PDA

View Full Version : De tactiek van het aanslaan snaren.



gert89
10 februari 2009, 16:11
Beste allen,

Ik heb enkele vrienden die gitaar spelen en het word mij op verschillende manieren aangeleerd, nadat ik wat heb gezocht in de geschiedenis ben ik niet tot een duidelijk conclusie gekomen, daarom bij deze mijn vraag:

Hoe sla ik de snaren op de juise manier aan? Doe ik dit door alles met mijn duim te doen? of door duim en wijsvinger te combineren? Kortom hoe spelen jullie, en wat doen de profs?

Ik hoop op duidelijke reactie zodat ik weet waar ik mee verder kan gaan!

Groet,
Gert

Portel
10 februari 2009, 16:27
Probeer een aantal manieren en kijk wat jezelf het fijnst vind spelen met het beste resultaat.
Het simpelst vind ik door met je duim langs de snaren te 'strijken', of je gebruikt gewoon een plectrum.

gert89
10 februari 2009, 16:46
Ik heb zelf de manier met m'n wijsvinger en duim die ik makkelijk vind. Echter als ik langere tijd speel, en de muziek sneller wil spelen kan ik misschien beter direct beginnen met alleen mijn duim te leren omdat je dan sneller bent?

Janne
10 februari 2009, 16:53
Het ligt er ook heel erg aan wat voor muziek je wil spelen. Als je alleen akkoorden of losse noten wil spelen zou je voldoende kunnen hebben aan alleen je duim/plectrum. Als je bas + melodie wil spelen (of gewoon twee noten tegelijk op snaren die niet naast elkaar liggen) dan is het handig om duim en wijsvinger (en middel- en ringvinger) te gebruiken. In principe train je dan ook je duim en zal je snelle loopjes ook met alleen je duim, of met andere vingers kunnen spelen.

String Walker
10 februari 2009, 20:37
Over het algemeen kun je hanteren:
- Duim (p) voor de drie bassnaren (E, A, D).
- Wijsvinger (i) voor de G-snaar.
- Middelvinger (m) voor de B-snaar.
- Ringvinger (a) voor de hoge e-snaar.

Deze methode is niet leidend, maar wordt wel vaak toegepast bij fingerpicking muziek. Bekende Nederlandse fingerstyle gitarist Harry Sacksioni gebruikt deze techniek ook en gebruikt deze ook in zijn leermethode (Harry Sacksioni methode) die onlangs is uitgegeven.

Meestal kun je ook wel aan een partituur (soms ook aan een tab) herkennen wanneer je de duim moet gebruiken. De stokjes van de noten wijzen dan naar beneden. Zo herken je over het algemeen dan ook de baslijn in een stuk. Je weet dan dus dat je die noten met je duim (p) moet spelen. De stokjes van de noten die omhoog staan worden gespeeld door de overige drie vingers (i, m en a). De pink wordt voor zover ik weet nooit gebruikt tijdens het spelen.

In partituren wordt soms ook aangegeven welke vinger je moet gebruiken om aan te slaan. Er staat dan een letter p, i, m of a bij de desbetreffende noten deze letters staan respectievelijk voor de duim, wijsvinger, middelvinger en ringvinger.

Verder nog even iets over de manier van aanslaan. Dit kan op twee manieren:

- Vallende aanslag, de vinger/duim valt na aanslaan van de snaar op de naastliggende snaar. Duim is altijd wat moeilijker om vallend mee te spelen, dus deze techniek geldt voornamelijk voor de vingers (i, m, a).
- Open aanslag, de vinger/duim plukt als het ware de snaar.

Vallend of open aanslag geeft een verschillende klank aan een gespeelde noot. Snel fingerpicking werk is over het algemeen open aanslag, maar er kunnen noten vallend gespeeld worden. Het is sterk afhankelijk van de muziek die je speelt en hoe het stuk is opgebouwd. Bepaalde noten behoren/kunnen bijvoorbeeld open en andere weer vallend gespeeld worden.

Voor een mooie klank bij het aanslaan van de snaren laten fingerstyle gitaristen meestal de nagels van p,i,m en a vingers groeien. Ook weer niet te lang, want dan kan het onhandig worden, maar genoeg om bij het slaan van de snaren met de nagel de snaar te verlaten. Dit geeft een heldere klank. Als je korte nagels hebt krijg je vaak een doffere klank. De vingers van de hand die de snaren indrukken moeten altijd kort wezen, dit zorgt ervoor dat je de snaren makkelijker in kan drukken.

Succes met spelen!

gert89
11 februari 2009, 09:21
bedankt voor jullie reactie!

Het is echter de bedoeling dat ik met akkoorden ga spelen, zoiezo begin ik hiermee omdat ik zeer weinig tot geen noten kan lezen.

In de reactie van Janne komt het eropneer dat het niet uitmaakt of ik met duim- en wijsvinger speel, of alleen met duim, maar wat is beter? waar kan ik in de toekomst verder mee komen? En, is het makkelijk om alleen met je duim te beginnen of kun je beter direct afwisselen tussen duim en wijsvinger?

String walker ook bedankt voor je uitvoerige reactie, alleen denk ik dat ik écht bij de basis moet beginnen, ik leer nu spelen met akkoorden en het gaat me dus puur om het aanstrijken van de snaren. Ik heb nog niet helemaal helder welke manier goed is, en welke manieren beter zijn! Misschien vind je het vreemd dat ik na z'n uitleg van jou het nog niet snap, maar sorry.

Ik moet met de basis beginnen, kortom hoe strijken jullie over de snaren, of hoe begonnen jullie?

Dank,
Gert

remcol
11 februari 2009, 09:35
Als ik alleen akkoorden aansla, en geen basloopjes doe of een fingerpickje. Dan speel ik altijd met mijn wijsvinger. Waarom? Puur omdat ik dat mooier vind klinken. Vooral met open akkoorden krijg je een veel mooiere klank. Moet er wel bij vertellen dat ik dan met mijn nagel 'speel'. Daardoor krijg je een wat harder geluid, vergelijk baar met een plectrum. Dat vind ik maar ondingen;) Maar dat komt mede doordat ik klassiek geschoold ben...

Als ik dus akkoorden aansla, zijn mijn i en a vingers plus pink (middel en ring) iets naar achteren gekromd. Mijn wijsvinger maakt bij het 2e kootje een hoek van ongeveer 90 graden, en dan leg ik mijn duim schuin tegen de achter- en zijkant van mijn wijsvinger ter hoogte van het gewricht van kootje nr. 3 (de laatste;))
Voordeel voor mijzelf is,
- dat ik er snel mee ben
- ik 'voel' beter bij welke snaar ik zit
- mooie volle klank
- prima voor palmmuten
- ook rhythm slagjes gaan prima

Kortom, dit is wat ik het fijnste vind spelen. Het is niet echt rocket science ofzo.

spar
11 februari 2009, 10:17
Ik wist niet dat men ook strumde met de wijsvinger... Ik zat ook al zo raar te kijken toen de gitaarverkoper vorige maand een gitaar pakte en hem even liet horen, zo van die heeft stiekem een plectrum in z'n mouw of strumt wel heel erg apart... Maar dat is dus gangbaar :roll:

Pais
11 februari 2009, 13:39
Het is echter de bedoeling dat ik met akkoorden ga spelen, zoiezo begin ik hiermee omdat ik zeer weinig tot geen noten kan lezen.


Je hoeft ook geen noten te kunnen lezen hoor. Het grootste deel van de lui hier moet ook niets hebben van bladmuziek in de standaard notatie.
Tablatuur wordt veel gebruikt. Neem een kijkje in subforum "speeltechnieken en theorie" voor de lessen van Jeroen. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690


Er is geen 'goede' of 'foute' manier van aanslaan, zolang het maar effectief is en mooi klinkt. En dat moet je oefenen. Maar de meeste gebruiken voor slagjes een plectrum of als je met je handen speelt: vingers (vooral wijs- middel- en ringvinger) voor neerslag en de duim voor de opslag, waarbij je de hand in een ontspannen houding hebt met je duim dingbij je lichtgekromde vingers

Als je al een bepaalde muziekstijl in gedachten hebt, kun je daar filmpjes van bekijken op youtube en goed de techniek bestuderen. Wat stringwalker uitlegt geld voornamelijk voor klassiek en fingerpicking, maar dat gebruik je niet wanneer je rock&roll wil gaan spelen.

String Walker
11 februari 2009, 15:04
Het is echter de bedoeling dat ik met akkoorden ga spelen

Dat kon ik niet uit je vraag opmaken. Ik kreeg de indruk dat het ging om het individueel spelen van de snaren. Het gaat hier dus om akkoorden strummen. Ik ben zelf klassiek opgeleid en vind meer uitdaging in fingerpicking werk, strummen is leuk maar het echte vingervlugge string walken begint pas als je gaat fingerpicken.

Strummen is leuk als begeleiding bij meerdere instrumenten, of zang. Aangezien ik voor geen meter kan zingen en fingerpicking mij interessanter lijkt strum ik niet zoveel.

Hey Gert, Je moet doen wat je leuk vindt natuurlijk. Er zijn ook best wel ingewikkelde strumming patterns die het slagwerk interessant kunnen maken. Check inderdaad eens YouTube er staan daar wel wat goede instructievideo's om je op weg te helpen.

Succes!

gert89
11 februari 2009, 16:39
Ha allen!

Hier kan ik veel mee, bedankt! Ik ga aan ´t trainen...

Verder weet ik nog precies wat ik wil met gitaar spelen maar vind het minimaal dat ik akkoorden kan spelen, strummen genaamd!

Verder wil ik misschien in de toekomst wel naar het fijnere werk maar ik vind dat je eerst een normale basis moet kunnen spelen!

Nogmaals bedankt,
en ik denk dat k in de toekomst nog wel vaker op dit forum zal komen, vind het alleen jammer dat ik jullie niet kan helpen, maargoed..toekomst wellicht wel!

Gert