijken te hebben. Met de BF3 kan je echt heel veel dingen.

Ontopic:
Er is natuurlijk zo'n Zoompedaal, of iets in dat genre, waar je meerdere effecten kan combineren en opslaan als preset.
En de Carbon delay is een erg goeie keuze :)

JimiDylan
11 februari 2009, 14:18
Uhu! Vermelde het gewoon om te zeggen dat sommige pedalen euh, "verborgen" functies lijken te hebben. Met de BF3 kan je echt heel veel dingen.

Ontopic:
Er is natuurlijk zo'n Zoompedaal, of iets in dat genre, waar je meerdere effecten kan combineren en opslaan als preset.
En de Carbon delay is een erg goeie keuze :)Oh er zijn dus meer liefhebbers van dat pedaal? Ik vond m vooral bij de wat meer tremolo achtige settings echt heerlijk klinken, vandaar dit topic ;)

Aimé
11 februari 2009, 21:37
Ben je bezig over de Carbon Copy? Tremolo-achtige settings? Verwarrend :D