PDA

View Full Version : Welke FX-processor?



eLGé
10 februari 2009, 23:47
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik alles goed doe en dat mijn vraag op de goede plek terecht komt. Zo niet, dan bij voorbaat al mijn excuses. Zo wel, mooi zo.

Mijn vraag: Ik speel op een Ibanez AF125 hollowbody (ben eigenlijk toetsenist van beroep en geen echte gitarist).
In het werk dat ik doe vind ik het leuk om tijdens optredens af en toe gitaar te spelen. Gewoon rechtstreeks inprikken via een DI op de mengtafel geeft, voor mijn gehoor, niet echt en bevredigende sound. Wat ik nodig heb is chorus, tremolo, phaser, beetje vervorming (overdrive of distortioon?), reverb.
Ook speel ik op een akoestische western (Takamine).

Eigenlijk wil ik maar 1 gitaar meenemen tijdens optredens met mijn eigen duo. Ik begeleid ook een aantal koren en doe wat theaterwerk. In het theater is het wel leuk voor het oog dat er 2 gitaren staan.
Nu heb ik op internet wat rondgeneusd en ben erachter gekomen dat er dus gitaarprocessors zijn die mijn elektrische gitaar 'omvormen' tot een acoustic.
Boss schijnt ook zo'n pedaal te hebben: Boss AC3 (heb ik nog niet gehoord).
Het liefst heb ik een desktop-model zodat ik op de vloer niet nog meer hoef neer te zetten dan wat er al staat.
Concreet is mijn vraag dus: wat raden jullie mij aan.

Op de site van Line6 Heb ik geluidsfragmenten van de diverse POD's beluisterd. Alleen de POD X3 laat hierbij 3 'acoustic' sounds horen. Hebben de POD XT en de POD II deze mogelijkheden ook?
Digitech heeft (maar helaas dan in pedaalvorm) de RP 150. Ook deze heb ik gehoord op hun site. Klinkt ook goed voor zover ik dat kan beoordelen.
Nu zit ik niet vast aan één van deze modellen maar andere heb ik niet gehoord.
De POD's zien er het meest aantrekkelijk uit; maar is de bediening dat ook?
Een echte scheurbak hoeft mijn gitaar niet te worden. Bij een aantal koren speel ik bijv. 'Girl' van Anouk. Als er dan wat vervorming is voor het solootje is het goed. Ik ben wel een liefhebber van een mooie sound bij ballads en wat jazzy nummers. Daarbij denk ik aan chorus, tremolo of rotary.

Nou, het is wel een beetje een lang verhaal geworden maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
Hopelijk krijg ik van jullie goede raad. Alvast bedankt.

Kakihara
11 februari 2009, 08:07
Ik denk dat je deze vraag beter hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=14) kan stellen. Daar ga je waarschijnlijk meer gehoor krijgen. Dit subforum dient eigenlijk alleen om je voor te stellen ;)

Over de RP150 kan ik kort zijn: het akoestisch geluid dat je daar uit haalt, is degelijk, maar niet overweldigend. De lichte crunchgeluiden daarentegen, vind ik op de Digitech best te pruimen.

De effecten die je zoekt, zitten wel op de meeste multieffecten, dus of je nu een POD, een RP150 of een andere koopt, die krijg je er wel bij

Il_Falco
11 februari 2009, 10:21
hmm, je wil zo weinig mogelijk voor je op de vloer liggen hebben.

Een ME-50 is goed voor alles buiten distortion maar ligt voor je op de vloer...

een gt-8 is iets beter van kwaliteit maar ligt ook voor je.

ik zat dan te denken aan een rack (lexicon ofzo) maar die moet je dan weer besturen met een midi-pedaal.

schiet te binnen: een Line 6 Modulator?

Maarueh, wat is je budget?

WillemdaGuide
11 februari 2009, 12:52
Misschien is een Boss GS-10 wel wat, desktop, zit alles in, en zag er laatst nog eentje op marktplaats voor relatief weinig.