PDA

View Full Version : Ibanez pedalen enz...



shredneck
11 februari 2009, 12:59
Even een lekenvraag. Is het mogelijk de Ibanez 9 serie truebypass te maken net zoals de Maxon 9 serie? Of wordt dat een bakwerkje dat zijn weerga niet kent?

Dirk_Hendrik
11 februari 2009, 13:56
Ja.
Maar wel met het vraagstuk waar het goede schakelaartje vandaan te halen.

BamBuFan1
11 februari 2009, 15:38
Het kan, maar dan komt je pedaal er wel zo uit te zien...

http://www.solidgoldfx.com/images/done/ts9tb.jpg

Dirk_Hendrik
11 februari 2009, 16:15
Het kan, maar dan komt je pedaal er wel zo uit te zien...

http://www.solidgoldfx.com/images/done/ts9tb.jpg

Bullshit. Zo komt je pedaal er uit te zien als je em wilt TB-en en geen fantasie hebt. De 9 serie van Maxon is TB maar ziet er toch ook niet zo uit!?

the sure thing
11 februari 2009, 16:21
Ja.
Maar wel met het vraagstuk waar het goede schakelaartje vandaan te halen. Zou je dan hier iets meer over kunnen vertellen?

BamBuFan1
11 februari 2009, 16:29
Bullshit. Zo komt je pedaal er uit te zien als je em wilt TB-en en geen fantasie hebt. De 9 serie van Maxon is TB maar ziet er toch ook niet zo uit!?

Ja, maar vind maar eens een schakelaar die past. Ik heb ze nog niet gezien voor de 9 serie.

Dirk_Hendrik
11 februari 2009, 16:35
Zou je dan hier iets meer over kunnen vertellen?
Volg deze link:
http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/maxon.htm

Bernardduur
11 februari 2009, 16:55
Ik heb ze ook wel eens TB gemaakt met een latching relais alleen kan ik daar ook zo slecht aankomen........

Dirk_Hendrik
11 februari 2009, 17:54
Jep. Maar da's niet "net zoals als de maxon 9 pedalen" ;).

maar wel de gemakkelijkste en knapste manier, en, omkeerbaar. Dat gaat niet lukken met een hoer van een gat in de faceplate.

Bram+
11 februari 2009, 18:16
Nog een vraag: is het noodzakelijk om de TS9 (of andere 9 serie IBZ pedaaltjes) true bypass te maken?

Nielsje
11 februari 2009, 18:34
Nog een vraag: is het noodzakelijk om de TS9 (of andere 9 serie IBZ pedaaltjes) true bypass te maken?

Dat mag je helemaal zelf bepalen. Als je veel gebufferde pedalen op een rij hebt, dan is het wellicht fijn om ze om te bouwen. Voor slechts een enkel pedaal zou ik het doen. Geheel afhankelijk van je pedalen combi en je eigen smaak.

Brewskie
11 februari 2009, 21:34
Dat mag je helemaal zelf bepalen. Als je veel gebufferde pedalen op een rij hebt, dan is het wellicht fijn om ze om te bouwen. Voor slechts een enkel pedaal zou ik het doen. Geheel afhankelijk van je pedalen combi en je eigen smaak.

Bedoel je soms dat je het voor slecht een enkel pedaal juist niet zou doen ?

Nielsje
11 februari 2009, 21:41
Juist.

Vanaf een bepaald aantal pedalen zal je gaan merken dat je gitaarsignaal wat 'hoog' verliest. Dat kan komen door lange kabels (en de condensator werking daarvan), of door slechte buffers.

Als je 6 pedalen hebt, en 2 zijn gebufferd, en je hebt geen last van 'merkbaar' (en dat is voor iedereen verschillend) verlies van hoog, waarom zou je dan je pedaal ombouwen?

Ik heb drie non-tb pedalen en vijf tb pedalen. Nou, dat gaat prima.

the sure thing
11 februari 2009, 23:59
Juist.

Vanaf een bepaald aantal pedalen zal je gaan merken dat je gitaarsignaal wat 'hoog' verliest. Dat kan komen door lange kabels (en de condensator werking daarvan), of door slechte buffers.

Als je 6 pedalen hebt, en 2 zijn gebufferd, en je hebt geen last van 'merkbaar' (en dat is voor iedereen verschillend) verlies van hoog, waarom zou je dan je pedaal ombouwen?

Ik heb drie non-tb pedalen en vijf tb pedalen. Nou, dat gaat prima.+1. Prima tekst. Ik (samen met anderen) heb dit ooit uitgebreid "geblindoekt" getest in een "semi-wetenschappelijke" opstelling, en het klopt helemaal.

shredneck
12 februari 2009, 00:57
+1. Prima tekst. Ik (samen met anderen) heb dit ooit uitgebreid "geblindoekt" getest in een "semi-wetenschappelijke" opstelling, en het klopt helemaal.

Ik hoor het als er 1 pedaal met buffer in de keten staat, zonder problemen. Een Ibanez of Boss buffer is prima hoorbaar, daarbij lijkt de buffer van Boss (in mijn dd20) wat hoog af te snoepen en lijkt Ibanez vooral wat met de middenfrequenties te doen. Ik vermoed dat het allemaal met de versterkingsfactor en gebruikte onderdelen te maken heeft.

Ik gebruik nu geen buffer meer,ben me gaan irriteren aan de klank ervan, een goede buffer (ik heb een gemodificeerde jack orman buffer, de axxes, de masotti en de sho gehad) is ook niet transparant. Niets is transparant, zelfs dure kabels niet.(ja, het verschil tussen Van den Hul kabel en een Spectraflex is ook goed waarneembaar jongens).

Ik heb nu al mijn pedalen truebypass, ongeveer 20 meter kabel in totaal en het klinkt waanzinnig goed, de tubescreamer zou een handige oplossing zijn voor een paar nummers, maar die moet in een loopje dan.

Ik heb mijn antwoord iig, thanks.

Nitefly7
12 februari 2009, 08:24
Ik hoor het als er 1 pedaal met buffer in de keten staat, zonder problemen. Een Ibanez of Boss buffer is prima hoorbaar, daarbij lijkt de buffer van Boss (in mijn dd20) wat hoog af te snoepen en lijkt Ibanez vooral wat met de middenfrequenties te doen. Ik vermoed dat het allemaal met de versterkingsfactor en gebruikte onderdelen te maken heeft.

Ik gebruik nu geen buffer meer,ben me gaan irriteren aan de klank ervan, een goede buffer (ik heb een gemodificeerde jack orman buffer, de axxes, de masotti en de sho gehad) is ook niet transparant. Niets is transparant, zelfs dure kabels niet.(ja, het verschil tussen Van den Hul kabel en een Spectraflex is ook goed waarneembaar jongens).

Ik heb nu al mijn pedalen truebypass, ongeveer 20 meter kabel in totaal en het klinkt waanzinnig goed, de tubescreamer zou een handige oplossing zijn voor een paar nummers, maar die moet in een loopje dan.

Ik heb mijn antwoord iig, thanks.

dus jouw ervaring is dat een hele trits TB-pedalen het meest pure signaal afgeeft, zonder merkbaar hoogverlies.. ?

Bernardduur
12 februari 2009, 10:17
Ik hoor eigenlijk ook alle buffers maar hou van de sound van een goede buffer (Jack Orman super buffer) op een hoger voltage. 18V is een minimum hier en maakt de buffer goed open en transparant.

Al mn pedalen zijn TB. Ik heb alleen 1 buffer in mn keten

schizo910
12 februari 2009, 10:28
Ik speel gitaar...

:sssh:

shredneck
12 februari 2009, 12:51
dus jouw ervaring is dat een hele trits TB-pedalen het meest pure signaal afgeeft, zonder merkbaar hoogverlies.. ?

Nou, niet helemaal, ik hou meer van de klank zonder buffer dan MET buffer. Zo klinkt het voor mij het lekkerst en ik heb op beide amps (twin en superlead) nog zat hoog "over" als ik dat mis.

Ik denk dat een goede buffer een slimme tool is als je echt veel toonverlies hebt (zender, slechte kabels) , maar persoonlijk zou ik dan eerst gaan upgraden.

@schizo: ik speel eigenlijk geen gitaar maar plaats alleen maar berichtjes op dit nerdenforum.

Sinner
12 februari 2009, 21:31
Ik speel gitaar...

:sssh:

LOL:seriousf:
10 tekens

the sure thing
12 februari 2009, 22:50
Nou, niet helemaal, ik hou meer van de klank zonder buffer dan MET buffer. Zo klinkt het voor mij het lekkerst en ik heb op beide amps (twin en superlead) nog zat hoog "over" als ik dat mis.

Ik denk dat een goede buffer een slimme tool is als je echt veel toonverlies hebt (zender, slechte kabels) , maar persoonlijk zou ik dan eerst gaan upgraden.

@schizo: ik speel eigenlijk geen gitaar maar plaats alleen maar berichtjes op dit nerdenforum. He shredneck: waar woon je? Mag ik je een keer uittesten of je het verschil wel hoort? In een goede A/B opstelling...

shredneck
12 februari 2009, 23:02
He shredneck: waar woon je? Mag ik je een keer uittesten of je het verschil wel hoort? In een goede A/B opstelling...

Vlaardingen. Be my guest, ik heb hier ook meer dan adequate spullen staan hoor, dus je bent welkom als je in de buurt bent, koffie staat klaar.

Ik heb vanmiddag nog getest en je kunt zelfs het verschil tussen een Ibanez, Dod en Boss horen als ze uitstaan.
Wat een aardige test is, zet een snaredrum in de kamer en doe de buffertest. Dan hoor je dat de snaredrum meer geluid maakt als je speelt zonder buffer.

Ik denk dat het ook heel goed meetbaar is overigens.

Nielsje
12 februari 2009, 23:08
Ik heb vanmiddag nog getest en je kunt zelfs het verschil tussen een Ibanez, Dod en Boss

Ja, dat hoor ik ook met gemak. Iba, dod en Boss hebben nou niet de meest transparante buffers naar mijn bescheiden mening. De Korg DT-10 en de T-rex Möller doen het dan naar mijn mening een stukkie beter.

Bij die pedalen vind ik het echt een stuk lastiger om verschillen te horen. Thuis bedoel ik dan. Live is toch maar nuance geneuzel, heb je een drummer en een biertje op :)

shredneck
12 februari 2009, 23:12
Overigens, iedereen doet er altijd zo moeilijk over, maar een buffer is een simpele versterker, je signaal gaat door een jfet of opamp en meestal door twee weerstanden en twee condensatoren......dat ga je horen. Simpel.

Maar...een goede ab opstelling is natuurlijk:

A:gitaar- kortste kabel-amp

B:gitaar-lange kabel-pedalboard-buffer-langekabel-amp


En in dat geval is het simpel, je hoort het verschil wel degelijk, het gebufferde signaal is meer hifi.

shredneck
12 februari 2009, 23:14
Ja, dat hoor ik ook met gemak. Iba, dod en Boss hebben nou niet de meest transparante buffers naar mijn bescheiden mening. De Korg DT-10 en de T-rex Möller doen het dan naar mijn mening een stukkie beter.

Bij die pedalen vind ik het echt een stuk lastiger om verschillen te horen. Thuis bedoel ik dan. Live is toch maar nuance geneuzel, heb je een drummer en een biertje op :)

Absoluut, live is het vaak knallen en gaan. Die dt10 buffer is erg goed trouwens.

the sure thing
12 februari 2009, 23:15
... nou, dan mag ik wel eens mijn oren na laten kijken. Kijk, meetbaar zal het zeker zijn en met een snare zal het ook beter waarneembaar zijn. Maar het gaat er mij om dat je het duidelijk kan horen. Dus feilloos met een blinddoek om (bij wijze van spreken) schakelen tussen de pedaaltjes en dan de verschillen in buffer horen? Ik vind het heel knap...

Zullen we een keer de test doen? Ik heb een Lehle D loop. Kunnen we 2 pedaaltjes (of dus helemaal geen pedaal) in de loops zetten, en dan mogen jullie raden welk pedaal (en dus welke buffer) enzo.

shredneck
12 februari 2009, 23:19
... nou, dan mag ik wel eens mijn oren na laten kijken. Kijk, meetbaar zal het zeker zijn en met een snare zal het ook beter waarneembaar zijn. Maar het gaat er mij om dat je het duidelijk kan horen. Dus feilloos met een blinddoek om (bij wijze van spreken) schakelen tussen de pedaaltjes en dan de verschillen in buffer horen? Ik vind het heel knap...

Zullen we een keer de test doen? Ik heb een Lehle D loop. Kunnen we 2 pedaaltjes (of dus helemaal geen pedaal) in de loops zetten, en dan mogen jullie raden welk pedaal (en dus welke buffer) enzo.

Die D-loop is gebufferd... :-)

Maarre, nee dank je, daar heb ik geen tijd voor. Ik hoor de verschillen, ken ze niet uit mijn hoofd of zo. Jij hoort dat ook hoor, gewoon focussen op het geluid, en 1 advies, gewoon je kabel ompluggen en geen D-Loop ertussen.

the sure thing
13 februari 2009, 09:50
De D loop heeft een schakelbare buffer, dus da's nou juist het leuke. Ik heb in totaal 7 pedalen, waarvan er 3 een buffer hebben. De D loop heb ik er al tussenuit gehaald, omdat het hele true bypass verhaal in een LIVE situatie niet veel meer voorstelt. Met een biertje en een drummer, zoals Nielsje terecht stelt :)

Dirk_Hendrik
17 februari 2009, 19:06
Ik hoor het als er 1 pedaal met buffer in de keten staat, zonder problemen. Een Ibanez of Boss buffer is prima hoorbaar, daarbij lijkt de buffer van Boss (in mijn dd20) wat hoog af te snoepen en lijkt Ibanez vooral wat met de middenfrequenties te doen. Ik vermoed dat het allemaal met de versterkingsfactor en gebruikte onderdelen te maken heeft.
.
ff deze een kikkie geven

a) een buffer heeft strikt genomen een versterkingsfactor van 1. (Een Mastti dus al 1,4. Daar ga je al)

b) Puur sec "een Ibanez Buffer" vs " "een Boss buffer" is echt te kort dioor de bocht. Dat gaat uit van de aanname dat ze allemaal precies dezelfde buffering hebben. Da's dus niet het geval. Sommigen hebben een Fet ingangsbuffer. Anderen, zowel Ibanez als Boss, hebben een pre-emphasis en de-emphasis filter buiten de bypass (vooral de modulatieeffecten). Frequentietechnisch keurig recht maar het fukt je fasegedrag en dat hoor je. Specificatie met welk pedaal je getest hebt is dus op z'n plaats.

c) luister je naar de buffer of naar de gehele bypass schakeling? 2 buffers, koppelelco's en bypass fet's? Gezien je manier van testen vermoed ik van wel. Da's 3-4 keer zoveel elektronica dan die ene buffer, die meetbaar geen frequentieafhankelijke invloed heeft (daar heb ik dus uitgebreid aan zitten meten, "recht" van 30 Hz tot 100 Khz (Boss BD2 als ik het me goed herinner)

shredneck
17 februari 2009, 21:36
Hoi Dirk H.

Ik heb zelf getest met een ts9, gewoon inpluggen, luisteren en ompluggen. De buffer in de ge-7 die ik had vond ik het slechtst, dan die in de TU2 en de DD20.

Je verhaal begrijp ik heel goed, alleen blijft het een combinatie van factoren. Zo heb ik nu een Keeley compressor, die pakt je geluid aardig aan maar hij gaat niet meer uit!!! Daar hou ik van, als het pedaal dus echt iets toevoegt.

the sure thing
17 februari 2009, 23:41
Hoi Dirk H.

Ik heb zelf getest met een ts9, gewoon inpluggen, luisteren en ompluggen. De buffer in de ge-7 die ik had vond ik het slechtst, dan die in de TU2 en de DD20.

Zou jij geblinkdoekt bovengenoemde pedaaltjes op je gehoor er uit kunnen halen?

Dirk_Hendrik
18 februari 2009, 08:30
. De buffer in de ge-7 .

Daar heb je dus naar veel meer zitten luisteren dan alléén een buffer. Forse Pre-en de-emphasis filtering.

peter_heijnen
18 februari 2009, 08:47
Je verhaal begrijp ik heel goed, alleen blijft het een combinatie van factoren. Zo heb ik nu een Keeley compressor, die pakt je geluid aardig aan maar hij gaat niet meer uit!!!
Dat is dus de factor die er sowieso voor zorgt dat jij al helemaal geen buffer nodig hebt verder, de electronica van de keeley doet constant zijn werk.

Rick trodat
18 februari 2009, 09:33
ff naar de TS. Een ibanez ts-9 is geen tonesucker. Dit pedaaltje haalt zo weinig dynamiek weg, dat dit te verwaarlozen is. Ik heb de TB maxon naast de ts-9 getest en naast dat de maxon gewoon heel anders klinkt, is er ''uit'' geen verschil te merken.

Chris Winsemius
18 februari 2009, 11:54
Bij veel buffers (uitGETRAPTE bossjes/ibbi's) stoor ik me beduidend meer aan de negatieve be-invloeding v/d feel/response/dynamiek dan aan de tonesuck en 'n buffer heeft ook (in bepaalde situaties) voordelen imho.

Nogmaals: ik ervaar/voel voornamelijk 'n verandering van "response" bij non-TB-pedalen met aktieve buffers en dan vooral bij opamps en transistors, FETs reageren meestal iets meer "buizen-achtig".

shredneck
18 februari 2009, 17:53
ff naar de TS. Een ibanez ts-9 is geen tonesucker. Dit pedaaltje haalt zo weinig dynamiek weg, dat dit te verwaarlozen is. Ik heb de TB maxon naast de ts-9 getest en naast dat de maxon gewoon heel anders klinkt, is er ''uit'' geen verschil te merken.


Ik heb het woord "tonesuck" nooit gebruikt, maar ik hoor wel degelijk die buffersectie.

@Peter Heijnen: soms gaat de Keeley wel uit hoor, hij staat voornamelijk aan als ik clean speel met slide of als ik ga fingerpicken op mijn elektr. gitaar.
Ik denk niet dat ik echt een buffer nodig heb, er staat altijd wel een pedaal aan en over het algemeen heb ik die dd20 mee en daar zit toch ook zo'n ding in.

Tja.

Boeit verder ook niet zo, maar horen doe je het wel en zoals Chris aangeeft kun je het ook voelen in de feel, dynamiek etc.