PDA

View Full Version : kahler of geen kahler? (vraag over toplocks en trems)



Orpheo
10 februari 2009, 23:19
ik heb, zoals velen wel weten, een voorliefde voor les pauls, en in het bijzonder rare les pauls met ongelakte halzen, en rare features.

De ultieme culminatie van mijn wensen kwam tot uiting in de gitaar die ik de 'koa' les paul noem. het grootste struikelblok van vele gitaristen die erop spelen, en van mij, is de headstock. niet eens de vorm, dat is gewoon de open book. nee, het feit dat ie geen hoek heeft, ala fender. val-veilig, dat zeker, maar ook geeft dat problemen met stemvastheid. Ik heb een barretainer gebruikt, wat je bij floyds wel eens ziet, om de snaarspanning naar beneden, op de topkam, te behouden, zodat de snaar niet uit de topkam floept.

Ik zou echter een prettigere oplossing hebben natuurlijk.

DE oplossing is gewoon een locking nut. maar om die nut te legitimeren, moet er, vind ik, er een tremolo op zitten. De trem die het minst hakken en zagen vergt, is de kahler trem.

Dus, heren, (en sporadische dame?), wat zeggen jullie?

1: locking nut doen, zonder trem
2: locking nut doen MET trem
3: geen van beiden, lekker laten zitten, het 'werkt' toch nu?

graag ook met uitleg van je keuze :)

dit is trouwens de bewuste gitaar:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMG_2166.jpg

nu compleet af weliswaar, maar ik heb geen foto van de gitaar in z'n eentje, alleen 'groepsfoto's', en heb geen zin in gemekker van 'grijpt ieder moment aan om 'zn collectie te showen'.

Heeft iemand trouwens ervaring met het eerst NIET hebben van een toplock, en daarna wel? hoe dat uitmaakt voor de tone?

richie sambora
10 februari 2009, 23:29
ik ben geen kenner...

MET TREM!

Johannes
10 februari 2009, 23:47
Stel jezelf eerst deze vraag: wil je écht een trem op die gitaar? Ga je m gebruiken? zit ie in de weg?

Als je het zeker weet, kan ik je een kahler van harte aanraden! Echt super stemvast en fijne feel (al is dat persoonlijk).

Een andere optie is wellicht een brug met finetuners, dat rechtvaardigd ook een locking nut of locker áchter de nut.

Orpheo
10 februari 2009, 23:53
Stel jezelf eerst deze vraag: wil je écht een trem op die gitaar? Ga je m gebruiken? zit ie in de weg?

Als je het zeker weet, kan ik je een kahler van harte aanraden! Echt super stemvast en fijne feel (al is dat persoonlijk).

Een andere optie is wellicht een brug met finetuners, dat rechtvaardigd ook een locking nut of locker áchter de nut.

als ik dan n nieuwe brug doe, dan toch wel gelijk de trem! ik mis 'm heel erg op deze gitaar. ik heb 2 hipshots, maar ik vind t zo zonde dat mijn maingitaar geen trem heeft. ik ben als de dood dat ie nergens naar gaat klinken :P

ik heb echt jaren geleden voor 't laatst een kahler geprobeerd, en t beviel! met en zonder het tremolo-en (dus gebruiken als vaste brug).

maar ik vraag me wel af hoe 't zit met benden. ik hoorde dat als je een bend maakt met een kahler, hij niet superzuiver meer is, en je wel even moet diven om 'm zuiver te maken. Ook het idee dat ie zwaar kan gaan slijten, en 't dus niet meer doet na tig jaar...

ervaringen?

Madcow
10 februari 2009, 23:57
hmm ik zoek een tremolo die beide kanten opkan en zuiver blijft met dubbelbends enzo, ik heb een redelijke blues solo stijl (en ik ben zon talentloze metalsukkel!) Geeft kahler daar de mogelijkheid in?

Orpheo
11 februari 2009, 00:01
hmm ik zoek een tremolo die beide kanten opkan en zuiver blijft met dubbelbends enzo, ik heb een redelijke blues solo stijl (en ik ben zon talentloze metalsukkel!) Geeft kahler daar de mogelijkheid in?

kahler is zeg maar, een vaste brug met de mogelijkheid van een floyd, en dan nog VEEL hoger of juist lager.


het grote voordeel is, mocht ooit de trem echt kapot gaan oid, kan ik zo de tune o matic er terug opzetten, zonder problemen. de sleuf die gefreesd moet worden, trek ik door tot de kont van de gitaar, en leg het in met ebben of ziricote (wat mooi past bij de nek :) )

sugarfish
11 februari 2009, 00:08
DE oplossing is gewoon een locking nut. maar om die nut te legitimeren, moet er, vind ik, er een tremolo op zitten. De trem die het minst hakken en zagen vergt, is de kahler trem.



Waarom begin je niet eerst met een locking nut, ten behoeve van je oplossing? Die trem kan toch altijd nog?
Ik kan me wel wat bij je gevoel voorstellen, maar ga je zo'n trem ook echt gebruiken?? Als je vrijwel geen trem gebruikt, denk ik dat je er meer last dan profijt van hebt.

Orpheo
11 februari 2009, 00:13
Waarom begin je niet eerst met een locking nut, ten behoeve van je oplossing? Die trem kan toch altijd nog?
Ik kan me wel wat bij je gevoel voorstellen, maar ga je zo'n trem ook echt gebruiken?? Als je vrijwel geen trem gebruikt, denk ik dat je er meer last dan profijt van hebt.

ik doe al neckbends zoveel als 't gaat, en als ik n trem heb, ben ik net jeff beck en hank marvin tegelijk :P

barno
11 februari 2009, 00:17
hals met angled headstock ... lost het allemaal op
ja ik weet dat dit een onnozele opmerking is, maar tegelijk de enige oplossing die de oorzaak van je probleem weghaalt comme il faut ... :)

Orpheo
11 februari 2009, 00:30
hals met angled headstock ... lost het allemaal op
ja ik weet dat dit een onnozele opmerking is, maar tegelijk de enige oplossing die de oorzaak van je probleem weghaalt comme il faut ... :)

ja behoorlijk onnozel :)

1: ik wil geen andere hals, omdat deze het best is wat ik OOIT heb geprobeerd.
2: een headstock van non-angle naar angle maken, is belachelijk complex, niet omkeerbaar, en dikke kans dat 't misgaat, en dikke kans dat de tone ongelooflijk (negatief) veranderd. nieuwe brug erop, is VEEL minder ingrijpend.

humbucker
11 februari 2009, 00:38
ik zeg: "tijd voor een dummie pu in die middelste cavity want zo is het geen zicht!!"



verder On-Topic:

het lijkt me dat je je al redelijk hebt ingesteld op die trem, dus doe em maar! Persoonlijk vind ik het niet staan op een Les Paul, maar als je de trem mist, en ie heeft verder geen negatieve gevolgen heeft voor tone, sustain enz. Dan moet je het zeker doen.

barno
11 februari 2009, 00:40
ja behoorlijk onnozel :)

1: ik wil geen andere hals, omdat deze het best is wat ik OOIT heb geprobeerd.
2: een headstock van non-angle naar angle maken, is belachelijk complex, niet omkeerbaar, en dikke kans dat 't misgaat, en dikke kans dat de tone ongelooflijk (negatief) veranderd. nieuwe brug erop, is VEEL minder ingrijpend.

je kan zeggen over warmoth wat je wil, maar dat ze geen angled hs doen (I presume) is toch een dikke bummer vindik

Orpheo
11 februari 2009, 00:44
je kan zeggen over warmoth wat je wil, maar dat ze geen angled hs doen (I presume) is toch een dikke bummer vindik

goeie reden. ze doen zeker wel angled, maar niet gemaatk van ziricote. dat willen ze niet, omdat de kans te groot is dat de lijmnaad los gaat laten. ziricote lijmt klote, bij plekken met flink wat spanning erop. Heb ik hier al meerdere malen gezegd trouwens, maar okay...

@humbucker: zit er al. ik zei toch al dat ie helemaal af is? :)

De trem wil ik zeker wel, maar wil vooral meer meningen horen.

een kahler is een megagroot blok staal, en dat geeft wellicht zelfs meer sustain, omdat er geen energie verloren gaat in snaartrilling.

vulvasonic
11 februari 2009, 01:37
Dat massieve blok en de grote hoeveelheid staal is om de 'tekortkomingen' enigszins te compenseren. De rollers zorgen namelijk weldegelijk voor een mindere overbrenging.

Mijn vaste gitaartechneut en bouwer (Patrick Koopman) noemde ze ooit 'de beste systemen op de markt', maar hij vertelde er ook bij dat, in tegendeel tot wat ze bij Kahler zelf beweren, het regelmatige voorkomst dat het noodzakelijk is de studs een weinig te verplaatsen. Je kunt mazzel hebben, maar voor hetzelfde geld kost het je nog heel wat moeite om het ding goed te installeren.

aaronstonebeat
11 februari 2009, 02:40
Je zult toch sowieso (fijn)stemmechanieken achter de brug willen hebben als je een locking nut gebruikt?

Afhankelijk van de exclusiviteit van het instrument zou ik zelf radicale ingrepen niet schuwen: een string through systeem vlak boven de topkam, zodat de snaren daar een deugdelijke hoek kunnen maken; en de stemmechanieken verhuizen naar achter de brug. Je wilde daar evt.toch een nieuw blok inzetten?
En dan kan ik nog een foto van m'n moeder op de kop plakken :)

Alle gekheid op 'n stokje, als je die trem wil, zou ik het zeker doen; en dan zit die locking nut er ook niet alleen maar om toch een zekere fout in constructie en/of materiaalkeuze te herstellen.

macwilliams
11 februari 2009, 06:22
Geen kahler op je LP maar een tp6 (http://images.guitarcenter.com/products/optionRegular/Gibson/369584jpg.jpg)http://images.guitarcenter.com/products/optionRegular/Gibson/369584jpg.jpg

met de toplock.

Dan ziet het er logisch uit en is het gerechtvaardigd.

Disclaimer: imo

fred dons
11 februari 2009, 08:56
wat mac zegt, probeer ook een latere versie van de kahler toplock te krijgen (dus niet die, die je achter je topkam zet maar degene waar de snaar in de topkam zelf verloopt zodat je geen retainer nodig hebt)

qua trems vind ik kahlers verschrikkelijk, ja ze hebben een goede travel maar echt niet meer als een floating floyd, de arm voelt aan als elastiek en ik vind met name gitaren waar ooit een kahler opgezeten heeft er dramatisch uitzien na reparatie, het blijft altijd zichtbaar en natuurlijk heb je dat ook met een floyd (maar daar hebben mensen minder de neiging om terug te gaan naar hardtail om de een of andere reden) (en ook als je van kahler naar floyd gaat blijft je de reparatie zien)

niet mooi maar ik heb volgens mij nog wel ergens een wilkinson roller nut liggen, daar heb je ook geen retainer bar bij nodig (als je wilt mag je die wel komen ophalen)

Orpheo
11 februari 2009, 09:01
wat mac zegt, probeer ook een latere versie van de kahler toplock te krijgen (dus niet die, die je achter je topkam zet maar degene waar de snaar in de topkam zelf verloopt zodat je geen retainer nodig hebt)

qua trems vind ik kahlers verschrikkelijk, ja ze hebben een goede travel maar echt niet meer als een floating floyd, de arm voelt aan als elastiek en ik vind met name gitaren waar ooit een kahler opgezeten heeft er dramatisch uitzien na reparatie, het blijft altijd zichtbaar en natuurlijk heb je dat ook met een floyd (maar daar hebben mensen minder de neiging om terug te gaan naar hardtail om de een of andere reden) (en ook als je van kahler naar floyd gaat blijft je de reparatie zien)

niet mooi maar ik heb volgens mij nog wel ergens een wilkinson roller nut liggen, daar heb je ook geen retainer bar bij nodig (als je wilt mag je die wel komen ophalen)

dan kom ik zeker langs om die eens te proberen :)

top!

maar goed, bij de 2200 valt de schade wel mee. je hebt niet zo'n megagroot blok, en je kan de veerspanning aanpassen zodat het veel stugger aanvoelt.

de reparatie bij de 2200 naar hardtail is dat je die sleuf die je freest moet opvullen, en dat kan dan dus met die blokjes ziricote die ik nog heb, beetje santana II idee van PRS, maar dan met hout en niet met parelmoer.

ik zat trouwens te denken aan de echte floyd toplock, of de toplock van de supervee:

http://www.super-vee.com/images/Burgundy2.jpg

Orpheo
11 februari 2009, 09:30
Dat massieve blok en de grote hoeveelheid staal is om de 'tekortkomingen' enigszins te compenseren. De rollers zorgen namelijk weldegelijk voor een mindere overbrenging.

Mijn vaste gitaartechneut en bouwer (Patrick Koopman) noemde ze ooit 'de beste systemen op de markt', maar hij vertelde er ook bij dat, in tegendeel tot wat ze bij Kahler zelf beweren, het regelmatige voorkomst dat het noodzakelijk is de studs een weinig te verplaatsen. Je kunt mazzel hebben, maar voor hetzelfde geld kost het je nog heel wat moeite om het ding goed te installeren.

ik heb mijn bouwer ook gemaild, en hoop antwoord te krijgen erover. ben benieuwd wat hij zegt. hij vindt het ook de beste trems die er zijn. ik heb alleen grote vraagtekens bij de toneverandering en het bend-probleem. het schijnt te zijn dat als je meer dan een secunde bend (wat ik zelden doe trouwens, vind ik namelijk niet nodig, maar ok), dan wordt je snaar vals, en als je gaat diven, dan is 't weer ok. ja, raar maar waar. dat zou het enige zijn waarom ik niet een kahler zou willen.


@macwilliams: hmm... ik vind dat valsspelen. kweenie waarom, maar ik vind die brug gewoon lelijk, lelijker dan kahlers.

Rinze
11 februari 2009, 09:42
Er zijn Kahlers voor Les Pauls, dan hoeft er helemaal niet gefreesd te worden. Ik heb twee gitaren met Kahlers gehad, beide Charvels. Eentje met een Floyd-achtige, alleen minder groot. Die was ideaal vond ik, werkte erg goed, totaal geen ontstemmen. Goede toon ook. De andere was een 2300 (geloof ik), zo'n zwembad ding. Die werkte goed, hij klinkt wat ronder dan een Floyd maar ik vond dat ie wel sustain wegnam bij gebruik. Niks zo lekker als een vaste brug.

Maar goed, je kunt er toch gewoon zo'n speciale Les Paul-Kahler opzetten en kijken of het bevalt? Of een staartstuk met fijnstemmers en toch een toplock. Of stringtrees.. Hoe groot is de hoek die de snaren maken achter de topkam nu ongeveer?

De sustain is in mijn ervaring dus wel ok, tot je echt gaat diven. Dan merk je dat ie kort van adem wordt, niet zoals bij een Floyd, dat je de snaren als elastiekjes op de hals hebt flabberen maar de toon door blijft gaan. Hij houdt ineens gewoon op, en dat is nogal genant zo nu en dan. Wil je even stoer doen en dan is het ineens zo goed als stil op wat gepiep van de asjes en rollertjes op de zadels na :seriousf:

Orpheo
11 februari 2009, 09:45
Er zijn Kahlers voor Les Pauls, dan hoeft er helemaal niet gefreesd te worden. Ik heb twee gitaren met Kahlers gehad, beide Charvels. Eentje met een Floyd-achtige, alleen minder groot. Die was ideaal vond ik, werkte erg goed, totaal geen ontstemmen. Goede toon ook. De andere was een 2300 (geloof ik), zo'n zwembad ding. Die werkte goed, hij klinkt wat ronder dan een Floyd maar ik vond dat ie wel sustain wegnam bij gebruik. Niks zo lekker als een vaste brug.

Maar goed, je kunt er toch gewoon zo'n speciale Les Paul-Kahler opzetten en kijken of het bevalt? Of een staartstuk met fijnstemmers en toch een toplock. Of stringtrees.. Hoe groot is de hoek die de snaren maken achter de topkam nu ongeveer?

bij de les paul kahler moet je ook een heel klein beetje weghalen, maar goed, dat is nu even triviaal.

vaste brug is niet zaligmakend. ik wil toch graag wat whobbles en dives kunnen maken, en dat mijn mainaxe dat niet trekt, daar erger ik me wat aan.

een staartstuk met fijnstemmers vind ik lelijk, zeker icm toplock. de stringtrees; al geprobeerd, vond de enkele barretainer veel mooier.

de hoek is net als bij een strat :) het IS een stratheadstock in essentie, maar dan in een gibson-vorm gezaagd.

Rinze
11 februari 2009, 09:48
Weet je, ik denk er nog even over na (lang geleden dat ik over een Kahler heb gedacht), het probleem bij een flinke dive is dat je de snaarhoek achter de brugzadeltjes tot bijna niks verkleint. Dus geen druk meer op de rollerzadeltjes en dus... geen geluid meer.

Orpheo
11 februari 2009, 10:06
Weet je, ik denk er nog even over na (lang geleden dat ik over een Kahler heb gedacht), het probleem bij een flinke dive is dat je de snaarhoek achter de brugzadeltjes tot bijna niks verkleint. Dus geen druk meer op de rollerzadeltjes en dus... geen geluid meer.

heb je bij een floyd ook... dan is de spanning zo laag, dat ie van de zadels loskomt. dan kan je de snaar laten bewegen door aan de tremarm te zwengelen, dan hoor je een soort 'donder en bliksem' geluid, en laat je de arm direct los, PANG, schiet ie terug, hoor je een soort-van explosie achtig iets, en dan kan je gewoon doorspelen.




bedenk ik me: als de kahler echt zo crap is als sommigen zeggen (niet hier, maar op andere plekken!!) waarom had bijna iedereen 'm dan in de jaren 80? zelfs gasten die niet eens superveel divebombs maakten.

Rinze
11 februari 2009, 10:20
Klopt wel dat het bij een Floyd ook gebeurt, maar bij de Kahler til je de snaren gewoon van de zadels af omdat het scharnierpunt achter de zadels zit, en daar weer achter de snaarbevestiging. Misschien moet je eerst toch eens een Kahler in handen hebben, het gevoel is anders dan bij een Floyd. Ik voelde me bij die flatmount Kahler minder veilig dan bij die andere en bij de Floyds die ik in mijn handjes heb gehad.

Je kunt het enigzins voorkomen door de veerspanning strakker te zetten, waardoor de snaarophanging meer achterover komt te liggen. Maar dan gaat je tremaktie ook een stuk zwaarder worden.

Kahler is zeker niet crap, bij Rikkers Gitaarbouw zweren ze er ook bij. In tests kwam het spul er ook altijd goed vanaf.

Orpheo
11 februari 2009, 10:28
Klopt wel dat het bij een Floyd ook gebeurt, maar bij de Kahler til je de snaren gewoon van de zadels af omdat het scharnierpunt achter de zadels zit, en daar weer achter de snaarbevestiging. Misschien moet je eerst toch eens een Kahler in handen hebben, het gevoel is anders dan bij een Floyd. Ik voelde me bij die flatmount Kahler minder veilig dan bij die andere en bij de Floyds die ik in mijn handjes heb gehad.

Je kunt het enigzins voorkomen door de veerspanning strakker te zetten, waardoor de snaarophanging meer achterover komt te liggen. Maar dan gaat je tremaktie ook een stuk zwaarder worden.

Kahler is zeker niet crap, bij Rikkers Gitaarbouw zweren ze er ook bij. In tests kwam het spul er ook altijd goed vanaf.
agreed. ik zal, als ik het doe, er ook een zwaardere veer inzetten. de heavy duty spring :P schijnt geen bal uit te maken voor stemmingstabiliteit, alleen de feel. maar hoe bedoel je dat, minder veilig?

maar goed, echt superdiepe divebombs doe ik niet echt supervaak (hoewel ik niet voor mezelf in kan staan als ik n trem heb die superstemvast is, en kan diven :chicken: )

Rinze
11 februari 2009, 10:39
Met minder veilig bedoel ik dus dat je zo nu en dan ineens geen geluid had omdat de spanning weg was. En dat gebeurde inderdaad alleen bij hele diepe dives, maar toch...

En als je de veer op grote spanning zet moet je niet snel en onder spanning een nieuwe snaar op willen zetten, die klemmetjes zitten dan zover naar achteren dat het oude baleindje er niet uit valt en je moet prutsen met een schroevendraaiertje of zo om het weg te krijgen zodat je er een nieuwe snaar op kunt zetten :seriousf: niet leuk als de rest van de band op je vingers kijkt

Ik weet het niet, ik ben sowieso geen tremfan meer. Heb drie gitaren met trem waarvan ie op twee helemaal vast zit op de body dmv een overdosis strakke veren.

Ik denk dat je er goed aan doet om eerst even een gitaar met Kahler te proberen om het gevoel te checken.

fred dons
11 februari 2009, 10:51
heb je bij een floyd ook... dan is de spanning zo laag, dat ie van de zadels loskomt. dan kan je de snaar laten bewegen door aan de tremarm te zwengelen, dan hoor je een soort 'donder en bliksem' geluid, en laat je de arm direct los, PANG, schiet ie terug, hoor je een soort-van explosie achtig iets, en dan kan je gewoon doorspelen.




bedenk ik me: als de kahler echt zo crap is als sommigen zeggen (niet hier, maar op andere plekken!!) waarom had bijna iedereen 'm dan in de jaren 80? zelfs gasten die niet eens superveel divebombs maakten.

de rest van de wereld had kahlers omdat floyd een exclusief contract had, eerst met Kramer later met Fender. Wilde je een losse floyd kopen dan kreeg je er een gratis kramer bij (maakte wel dat de floyds wat prijzig waren ;)
Toen fender de distributie kreeg was er een wachttijd van rond de 8 maanden en koste hij 750 gulden, je kunt begrijpen dat hierdoor de kahler wat populairder werd.

Orpheo
11 februari 2009, 10:52
Met minder veilig bedoel ik dus dat je zo nu en dan ineens geen geluid had omdat de spanning weg was. En dat gebeurde inderdaad alleen bij hele diepe dives, maar toch...

En als je de veer op grote spanning zet moet je niet snel en onder spanning een nieuwe snaar op willen zetten, die klemmetjes zitten dan zover naar achteren dat het oude baleindje er niet uit valt en je moet prutsen met een schroevendraaiertje of zo om het weg te krijgen zodat je er een nieuwe snaar op kunt zetten :seriousf: niet leuk als de rest van de band op je vingers kijkt

Ik weet het niet, ik ben sowieso geen tremfan meer. Heb drie gitaren met trem waarvan ie op twee helemaal vast zit op de body dmv een overdosis strakke veren.

Ik denk dat je er goed aan doet om eerst even een gitaar met Kahler te proberen om het gevoel te checken.

ik moet zeggen, het feit dat je geen tremfan bent, verhul je heel aardig. je bent redelijk objectief, vind ik.

maar goed, als dat balletje flink vast zit, en snaarwisselen rottig gaat, moah, klein probleem. niet erg. ik vind het met een strat-trem veel rottiger. de snaar blijft altijd hangen in het tremblok...

probleem met kahlers is dat ze veel minder makkelijk verkrijgbaar en testbaar zijn dan floyds...

fred dons
11 februari 2009, 11:07
als je geen haast hebt zou je begin april naar de Musikmesse moeten gaan, er staan daar genoeg gitaren met Kahlers tot je beschikking

Orpheo
11 februari 2009, 11:15
als je geen haast hebt zou je begin april naar de Musikmesse moeten gaan, er staan daar genoeg gitaren met Kahlers tot je beschikking

helaas....tentamenperiode. maar fred, heb jij wellicht het antwoord op mijn 2 meest prangende vragen?

1: veranderd het je tone en sustain enorm veel? (als je gaat van ToM naar kahler)
2: is dat bend-probleem echt zo erg wat je wel eens ziet op youtube, of is 't alleen icm een niet-floyd rose nut?

Orpheo
11 februari 2009, 11:17
de rest van de wereld had kahlers omdat floyd een exclusief contract had, eerst met Kramer later met Fender. Wilde je een losse floyd kopen dan kreeg je er een gratis kramer bij (maakte wel dat de floyds wat prijzig waren ;)
Toen fender de distributie kreeg was er een wachttijd van rond de 8 maanden en koste hij 750 gulden, je kunt begrijpen dat hierdoor de kahler wat populairder werd.

aha... das dan logisch ja. neemt de vraag niet weg; is de kahler nu beter, of gelijkwaardig, of juist minder aan de floyd rose? (of zeg je, ga voor de stetsbar? jij hebt er geloof ik al wel ervaring mee, op jan akkermans' lp?)

Rinze
11 februari 2009, 11:27
Wat betreft het benden: het ontstemmen tijdens de bend (bij een bend waarbij de de gebende toon combineert met een "gewone" op een andere snaar) heb je op iedere trem, afhankelijk van de veerspanning. Hoe groter de veerspanning, hoe kleiner de ontstemming.

Wat jij volgens mij bedoelt is het ontstemmen na een bend, zoals op veel Strattrems. Dat heeft de Kahler niet of nauwelijks, tenminste, die van mij destijds niet.

Dat probleem ontstaat met name door snaren die niet goed terugglijden door de topkam. Ik heb niet gemerkt dat bij een Kahler de iets andere snaarophanging in de trem voor extra problemen zorgt op dat gebied. En met een toplock (die je er sowieso toch al bij wilt) heb je daar geen problemen mee. Met die Charvel met Kahler flatmount kon ik de hele repetitie doorspelen zonder echte stemmingsproblemen.

fred dons
11 februari 2009, 11:28
ik hou niet van het gevoel van een kahler en ik vind het een te groot blok maar ik ben opgegroeid met de fender trem en de floyd dus ik ben wel bevooroordeeld in deze.

de stetsbar vind ik een hele goede trem maar die zit meer tussen de vintage en de bigsby in dan dat hij richting de floyd gaat. voordeel is wel dat je niets hoeft te frezen en dat het reversable is en dat de klank je les paul niet aantast (op een sg waar ik hem geprobeerd heb werd de klank zelfs beter)

fred dons
11 februari 2009, 11:33
nog een nadeeltje van de kahler vond ik wel dat de dikste snaar die in de Kahler paste die van een 012 setje was (dat was in mijn drop d periode ;) ) (dit was wel meer dan 10 jaar terug dus misschien zijn ze in tussen op dat vlak verbeterd)

Orpheo
11 februari 2009, 11:35
ik hou niet van het gevoel van een kahler en ik vind het een te groot blok maar ik ben opgegroeid met de fender trem en de floyd dus ik ben wel bevooroordeeld in deze.

de stetsbar vind ik een hele goede trem maar die zit meer tussen de vintage en de bigsby in dan dat hij richting de floyd gaat. voordeel is wel dat je niets hoeft te frezen en dat het reversable is en dat de klank je les paul niet aantast (op een sg waar ik hem geprobeerd heb werd de klank zelfs beter)

hm tja... gevoel is gevoelsmatig denk ik :D (wat een benaming). en de tone? hoe zit dat? had je daar problemen mee? de stetsbar lijkt me al geen goeie voor mij, maar toch...

@Rinze: ik bedoel, dat de rest op stemming blijft, en de snaar di eje bend, na de bend te laag is, en pas op stemming is na diven met je trem...

@fred: je schijnt er losse dingetjes voor te kunnen kopen dat je dikkere snaren erin kunt leggen. lijkt me belachelijk als dat niet kan; immers, ze hebben nu ook 7 en 8 snarige trems.

Rinze
11 februari 2009, 11:41
@Rinze: ik bedoel, dat de rest op stemming blijft, en de snaar di eje bend, na de bend te laag is, en pas op stemming is na diven met je trem...


Ik dacht al dat je dat bedoelde, maar ik had daar met de Kahler geen problemen mee, in combinatie met een toplock dan he.

Ik had trouwens, nu Fred begint over dikke snaren, wel problemen met de veer (veren, het waren er twee, als ik me goed herinner?). Bij een .011 set en normale stemming moest de veerspanning op maximaal om de snaarklemmen goed achterover te drukken en zo spanning op de zadels te houden. Maar blijkbaar zijn er nu zwaardere veren in omloop, dan is dat geen probleem meer.

Orpheo
11 februari 2009, 12:16
ik heb net effe een clipje gezien van gary kahler himself, met de trem. als de trem naar beneden gaat zeg maar, en de zadels staan op 2/3 van de maximale hoogte (aanbevolen hoogte), dan heb je geen last dat de snaar geen druk meer uitoefent op de zadel.

Orpheo
11 februari 2009, 17:10
volgens de bouwer van crimson guitars zijn de nieuwe kahlers stukken beter dan ouwe kahlers, veel beter af te stellen, en geven ze veel meer harmonics, en 'rock solid'. ga denk ik dan maar over 2 weken, als ik salaris weer heb, bestellen :) twijfel nog wel of ik voor 100% staal ga, of stalen casing met brass schacht en brass zadels. helemaal staal geeft veel harmonics en een toon met nadruk op het hoog en midhoog, en een superstrak geluid en sustain, brass geeft een wat warmer, meer allround geluid, en minder sustain... mijn idee is, liever staal, is harder, slijt niet tot veel minder (vergeleken bij brass), en als mijn pups teveel hoog doorgeven opeens, neem ik wel pots met een lagere waarde (hoewel de gitaar altijd nog wel wat meer hoog en bite mag krijgen :rockon: )

Orpheo
12 februari 2009, 19:39
@fred Dons:

ik vroeg me af, hoeveel denk je dat een stetsbar kan duiken met een locking nut? en blijft ie goed op stemming, voor zover je weet?

PeterX
12 februari 2009, 20:10
Ik heb er zelf geen ervaring met een stetsbar, maar dit is een les paul met stetsbar, zonder locking nut. Dat zijn toch al behoorlijke dives...

http://www.youtube.com/watch?v=OrYCrnRKAKc

aaronstonebeat
12 februari 2009, 20:14
Ik heb er zelf geen ervaring met een stetsbar, maar dit is een les paul met stetsbar, zonder locking nut. Dat zijn toch al behoorlijke dives...

http://www.youtube.com/watch?v=OrYCrnRKAKc

In ieder geval een cool ding om te zien! Vind ik toch wel.

Orpheo
12 februari 2009, 20:19
Ik heb er zelf geen ervaring met een stetsbar, maar dit is een les paul met stetsbar, zonder locking nut. Dat zijn toch al behoorlijke dives...

http://www.youtube.com/watch?v=OrYCrnRKAKc

t liefst heb ik ze nog dieper en nog hoger. maar ik bedenk me net ineens, dat een stetsbar waarschijnlijk niet eens op mijn warmoth past. de gaten zitten al in de plaat van de stetsbar, zonder de mogelijkheid of optie dat ze verder naar achter of voren gaan. bij mijn warmoth zitten de studs van de stoptail 1cm lager dan een gibson...

sjaak1990
12 februari 2009, 20:55
Zou t zonde vinden voor zon gitaar, locking tuners+grafiet moet toch ook gewoon stemvast zijn, zonder trem. Je snaar zit dan toch vast op de tuner, en de topkam houdt zo weinig mogelijk tegen.

jerome
12 februari 2009, 21:22
Ik heb 3 planken met een dubbel locking systeem, waaronder 1 met een FR en 1 met een een Kahler.

De Kahler vind ik veel mooier om te zien en technisch beter in elkaar zitten.
De snaren zijn er makkelijker op te zetten.
Je hoeft ook geen kogeltjes eraf te knippen.
Fijnstemmers met echt fijn schroefdraad en die ook nog een groot bereik hebben.
Groot nadeel is dat na een diepe dive de gitaar vals is omdat de G-,B- en hoge E-snaar dan ineens een stuk hoger staan.
Het lijkt wel of ze ergens blijven hangen.
Als ik ze dan even flink bend staan ze weer goed.
Er hebben (buiten mijzelf) 3 gitaarbouwers naar gekeken en niemand heeft dit probleem er ooit uit kunnen halen.
De toplok is gelijk de top kam, dus daar kunnen de snaren niet blijven hangen.
Het moet dus aan de trem zelf liggen, en ik heb begrepen dat meer Kahlers daar last van hadden.
Ik moet wel zeggen, deze Kahler dateert uit 1991.
Dus misschien dat de nieuwe of andere type Kahlers dit probleem niet(meer) hebben.

De Floyd Rose is imho kwa uiterlijk een stuk lelijker dan de Kahler.
De snaren erop zetten vind ik minder releaxt dan met de Kahler, mede doordat je altijd een kniptangetje bij je moet hebben om het kogeltje eraf te knippen.
De fijnstemmers werken een stuk grover dan bij de Kahler en het bereik is een stuk minder.
Toch wint de Floyd het dik omdat de trem werkelijk enorm stemvast is.

Dat bij het stevig benden de trem naar voren kantelt vind ik waardeloos omdat dat dan gelijk het effect van het stevig benden teniet wordt gedaan.
Daarom heb ik bij allebei de gitaren de trem nu niet meer zwevend.
In ruststand leunt de trem tegen een stukje hout dat (aan de achterkant in de tremeloschacht) op de body gelijmt is.
Een bijkomend voordeel is dat je meer sustain en de tone krijgt.
En de trem blijft nog stabieler.
Nadeel is natuurlijk dat ik trem alleen nog kan diven en dus niet meer naar achteren kan kantelen maar stevig benden en een goede sustain vind ik belangrijker.

Ik vind persoonlijk ook dat een trem totaal niet staat op een Les Paul.
En dan zou ik persoonlijk sowieso niet voor een FR kiezen, maar voor een double locking trem die een stuk kleiner en meer vintage oogt.

Hé Orpheo, sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er toch iets aan hebt... ;)

Orpheo
12 februari 2009, 22:11
@jerome:

de floyd is sowieso geen optie; ik ga niet zoveel weghakken. De kahler die jij had, was dat een cam kahler, of de kahler spyder? ik kan me niet heugen een foto gezien te hebben van een kahler van jou met de 'cam' versie, maar goed, zal aan mij liggen :)

uhm... De stetsbar; mailtjes terug gekregen. de stetsbar kan met locking nut, maar heeft weinig zin ivm gebrek aan finetuners. en hij kan minder diep. voordeel; niet frezen. nadeel: weinig travel. zeker in combinatie met mijn favo snaren, 010-046. is gewoon minder. daar heb ik dus niks aan...

verder, dat de tone veranderd door kahlers en andere trems is evident, maar een acceptabel iets. meer 'chime' mag zeker wel in de tone van de gitaar. reparaties als ik de kahler niet meer hoef zijn redelijk eenvoudig te doen; gewoon blokkie hout in, de studs zijn toch niet verschoven. brug, tailstop en snaren dekken 90% af, en wat niet afgedekt is, zal een mooi stukje padouk zijn.

qua hoge dives heb ik juist geen problemen gehoord, alleen hoge bends, en ook dat schijnt oplosbaar te zijn met geoliede cams en zadels.

mijn grootste probleem, nja, vraagstuk, is : hoe slijtvast is de tremolo? dat is mijn grootste probleem.

jerome
12 februari 2009, 22:30
Volgens mij is het idd een Spider
Jij wilt natuurlijk een trem waarbij je geen schacht in je gitaar hoeft te frezen
Je hebt idd geen reet aan mijn informatie... sorry...:soinnocent:

Bram+
12 februari 2009, 22:50
De Floyd Rose is imho kwa uiterlijk een stuk lelijker dan de Kahler.
De snaren erop zetten vind ik minder releaxt dan met de Kahler, mede doordat je altijd een kniptangetje bij je moet hebben om het kogeltje eraf te knippen.
Een snelle oplossing zonder tangetje (bijvoorbeeld tijdens dure repetitietijd) is Ernie Ballsnaren gebruiken en 'm er andersom opzetten, maar dat is even een zijsprongetje.


Orpheo, waarom probeer je het eigenlijk niet eerst uit op een gitaar die je wat minder dierbaar is? Ok, het is reversibel, maar niet voor 100%. Ik kan me niet voorstellen dat je daar geen kandidaatje voor in je collectie hebt :D Weet je ook meteen wat de invloed kan zijn op je tone en als de kahler bevalt kun je 'm altijd nog op je 'main' gitaar zetten.

Orpheo
12 februari 2009, 23:19
Een snelle oplossing zonder tangetje (bijvoorbeeld tijdens dure repetitietijd) is Ernie Ballsnaren gebruiken en 'm er andersom opzetten, maar dat is even een zijsprongetje.


Orpheo, waarom probeer je het eigenlijk niet eerst uit op een gitaar die je wat minder dierbaar is? Ok, het is reversibel, maar niet voor 100%. Ik kan me niet voorstellen dat je daar geen kandidaatje voor in je collectie hebt :D Weet je ook meteen wat de invloed kan zijn op je tone en als de kahler bevalt kun je 'm altijd nog op je 'main' gitaar zetten.

en dan zit op die andere gitaar een groot gat, of dan 2 kahlers kopen. en als t bij die ene niet werkt, dan zit ik met de gebakken peren, want dan is die gitaar naar de knoppen. neuh, dan liever OF gelijk goed, of gelijk slecht. want de reparatie van de kahler, zal een battle scar zijn, maar de gitaar heeft genoeg van die scars zeg maar...

fred dons
13 februari 2009, 08:31
t liefst heb ik ze nog dieper en nog hoger. maar ik bedenk me net ineens, dat een stetsbar waarschijnlijk niet eens op mijn warmoth past. de gaten zitten al in de plaat van de stetsbar, zonder de mogelijkheid of optie dat ze verder naar achter of voren gaan. bij mijn warmoth zitten de studs van de stoptail 1cm lager dan een gibson...

die gaten op de stetsbar zijn gleuven dus er is wel enig ruimte om te schuiven, ik weet aleen niet of dat genoeg is

Orpheo
13 februari 2009, 12:18
Ik heb een heel, heel nette mail van kahler over de duurzaamheid gekregen.

de problemen die kahlers hebben, dat sommige niet slijtvast zijn, zit 'm in de kahlers die al factory-fitted zijn, vroeger. dat was zachter staal, en niet het knoertharde 'cold rolled' staal dat ze nu op de customshop trems hebben. de factory made trems zijn van minder hard staal.

blijkbaar gaf kahler lifelong guarantee, zover ik begrepen heb, en als ik dat mis heb, is het wel een feit dat in de periode 1995-2005 kahler spareparts maakten voor kapot gegane trems. het enige dat kapot gaat, of heel erg slijt, zijn de veren, eens in de 3 tot 5 jaar vervangen is het devies;metaalmoeheid. maar de heavy duty springs schijnen sterker te zijn, en slijtvaster.

Ik vraag me af, als je ze verhit als een gek, en daarna afkoelt, zou het dan nog sterker zijn? (de veren en/of andere metalen onderdelen).

jerome
13 februari 2009, 19:16
Hé Orpheo, het harden van staal is een specialisme dat niet echt makkelijk is
Als je het verkeerd doet kan het materiaal bros worden en kan zomaar breken.
Ik heb het vroeger wel eens gedaan. Verhitten tot het kersenrood wordt en dan onderdompelen in de olie.
In de fabriek wordt dit gedaan in speciale hardingsovens en vóór het verchromen
Als je dat met een nieuwe Kahler trem zou doen krijg je verkleuringen in het chroom of het chroom flikkert er gelijk vanaf.
Na het harden wordt het materiaal vaak onlaten.
Dit is een behandeling om het materiaal spanningsvrij te maken
En bovendien is niet elke staalsoort geschikt om te harden.
Kortom, niet zo maar een klusje dat makkelijk thuis te doen is...

Orpheo
13 februari 2009, 19:31
Hé Orpheo, het harden van staal is een specialisme dat niet echt makkelijk is
Als je het verkeerd doet kan het materiaal bros worden en kan zomaar breken.
Ik heb het vroeger wel eens gedaan. Verhitten tot het kersenrood wordt en dan onderdompelen in de olie.
In de fabriek wordt dit gedaan in speciale hardingsovens en vóór het verchromen
Als je dat met een nieuwe Kahler trem zou doen krijg je verkleuringen in het chroom of het chroom flikkert er gelijk vanaf.
Na het harden wordt het materiaal vaak onlaten.
Dit is een behandeling om het materiaal spanningsvrij te maken
En bovendien is niet elke staalsoort geschikt om te harden.
Kortom, niet zo maar een klusje dat makkelijk thuis te doen is...
nee, ik wilde 't met de veren doen, maar goed, tis niet het proberen waard merk ik :)

macwilliams
17 februari 2009, 07:31
Ik vraag me af, als je ze verhit als een gek, en daarna afkoelt, zou het dan nog sterker zijn? (de veren en/of andere metalen onderdelen).

Het staal verliest zijn veerkracht en je houd er dus ijzerdraad aan over.

Orpheo
17 februari 2009, 10:38
Het staal verliest zijn veerkracht en je houd er dus ijzerdraad aan over.

thanks, was ik vergeten :)

oh ja; ik kan natuurlijk ook, als de kahler er ooit uit gaat, een ibanez/alembic achtig tailpiece van messing monteren, om het gat af te dekken...

Orpheo
17 februari 2009, 23:31
update: vandaag een kahler flink getest; damn wat een gave trem. voelt te gek! kan niet zo diep als een floyd, en ook niet zo hoog, maar hij werkt, en doet precies wat ik wil. zelfs bij de meest idiote dingen blijft ie goed op stemming, en hij vreet geen snaren op. deze kahler was 25 jaar oud, en doet 't nog perfect. qua sustain doet ie niks raars zeg maar; het kost me geen sustain; if anything, ik krijg er juist denk ik wat sustain door in een bepaald frequentiegebied.

Ik ben d'r behoorlijk zeker van dat ik 't doe :)

DaveItUp
18 februari 2009, 09:07
ik krijg er juist denk ik wat sustain door in een bepaald frequentiegebied.


:D prachtig topic. Staal verhitten, sustain in bepaalde frequentiegebieden.

Orpheo
18 februari 2009, 11:00
:D prachtig topic. Staal verhitten, sustain in bepaalde frequentiegebieden.

staal verhitten; logische gedachtegang.

sustain in bepaald frequentiegebied; logisch, als je d'r over na gaat denken. het vele messing dat in de kahler zit heeft een eigen resonantiefrequentie. de trillende snaar bestaat uit een hoop frequenties, en de fouriercomponent van die trilling die samenvalt met precies DIE resonantiefrequentie van het messing, zal ervoor zorgen dat die frequentie langer doorzingt, omdat die frequentie minder uitgedempt wordt. dus, ergo, meer sustain in die band. echt, tis zo simpel. waarom je me dan belachelijk moet maken, is mij een raadsel.

DaveItUp
18 februari 2009, 11:52
Ik probeer je niet belachelijk te maken, ik vind het gewoon erg grappig om te zien hoe mensen/gitaristen met zulke details bezig kunnen zijn. Fouriercomponenten en resonantiefrequenties zeggen me niets. Een plank hout met snaren waar ik op moet rammen wel.

Johannes
18 februari 2009, 12:16
Kahlers zijn echt relaxte tremolo's!

Welke resonantiefrequentie die tremolo's hebben...... geen idee, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Nu wil het dat ik nog een losse Kahler tremolo heb liggen en een maat van me een studie audio engineering doet. We zullen binnenkort es een frequentie analyse doen.

Orpheo
18 februari 2009, 12:18
Ik probeer je niet belachelijk te maken, ik vind het gewoon erg grappig om te zien hoe mensen/gitaristen met zulke details bezig kunnen zijn. Fouriercomponenten en resonantiefrequenties zeggen me niets. Een plank hout met snaren waar ik op moet rammen wel.

als je het niet wilt doen, mij belachelijk maken, probeer dan een wat genuanceerdere post te schrijven, zoals je nu net gedaan hebt. Ik gebruik de natuur- en wiskunde om een vraagstuk of probleem aan te beschrijven, aan te pakken, en dus: op te lossen. ik studeer dat vakgebied, vandaar.

een plank hout waar ik op moet rammen... over dat stadium ben ik allang heen. ik wil gewoon alvast een idee hebben wat een aanpassing gaat doen met mijn sound.

Orpheo
18 februari 2009, 12:21
Kahlers zijn echt relaxte tremolo's!

Welke resonantiefrequentie die tremolo's hebben...... geen idee, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Nu wil het dat ik nog een losse Kahler tremolo heb liggen en een maat van me een studie audio engineering doet. We zullen binnenkort es een frequentie analyse doen.

kan ik wel berekenen, maar het zit ongeveer in de mid-upperrange van een normale gitaarsound zeg maar. tussen de 6 en de 14k hz geloof ik :) ben wel benieuwd naar het meetkundige 'bewijs' van mijn theorie. ik heb de apparatuur d'r niet voor.

macwilliams
18 februari 2009, 12:45
staal verhitten; logische gedachtegang.

sustain in bepaald frequentiegebied; logisch, als je d'r over na gaat denken. het vele messing dat in de kahler zit heeft een eigen resonantiefrequentie. de trillende snaar bestaat uit een hoop frequenties, en de fouriercomponent van die trilling die samenvalt met precies DIE resonantiefrequentie van het messing, zal ervoor zorgen dat die frequentie langer doorzingt, omdat die frequentie minder uitgedempt wordt. dus, ergo, meer sustain in die band. echt, tis zo simpel. waarom je me dan belachelijk moet maken, is mij een raadsel.
Mooie gedachtengang en onderbouwde redenering. Wat ik dan wel knap is dat deze kleine hoeveelheid messing een hoorbaar klankverschil teweegbrengt. Maar zit dan waarschijnlijk in het wegfilteren van de andere frequenties want versterken van het geluid kan niet gebeuren door een massief blokje. Dit zou waarschijnlijker zijn als het een dun plaatje was.

Maar zit je trem er al op ?

Orpheo
18 februari 2009, 12:56
Mooie gedachtengang en onderbouwde redenering. Wat ik dan wel knap is dat deze kleine hoeveelheid messing een hoorbaar klankverschil teweegbrengt. Maar zit dan waarschijnlijk in het wegfilteren van de andere frequenties want versterken van het geluid kan niet gebeuren door een massief blokje. Dit zou waarschijnlijker zijn als het een dun plaatje was.

Maar zit je trem er al op ?

uhm, nja, tis geen kleine hoeveelheid, maar ok.

ik denk niet dat het wegdrukken is van andere frequenties, echt het doorboosten ervan. Ik heb eens heel goed de kahler geanalyseerd, vooral het verschil in setup naast een tune o matic/stoptail setup. eigenlijk IS het gewoon een tune o matic met rollerzadels en een stoptail, op dezelfde manier gemonteerd, alleen dan zitten die 2 aan elkaar vast voor nog meer transfer van tone en harmonics. bij de kahler kan de tailstop dan bewegen. dat is eigenlijk het grootste verschil met een tune o matic. je mist een beetje hout, maar als je de topcarve HEEL extreem maakt, hoef je helemaal geen hout weg te halen, dus eigenlijk,maakt het geen bal uit.

ik heb de trem er nog niet op. ik moet 'm nog bestellen vanuit de USA. Als het effe meezit kan ik d'r een halen voor 160$, inclusief verzenden. die trem gaat op m'n eden les paul, en als dat goed uitpakt, haal ik een hybrid in het goud, vanuit de USA bij wammiworld.com. die gaat dan op de warmoth.

pupanus1
18 februari 2009, 14:41
In m'n Aria zit een Kahler Flyer trem (het goedkopere model van de jaren 80) en ik ben echt dol op dat ding.

Wat ik gewoon zo briljant vind is dat als ik m'n gitaar in drop D de overige snaren gewoon op stemming blijven als ik deze even bij stem (zolang ik uiteraard geen divebombs mee maak). Ideaal als je even snel wat in drop D wil pielen, dat is bij een floyd wel anders.

Ook is het snaren verwisselen gewoon ideaal. Bij mij gaan de balletjes er gewoon makkelijk uit. Mijn Kahler staat ook afgestemd om meer naar beneden te gaan dan omhoog, en dan kan hij echt laag (tot kletterende snaren aan toe) om vervolgens weer heerlijk zuiver te klinken.

Plus dat hij ook lekker ligt voor palmmuting :)

Orpheo
18 februari 2009, 14:48
In m'n Aria zit een Kahler Flyer trem (het goedkopere model van de jaren 80) en ik ben echt dol op dat ding.

Wat ik gewoon zo briljant vind is dat als ik m'n gitaar in drop D de overige snaren gewoon op stemming blijven als ik deze even bij stem (zolang ik uiteraard geen divebombs mee maak). Ideaal als je even snel wat in drop D wil pielen, dat is bij een floyd wel anders.

Ook is het snaren verwisselen gewoon ideaal. Bij mij gaan de balletjes er gewoon makkelijk uit. Mijn Kahler staat ook afgestemd om meer naar beneden te gaan dan omhoog, en dan kan hij echt laag (tot kletterende snaren aan toe) om vervolgens weer heerlijk zuiver te klinken.

Plus dat hij ook lekker ligt voor palmmuting :)

mee eens, hij voelt zo lekker! ik snap niet dat mensen 'm niet lekker vinden qua feel. ik vind floyds altijd zo horkerig, maar de kahler is supersmooth; hij voelt gewoon als een tune o matic, maar zonder dat ie in je klauwen snijdt!

alvinus
19 februari 2009, 17:18
Las zojuist even de discussie door en heb even een paar opmerkingen: de Spyder was een Floyd Rose Licensed tremolo, dus die mag je geloof ik dan geen Kahler noemen. Wel een fijn ding, maar totaal anders dan de 2xxx en 7xxx serie die dus echte Kahlers zijn. Ik heb er eentje op een Heritage gitaar uit 1986 - voortreffelijk en nooit stemproblemen. Ik had er een filmje mee op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=3jKjPbKKMZY&feature=channel_page) en schreef dat erbij. Meteen allerlei commentaar dat de echte Kahlers wèl stemproblemen hadden en verwezen naar een heer op dat zelfde YouTube, die Kahler met Floyd Rose vergelijkt (http://www.youtube.com/watch?v=Jy1eiMZ5nUk&feature=channel) - heb je vast wel gezien. Bij deze gitarist gaat de Kahler (een 7300) vals na een forse bend.

Toen heb ik zelf een filmpje gemaakt met een andere Heritage uit 1986, voorzien van een 2320 en laten zien dat dat bij mij niet of nauwelijks gebeurde. (inmiddels verwijderd) Achteraf nog wat contact gehad met de betreffende meneer en uiteindelijk was de conclusie: als je een beetje normaal aan je snaren rukt, ongeveer zoals Jeff Beck of Allan Holdsworth heb je helemaal die ontstemmingsproblemen niet.

Het enige probleem dat nu optreedt met mijn 24 jaar oude 2320 is een soort slijtage van de holte waar je de arm in schroeft. De arm vast zetten gaat via een inbussleuteltje met een soort klemsysteempje, maar die dingen slijten en de vorige gebruiker had hem al aan soep gedraaid. Met wat gasslangtape red ik me nog wel, maar ik heb na contact met Wammiworld ook maar eens een compleet nieuwe 7300 besteld (was niet veel duurder dan het onderdeel waar de arm ingedraaid wordt). Ben nog wel benieuwd of deze stalen 7300 net zo goed klinkt als de koperen 2320. En -terwijl onderdelen van Wammiworld binnen een week in de bus plegen te liggen (echt topservice van Kahler!) - zit ik nu al drie weken te wachten op mijn bestelling, dus maak je maar klaar. Ik vrees dat hij bij de douane ligt om te worden ingeklaard. Qua geld (19% BTW, meer niet) is dat geen probleem, eerder de enorme vertraging die het met zich meebrengt.

Orpheo
19 februari 2009, 19:59
Las zojuist even de discussie door en heb even een paar opmerkingen: de Spyder was een Floyd Rose Licensed tremolo, dus die mag je geloof ik dan geen Kahler noemen. Wel een fijn ding, maar totaal anders dan de 2xxx en 7xxx serie die dus echte Kahlers zijn. Ik heb er eentje op een Heritage gitaar uit 1986 - voortreffelijk en nooit stemproblemen. Ik had er een filmje mee op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=3jKjPbKKMZY&feature=channel_page) en schreef dat erbij. Meteen allerlei commentaar dat de echte Kahlers wèl stemproblemen hadden en verwezen naar een heer op dat zelfde YouTube, die Kahler met Floyd Rose vergelijkt (http://www.youtube.com/watch?v=Jy1eiMZ5nUk&feature=channel) - heb je vast wel gezien. Bij deze gitarist gaat de Kahler (een 7300) vals na een forse bend.

Toen heb ik zelf een filmpje gemaakt met een andere Heritage uit 1986, voorzien van een 2320 en laten zien dat dat bij mij niet of nauwelijks gebeurde. (inmiddels verwijderd) Achteraf nog wat contact gehad met de betreffende meneer en uiteindelijk was de conclusie: als je een beetje normaal aan je snaren rukt, ongeveer zoals Jeff Beck of Allan Holdsworth heb je helemaal die ontstemmingsproblemen niet.

Het enige probleem dat nu optreedt met mijn 24 jaar oude 2320 is een soort slijtage van de holte waar je de arm in schroeft. De arm vast zetten gaat via een inbussleuteltje met een soort klemsysteempje, maar die dingen slijten en de vorige gebruiker had hem al aan soep gedraaid. Met wat gasslangtape red ik me nog wel, maar ik heb na contact met Wammiworld ook maar eens een compleet nieuwe 7300 besteld (was niet veel duurder dan het onderdeel waar de arm ingedraaid wordt). Ben nog wel benieuwd of deze stalen 7300 net zo goed klinkt als de koperen 2320. En -terwijl onderdelen van Wammiworld binnen een week in de bus plegen te liggen (echt topservice van Kahler!) - zit ik nu al drie weken te wachten op mijn bestelling, dus maak je maar klaar. Ik vrees dat hij bij de douane ligt om te worden ingeklaard. Qua geld (19% BTW, meer niet) is dat geen probleem, eerder de enorme vertraging die het met zich meebrengt.

uhm... KLEINE opmerking...

de 7300 en 7200 zijn OOK van brass, en brass is GEEN koper, maar messing :)

ik weet dat het soms lang kan duren, maar goed...ik heb het zelf aan den lijve ondervonden, dat ie een beetje uit stemming raakt, maar heel licht diven, en tis weer goed. Ik denk dat met wat vaseline op de cam, en de balletjes goed inklikken, je een hoop problemen oplost (gisteren ook getest). Heb jij trouwens verzenden gedaan met tracking?

de tremarm kan inderdaad flink kapot gaan als je bv de verkeerde insteekt oid. gewoon de 'goeie' arm erin zetten, en het werkt gewoon als n tierelier.

PeterX
19 februari 2009, 20:22
Van dale (na je opmerking ging ik twijfelen namelijk) zegt dat brass zowel messing als koper kan betekenen...

aaronstonebeat
19 februari 2009, 20:28
Van dale (na je opmerking ging ik twijfelen namelijk) zegt dat brass zowel messing als koper kan betekenen...

Kan zijn, maar voor zover ik weet, wordt met 'brass' altijd messing bedoeld als het om gitaaronderdelen gaat; anders is het 'copper'.

alvinus
19 februari 2009, 21:32
Heb jij trouwens verzenden gedaan met tracking?


Bij mijn weten doet Wammiworld niet aan tracking. Maar de man daar (John Cecchini) reageert altijd op mijn mails. Ik vroeg hem waar de tremolo toch bleef en of hij wilde tracken, maar 'sorry no tracking' en de mededeling dat hij de laatste tijd vaker te maken heeft met late bezorging (drie weken) in Nederland en alles komt uiteindelijk aan.

Ja, messing of koper, daar heb ik niet bij stilgestaan, alleen bij het feit dat mijn huidige tremolo, de 2320 duidelijke specs heeft: 'brass on brass' en de 7300 heeft 'brass rollers', althans meer kan ik kan niet vinden bij Kahlerusa.com of bij Wammiworld. De 2xxx serie is ook honderd dollar duurder en handgemaakt, de 7xxx serie is 'factory made'. Ik zet hem er gewoon op en hoor het wel. Bovendien kan ik de brass onderdelen misschien wel overzetten van de 2320 naar de 7300. Het gaat namelijk om een gitaar met esdoorn body en dat neigt nogal naar de heldere kant, wat mogelijk door de koperen/messing onderdelen wat opgewarmd wordt.

(Ik zag op Wammiworld overigens ook dat er nog een paar oude Spyders nieuw te koop zijn voor 249 dollar. Niet voor jouw Les Paul, maar wel bijzondere tremolo's voor op een strat e.d.)

Orpheo
19 februari 2009, 22:57
Bij mijn weten doet Wammiworld niet aan tracking. Maar de man daar (John Cecchini) reageert altijd op mijn mails. Ik vroeg hem waar de tremolo toch bleef en of hij wilde tracken, maar 'sorry no tracking' en de mededeling dat hij de laatste tijd vaker te maken heeft met late bezorging (drie weken) in Nederland en alles komt uiteindelijk aan.

Ja, messing of koper, daar heb ik niet bij stilgestaan, alleen bij het feit dat mijn huidige tremolo, de 2320 duidelijke specs heeft: 'brass on brass' en de 7300 heeft 'brass rollers', althans meer kan ik kan niet vinden bij Kahlerusa.com of bij Wammiworld. De 2xxx serie is ook honderd dollar duurder en handgemaakt, de 7xxx serie is 'factory made'. Ik zet hem er gewoon op en hoor het wel. Bovendien kan ik de brass onderdelen misschien wel overzetten van de 2320 naar de 7300. Het gaat namelijk om een gitaar met esdoorn body en dat neigt nogal naar de heldere kant, wat mogelijk door de koperen/messing onderdelen wat opgewarmd wordt.

(Ik zag op Wammiworld overigens ook dat er nog een paar oude Spyders nieuw te koop zijn voor 249 dollar. Niet voor jouw Les Paul, maar wel bijzondere tremolo's voor op een strat e.d.)

het staat op de site van kahlerusa hoor...

http://kahlerparts.com/Other_Pages/Compare.htm

daar dus. brass brass. en ik heb gemaild, maar in dit geval is het dus messing. niet het pure koper; dat is VEEL te zacht voor dit soort dingen.

brass geeft een warmere sound, zeker.

en wammiworld geeft wel tracking... 46 dollar verzenden. gisteren nog naar gekeken :) volgens john is de factorymade even goed als de customshop, omdat de onderdelen allemaal hetzelfde zijn. de brass cams op de 7xxx zijn hetzelfde als die op de 2xxx serie. het verschil zit 'm vooral in het feit dat als je wat anders wilt dan brass/brass, de customshop dat moet maken, en dat dus meer kost. 90% van de mensen wil namelijk toch brass/brass.

Ik kijk trouwens ook naar de aluminium cam en brass saddles. megaveel sustain (schijnt), met deze beschrijving:


Bright growl with lots of super harmonics.
Cool sound with a definite vintage twang!

en goed voor blues, classic southern rock en metal. Mijn smaken dus. Genoeg hoog, en VEEL sustain. als ik teveel hoog heb in mijn sound dan pak ik wel een 250k volumepot, of tone dicht. maar er mag heus wel wat extra hoog in m'n tone vind ik. en nee, geen gehoorschade ;) Ik hoor nog tot 18.5k a 19k herz.

alvinus
20 februari 2009, 08:54
Ah ja! Nou dit nieuws doet mij deugd! De Kahler parts site is ook zo'n rommeltje, althans ik blijf heen en weer linken naar dezelfde pagina's en kom er pas na veel gedoe uit... Zal de leeftijd wel zijn.

46 dollars voor tracking vind ik nogal wat. Je krijgt de verzending gratis als je zo'n 7xxx koopt en dan ben je voor € 130 tot 150 (als ze je tremolo onderscheppen) klaar. Met tracking kom ik dan op 160 resp. 180 euri en dat zit nogal dicht bij de Nederlandse prijs. En -zoals gezegd- ze komen wel aan.

En ja, jij bent natuurlijk nog een jonge Orpheus, tegen de tijd dat je net als ik 56 bent, zijn die mooie hoge herzjes vanzelf uit je gehoor verdwenen;)

Orpheo
20 februari 2009, 10:32
Ah ja! Nou dit nieuws doet mij deugd! De Kahler parts site is ook zo'n rommeltje, althans ik blijf heen en weer linken naar dezelfde pagina's en kom er pas na veel gedoe uit... Zal de leeftijd wel zijn.

46 dollars voor tracking vind ik nogal wat. Je krijgt de verzending gratis als je zo'n 7xxx koopt en dan ben je voor € 130 tot 150 (als ze je tremolo onderscheppen) klaar. Met tracking kom ik dan op 160 resp. 180 euri en dat zit nogal dicht bij de Nederlandse prijs. En -zoals gezegd- ze komen wel aan.

En ja, jij bent natuurlijk nog een jonge Orpheus, tegen de tijd dat je net als ik 56 bent, zijn die mooie hoge herzjes vanzelf uit je gehoor verdwenen;)

nu is de aanbieding naar NL; gratis toplock, niet gratis verzenden. ben je, als je helemaal vanaf nul gaat retrofitten, even duur uit.

ik zit te denken, echt waar, aan de customshop met aluminium cam en brass zadels. de meeste sustain, geweldige harmonics. brass geeft een heel warm geluid, en alu geeft iets meer grind, iets meer 'knor' erin zeg maar. heb 't wel eens getest op een LP met een alu stoptail/brug en brass. alu gaf iets meer openheid en mogelijkheden. clean was 't veel opener, maar met distortion was 't weer strakker. brass smeerde het wat meer dicht leek 't wel.

besides, alsof ik de kahler toplock ga gebruiken. ik wil gewoon de floyd rose toplock :P

alvinus
20 februari 2009, 14:09
Wel, succes ermee - ik ben benieuwd naar het resultaat.

Orpheo
21 februari 2009, 12:37
Wel, succes ermee - ik ben benieuwd naar het resultaat.

ik ben ook benieuwd. Ik ga deze week bestellen. Ik ga niet voor de 7200 maar voor de 2210; aluminium cam + brass zadels. het materiaal waar de stoptail (alu) en brugzadels (brass) van gemaakt zijn op ouwe les pauls (in ieder geval; mijn favo tonecombi op een LP)

alvinus
22 februari 2009, 08:25
Ik dacht nog even: kun je die 2xxx serie ook vastzetten? Eén van de redenen voor mij om eens zo'n 7xxx te proberen is het hybride karakter ervan: tremolo of hardtale d.m.v. een inbussleuteltje. Zo'n Paul is natuurlijk een hardtale bij uitstek, dus het lijkt me reuze handig om beide mogelijkheden juist op die gitaar onder handbereik te hebben. Of zal je dat worst wezen?

Orpheo
22 februari 2009, 11:05
Ik dacht nog even: kun je die 2xxx serie ook vastzetten? Eén van de redenen voor mij om eens zo'n 7xxx te proberen is het hybride karakter ervan: tremolo of hardtale d.m.v. een inbussleuteltje. Zo'n Paul is natuurlijk een hardtale bij uitstek, dus het lijkt me reuze handig om beide mogelijkheden juist op die gitaar onder handbereik te hebben. Of zal je dat worst wezen?

kan niet, maar het schijnt dat het lock mechanisme onhandig werkt, en vooral; je stemming om zeep helpt, omdat het lockblok waar je snaareinden in gaan, omhoog gaat (alsof je dus n mini divebomb doet) en dus je stemming zo verneukt :)

Orpheo
4 maart 2009, 16:11
Update.

ik heb de afgelopen paar dagen een gitaar te leen gehad waar een kahler op zat. de allereerste serie trouwens :P wat een geweldig ding is dit zeg, goddamn. Mis 'm nu al! maar ik hoef niet lang me geamputeerd te voelen: heb vandaag een gouden kahler besteld op ebay bij de account van wammiworld (beetje kopersbescherming via ebay kan geen kwaad, toch?).

heb met wat studiegenoten dat ding even 'doorgerekend' in de zijn van resonanties, resonantiefrequentie en energieoverdracht, en heb een redelijk goed idee hoe ie gaat uitpakken op mijn gitaar. Eind maart hoop ik de triple shot ringen van seymour duncan te kunnen bestellen, anders eind april, samen met een set 1 megaohm pots. lekker veel hoogggg! 2 push pull pots voor in/uit fase en serie/parallel als ik 2 pups tegelijk aan heb. heb ik lekker veel sounds onder de vingers. ben zeer, zeer benieuwd :)

alvinus
14 maart 2009, 11:41
En ook van mij even een update

Deze week, 12 maart mijn 7300-model ontvangen. Het was op 27 januari verstuurd en is dus een week of zes onderweg geweest. Nadat ik de Dienst Inklaring van TNT had gebeld of er iets was binnengekomen (zij kunnen voor je zoeken op postcode), bleek er niets te vinden te zijn. Na contact met John Cecchini van Whammi World hierover, stelde hij voor nog even te wachten (60 dagen) en dan kon ik voor 30 dollar een nieuwe trem bestellen met tracking. De volgende dag kwam het pakket dus... Ook werd mij duidelijk waarom de TNT-medewerker niets kon vinden, aangezien de Amerikanen anders met de postcode omgaan in hun adressering. Orpheo, je bent dus gewaarschuwd voor een lang inklaringsproces. (Eerdere bestellingen van onderdelen kwamen altijd binnen een dag of vijf aan..) Overigens betaalde ik een kleine 40 euro voor de handling door douane en TNT. Totaal dus zo'n 170 euri.

Inmiddels zit hij er op en ben ik aan het testen of er verschil is met de 2320 pro die er op zat. In ieder geval niet kwa gewicht of uiterlijk. Ik hoor wel een electrisch knettertje bij het bewegen van de arm en moet nog even kijken of de aarding verbeterd moet worden, maar snap dat niet, want de nieuwe trem paste naadloos op de oude gaten en gaatjes.

Wordt wellicht vervolgd.

Orpheo
14 maart 2009, 13:42
Ah dank voor de waarschuwing. Ik jeb de mijne al besteld overigens, maar ik kreeg wel een tracking nummer. Het zit sinds de 10e vast bij de douane. Ik hoop dat het vlot komt, maar heb er geen hoop op. Hopelijk heeft john geleerd van zijn fout, maar ok. Wat bedoel je trouwens met geknetter? Ik zie het vanzelf wel...aarding kan een flinke pain in the ass zijn. Als ik maandag nog niks heb, ga ik bellen. Weet nu dus naar welke instantie ik moet bellen. Oh ja jij hent de hybrid he? Werkt die dropstop of hoe t heten mag een beetje ok? En hoe ervaar jij de tone van dat ding?

Orpheo
14 maart 2009, 14:54
En dit krijg ik te zien via tracking:

http://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/images/bullet_circle.gifOut of Foreign Customs, March 13, 2009, 4:22 pm, NETHERLANDShttp://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/images/bullet_circle.gifInto Foreign Customs, March 10, 2009, 9:49 am, NETHERLANDShttp://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/images/bullet_circle.gifArrived Abroad, March 10, 2009, 9:49 am, NETHERLANDShttp://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/images/bullet_circle.gifInternational Dispatch, March 08, 2009, 9:49 am, ISC SAN FRANCISCO (USPS)http://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/images/bullet_circle.gifAcceptance, March 06, 2009, 10:58 pm, RENO, NV 89510http://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/images/bullet_circle.gifElectronic Shipping Info Received, March 06, 2009

Met wat geluk heb ik 't dus vlot in huis!

alvinus
14 maart 2009, 16:09
Nou, ik ben benieuwd en wat had ik graag zo'n trackingoverzicht gehad, want ik heb 'm toch wel een beetje geknepen (hoewel Cecchini dus een geweldige vent blijkt, die de schuld gewoon op zich neemt als het er op aan komt).
Als jij nu vervolgens ook een week of vijf moet wachten, dan weet je dat hij ergens bij TNT ligt te oxideren.

Knettertje krijg ik vooralsnog geen hoogte van. Bij mijn Heritage, waar alles zich op afspeelt, ligt een keurig ontbloot aardedraadje klaar, waar de rand van de trem overheen ligt vastgeklemd. Ik heb het nooit eerder gehoord, dus kan het alleen aan de 7300 liggen. Ik heb geen idee of die van een minder geleidend materiaal is gemaakt dan de oude 2320 en laat e.e.a. maar over aan iemand die er werkelijk verstand van heeft. Ik hoor het knettertje daarbij ook alleen als ik de arm heen en weer beweeg, dus ja...:???:

Ik heb sterk de indruk dat er aan de toon nul komma nul veranderd is. Misschien wel aan de stabiliteit van de stemming, alleen ik zit er natuurlijk vreselijk bovenop met het stemapparaat constant aan de kop geklemd, wat ik bij de oude trem nooit deed, want die zat er al op en ik was tevreden over de stemming. Hoorbaar verdriet kan ik eigenlijk niet zeggen, maar wel zichtbaar op de meter. Uiteraard zet ik de oude trem weer een keer terug om te bekijken of ik het me allemaal inbeeld (wat zeer gemakkelijk gebeurt met electrieke gitaren) dan wel of ik wellicht alleen het onderdeel van de nieuwe 7300 ga gebruiken dat bij de 2320 niet meer optimaal was (ze noemen het 'cam' en je schroeft er de arm in, regelt de spanning van de arm en de spanning van de veren). Mijn armspanningsmechanisme is kennelijk dolgedraaid door de vorige eigenaar en ik moest de arm steeds met van dat dunne gastape de nodige stevigheid geven - eigenlijk maar een minimaal probleem.

Zoals je in een eerdere post schreef is dat dropstopgedoe niet praktisch, want je moet bijstemmen. Je schroeft een piemeltje in een sleufje, zodat de cam niet meer wil bewegen, thats it. In mijn naïveteit had ik nog gehoopt een soort hard tail met alle voordelen van dien erbij te krijgen, maar dat is een illusie. Nog wel geprobeerd de spanning van de cam zo in te regelen dat het sleufje in de neutrale stand van de cam precies tegenover het piemeltje kwam te liggen, maar ook dan krijg je toonhoogteverschillen na het indraaien van de stop.

Ach ja, het houdt je van de straat.

Orpheo
14 maart 2009, 17:14
nu ligt ie bij t postkantoor en out for delivery!ik ben benieuwd! de stemming kan toch niet nog meer verneukt raken,dusdaae ben ik niet bang voor.hooguit dat de tone iets anders,waarschinlijk helderder,meer chime,meer diepte en strakker wordt.

bij mij komt het op les paul studs te staan,dus de hele aarding gaat anders.kan t me ook niet goed voorstellen,dat het gekke dingen gaat doen.hooguit als t draadje niet goed zit. heb ook weinig problemen ondervonden met benden trouwen.kan nauwelijks wachten tot ik m heb!!

Orpheo
16 maart 2009, 16:17
kahler is in huis. Heb al 30 minuten ruzie met m'n inbussleutels! geen enkele past op juist het onderdeel dat het meest cruciaal is!!!!! erger me er kapot aan. ben het nu aan het afschuren met een stuk schuurpapier, zodat t goed past. heb gelukkig 3 exemplaren van deze maat. ben er bijna....


@alvinus: welk formaat inbus gebruik jij om de hardtailbout los te maken?

Johannes
16 maart 2009, 16:26
Een paar euro investeren in een correct passend imbus-setje is idd noodzakelijk. De betere ijzerwarenboer is the place to look for it.

Orpheo
16 maart 2009, 16:32
Een paar euro investeren in een correct passend imbus-setje is idd noodzakelijk. De betere ijzerwarenboer is the place to look for it.

op zich slimme tip, ware het niet dat kahler andere maten gebruikt, want ik heb al een hoop inbusjes, van 1 tot 10 millimeter, met tussenstapjes van een halve mm.

robostrat
16 maart 2009, 16:49
tsja, amerikanse maten inbussleuteltjes..... inch ipv metrisch ; )

universe777
16 maart 2009, 16:54
Krijg je die sleutetjes er dan niet meer bij? Vroeger zaten ze er altijd standaard bij. Ook bij m'n nieuwe Gib met kahler zitten ze er allemaal gewoon bij.
Ik heb sinds vorig jaar voor het eerst een Studmount Kahler. En hoewel ik hem minder mooi vind dan de flatmount vind ik hem wel veel beter klinken.

Een veelgehoorde klacht bij Kahlers uberhaubt is, dat mensen ze wat vlak en trebly vinden klinken. Dat wordt grotendeels bepaald door de hoogte van de zadels.
Op sommige gitaren met een hals hoek moet je de kahler iets verhogen met een plaat er onder. Dan komt hij vaak zo hoog te liggen dat de zadels bijna geen hoek meer hebben, omdat anders de actie te hoog wordt. Hierbij lever je echt drastisch toon in. Slimmer is het dan om wat langere imbus schroefjes te kopen dan diegene die standaard in de zadels zitten. Hierdoor kun je de zadels hoger zetten zonder die plaat. Die schroeven zijn hier alleen lastig te krijgen. In america zijn ze echter bij iedere hardware store te bestellen.

alvinus
16 maart 2009, 17:04
Ik gebruik idd een eigen gekocht setje Amerikaanse god-hoe-heten-ze-ook-alweer-sleuteltjes (niet inbus- toch?). Bij een goeie ijzerwarenwinkel kocht ik iets van de firma Bondhus, waar ze allemaal inzitten en aan de ene kant een soort bolletje hebben en aan de andere kant een normaal uiterlijk. Voor het bedienen van de hardtailschroef is de maat 1/16 vereist, Amerikaans dus.

Maar ik kreeg er ook een zakje gereedschap van Kahler bij - waarom jij niet, Orpheo?

En wat een grandioos snelle bezorging! Zonder inklaringskosten ook? Misschien heeft Cecchini iets gedaan om dat te voorkomen?

Gaat ook zo'n setje Bondhus kopen, want ze zijn fantastisch met dat bolletje en je zult nog wel wat te sleutelen hebben, voorlopig.

Orpheo
16 maart 2009, 17:10
ik heb wel klarings en btw moeten betalen. vuile uitzuigerige kutstaat.

maar ik kreeg geen zakje met wrenches erbij. heb john net gemaild, hij zei ook al 'zit er toch bij?'. nee dus...

Orpheo
16 maart 2009, 17:23
ik heb EEN sleutel gevonden waar ik 'm met wat moeite uit heb kunne werken, de stopschroef. De moertjes om de zadels om hoog te werken zijn bij mij zo lang, dat ze op de maximale hoogte komen. hoger kan niet, omdat ze dan tegen de cam komen.

ik heb met een luciferhoutje een manier gevonden om dat ding snel los te krijgen. Ik heb John gemaild, en ik krijg een setje sleutels kosteloos toegestuurd. Chill!!

alvinus
16 maart 2009, 19:14
Ik ga niet voor de 7200 maar voor de 2210; aluminium cam + brass zadels. het materiaal waar de stoptail (alu) en brugzadels (brass) van gemaakt zijn op ouwe les pauls (in ieder geval; mijn favo tonecombi op een LP)

maaarre ...deze 2210 kùn je toch helemaal niet vastzetten, dus waarom was je nou zo geïnteresseerd in de sleutelmaat van de hardtailbout?

Orpheo
16 maart 2009, 20:43
maaarre ...deze 2210 kùn je toch helemaal niet vastzetten, dus waarom was je nou zo geïnteresseerd in de sleutelmaat van de hardtailbout?

ik heb de hybrid, dacht dat ik dat al had gezegd :)

jerome
16 maart 2009, 21:05
Kijk uit Orpheo dat je alleen echt goed passende inbussleuteltjes gebruikt!
Anders maak je in no time de boutjes/schroefjes stuk.
Bij de Gamma hebben (of hadden?)ze een heel handig koffertje van het merk Mannesmann met allemaal bitjes erin met alle soorten inbusbitjes, zowel inch (Engels/Amerikaans) als metrische (Europese/Japanse) maten. Goede kwaliteit voor weinig geld (10 pleuroos)
En bij een goede gereedschapwinkel of automaterialenzaak kan je ook een compleet setje inbussleutels in inchmaten kopen (tot en met 3/8 of 5/16)

Orpheo
16 maart 2009, 21:10
Kijk uit Orpheo dat je alleen echt goed passende inbussleuteltjes gebruikt!
Anders maak je in no time de boutjes/schroefjes stuk.
Bij de Gamma hebben (of hadden?)ze een heel handig koffertje van het merk Mannesmann met allemaal bitjes erin met alle soorten inbusbitjes, zowel inch (Engels/Amerikaans) als metrische (Europese/Japanse) maten. Goede kwaliteit voor weinig geld (10 pleuroos)
En bij een goede gereedschapwinkel of automaterialenzaak kan je ook een compleet setje inbussleutels in inchmaten kopen (tot en met 3/8 of 5/16)

ik ben me er heel erg van bewust dat je er dingen finaal mee om zeep kan helpen. dank voor je waarschuwing. Echter, ik krijg van de verkoper nog een setje sleutels. woensdag ga ik met iemand die al wel de sleutels heeft, de kahler installeren, dus waarschijnlijk heb ik 't daarna niet meer (met spoed) nodig.

alvinus
16 maart 2009, 21:16
Hm. Wijzigingen in het aankoopbeleid dienen te allen tijde eerst ter beoordeling aan het Forum te worden voorgelegd. Is het dan nog wel aluminium met brass gebleven?

Maar je had dus ook al gezien dat die hardtailfunctie geen enkel fundament biedt zoals een echte hardtail met vaste brug. Hoeft voor mij ook niet, daar heb ik andere gitaren voor.

Inmiddels weer wat verder getest. Mijn zoon vindt de 7300 een stuk stabieler in de bediening dan de oude 2320, ervaart betere sustain en algehele bespeelbaarheid, dus ik mag de oude er nooit meer op zetten. Zal op den duur dus maar in de verkoop moeten

Je moet wel blijven zwabberen met de arm, want de snaren gaan lichtjes ontstemmen. Het is echt minimaal: ik meet het wel, maar ik hoor het niet. Na een lichte zwabber staat alles weer normaal

Orpheo
16 maart 2009, 21:29
Hm. Wijzigingen in het aankoopbeleid dienen te allen tijde eerst ter beoordeling aan het Forum te worden voorgelegd. Is het dan nog wel aluminium met brass gebleven?

Maar je had dus ook al gezien dat die hardtailfunctie geen enkel fundament biedt zoals een echte hardtail met vaste brug. Hoeft voor mij ook niet, daar heb ik andere gitaren voor.

Inmiddels weer wat verder getest. Mijn zoon vindt de 7300 een stuk stabieler in de bediening dan de oude 2320, ervaart betere sustain en algehele bespeelbaarheid, dus ik mag de oude er nooit meer op zetten. Zal op den duur dus maar in de verkoop moeten

Je moet wel blijven zwabberen met de arm, want de snaren gaan lichtjes ontstemmen. Het is echt minimaal: ik meet het wel, maar ik hoor het niet. Na een lichte zwabber staat alles weer normaal

nee, de hybrids zijn er alleen maar in brass/brass.

zover ik 't zie, heeft het locking systeem wel nut als ie gewoon goed is afgesteld. het is ook niet de bedoeling dat het een 'on the fly' locking systeem is.

hoe bedoel je dat zwabberen met de arm? doel je op benden enzo?

mocht het ooit zo zijn dat ik sustain mis, of helderheid mis oid, dan kan ik overwegen een alu cam erop te zetten, maar voorlopig vind ik dit goed genoeg. de dropstop en lockingmechanisme vind ik redenen om de hybrid te nemen. de dropstop gebruik je voor dropped D stemmingen enzo, kan ie alleen naar beneden.

alvinus
16 maart 2009, 21:57
Zwabberen bedoel ik mee: even de arm heen en weer bewegen, opdat de snaren zich weer in de oorspronkelijke stand begeven. Kennelijk komen ze bij de Kahler niet netjes terug als je flink trekt of buigt. Ook een flinke bend kan snaren uit het lood trekken. Maar, let wel: dit is meetbaar en niet steeds hoorbaar.

Orpheo
16 maart 2009, 22:01
Zwabberen bedoel ik mee: even de arm heen en weer bewegen, opdat de snaren zich weer in de oorspronkelijke stand begeven. Kennelijk komen ze bij de Kahler niet netjes terug als je flink trekt of buigt. Ook een flinke bend kan snaren uit het lood trekken. Maar, let wel: dit is meetbaar en niet steeds hoorbaar.

heeft te maken met de snaren die over de cam glijden. beetje vaseline erop, en het loopt als een tierlier.

alvinus
16 maart 2009, 22:15
Ja, dat weet ik - ik heb nu rijwielolie erop (equivalent van de aangeraden '3 in 1') en hoor ook wel van labello - ga ik nog eens experimenteren.

Orpheo
16 maart 2009, 22:42
Ja, dat weet ik - ik heb nu rijwielolie erop (equivalent van de aangeraden '3 in 1') en hoor ook wel van labello - ga ik nog eens experimenteren.

labello inderdaad. de 3 in 1 is goed voor de rollers en lagers.

de kahler is trouwens 3.5 keer zwaarder dan een normale tune o matic combinatie. weinig demping van snaartrllign lijkt me zo he

Johannes
17 maart 2009, 11:53
Een paar euro investeren in een correct passend imbus-setje is idd noodzakelijk. De betere ijzerwarenboer is the place to look for it.


op zich slimme tip, ware het niet dat kahler andere maten gebruikt, want ik heb al een hoop inbusjes, van 1 tot 10 millimeter, met tussenstapjes van een halve mm.

Inmiddels al beantwoord, maar het feit dat kahler andere maten gebruikt is exact de reden dat ik adviseerde een correct passend setje te kopen :) Ik heb zelf een aantal met een handvat (schroevendraaier model) erg handig.

Netjes trouwens dat je het kostenloos nagestuurd krijgt.

Orpheo
17 maart 2009, 11:54
Inmiddels al beantwoord, maar het feit dat kahler andere maten gebruikt is exact de reden dat ik adviseerde een correct passend setje te kopen :) Ik heb zelf een aantal met een handvat, erg handig http://www.rchellevoet.nl/popup_image.php?pID=1427

Netjes trouwens dat je het kostenloos nagestuurd krijgt.

nja ik wilde juist aangeven dat die krengen niet te vinden zijn waar ik woon.

alvinus
18 maart 2009, 09:58
@ Orpheo: pm sent

Denk ook goed aan je aarding. Ik had een klein knettertje nadat ik de oude trem door de de nieuwe had vervangen, met het ontblote eindje van de aardedraad keurig op dezelfde plaats. Alles even losgeschroefd en op de contactplaats voor de zekerheid wat chroom weggekrabd. Nu 'alles paletti'!

Ik weet niet met zekerheid of ik idd had moeten krabben.

Orpheo
18 maart 2009, 12:13
@ Orpheo: pm sent

Denk ook goed aan je aarding. Ik had een klein knettertje nadat ik de oude trem door de de nieuwe had vervangen, met het ontblote eindje van de aardedraad keurig op dezelfde plaats. Alles even losgeschroefd en op de contactplaats voor de zekerheid wat chroom weggekrabd. Nu 'alles paletti'!

Ik weet niet met zekerheid of ik idd had moeten krabben.

de aardedraad zit aan de stud vast bij mij, en die zit direct vast aan de trem zelf, maar zal er zeker nog naar kijken, thnx :)

ik heb trouwens de kahler al binnen. gaat er vandaag op

alvinus
18 maart 2009, 12:18
Stuur je ook een fotootje op? - ik ben benieuwd hoe dat er straks uitziet. En doe je ook aan soundclipjes? Want nog benieuwder ben ik naar een Les Paul met tremolo.

Orpheo
18 maart 2009, 12:43
Stuur je ook een fotootje op? - ik ben benieuwd hoe dat er straks uitziet. En doe je ook aan soundclipjes? Want nog benieuwder ben ik naar een Les Paul met tremolo.

ik doe helaas niet aan clips, maar foto's altijd.

Orpheo
18 maart 2009, 17:25
de kahler zit erin.moet nog wel een setje studs hiervoor aanpassen,omdat de kahlerstuds niet passen.is gewoon een kwestie van een randje afslijpen. niet veel werk,maar t moet wel gebeuren.ziet er wel kek uit hoor! ik ha nu nog de kahler toplock gebruiken,om eind maart de supervee toplock te gebruiken.die past er helemaal bij,bij de retro looks!qua tone weet ik nog niks.de snaren liggen er nog niet op,en moet nog een hoop werk verrichten voor het klaar is.

Orpheo
18 maart 2009, 20:40
de kahler zit erop, en werkt perfect. komt goed terug in stemming. onversterkt heeft ie wat meer sprankel, meer 'chime', maar eigenlijk is de tone verder onveranderd. sustain, mis niks. benden gaat net zo soepel als eerst, gelockt dus, en open is ie nog soepeler. ik vind 'm geweldig :) past goed op de studs. de zadels kunnen in principe nog hoger, maar dan krijg ik een actie ala eiersnijder. dit is goed zo :)

alvinus
22 maart 2009, 13:22
Mogen we hem zien?

Orpheo
22 maart 2009, 13:25
tuurlijk. ik ga later nog foto's maken. geen tijd voor gehad.

Orpheo
22 maart 2009, 17:17
Hé Orpheo ,

Je zou "snaargeleiders" kunnen proberen , die bv op de strat zitten .
Als je een lock-nut monteert heb je zo wie zo een brug of staartstuk met fine tuners nodig , hoeft geen tremolo te zijn .

Je opmerking dat lage spanning op de topkam stemproblemen veroorzaakt klopt niet , de stemproblemen moeten een andere oorzaak hebben .Een lagere topkam spanning verkleint namelijk juist de kans op ontstemmen omdat de weerstand tussen snaar en kam kleiner is dus de snaar makkelijker heen en weer kan glijden ;

Met mijn strat had ik het "pingen" : bij het op stemming brengen van de snaar maakt de toon een sprongetje dat gepaard gaat met een "ping" geluid . De weerstand tussen topkam en snaar was dus te groot .Ik heb de snaren toen langs de snaargeleiders gelegd waarmee het probleem verholpen was .Maar er ontstond een ander probleem : de D floepte wel eens uit de gleuf van de topkam.
Dat heb ik opgelost door de busjes van de snaargeleiders iets te verlengen
(milimeterwerk) waardoor de geleider iets hoger kwam te staan . Hoog genoeg om geen geping te hebben en laag genoeg om de snaren op zijn plaats te houden .
Dat het geluid van de gitaar daardoor minder schel werd , warmer ,was een onverwacht bijkomend voordeel.

Ik heb het idee dat je echt niet goed gelezen hebt. ik wilde perse een trem, ik wilde perse een locking nut, perse een kahler. ik heb de kahler er al inzitten, en ik heb al de string retainers erop gehad, en vond het een hel. de locknut zorgt ervoor dat de snaar vast zit voor de ultieme divebomb, maar ook dat de snaar onder een hoek naar de tuner gaat, wat de bedoeling is.

Orpheo
23 maart 2009, 00:06
ik heb echt behoorlijk wat foto's. effe kijken of het formaat nu WEL normaal is. formaat isnormaal. foto's komen eraan!


http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/aee6dc17.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/267357fb.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/fd2a8c1a.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/831f39e9.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/bc9aae6a.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/651aa21b.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/7833103f.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/681626e1.jpg

aaronstonebeat
23 maart 2009, 00:07
Erg mooi die trem! Mooi om te zien na alle lappen tekst die hier geproduceerd zijn.

Aparte gitaar ook (ook wel een zeker Nigel Tufnel-gehalte :)). Is dat die met die flauwe hals-kophoek?
En heeft ie een aangeschroefde hals? Het lijkt er van de voorkant wel op. Ik ben nog steeds hard aan het overwegen om mijn huidige bouwsel ook zo in te richten.

EDIT:
Da's beter; ze waren idd wel erg groot.

Orpheo
23 maart 2009, 00:09
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e552deed.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/a722cd62.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/ddd667b3.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/8d6b82b9.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/9fec88ff.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/a0bbc8f4.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/165a5708.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/aeb920db.jpg

Orpheo
23 maart 2009, 00:10
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e556561a.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e25eaea3.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/158d988b.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/c9047c03.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/9a271705.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e3103fda.jpg

aaronstonebeat
23 maart 2009, 00:15
Tnx! Interessant om te zien. Zit die kop er echt helemaal recht aan?
LP met tele-achtige halsverbinding. Waarom niet? Ik ga 't ook zo doen.

Wat is dat voor schroefje of boutje dat aan de onderkant in de hals zit?

Orpheo
23 maart 2009, 00:20
Erg mooi die trem! Mooi om te zien na alle lappen tekst die hier geproduceerd zijn.

Aparte gitaar ook (ook wel een zeker Nigel Tufnel-gehalte :)). Is dat die met die flauwe hals-kophoek?
En heeft ie een aangeschroefde hals? Het lijkt er van de voorkant wel op. Ik ben nog steeds hard aan het overwegen om mijn huidige bouwsel ook zo in te richten.

EDIT:
Da's beter; ze waren idd wel erg groot.

ja, dat was niet echt wat ik wilde. beetje HEEL erg groot. de trem werkt echt geweldig. er komt nog een betere toplock op dan dit, maar ik heb echt nu geen geld meer. net een dure floyd voor m'n strat gekocht (niet een OFR, mar gotoh; beter dan OFR, maar toch wel 100E), dus dit werkt voorlopig. voor de zomer is ie helemaal, finaal compleet af; betere toplock, andere pickupringen (triple shots), fijnere middenpickup met controls. heb tegen die tijd 2 concentrische 500/500k pots met metalen barrelknoppen en 2 1megohm pots voor de volumepots voor de prails. qua wiring van de prails is 't af, maar de triple shots maken het nog net wat beter.

Nigel tufnel gehalte? hoezo? :P de inleg? of de 3pup-configuratie? dat is n beeetje mijn ding he? ik vind dat het mooist :)

de hals is inderdaad bolt on, maar de pocket is enorm strak gefreesd. de hals paste er PRECIES in. een vloeitje past er niet eens tussen.

je kunt het wel doen, maar tis niet echt 'mooi'. maar het werkt wel perfect natuurlijk. hij heeft inderdaad geen headstockangle, zoals je ook kunt zien. werkt gewoon rot qua snaargeleiding, maar qua sustain is het natuurlijk perfect. de trilling wordt nergens gedempt.

met kahler sustaint ie trouwens nog beter dan eerst. de tone is echt niet negatief veranderd. sterker nog, mijn vriendin zei, huh, wat is er anders aan qua tone? hij heeft iets meer spongyness, iets meer 'chime', maar geen extra hoog, of verlies aan bass, oid. het algehele karakter is hetzelfde. brass on brass for the win! ik heb 'm grotendeels gelockt staan, omdat de topkam ECHT slecht is! ik zie dat de trem er moeite mee heeft, en vooral; hij ontstemt als de ZIEKTE. nieuwe snaren, ik haat ze. Ik merk dat door heeel veel te spelen en te rekken, de snaren dus rekken (dohhh), maar het onstemmen ook teruggebracht is tot een minimum. iets dat dus door de topkam en een slecht gemonteerde lock nut komt. de locknut van kahler moet eigenlijk een centimeter naar achteren, maar ik heb geen zin om weer 2 gaten te boren. heb er 2 gaten in gehad voor die bar retainer, en de kahler toplock past er netjes op, maar het stuk hout is daar rond, en de kahler vind dat niet chill zeg maar. Morgen dus effe wat fineer eronder prakken, dan is 't over. maar: GEEN GATEN MEER! tis toch geen gatenkaas.

maar die gaten ga ik niet opvullen denk ik. die gaten he, dat zijn TONECHAMBERS! net als in de topkam ;)

Johannes
23 maart 2009, 00:26
Die Kahler staat goed! Maar no offence, die gitaar is ongeloofelijk slecht afgewerkt. Vooral de verschillende, kapotte, doorgedraaide, verkeerde en ontbrekende schroefjes vind écht afdoen aan het geheel. Ook de ruwe plek daar bij de kop is niet helemaal top imo. Shame on you.

Orpheo
23 maart 2009, 00:26
Tnx! Interessant om te zien. Zit die kop er echt helemaal recht aan?
LP met tele-achtige halsverbinding. Waarom niet? Ik ga 't ook zo doen.

Wat is dat voor schroefje of boutje dat aan de onderkant in de hals zit?

dat is het trussrodafstelmechanisme :) zit aan de zijkant. werkt geweldig. is van mijn favo hardwaremerk (weer...),gotoh. gewoon een inbussleuteltje inprakken, slagje, en het werkt. Bij mij is de actie nu ietwat hoog, maar niet onoverkomelijk. de sustain en tone bij een kahler worden drastisch beter als de actie/zadels hoog staan. hij speelt alsnog gewoon soepel, daar niet van.

Ik heb een jaar geleden deze besteld, en met de dag vind ik 'm beter worden. de opstartproblemen waren behoorlijk. headstock wilde niet meewerken, tunerschroeven die afbraken, etc etc. maar al met al, hij komt steeds meer naar wat ie had moeten zijn vanaf het begin; mijn main axe. de inleg is 'tacky', het hout onconventioneel, de hals ENORM dik, superjumbofrets (helaas niet SS, komt nog wel, ooit, warmoth wilde dat niet doen met binding), compound radius toets, walnut back, solid, koa top, solid... tis een testbed voor features technieken en specs die in mijn crimsons nog sterker tentoongespreid worden.

Orpheo
23 maart 2009, 00:29
Die Kahler staat goed! Maar no offence, die gitaar is ongeloofelijk slecht afgewerkt. Vooral de verschillende, kapotte, doorgedraaide, verkeerde en ontbrekende schroefjes vind écht afdoen aan het geheel. Ook de ruwe plek daar bij de kop is niet helemaal top imo. Shame on you.

op het headstock,right? dat van de pickupringen, dat is iets voor later. ik ga dat hele gebied in een klap aanpakken met triple shots, nieuw element, en alles gewoon nieuw.

de tunerschroeven... ondanks voorboren was het een hel om de schroeven erin te werken. dat is ook iets voor later. het WERKT, en daar gaat 't om voorlopig. tis echt een meerjarenproject, te meer, omdat ik geen tijd heb om 'm nu compleet af te maken. Wellicht sperzels ooit erop zetten, om die gaatjes af te dekken (sperzels dekken het namelijk volledig af), maar dat is niet eens perse nodig. dit werkt ideaal.

en het 'lijkt' alsof het allemaal verschillende schroeven zijn, mar het zijn 5 dezelfde ghehe.

dat bij de kop, tja ach. ik erger me er eigenlijk niet zo heel erg aan. was veel erger. ziricote is gewoon zo knetterhard, en warmoth wilde geen gibson style head maken. of welk 3x3 headstock dan ook, dus moest 't zelf doen. uit angst dat het nog erger wordt, doe ik er vrij weinig aan verder. soms pak ik een schuurpapier of een scherp scheermesje ter hande om het wat te effenen, maar neem vaak de moeite niet. speel er eigenlijk veeeel meer op dan dat ik af stel bij dit instrument.

aaronstonebeat
23 maart 2009, 00:32
Nigel Tufnel, ja dat komt idd een beetje door de 3 pups en de inlays. Niks mis mee hoor :supercool: Ik vind ook het 'lompe' van de schroeven- en boutenkeuze, zelfs het ontbreken van een schroefje van een stemmechaniek en de kapotte middelste pickupring wel iets hebben in combinatie met de piraten-inlays.
Toch zou ik het zelf een klein beetje netter proberen af te werken. Maar misschien staat dat nog op het verlanglijstje? Pickupringen ga je al vervangen, schrijf je.

Ik ben zelf helemaal geen trem-gebruiker maar ik zou zeggen: give 'em hell met dat ding :blast:

EDIT:
Vraag al beantwoord :)

Orpheo
23 maart 2009, 00:44
Nigel Tufnel, ja dat komt idd een beetje door de 3 pups en de inlays. Niks mis mee hoor :supercool: Ik vind ook het 'lompe' van de schroeven- en boutenkeuze, zelfs het ontbreken van een schroefje van een stemmechaniek en de kapotte middelste pickupring wel iets hebben in combinatie met de piraten-inlays.
Toch zou ik het zelf een klein beetje netter proberen af te werken. Maar misschien staat dat nog op het verlanglijstje? Pickupringen ga je al vervangen, schrijf je.

Ik ben zelf helemaal geen trem-gebruiker maar ik zou zeggen: give 'em hell met dat ding :blast:

tja, tis een player. heb geen foto gemaakt van de kont zeg maar, en daar zit gewoon enorm veel lakschade, op de back heel veel krassen, op de top ook.

hier nog het to do lijstje, lijkt me wel leuk om te posten.


tunerschroefjes vervangen door RVS expemplaren
2x tripleshot pickup ring
1x filtertron style element met nieuwe ring
3weg tele switch (filtertron, rest, of alles gecombineerd)
2x 500k/500k concentrische pots (2x tone 1x volume/tone voor filtertron)
gouden 'barrel'knoppen voor de concentrische pots en de 1meg pots
headstock aanpassen. vorm is ok, maar ik vind dat stuk 'donker' zo leeg en niks. Ik ga daar zoiets als dit op doen:

http://www.frightcatalog.com/i/360x360/1016034.jpg

dit is iets wat in de buurt komt, maar het eigenlijk TOTAAL niet is. wat ik wil, is een celtic cross met een schedel in elkaar verweven, die cirkel er ook bij, maar dan veel slanker. en de skull moet niet chagrijnig, agressief of boos kijken, maar vrolijk. tis een 'vrolijke' gitaar :P

tis, zoals al zei, een meerjarenproject. nja, jaren... Voor de zomer is ie helemaal af :)

macwilliams
23 maart 2009, 12:47
Mooi hoor die nieuwe planken....


Ghot wat ontzettend dom van me. Deze is voor het evenwicht!

Orpheo
24 maart 2009, 10:46
Dus, heren, (en sporadische dame?), wat zeggen jullie?

1: locking nut doen, zonder trem
2: locking nut doen MET trem
3: geen van beiden, lekker laten zitten, het 'werkt' toch nu?

Niet goed gelezen Orpheo ? Dit hierboven was je vraag.....

ben je hardhorend ofzo? de vraag is een hele tijd geleden beantwoord, en de oplossing zit eral op. ik snap dus echt niet waarom je ouwe koeien ui tde sloot haalt.

verder, ik ben nu bezig met een algehele revisie. alle schroefjes worden nu langzamerhand vervangen.

Orpheo
24 maart 2009, 12:34
ik heb 'm nu net voor 't eerst versterkt gehoord. kon niet eerder; in 't weekend was mijn vriendin hier, en effe samen genieten van het mooie weer kon geen kwaad leek ons. gisteren tentamen, dus vandaag niet eerder.

pff, wat een ding is die kahler zeg... poeh! hij miste wat 'ranzigheid' in z'n overall tone, en boy oh boy, ik kreeg me een portie ranzigheid terug! kaliber 'pisemmer over agente'. de settings op m'n amp waren precies zoals eerst, dus dat gaf een goed beeld. ik heb minder (veel minder!) gain nodig om dezelfde crunch en ranzigheid te krijgen. de stratsound is veel stratteriger nu; veren zijn dus ECHT cruciaal! de p90 sound is net zo vies en ranzig als eerst, nog ranziger en bijtender zelfs. de humbucker heeft een soort 'howl' erin gekregen die ik te gek vind. niet dun ofzo, nee totaal niet. het zingt juist meer dan eerst! sustain... tja, dat deed eerst gek. m'n A op de hoge e snaar viel na een tel al dood. ik snapte 't niet, want alle andere noten resoneerden wel lekker. opeens zie ik dat er iets los zat. ah! hij verliest energie, de snaar. dus hoppa, aandraaien. en ik krijg opeens sustain terug, tone terug, alles zoals 't was, maar dan beter. alsof alles opeens onder een loep wordt gelegd. zo precies, zo geweldig strak.

en de les paul sound... nja, het lijkt me logisch dat die niet veranderd he ;) het meest 'fragiele' in de geluidsketen, de stratkant van de prails, zijn beter geworden dan ooit, dan moet dat dus ook beter worden lijkt me, en inderdaad, het klinkt te gek. ik heb n uur kunnen spelen zonder bij te stemmen; dat was eerst 5 minuten. verbetering van factor 12 dus, minstens!

Fred Dons zei over deze gitaar 'poeh, dit is gewoon een les paul on steroids!', en dat klopt helemaal. veel meer focus, strakker, meer punch, attack... eigenlijk gewoon een telecaster met supervette elementen en een dikker body. ik kan 't niet anders beschrijven. Een tele (mijn tele) is precies mijn sound, en ik heb eindelijk een LP die dat precies trekt, en dan nog net n tandje vetter.

Bram+
24 maart 2009, 12:50
Op zich wel opmerkelijk dat je al eerder best al harde uitspraken hebt gedaan wat betreft 'tone' terwijl je de gitaar nog niet eens ingeplugd had. Natuurlijk is er onversterkt wel het een en andere te horen, maar zóveel komt toch wel een beetje yamhammerig over. Dus gister kon je vrienden zelfs onversterkt horen dat de tone veranderd was (afgezien van het feit dat het sowieso al opmerkelijk is dat een vriendin iets weet/hoort van tone)?

In ieder geval goed dat je er blij mee bent.

Orpheo
24 maart 2009, 13:07
Op zich wel opmerkelijk dat je al eerder best al harde uitspraken hebt gedaan wat betreft 'tone' terwijl je de gitaar nog niet eens ingeplugd had. Natuurlijk is er onversterkt wel het een en andere te horen, maar zóveel komt toch wel een beetje yamhammerig over. Dus gister kon je vrienden zelfs onversterkt horen dat de tone veranderd was (afgezien van het feit dat het sowieso al opmerkelijk is dat een vriendin iets weet/hoort van tone)?

In ieder geval goed dat je er blij mee bent.

tuurlijk. je luistert eerst onversterkt naar de tone, laat dat op je inwerken, en gaat dan versterkt luisteren. en versterkt bevestigd het precies wat ik onversterkt ook al hoorde. ik zie het gekke er niet in. met pickups wisselen heeft dat natuurlijk geen nut, omdat je structureel niet iets veranderd, maar dit is niet effe een pup of een potje vervangen...EvH zei het ook al; als ie onversterkt kut klinkt, zal ie versterkt ook niet goed klinken. eerst dus onversterkt luisteren, dan pas met amp.

Spitfire
24 maart 2009, 13:48
EvH zei het ook al; als ie onversterkt kut klinkt, zal ie versterkt ook niet goed klinken. eerst dus onversterkt luisteren, dan pas met amp.

Ik snap dit echt nog steeds niet... Waarom zou je überhaupt onversterkt naar een gitaar luisteren? Noem eens 1 situatie waarin je een elektrische gitaar onversterkt bespeeld?

Orpheo
24 maart 2009, 13:51
Ik snap dit echt nog steeds niet... Waarom zou je überhaupt onversterkt naar een gitaar luisteren? Noem eens 1 situatie waarin je een elektrische gitaar onversterkt bespeeld?

natuurlijk niet als standaard ding. maar het gaat erom dat je op die manier hoort hoe het hout zelf klinkt en resoneert. als ie al heel vlak en doods klinkt, zal het echt niet beter worden met toppickups en hardware.

De Beer
24 maart 2009, 13:53
Het is meer dat een goeie gitaar onversterkt ook al goed klinkt.
Mooi geluid uitversterken geeft een beter resultaat.

zwakste schakel principe.

Een lelijk wijf in "Marlies Dekkers" hijsen, met een doos goeie make up maakt nog geen mooi plaatje.

sjaak1990
24 maart 2009, 14:00
Hij staat je gitaar goed, wel jammer dat die gitaar er zo rommelig uitziet maar ok.
Had niet gedacht dat het zo'n groot verschil zou maken in de tone, een tremelo. Ik had vooral verschil verwacht in de sustain, maar het is dus nog veel belangrijker dan ik had gedacht. Mooi dat het zo goed bevalt.

Spitfire
24 maart 2009, 14:10
Het is meer dat een goeie gitaar onversterkt ook al goed klinkt.
Mooi geluid uitversterken geeft een beter resultaat.

zwakste schakel principe.

Een lelijk wijf in "Marlies Dekkers" hijsen, met een doos goeie make up maakt nog geen mooi plaatje.


natuurlijk niet als standaard ding. maar het gaat erom dat je op die manier hoort hoe het hout zelf klinkt en resoneert. als ie al heel vlak en doods klinkt, zal het echt niet beter worden met toppickups en hardware.

Jullie snappen mijn punt niet helemaal. Waarom niet 'gewoon' versterkt luisteren, aangezien je toch altijd je gitaar versterkt bespeeld.

Orpheo
24 maart 2009, 14:11
Hij staat je gitaar goed, wel jammer dat die gitaar er zo rommelig uitziet maar ok.
Had niet gedacht dat het zo'n groot verschil zou maken in de tone, een tremelo. Ik had vooral verschil verwacht in de sustain, maar het is dus nog veel belangrijker dan ik had gedacht. Mooi dat het zo goed bevalt.

de tone is eigenlijk niet veranderd in grote lijnen. niet zo dat het is, ik ben mijn mids kwijt! of zoiets. het zijn nuances die anders zijn, en voor mij verbeterd.

sustain is niet veranderd eigenlijk. wellicht iets meer, maar niet heel veel meer.

het 'rommelige', daar word aan gewerkt.

pupanus1
24 maart 2009, 14:13
Jullie snappen mijn punt niet helemaal. Waarom niet 'gewoon' versterkt luisteren, aangezien je toch altijd je gitaar versterkt bespeeld.

Nee jij snapt het antwoord niet, als een gitaar onversterkt al niet goed klinkt weet je gewoon dat het geen goede gitaar is.

Bij versterkt spelen heeft je versterker meer invloed op je sound dan de gitaar zelf. Daarbij komen ook nog je elementen kijken. Als je wil weten hoe de gitaar zelf klinkt moet je ´m toch echt onversterkt bespelen. Klinkt het oversterkt als ratelend blik weet je al genoeg...

Spitfire
24 maart 2009, 14:17
Nee jij snapt het antwoord niet, als een gitaar onversterkt al niet goed klinkt weet je gewoon dat het geen goede gitaar is.

Bij versterkt spelen heeft je versterker VEEL meer invloed op je sound dan de gitaar zelf. Daarbij komen ook nog je elementen kijken. Als je wil weten hoe de gitaar zelf klinkt moet je ´m toch echt onversterkt bespelen. Klinkt het oversterkt als ratelend blik weet je al genoeg...

Ja, dat is toch het hele principe van een elektrische gitaar? Maar wat is nou echt de reden om hem onversterkt te bespelen, tijdsbesparing bij testen? Kijk, ik weet dat hele versterkt/onversterkt verhaal, maar een gitaar ruk of te gek vinden aan de hand van zijn onversterkte klank vind ik een beetje te ver gaan.

De Beer
24 maart 2009, 14:18
Tsjah, als het eind resultaat goed is maakt het idd niet zo veel uit, tenzij je oot wat wilt gaan modden met andere pups oid.

Als de meeste tone uit je electronica komt zul je daar dan idd veel in kunnen sleutelen.
Aan de andere kant heb je dan weinig karakter uit je hout waar je ook weer flink aan kunt sleutelen met andere electronika.
Sustain is bijvoorbeeld iets wat niet zo 1,2,3, te faken is.

Als de basis goed is kun je denk ik meer kanten op in de toekomst.

Er wordt geclaimd dat je een stuk uit een IKEA Bjørn met een setje EMG's goed kunt laten klinken...hulde voor die EMG's....ze doen hun ding

Maar stel je voor wat die op een Plak klank hout zullen doen...laat staan wat een setje eerlijkere pickups zouden kunnen doen.

pupanus1
24 maart 2009, 14:25
Ja, dat is toch het hele principe van een elektrische gitaar? Maar wat is nou echt de reden om hem onversterkt te bespelen, tijdsbesparing bij testen? Kijk, ik weet dat hele versterkt/onversterkt verhaal, maar een gitaar ruk of te gek vinden aan de hand van zijn onversterkte klank vind ik een beetje te ver gaan.

Je wilt toch weten of je een goede gitaar hebt?! En niet of je een goede versterker hebt net wat Beer zegt. Als een kut gitaar over je versterker goed klinkt kan je nagaan hoe een fatsoenlijke gitaar kan klinken.

Met een goede versterker klinkt een blokker gitaar nog redelijk, maar dat maakt het nog geen goede gitaar

En het is niet of onversterkt of versterkt testen ik zou het gewoon altijd beide doen. Eerst onversterkt daarna versterkt

Orpheo
24 maart 2009, 14:40
Ja, dat is toch het hele principe van een elektrische gitaar? Maar wat is nou echt de reden om hem onversterkt te bespelen, tijdsbesparing bij testen? Kijk, ik weet dat hele versterkt/onversterkt verhaal, maar een gitaar ruk of te gek vinden aan de hand van zijn onversterkte klank vind ik een beetje te ver gaan.

tja, ik kan het me voorstellen, maar ik ben bang dat je dat weinig snapt van een musicus. je hoort onversterkt het karakter van het instrument, net als bij het kloppen op een plank door een gitaarbouwer. als het doods klinkt, dus heel dof, snel uitstervend, dan is dat al een veeg teken. als de gitaar doods klinkt zonder leven, onversterkt, gaat het echt niet klinken als een te gekke plank. als ie onversterkt al veel volume heeft, ga je dat ook horen versterkt. picups doen een hoop, maar het gaat om de combinatie van ALLES. een amp geeft teveel eigen sound en karakter mee aan je sound. je wilt weten wat ie 'droog' doet zonder extra tierelantijnen.

tis net als koffieproevers of theeproevers. ze proeven het zonder melk en suiker,om de smaak zo goed mogelijk te voelen. tuurlijk, ik drink het 't liefst met melk en suiker, maar hoe ik het proef hangt af van de oergrondstof: de koffie(boon) zelf. en als die klote is, kan ik nog zo'n mooi koffieapparaat hebben, en nog zulke goeie volle melk en kandijsuiker, maar mijn cappuccinno zal smaken alsof het een treksel is van water en kranten.

het feit dat het nog niet doordringt zegt denk ik niet zozeer iets over ons, als wel over jou. niet lullig bedoeld, echt niet. maar ik denk dat je nog een hoop te leren hebt. je hoort bij een akkoord unplugged al DIRECT of het een goeie gitaar is. Ik heb ooit een les paul gekocht, waar ik 5 minuten op gespeeld heb. geweldig ding. direct de connectie. klonk niet muffig, of duf of weet ik t. het leefde! en nee, het was geen houtworm ;)

maar ik heb ook ooit een LP gekocht die versterkt schitterend klonk, maar onversterkt dood als een pier. dat hoorde je clean heel erg. heel muffige sound op het halselement, en op de brug was het weer te snerpend en gillerig. geen balans, geen leven.

al mijn gitaren zijn zeg maar 'levend'. ze eisen een bepaald niveau van mij om te spelen. speel ik echt kut, komt er me toch een hoop bagger uit mijn amp. sommigen zijn makkelijker, die doen het altijd ok, en hoe hard je ook werkt, de sound is altijd hetzelfde. maar een paar gibsons en al mijn warmoths zijn gewoon 'veeleisend'. deze gitaar helemaal. het gevoel bij de gitaar is zo van 'ik, de gitaar, ben makkelijk te bespelen, en kan een hoop sounds geweldig leveren, maar als jij het kut doet, ga ik ook moeilijk doen'. dat is het karakter van deze. en zo heb ik er nog 4 die ook zo zijn. de gibsons zijn veel makkelijker in deze.

pupanus1
24 maart 2009, 14:50
...Verhaal...

Orph het heet een Shift toets en zit links op je toetsenbord :P

Verder heb je wel gelijk maar het is stront irritant lezen zo:hippie:

Orpheo
24 maart 2009, 15:02
Orph het heet een Shift toets en zit links op je toetsenbord :P

Verder heb je wel gelijk maar het is stront irritant lezen zo:hippie:

sorry, ben te lui daarvoor ;) en, no offence, heb meer dingen te doen dan te denken aan een SHIFT knop ;)

Spitfire
24 maart 2009, 19:23
tja, ik kan het me voorstellen, maar ik ben bang dat je dat weinig snapt van een musicus. je hoort onversterkt het karakter van het instrument, net als bij het kloppen op een plank door een gitaarbouwer. als het doods klinkt, dus heel dof, snel uitstervend, dan is dat al een veeg teken. als de gitaar doods klinkt zonder leven, onversterkt, gaat het echt niet klinken als een te gekke plank. als ie onversterkt al veel volume heeft, ga je dat ook horen versterkt. picups doen een hoop, maar het gaat om de combinatie van ALLES. een amp geeft teveel eigen sound en karakter mee aan je sound. je wilt weten wat ie 'droog' doet zonder extra tierelantijnen.

tis net als koffieproevers of theeproevers. ze proeven het zonder melk en suiker,om de smaak zo goed mogelijk te voelen. tuurlijk, ik drink het 't liefst met melk en suiker, maar hoe ik het proef hangt af van de oergrondstof: de koffie(boon) zelf. en als die klote is, kan ik nog zo'n mooi koffieapparaat hebben, en nog zulke goeie volle melk en kandijsuiker, maar mijn cappuccinno zal smaken alsof het een treksel is van water en kranten.

het feit dat het nog niet doordringt zegt denk ik niet zozeer iets over ons, als wel over jou. niet lullig bedoeld, echt niet. maar ik denk dat je nog een hoop te leren hebt. je hoort bij een akkoord unplugged al DIRECT of het een goeie gitaar is. Ik heb ooit een les paul gekocht, waar ik 5 minuten op gespeeld heb. geweldig ding. direct de connectie. klonk niet muffig, of duf of weet ik t. het leefde! en nee, het was geen houtworm ;)

maar ik heb ook ooit een LP gekocht die versterkt schitterend klonk, maar onversterkt dood als een pier. dat hoorde je clean heel erg. heel muffige sound op het halselement, en op de brug was het weer te snerpend en gillerig. geen balans, geen leven.

al mijn gitaren zijn zeg maar 'levend'. ze eisen een bepaald niveau van mij om te spelen. speel ik echt kut, komt er me toch een hoop bagger uit mijn amp. sommigen zijn makkelijker, die doen het altijd ok, en hoe hard je ook werkt, de sound is altijd hetzelfde. maar een paar gibsons en al mijn warmoths zijn gewoon 'veeleisend'. deze gitaar helemaal. het gevoel bij de gitaar is zo van 'ik, de gitaar, ben makkelijk te bespelen, en kan een hoop sounds geweldig leveren, maar als jij het kut doet, ga ik ook moeilijk doen'. dat is het karakter van deze. en zo heb ik er nog 4 die ook zo zijn. de gibsons zijn veel makkelijker in deze.

Ik geloof je en je hebt gelijk als je zegt dat ik nog een hoop te leren heb. Maar je legt nu gewoon uit dat de onversterkte klank zo bepalend is en dat is geen antwoord op mijn vraag ;) Ik wilde graag weten waarom je een instrument onversterkt bespeeld die je altijd versterkt zal gebruiken.

Dat stukje in je verhaal die onversterkt als een dode pier klonk: je zegt dat hij clean net zo klonk, maar clean is ook versterkt right?

Mij zou het echt niet uitmaken als een gitaar onversterkt ruk klinkt, zolang hij versterkt maar mooi klink. Dus ik ga direct door naar het versterkte gedeelte (hooguit even de feeling testen met onversterkt spelen). Ik kies mijn gitaren meestal op de 'klik' die er wel of niet is ;)

Orpheo
24 maart 2009, 22:58
ja clean is ook versterkt. waarom je 'm onversterkt test lijkt me nu wel evident. om het karakter te horen, en vooral: of er potentie in zit.


ik heb vandaag een floyd-toplock gekocht, evenals nog wat andere spulletjes (nieuwe strap, extra schroeven, boren om afgebroken schroeven uit te boren...), om 'm helemaal af te maken. nja... ik wacht nog op de triple shot ringen, 2 concentrische pots met knopjes, en een nieuwe humbucker :)

Saf
24 maart 2009, 23:26
Krijg als het goed is deze week mijn eerste gitaar met kahler trem binnen ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Het is namelijk een bas tremelo en heb nog nooit een bas met trem gehad. Weet niet of je bij een bas ook toplock nodig hebt. Moeten dan wel gruwelijke inbussen zijn om dat geweld om z'n plek te houden.

Orpheo
24 maart 2009, 23:32
Krijg als het goed is deze week mijn eerste gitaar met kahler trem binnen ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Het is namelijk een bas tremelo en heb nog nooit een bas met trem gehad. Weet niet of je bij een bas ook toplock nodig hebt. Moeten dan wel gruwelijke inbussen zijn om dat geweld om z'n plek te houden.

valt mee. de druk van de snaar is naar beneden gericht, en de topkam hoeft alleen op z'n plek te blijven liggen.

sjaak1990
24 maart 2009, 23:36
de tone is eigenlijk niet veranderd in grote lijnen. niet zo dat het is, ik ben mijn mids kwijt! of zoiets. het zijn nuances die anders zijn, en voor mij verbeterd.

sustain is niet veranderd eigenlijk. wellicht iets meer, maar niet heel veel meer.

het 'rommelige', daar word aan gewerkt.

Als het maar genoeg verandert toch. In deze klasse gaat het ook om de kleine dingen.

Wat is er trouwens moeilijk aan te begrijpen dat een gitaar onversterkt ook goed moet klinken? Een akoestische gitaar die slecht klinkt gaat ook niet in 1 keer goed klinken als je hem versterkt met een goed element...
Het is de basis van je tone. Een gitaar zonder sustain krijgt het ook niet... Warmte moet niet alleen uit elementen komen enz...

Orpheo
24 maart 2009, 23:43
even iets heel anders. ik was vandaag bij de kijkshop, en vond daar voor nog geen 10 euro een set freesbitjes en voor nog geen 10 euro 30 inbussleutels; 15 metrisch, 15 in inchmaten! en ze passen preccies op de kahler! ben dus dik tevreden ermee. heb de fijnafstelling verbeterd. beetje aanpassen aan de radius, de stringspacing ook nog effe aanpakken (ja, dat kan met kahler! doe dat meer eens met een OFR!!!). gaat als een speer zo! morgen na dat klote tentamen ga ik de toplock erop zetten die ik gekocht heb. een deel afslijpen, en hij past dan al! :cheerup:

Orpheo
25 maart 2009, 00:07
ik kreeg net een goed idee! Ik heb nog een wilkinson roller nut hier liggen. ik ga geen bar retainer gebruiken voor de floyd nut (daar ontkom je niet aan), maar de roller 'nut'. tis dus gewoon een grote begeleider voor al m'n snaren.

macwilliams
25 maart 2009, 00:18
even iets heel anders. ik was vandaag bij de kijkshop, en vond daar voor nog geen 10 euro een set freesbitjes en voor nog geen 10 euro 30 inbussleutels; 15 metrisch, 15 in inchmaten! en ze passen preccies op de kahler! ben dus dik tevreden ermee. heb de fijnafstelling verbeterd. beetje aanpassen aan de radius, de stringspacing ook nog effe aanpakken (ja, dat kan met kahler! doe dat meer eens met een OFR!!!). gaat als een speer zo! morgen na dat klote tentamen ga ik de toplock erop zetten die ik gekocht heb. een deel afslijpen, en hij past dan al! :cheerup:
Let alsjeblieft op met die troep van de kijkshop. Dat is pure bagger waarmee je je kahler gaat verneuken. Ik weet dat het allemaal hetzelfde lijk, maar dat is niet zo!!!

Koop gewoon inch maten van bijvoorbeeld;

Gedore, snap-on, bëlzer of facom. Waarbij facom mij het beste lijkt!!

Orpheo
25 maart 2009, 00:39
Let alsjeblieft op met die troep van de kijkshop. Dat is pure bagger waarmee je je kahler gaat verneuken. Ik weet dat het allemaal hetzelfde lijk, maar dat is niet zo!!!

Koop gewoon inch maten van bijvoorbeeld;

Gedore, snap-on, bëlzer of facom. Waarbij facom mij het beste lijkt!!

het past precies hoor. de maten gewoon gechecked met mijn multimeter (digitaal), en het klopt precies. daarnaast, ik heb ze niet zo vaak nodig, zou toch wat zijn. had ze nodig om 2 zadels te verschuiven, en de hoogte van 2 in te stellen. en verneuken doe je niet. hooguit doldraaien, en dan koop je gewoon nieuwe schroefjes a 3 euro. ik zie het probleem niet ;)

en de kijkshoptroep qua freesbitjes is gewoon Ferm, waar ik al JAREN mijn bitjes van koop.

Orpheo
25 maart 2009, 16:13
toeval; net de sleutels van kahler zelf binnen gekregen.

ik heb vandaag veel gesleuteld aan de gitaar. nieuwe floydtoplock zit erop, shcaller deze keer (alleen de toplocks van schaller vind ik goed ;) ) en een wilkinson roller nut, maar niet als nut, maar als snaargeleider. vind ik wat mooier, slanker staan dan een barretainer, ondanks dat dit groter is. daarnaast, meer metaal+zwaarder headstock= meer sustain.

verder hoeft er nog vrij weinig aan te gebeuren, naast een hoop pickupdingen; nieuwe concentrische pots, triple shots en en nieuw middenelement.

Orpheo
25 maart 2009, 19:30
lijstje wat nog gekocht moet worden:

dimarzio d activator neck: check
2x concentische pots: check
knopjes: check
switches: check
pakje snaren: ERROR!

moet dus snaren nog halen. de 'operatie' met de toplock en roller had nog wel wta voeten in de aarde. de schroeven hadden geen grip, en met spanning, PANG, begaven ze het. loshalen, en bredere (gelijke!) schroeven in zetten. heb nu overal dezelfde schroeven (bij elkaar), dus de tuners dezelfde, ringen dezelfde, etc etc. ik heb gouden en zwarte knopjes, dus ik moet nog kijken welke ik ga doen. over 2 weken is ie compleet en af. ben heel, heel benieuwd!

de d-activator krijgt een gouden kapje ala filtertron (komt van een pup af die ik hier nog heb liggen), effe waxpotten, klaar. die pup waar 't van komt, krijgt het kapje dat NU zit op de middenhum in de koa.

heb ook gelijk die 'bult' weg geschuurd.

Divine
26 maart 2009, 17:58
maar even alle gekheid op een stokje. Neej, deze les paul is t niet voor me. Hij heeft een kahler, is opzich heel goed, maar niet voor een les paul. Aan deze axe zou teveel gesleuteld moeten worden voor het een axe voor mij zou zijn (i.e.: Emg's eruit, andere pups erin) en mn financien staan er nu niet naar :) de enige les paul die imo wel een kahler mag hebben is een silverburst.


tja.. Ik heb dan weer liever kahlers op mijn gitaren dan floyd rose's. Kahlers zuigen veel minder tone, zijn imo stabieler, makkelijker in gebruik...

Maar een trem op een les paul? Das iets als floyd op een tele, of een tom op een strat.....

12345678910

macwilliams
26 maart 2009, 18:09
12345678910

Omdat iemand van mening durft te veranderen? Moet je daar zo kwaad van worden dat je tot tien moet tellen?

Divine
26 maart 2009, 18:13
Omdat iemand van mening durft te veranderen? Moet je daar zo kwaad van worden dat je tot tien moet tellen?

Nee, zijn de 'verplichte' 10 tekens, omdat je zonder 10 tekens niet kan posten. Een quote wordt door 'het forum' niet gezien als een post door de desbetreffende gebruiker.

macwilliams
26 maart 2009, 18:26
Nee, zijn de 'verplichte' 10 tekens, omdat je zonder 10 tekens niet kan posten. Een quote wordt door 'het forum' niet gezien als een post door de desbetreffende gebruiker.


.......... jammer

Orpheo
26 maart 2009, 18:35
sindsdien is er zo enorm veel gebeurd en veranderd....ik heb 2 les pauls met trem, en ikk vind trems zo chill, dat ik dus graag hier een kahler op heb. en ik wilde een trem die je vast kunt zetten tot vaste brug, en dat kan deze. emgs vind ik nog steeds niks.

daarnaast, er is een fysieke reden dat er een kahler op zit. lees het topic maar door ;)

Liquid_Metal
26 maart 2009, 22:05
hals met angled headstock ...

kwil (onder andere) even reageren op deze oudere opmerking. Als een angled headstock ontstemmen tegengaat bij bends enzo, waarom heeft een fender strat (met trem) dan een rechte head en een gibson les paul (zonder trem) een angled headstock? Ik draai het verhaaltje toch niet om? Blijft een rechte headstock beter in tune bij bends/drops, of juist een rechte? En was dan de angled beter in sustain?
Als dat laatste het geval is, is het voor mij dan wel verstandig om een PRS SE Custom te willen met trem? Die heeft een angled headstock.
Ik heb nu een Ibanez met Floyd Rose, maar dat is het niet helemaal. Ik speel wel 'ns in drop D en dat gaat niet met zo'n gitaar (niet snel iig). Bovendien ligt de gitaar nú al bij de reparateur: binnen een jaar is de Floyd niet lekker meer :S.

Divine
26 maart 2009, 22:12
sindsdien is er zo enorm veel gebeurd en veranderd....ik heb 2 les pauls met trem, en ikk vind trems zo chill, dat ik dus graag hier een kahler op heb. en ik wilde een trem die je vast kunt zetten tot vaste brug, en dat kan deze. emgs vind ik nog steeds niks.

daarnaast, er is een fysieke reden dat er een kahler op zit. lees het topic maar door ;)

Ik herken het. Voorheen walgde ik van telecasters en nu wil ik niets liever. Les Pauls zijn nog niet op mijn pad terecht gekomen, maar wellicht in de toekomst. ;)

Heb je foto's online staan van je Les Pauls met trem? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Orpheo
26 maart 2009, 22:27
kwil (onder andere) even reageren op deze oudere opmerking. Als een angled headstock ontstemmen tegengaat bij bends enzo, waarom heeft een fender strat (met trem) dan een rechte head en een gibson les paul (zonder trem) een angled headstock? Ik draai het verhaaltje toch niet om? Blijft een rechte headstock beter in tune bij bends/drops, of juist een rechte? En was dan de angled beter in sustain?
Als dat laatste het geval is, is het voor mij dan wel verstandig om een PRS SE Custom te willen met trem? Die heeft een angled headstock.
Ik heb nu een Ibanez met Floyd Rose, maar dat is het niet helemaal. Ik speel wel 'ns in drop D en dat gaat niet met zo'n gitaar (niet snel iig). Bovendien ligt de gitaar nú al bij de reparateur: binnen een jaar is de Floyd niet lekker meer :S.

ik kijk in je sig, en die welke ibanez 't is... geen wonder dat je klaagt over de floyd, dat ding is gewoon crap. superzacht staal, en slijt dus heeel snel.

je vraag is niet zo 1 2 3 te beantwoorden, vooral omdat mijn gitaar echt een LP-bouwwijze heeft, qua headstockshape (hoe de snaar vanaf de topkam naar de tuner loopt...) en de brug. bij n strat is de weg van de snaar veel 'vlakker' dan bij een LP. straight string pull. bij PRS is het een tussenweg; niet al te schuin headstock, en striaght stringpul. best of both eigenlijk. bij een strat.

de strat heeft daarnaast ook nog eens die string retainers, en die wilde ik JUISt niet.

de angle is er alleen voor om druk op de topkam te houden. een LP heeft dus de angle, bij een strat heb je de stringretainers. Angled is niet perse beter voor sustain.ik heb een LP met rechte en met een angled head, en de LP met de rechte head heeft evenveel sustain als sommige met angle, en meer als anderen met angle.

de PRS SE heeft een goede (nep)grafieten topkam die goed glijd, dus voor de trem is het totaal geen probleem.

het is gewoon lastig ivm de totale bouw van al die gitaren.

Orpheo
26 maart 2009, 22:32
Ik herken het. Voorheen walgde ik van telecasters en nu wil ik niets liever. Les Pauls zijn nog niet op mijn pad terecht gekomen, maar wellicht in de toekomst. ;)

Heb je foto's online staan van je Les Pauls met trem? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.



http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/aee6dc17.jpg

koa met trem


http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC09497.jpg

AAAAA flame op black korina, custom finish. op deze foto komt de kleur en flame t mooist uit.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/642da2cf.jpg

Hier de ander, zoals ie er nu uit ziet met al zijn gouden blingbling.

Divine
26 maart 2009, 23:16
Awesome! Ik vind het zelfs nog mooier staan dan zo een standaard LP 'brug'.