PDA

View Full Version : Interne speaker bekabeling Roland Cube 60



frekie
10 februari 2009, 21:57
Hallo luitjes, net een backup ampje gescoord via MP, in mijn afgelegen dorpje nog wel. Roland Cube 60, vrijwel nieuwstaat. Geen footswitch helaas, ben er achter gekomen dat je hier een keyboard sustain pedaaltje voor nodig hebt...had ik gelukkig nog liggen. Lekker handig meneer Roland.

Intern, even de speaker los gehad natuurlijk, viel het me niet tegen. Netjes gebouwd, ziet er degelijk uit, de speaker heeft een flinke magneet achterop. Helaas schakelt de interne speaker NIET uit als je een externe box aansluit. En dat wil ik eigenlijk wel. De interne spaeker heeft 3 aansluit lipjens:

http://members.home.nl/fmunniksma/temp/Cube%20001.jpg

Zwart aan het linker lipje, blauw in het midden en rood rechts. De meeste gitaar speakers hebben toch maar 2 lipjes? Als ik de speaker er helemaal uithaal komt er nix uit de external speaker out. Hoe kan ik het zo regelen dattie de interne speaker uitschakelt als ik hem door prik naar een externe box?

cluseau
10 februari 2009, 22:34
Als ik de speaker er helemaal uithaal komt er nix uit de external speaker out.

Dat zou eigenlijk niet zo mogen zijn.

Hoe kan ik het zo regelen dattie de interne speaker uitschakelt als ik hem door prik naar een externe box?
Als het goed is heb je twee headphone jacks.
Deze zijn op de speakerlijn aangesloten dmv een verzwakker netwerk met twee weerstandjes. Als je deze eruit haalt / doorverbind kun je 1 van de headphone uitgangen gebruiken als externe speaker uitgang welke de interne speaker wel uitschakelt als hij in gebruik is.

J M Fahey
13 februari 2009, 13:09
Sorry for answering in English.
I understand the 3rd terminal worries you: The two outer ones , red and black, are the voice coil terminals, are the ones that must be soldered to the power amp output terminals. The center one makes contact with the speaker frame, should be grounded to the chassis. Beware that the "-" terminal usually is NOT the ground in most modern SS amps.
Hope itīs useful to you.
J M Fahey

Wiellem
17 april 2009, 11:45
Om nog even terug te komen op dit probleem, is het nou gelukt of niet want ik wil dit ook doen?