PDA

View Full Version : soleren naar welk hand kijk je best?



samdevos
10 februari 2009, 16:36
Hmm ik ben nu bezig met lesson om te soleren pentatonic scales aan leren enzo maar ik heb de indruk dat het beter lukt als ik naar mijn rechterhand kijkt , kom ik nie duizelig van mijn linkerhand.
naar welk hand kijk je eigenlijk best bij snelle solo's of maakt dat niet uit?

sjoerd5
10 februari 2009, 16:51
Deze gaat naar speeltechnieken.

m@rijn
10 februari 2009, 19:00
daar zijn geen regeltjes voor of zo hé, kijk gewoon naar de hand waar je je het beste bij voelt. Als je een moeilijk stuk heb met je rechterhand dan kijk je best naar je rechterhand. Bij mij is dat iets dat automatisch gebeurt, ik switch gewoon van rechter naar linkerhand en na verloop van tijd zul je het wel zonder kijken kunnen

zeiler
10 februari 2009, 19:43
Ik kijk vooral naar links ;), vingerzettingen dus! rechts gaat eigenlijk al vrij automatisch om de goede snaar te vinden...

Zowieso merk ik dat ik nu ik de ladders ook telkens beter leer kennen, ik daar ook minder naar kijk :D!

anyway, lastige stukjes kijk ik gewoon naar beide ;)!

good luck :)!

Il_Falco
10 februari 2009, 20:10
Ik kijk vooral naar links ;), vingerzettingen dus! rechts gaat eigenlijk al vrij automatisch om de goede snaar te vinden...

Zowieso merk ik dat ik nu ik de ladders ook telkens beter leer kennen, ik daar ook minder naar kijk :D!

anyway, lastige stukjes kijk ik gewoon naar beide ;)!

good luck :)!

Als je scheel ziet, is dat een voordeel ;)

Maarueh, ik kijk meestal naar de linkerhand tenzij er string-skipping of tapping in zit. hangt beetje af van de solo

aaronstonebeat
10 februari 2009, 23:59
Ik zou zeggen, helemaal niet kijken; doe ik althans ook niet. Ik kijk mijn publiek veelbetekenend in de ogen :mmmm:
Ik kijk alleen even naar m'n sidedots als ik m'n linkerhand over wat grotere afstand verschuif.

Al dat kijken, leidt alleen maar af. Je kunt het veel beter voelen en horen, kwestie van wennen. Als blinden muzikant zijn, horen ze vaak tot de besten.

Il_Falco
11 februari 2009, 10:14
Ik denk dat hij bedoeld als je de solo aan het leren bent?

live probeer je idd zoveel mogelijk naar het publiek te kijken .

Hardguitar
11 februari 2009, 10:18
Naar mijn linkerhand... rechts dat gaat automatisch:supercool:

aaronstonebeat
11 februari 2009, 13:40
Ik denk dat hij bedoeld als je de solo aan het leren bent?

live probeer je idd zoveel mogelijk naar het publiek te kijken .

Dan nog zou ik zeggen: probeer het zo snel mogelijk te doen zonder te kijken. Je hoeft toch ook niet te kijken als je bv. een E-akkoord pakt?

Azrael
11 februari 2009, 14:59
Al dat kijken, leidt alleen maar af. Je kunt het veel beter voelen en horen, kwestie van wennen. Als blinden muzikant zijn, horen ze vaak tot de besten.

LOL, dat is weer echt zo'n lul-argument. Die blinden hadden vrij lastig goed in huisverven en meubel-designen kunnen zijn, om nog maar te zwijgen van het feit of de stelling überhaupt klopt.......

aaronstonebeat
11 februari 2009, 15:31
LOL, dat is weer echt zo'n lul-argument. Die blinden hadden vrij lastig goed in huisverven en meubel-designen kunnen zijn, om nog maar te zwijgen van het feit of de stelling überhaupt klopt.......

Helemaal geen lul-argument. Als je bv. auto rijdt, ben je ook niet de hele tijd aan het kijken waar je pedalen zitten, welke kant de versnellingspook ook weer op moest voor de volgende versnelling en hoeveel rondjes je aan het stuur moet draaien om goed de bocht door te komen. Je kijkt naar waar je naartoe wilt.

Zolang je naar je vingers moet kijken, weet je niet blindelings (!) waar je moet zijn, sta je te zoeken en te denken terwijl je zou moeten spelen.

Swaag
11 februari 2009, 15:40
Ik zag (en hoorde) laatst een blinde straatmuzkant.. man man man, niet om aan te horen zo slecht was ie zeg.. ;)

pannekoek
11 februari 2009, 18:51
ik kijk meestal naar mijn linkerhand, maar bij hele snelle stukken is het gewoon automatisme, tijdens het sweep picken of shredden ben ik niet over elke noot aan nadenken hoe en waar ik mijn vinger moet plaatsen.

beruk
11 februari 2009, 19:53
Ik kijk altijd naar mijn frethand, helaas, beter is het om helemaal niet te kijken en je toonladders rechtstreeks van blad o.i.d te spelen.....
Ik ken een clavecinist die zelfs uiteindelijk in het donker repeteerde om zo blindelings muziek te kunnen maken, en dus ook precies te weten waar zijn handen op het toetsenbord bevonden, zodat hij zich alleen maar met musiceren hoefde bezig te houden.

aaronstonebeat
11 februari 2009, 20:07
Ik kijk altijd naar mijn frethand, helaas, beter is het om helemaal niet te kijken en je toonladders rechtstreeks van blad o.i.d te spelen.....
Ik ken een clavecinist die zelfs uiteindelijk in het donker repeteerde om zo blindelings muziek te kunnen maken, en dus ook precies te weten waar zijn handen op het toetsenbord bevonden, zodat hij zich alleen maar met musiceren hoefde bezig te houden.

Ha, eindelijk wat bijval :)

Azrael
12 februari 2009, 13:11
Helemaal geen lul-argument. Als je bv. auto rijdt, ben je ook niet de hele tijd aan het kijken waar je pedalen zitten, welke kant de versnellingspook ook weer op moest voor de volgende versnelling en hoeveel rondjes je aan het stuur moet draaien om goed de bocht door te komen. Je kijkt naar waar je naartoe wilt.

Zolang je naar je vingers moet kijken, weet je niet blindelings (!) waar je moet zijn, sta je te zoeken en te denken terwijl je zou moeten spelen.

Dan post goed doorlezen. Je hebt het nergens over het blindelings vinden van de noten, maar over het feit dat blinde muzikanten zo geweldig zijn, wat gewoon ongefundamenteerde lariekoek is. Of beter dan iemand die ziet blindeling de noten kunnen vinden is een hele andere discussie die niks met het spelen an sich te maken heeft, maar puur met een bepaald technisch gedeelte ervan.

Wat autorijden betreft.......Ik vind het vooral geestig dat je eindigt met "Je kijkt waar je naartoe wilt".........gnegnegne

aaronstonebeat
12 februari 2009, 13:50
Vergelijk het met blind typen dan. Ik heb zelf ervaren dat dat veel sneller en foutlozer gaat dan als je naar je vingers moet kijken. Er zitten als het ware minder onderdelen tussen de gedachte en de realisatie daarvan.
Zou je nu echt op betere woorden of zinnen komen als je af en toe wel naar je vingers kijkt? Volgens mij niet.

EDIT:
Ray Charles
Jeff Healey
Stevie Wonder
Andrea Bocelli
Blind Lemon Jefferson
Art Tatum

er zijn er vast nog meer

EDIT EDIT:
José Feliciano

Harald
12 februari 2009, 20:16
Ik zag (en hoorde) laatst een blinde straatmuzkant.. man man man, niet om aan te horen zo slecht was ie zeg.. ;)

Ik zag laatst zo'n jong relibandje op straat. Die niet alleen konden zien, maar die het licht gezien hadden, zeg maar...


"man man man, niet om aan te horen zo slecht"

Daar mag je als God dan blij mee zijn:loveserenade:

:D :D Ze bedoelen het goed, maar dat ga je ook niet vergoeilijkend over je chirurg zeggen als hij per ongeluk je linkerhand heeft geamputeerd ipv de blindedarm.

Dat zien heeft er weinig mee te maken.

Maar als je nog continu naar je handen moet kijken ben je er simpelweg nog niet. Je moet je ogen vrij hebben voor je bandleden, medemuzikanten, dirigent, bladmuziek en of publiek. De bewegingen moeten gewoon automatisch zijn. Ook als je improviseert. Wat dat betreft is de klassieke houding dan wel mooi. Die ontmoedigt kijken naar de handen gelijk helemaal :)