PDA

View Full Version : problemen in oefenruimte met elektrisch akoestische gitaar



Dark-Link
10 februari 2009, 23:21
heeey ik heb een probleempje en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen :)

(ik kan heel erg goed formuleren dus ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is:p)

Ik heb niet zo heel lang geleden een elektrisch akoestische hudson gitaar aangeschaft. Hij klinkt fantastisch, speelt fijn en er is verder helemaal niks mis met de gitaar zelf, maar ik heb een probleempje in de oefenruimte met me band.. Ik kan de gitaar namelijk niet erg hard zetten (meestal niet hard genoeg) zonder dat de versterker zwaar gaat piepen of brommen wanneer ik mijn snaren 2 seconden niet aanraak. Dit is best wel vervelend aangezien het egt stoort wanneer dit gebeurd. Ik kan bijvoorbeeld geen akkoorden laten uitklinken omdat dan de hele boel op ze kop staat van het piepen of brommen. Het heeft naar mijn idee zowiezo iets ermee te maken dat deze gitaar gewoon een klankkast heeft, maar ik hoop toch dat er iets aan gedaan kan worden zodat het in ieder geval minder is.

In de oefenruimte gebruiken wij mijn gitaar dus, nog een gitaar, een basgitaar, drums en 2 zang. Volgens mij heeft het drumstel ook een soort relatie ermee aangezien wanneer we tijdens het piepen of brommen de snare stil houden, het soms ophoud.

Wanneer ik mijn elektrische gitaar gebruik heb ik hier helemaal geen last van maar ik gebruik voornamelijk mijn elektrisch akoestische dus is het best vervelend.

Ik heb verder niet heel veel verstand van versterker mechanisme en gitaren enzo dus ik hoop dat er een simpele uitleg mogelijk is bij wat voor oplossing dan ook! :p

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee!!
alvast bedankt!

Cheers

Selwyn

barno
10 februari 2009, 23:31
feedback (het geluid uit je versterker komt terug terecht in je gitaarelement):

versterker wegrichten
iedereen stiller doen spelen
klankgat(en) dichtmaken

Blend
11 februari 2009, 00:11
Verder van je versterker wil vaak helpen. En ohja, als je even niet speelt, ik neem aan dat er een volume regelaar op je gitaar zit, draai die dan dicht, dat scheelt ook veel!

sjaak1990
11 februari 2009, 00:50
Je kan een kapje in je klankgat doen, verhelpt feedback maar maakt ook klank minder, hoort dit niet in akoestische gitaren?

Jedeel
11 februari 2009, 01:30
Het kapje in je klankgat heet een 'feedbackbuster'.

Gebruik eens de zoekfunctie en zoek op 'feedbackbuster'.
Je krijgt dan postings te zien met soortgelijke problemen en oplossingen.

Succes!

Nobler
11 februari 2009, 11:28
feedback (het geluid uit je versterker komt terug terecht in je gitaarelement)

Ofwel in goed nederlands 'rondzingen'.

Hardguitar
11 februari 2009, 11:32
Heb je je versterker wel op het clean kanaal staan:crazyhappy:

Mja het kan wel dat je zo`n afdekkapje moet hebben, ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad.
In mijn vorige band hadden we een semi-akoestische die gewoon rechtstreeks de p.a inging en zo gaat het bij mijn huidige band ook.(een andere semi-akoestische gitaar)

Al heb ik hem vorige week ook gewoon in mijn normale versterker gehad en dat gaat ook gewoon goed.

Even voor de kenners: Ligt dit dus gewoon aan de gitaar? alleen bij de goedkopere gitaren ofzo?

losjansen
11 februari 2009, 13:35
Klankgat opvullen met bv: kussentje, watten, stof, door groupies kapot gescheurde t-shirts. Noem maar op. Succes ermee!
:noob:

ExplorerJim
11 februari 2009, 18:37
Dat probleem heb ik ook gehad.
Is inderdaad op te lossen met zo'n "feedbackbuster". Bij mij zat ie bij de gitaar meegeleverd. Het is een rubberen schijf die je in je klankgat stopt.
Bij Yamaha noemen ze dat een "sound hole cover". Ik merk geen verschil in geluid als ik versterkt speel.